Varför????

R

Rallebralle

Är det så många som inte har sina katter försäkrade?????
Läste nyss filiduttans tråd nedanför och insåg det.

Har de ej heller hund/häst osv försäkrade eller gäller det bara kattter?? :confused:

och ni som inte har det kan ni förklara varför??? :crazy:
 
Så länge man öppnar plånboken när katten blir sjuk så har jag inga synpunkter...

Men jag blev också förvånad, faktiskt. Varför ta risken när djursjukvård nu är så jäkla dyr?

Vill man däremot inte betala en massa dyra premier kan man ju lägga undan motsvarande på ett kattkonto varje halvår. Då har man förhoppningsvis pengar när de behövs.

mandalaki
 
Jag med....skittorrfoder och oförsäkrad katt.....garanterat urinsten.... :smirk:

skitsmart... :crazy:
 
Ja....eller inte så måste man avliva pga pengabrist.

Varken kul för katten eller ägaren,kan man hoppas .....eller förstår man inte att en katt kan bli sjuk??? :confused:
Eller bryr man sig inte om sin katt?? :(
 
Katten har nio liv, vet du väl - och katten klarar sig alltid :smirk:... Not.

Dels tror jag att gamla myter hänger kvar, dels tror jag att bristen på försäkring beror på kattens lägre status.

Fast att man inte försäkrar behöver ju inte betyda att man värnar mindre om sin katt. Det finns ju folk som betalar hysteriska veterinärräkningar för sina katter. Såg en katt med brutet ben på tv för ett tag sen - operationen och eftervården kostade över 15 000 och ägaren hade ingen försäkring :crazy:.

Att försäkra är ju ett bra sätt att slippa sånt.

mandalaki
 
Jag betalade 16000 för en katt som jag hade,han fick urinsten o låg på Bagis i tre dagar!!!
Han var tvungen att avlivas då vi inte kunde pröjsa för en operation.
efter det så har jag försäkrat alla djur.
detta var långt innan jag började med raskatter och jag visste inte bättre,han åt fö friskies torrfoder och mjukmat.... :o :crazy:
 
En kattförsäkring kostar ju inte speciellt mycket heller om man jämför med tex hästar
.
Vi har haft våra huskatter försäkrade i många år och då har de varit med om en hel del saker. Ex. kejsarsnitt och livmodertumörer och det hade inte varit så billigt utan försäkring.

Nu har jag en liten kattunge som kanske brutit ena benet eller så är det "bara" en rejäl stukning eller spricka.
Ska iaf avvakta ett par dagar enlig kliniken då benet inte är speciellt svullet och bebisen äter och busar trots allt.
Tur att mamman har avelsförsäkring och att katten är över 8 veckor så att det går på försäkringen om det skulle vara något!!
 
Hade själv en kattunge som bröt lårbenshalsen under lek i soffbottnens resår. Han var försäkrad i Agria. Nu blev det tack och lov inte så dyrt då veterinären tyckte det var bäst att låta det självläka. Körde Malmö - Hbg. fem gånger för att röntga så det läkte ordentligt. Läkte ihop fint och i Malmö tog han sitt första cert.på väg mot Champion.
 
:crazy: Vi har 3 katthonor som är oförsäkrade. Vi har öppnat plånboken för juvertumörsoperation inkl kastrering på alla 3, en fick tom åka 2 ggr... Dessutom får den yngsta kissen nån slags kortisonspruta varannan månad för hon har något mystiskt eksem som blommar upp med det mellanrummet.

Jag har dock hästen försäkrad. Men enligt min erfarenhet så här långt så blir hästen sjuk/skadad oftare än mina katter och det är ganska mycket dyrare då också...

M.
 
Har pållen försäkrad samt att Dixie och Cissi (de två utav vovvarna som är aktiva inom jakt och som dessutom är avelstikar) också är försäkrade. Gammeltiken Kajsa och hanhunden Hobbe är inte försäkrade + att Tiger inte är försäkrad. Kan inte riktigt svara på varför alla inte är försäkrade, det är ett val som mina föräldrar gjort och det är ju upp till dem då det är deras pengar. Och visst har vi fått öppna plånboken och betalat åtskilliga tusenlappar i sjukvård när det har varit krassligt ställt med vovvarna. Nu senast rök det ett antal tusenlappar på flera omgångar av röntgen och pencillingkurer när Hobbe matvägrade och spydde i långa perioder. Veterinären trodde att det var en halsinfketion, men tog inte odling på bakterien så att han var säker på vilken bakterie det var så att han kunde matcha den med rätt pencillin. Det slutade iofs med att det visade sig att Hobbe svalt en nylonstrumpa som irriterat halsen och magen under flera månader... Syntes inte på någon röntgen, därav tidsperioderna. Dessförinnan var vi tvungna att göra ett akut kejsarsnitt på Kajsa, vars enda (döda) valp fastnat då hon var för trång för att få ut den. (Vi fick välja på att göra kejsarsnitt, eller att avliva henne och självklart valde vi det tidigare även om det kostade en del.) Så valet är ju upp till var och en, och jag ser inget större problem med att ha dem oförsäkrade om man har möjligheten att betala sjukvården om det skulle hända nåt. :)
 
Jag skulle aldrig drömma om att ha min oförsäkrad! Jag har ingen stor inkomst, och skulle han bli ordentligt sjuk skulle det vara svårt nog att fixa pengar till självrisken, 20-30.000 finns det inte en chans att jag skulle kunna hosta upp.
 
Måste bara säga en sak om det här med torrfoder...

Själv så har jag under de första 2 åren jag hade katt gett friskies torrfoder. Köpte då 4 kg förpackningar á 85 kr. Förbrukningen för två katter var ca 5 kg/månad, kostnad ca 110 kr/månad.

Gick sedan över till Royal Canin för 2 år sedan. Köper 10 kg Outdoor á 499 kr. De äter ca 2 -2,4 kg/månad. Kostnaden för det är ca 100-120 kr/månad.

Till min förvåning när jag började ge RC så minskade åtgången på maten men katterna var mycket rundare. Ett plus för den ena som har lätt att bli mager, den andra får jag hålla igen lite på. Men i stort sett så har de fri tillgång på mat hela dagen.

Men kostnaden för de olika fodren blev i stort sett det samma per månad och katt.
 
Och jämför du det med att ge katten mestadels blötmat är helt plötsligt kostnaden för ett bra foder betydligt lägre än för ett sämre.

Ändå envisas folk med att ge sina katter "skräpmat" :confused:
 
Jag har mina katter oförsäkrade. Men jag sätter dock undan ett par i månaden hundra på mitt "kattkonto", som förhoppningsvis ska räcka om det händer något.

Sedan får mina bara "skitfoder" som godis, någon gång ibland :p Det är RC Indoor som gäller.
 
jag har mina huskatter försäkrade. Självklart. Vilken skräck att inte ha RÅD att behandla dem hos veternär om de drabbas av något som är fullt behandlingsbart men dyrt.
 
Min gammelkatt (huskatt på 15 år) har jag ingen försäkring på (för sent nu). Det kommer däremot min nya kattunge att ha (Norsk skogkatt). Tyvärr så har jag gjort det vanliga misstaget att ge min huskatt skräpmat (typ friskies torrfoder) :o. Men han är pigg trots sina femton år, men mager :crazy:. Men nu ger jag honom Iams senior torrfoder och hoppas att han ska gå upp i vikt. Han har då blivit gladare (kanske vårkänslor) :). Ska tro att det är vanligt att många inte känner till med det här om torrfoder som torrfoder. Så var det för mig allafall. Jag gick iallafall inte på myten om urinsten som skulle uppstå om man gav en katt torrfoder.
 
Vad tror du priset blir på blötmat/månad?

Räcker en burk Whiskas om dagen för två katter? I så fall skulle kostnaden bli ca 270 kr.
 
Min katter åt blötmat för några år sen (men de hade 0 bordsskick så jag gick över till torrisar :crazy: ) och då åt de för ca 200:- i månaden (2 katter).

M.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 708
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 062
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 861
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 627
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp