Varför????

:( oj det där stack rakt ner i hjärtat eftersom det var riktat direkt till mig :( Nej mina katter är inte försäkrade, det är ett eget val och jag kan hålla med om att jag säkert en vacker dag kommer få ångra det bittert när jag står där och får min skyhöga kostnader :( Som tur är har jag veterinärkontakter....och jag mina katter äter som jag precis fått information om skitmat.....och det är nånting mina katter som jag har haft gjort sen 1980 och jag aldrig haft(peppar peppar)ett enda sjukdomsfall pga av maten :(

Men jag kommer inte avliva mina katter av ekonomiskaskäl, enbart om veterinären rekomenderar mig till att göra det för kattens eget bästa. :mad:
 
Min katt är inte försäkrad. Hon är en lat katt som löper minimal risk att skada sig, så istället för att betala dyra premier till ett försäkringsbolag så har jag gjort ett kattkonto där jag satt in motsvarande belopp varje månad. Katten är nu åtta år och har aldrig behövt annan veterinärvård än vaccinering och kastrering, så kattkontot är rätt stort och jag har tjänat en del på att välja det alternativet.

Hundarna har alltid varit försäkrade. De har ju dels ett livvärde som de hålls försäkrade för och dels en högre skaderisk än katten. Samtidigt är jag beredd att gå mycket längre för att rädda livet på någon av hundarna än vad jag är när det gäller katten. Hundarna tål helt enkelt en lång konvalescens bättre än vad min katt skulle göra.
 
Om något fungerar då varför byta?
Jag kör helst med kvalitetsfoder och föredrar RC till både katt och hund, men katten funkar bäst på skräpmat. Friskies är nog det enda torrfoder hon inte får kräkningar alls av. Nu får hon käka burkmat av billig sort och det är det enda som fått henne att lägga på hullet ordentligt. Tidigare har hon varit hemskt smal över ryggen.
 
Våra tussar är oförsäkrade men både häst o vovve är.. Kanske låter lite konstigt men så är det, men å andra sidan är jag uppvuxen på bondgård där katterna har varit mer nyttodjur än sällskapsdjur och dessutom har dom aldrig råkat ut för något som har krävt vet.vård. Men, man ska ju aldrig säga aldrig och därför har vi ett gemensamt "skadekonto" för våra djur där finns pengar att hämta om dom skulle råka ut för något som inte försäkringen vill täcka eller om katterna skulle lyckas med något.
Det känns lite "onödigt" att lägga ut pengar på en kattförsäkring, bättre att spara...
 
btw så vet jag väldigt många som ger det ni kallar för skitmat till sina katter och katterna har inte problem med hull eller andra sjukdomar... Varför bryta ett fungerande koncept??
 
Många hästar klarar sig "utmärkt" på grannens hö och havre efter behag, varför bryta ett fungerande koncept?

Det jag kallar billig skräpmat är mat som inte till största delen består av köttråvara, utan av spannmål. I princip alla torrfoder som säljs i matbutiker är sådana. Katter är karnivorer, de kan alltså bara tillgodogöra sig animalisk föda.

Felet med blötmat är att den oftast innehåller för mycket energi i förhållande till övriga näringsvärden. Om man ger katten så mycket den behöver för att täcka vitamin och mineralbehov så blir katten alltså oftast överviktig, och övervikt nästan alltid orsaken till äldre katters vanligaste sjukdomar: diabetes och njursvikt. Dessutom har katter som mestadels äter blötmat betydligt mer problem med tandsten, tandlossning och dålig andredräkt.

Gemensamt för "sämre" foder är att de inte alltid har balans på sina mineralvärden, vilket orsakar urinstenar.

Precis som hos katter varierar näringsbehov med ålder och tex dräktighet. Därför beror vilket som är rätt foder för katten på vilken katt det är, och övriga livsvillkor. En ung katt behöver mycket energi, en äldre mindre, men har fortfarande behov av vitaminer och mineraler. Hur ska man lösa det, om man kan ge alla katter ett "universalfoder". Kvot mellan tex energiintag från protein och från fett skiljer också. Detta är vetenskap som de flesta accepterat när det gäller hästar, varför skulle man kunna utfodra andra djur "på en höft"?
 
Mina katter mår allderles utmärkt på skitmat :D
Fast det måste vara Whiskas.
Försäkrade är dem, har dock aldrig kommit över självrisken. *peppar peppar*
 
Jo men om man har 4 st katter som äter"skräpmat" som har normalhull, bra andedräkt, fin och glansig päls, pigga och glada? Varför ska man byta då? :confused:
 
Jag är frisk, smal och välmående på skräpmat, men väljer ändå mer näringsriktiga alternativ. Varför gör jag det?
Tja, kanske för att jag anser att man inte ska chansa med sin hälsa. När man ser en negativ skillnad är ju skadan redan skedd.
 
OK, jag ska verkligen ta upp denna diskution med min veterinärkontakt, detta är mycket intresannt eftersom jag har haft katt i över 20 år och aldrig nånsin haft en katt som blivit sjuk av maten...Jag ska se om hon kan övertyga mig :devil:
 
alla mina djur är försäkrade hos agria.
till och med min ödla är försäkrad.
 
det var inte riktat till dig,jag bara undrade när jag läste tråden innan.
Det var ju inte bara du som inte har dina föräkrade. :smirk:
 
Jag hade ingen tanke på att försäkra katten, och när jag väl ville göra det var han för gammal sa försäkringsbolaget.. Så det är bara att pröjsa om han blir sjuk. Tyvärr, för billigt är det inte.
 
Agria har ingen övre gräns när det gäller veterinärvårdsförsäkring av katt. Katter över sex eller sju år måste ha ett friskintyg från vet bara. (Min var nio när jag försäkrade honom)
 
Mina katter är försäkrade (huskatter) och lever på RC Kitten än så länge men klagar högljutt om de inte får lite Whiskas Kitten som kvällsmat. Har försökt med bara torrfoder några dagar nu men då försöker de att ta sig in i skafferiet själva :D
 
Jag tror att det är många som inte förstått att man faktiskt kan försäkra huskatter. Åtminstone får jag den raktionen när jag berättar att jag har katten försäkrad "jaha, är det en raskatt?" "jamen man får väl inte försäkra en katt man fått gratis?"
Sedan så är ju katter billiga, dör en så kan man ju få en ny gratis :crazy:
 
Sedan så är ju katter billiga, dör en så kan man ju få en ny gratis :crazy:

Hu vad hemskt :(. Du har ju rätt - varför ska jag lägga tusenlappar på min sjuka katt när jag kan få ett helt gäng nya, helt gratis, i morgon? Förstör jag mina jeans kostar det flera hundra att skaffa ett par nya :crazy: - men en katt är gratis.

Problemet är ju bara att det är individen man älskar :cry:.

mandalaki
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 702
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 062
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 861
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 624
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 3
  • Vi som pluggar del VII
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp