Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2015 #5

Har ni börjat med smakportioner?
Ja. Vi har börjat att ge honom kokta och mosade ärter, broccoli, potatis och morötter, kokta morotsstavar (som han älskar), mosad banan, råa gurkstavar, morotsstavar och tomat (som också var himla gott).

Vi började när han fyllde 4mån och vi försöker ge honom något att smaka på varje dag. Sen hade vi tänkt att vid 6 mån ska vi introducera hela måltider istället för amningen :).
 
Nej inte än. Sonen blev som sagt 4 månader igår och vi tänkte väl att till helgen skulle han kunna få smaka på något.

Vad ska man börja med? Från våra föräldrars generation säger alla att börja med potatis, palsternacka eller något. Om vi börjar med något som är för gott kommer han rata allt annat sen. Låter kanske rimligt men samtidigt låter det ju väldigt tråkigt att sonens första matupplevelse ska bli något som inte är för gott :p

Frukt, säger jag.
Låt bebisen smaka/suga på melon, persika, päron och mango - supersmarrigt!

Vi har kört mycket med en taste teaser och han smakar på det mesta, men är definitivt inte särskilt förtjust i varken potatis eller ärtor ;)
 
Vad ska man börja med? Från våra föräldrars generation säger alla att börja med potatis, palsternacka eller något. Om vi börjar med något som är för gott kommer han rata allt annat sen. Låter kanske rimligt men samtidigt låter det ju väldigt tråkigt att sonens första matupplevelse ska bli något som inte är för gott :p
Det var rådet från vår bvc också, men om man inte ska börja med nåt för sött och gott för att de inte ska vänja sig vid det, då kanske man inte borde ge bröstmjölk då? Herregud barnen har ju bara ätit sött när smakportionerna kommer.
 
Min BVC har bara sagt att vi kan börja med lite gröt eller potatis, majs eller liknande med motiveringen att sött kan de redan äta och behöver inte läras att göra :)
Fast det har jag skitit högaktningsfullt i och gett min frukter och inga grönsaker eller rotfrukter :p
 
Blev lite störd av en status på fb idag. Det menades kanske inte så men jag tolkade som att vi föräldrar som fortfarande har möjlighet att ha kvar hästen/hästarna trots att vi har småbarn är dåliga föräldrar för att vi inte BARA har barnen på priolistan. Den som skrev har fått lämna bort sin häst och skrev att man får lov att offra saker för att sätta barnen först. Antagligen är hon bitter och ledsen för att det inte funkar för henne, men jag tog åt mig....fast jag vet att jag inte ska göra det! Alla har olika förutsättningar. Jag sätter självklart alltid barnen först men har ändå möjlighet att ha kvar hästarna.

Så, nu fick jag skriva av mig lite :p

Annars så har vi vart hos en kompis idag som har en dotter på 2 år som lekte med min 3 åring :) Lilla E skrattade åt dom och tyckte det var kul när dom lekte :love:
 
Blev lite störd av en status på fb idag. Det menades kanske inte så men jag tolkade som att vi föräldrar som fortfarande har möjlighet att ha kvar hästen/hästarna trots att vi har småbarn är dåliga föräldrar för att vi inte BARA har barnen på priolistan. Den som skrev har fått lämna bort sin häst och skrev att man får lov att offra saker för att sätta barnen först. Antagligen är hon bitter och ledsen för att det inte funkar för henne, men jag tog åt mig....fast jag vet att jag inte ska göra det! Alla har olika förutsättningar. Jag sätter självklart alltid barnen först men har ändå möjlighet att ha kvar hästarna.

Så, nu fick jag skriva av mig lite :p

Annars så har vi vart hos en kompis idag som har en dotter på 2 år som lekte med min 3 åring :) Lilla E skrattade åt dom och tyckte det var kul när dom lekte :love:

Så man sätter inte barnen först om man har kvar sin häst? Det var något av det dummaste jag hört. Det där med att man totalt ska ge upp sig själv, alla sina intressen och näst intill sin egen person bara för att man blivit MAMMA har jag svårt att förstå :meh:
Vilket synsätt alltså...
 
Så man sätter inte barnen först om man har kvar sin häst? Det var något av det dummaste jag hört. Det där med att man totalt ska ge upp sig själv, alla sina intressen och näst intill sin egen person bara för att man blivit MAMMA har jag svårt att förstå :meh:
Vilket synsätt alltså...

Det var så jag tolkade det men hoppas att hon inte mena riktigt så. Hon skulle säkert gärna ha sin häst kvar men är bitter för att just hon tydligen inte har möjlighet.
 
Blev lite störd av en status på fb idag. Det menades kanske inte så men jag tolkade som att vi föräldrar som fortfarande har möjlighet att ha kvar hästen/hästarna trots att vi har småbarn är dåliga föräldrar för att vi inte BARA har barnen på priolistan. Den som skrev har fått lämna bort sin häst och skrev att man får lov att offra saker för att sätta barnen först. Antagligen är hon bitter och ledsen för att det inte funkar för henne, men jag tog åt mig....fast jag vet att jag inte ska göra det! Alla har olika förutsättningar. Jag sätter självklart alltid barnen först men har ändå möjlighet att ha kvar hästarna.

Så, nu fick jag skriva av mig lite :p

Annars så har vi vart hos en kompis idag som har en dotter på 2 år som lekte med min 3 åring :) Lilla E skrattade åt dom och tyckte det var kul när dom lekte :love:

Men jösses vad störigt!
Dels skuldbeläggande, men också en hint om brist på jämställdhet. Båda föräldrarna kan ju i regel vara ensamma med sin bebis, till exempel. (I de fall som det finns två föräldrar.) Det är ganska få pappor som har krav på sig att ge upp sina intressen för att helt kunna fokusera på sitt barn, kan jag tycka. Mamman ska däremot vara närvarande minst dygnet runt. :cautious:
 
Det var så jag tolkade det men hoppas att hon inte mena riktigt så. Hon skulle säkert gärna ha sin häst kvar men är bitter för att just hon tydligen inte har möjlighet.

Visst får man vara lite ledsen om man måste göra sig av med hästen fast man inte vill.
Men att försöka få andra mammor att verka dåliga för att de har andra möjligheter än en själv, det är inte snällt.
 
Men jösses vad störigt!
Dels skuldbeläggande, men också en hint om brist på jämställdhet. Båda föräldrarna kan ju i regel vara ensamma med sin bebis, till exempel. (I de fall som det finns två föräldrar.) Det är ganska få pappor som har krav på sig att ge upp sina intressen för att helt kunna fokusera på sitt barn, kan jag tycka. Mamman ska däremot vara närvarande minst dygnet runt. :cautious:

Exakt och i det här fallet finns båda föräldrarna och de bor ihop. Hennes sambo har ett stort intresse som tar massa tid under hösten och vintern och jag väldigt svårt att tro att han ger upp det alls faktiskt.

Det var även flera som kommenterade hennes status med "Word!" "Amen!" "Bra skrivet!" mm och då kände jag lite att det är en hög med avundsjuka stackare....
 
Exakt och i det här fallet finns båda föräldrarna och de bor ihop. Hennes sambo har ett stort intresse som tar massa tid under hösten och vintern och jag väldigt svårt att tro att han ger upp det alls faktiskt.

Det var även flera som kommenterade hennes status med "Word!" "Amen!" "Bra skrivet!" mm och då kände jag lite att det är en hög med avundsjuka stackare....

Oj, jag vet inte men de som kommenterar på det viset, de har inga egna intressen va?
Gud vad tröttsamt! Ja, och elakt!

Jag älskar inte min son mindre bara för att jag har kvar mina hästar? (Hästar! Hästar i plural! :p) Jag är inte en dålig mamma heller vad jag vet :p
Han har en pappa också,
som OCKSÅ har ett stort tidskrävande intresse för den delen, hua. Hur ska vi klara DET? :cool::D

Så ja, jag hade också blivit sur om jag hittat en sån status bland mina vänner på facebook..:down:
 
Tråkigt att det finns folk som dömer andra på det sättet. Alla familjekonstellationer ser inte likadana ut och alla har sina förutsättningar och prioriteringar. Tror att väldigt få människor sätter sina hästar före sina barn när det gäller, men så länge det funkar spelar det ju ingen roll. Det är väl snarare positivt om föräldrarna har egna intressen.

Sen håller jag med om att mannen väldigt sällan "anklagas" för samma sak, trots att han sällan verkar behöva göra avkall på sina intressen.

Vi har kompromissat. Vi tycker båda att det är viktigt med intressen så mitt hästintresse får jag utlopp för på ridskola en gång i veckan, och även sambon utövar sin hobby i mycket mindre utsträckning än vad han har kunnat göra innan. Sen har vi ett gemensamt intresse som vi ger oss ut på tillsammans istället. På sikt vill jag ha egen häst men det får bli när småbarnsåren är över, och det är ju mitt eget val :).
 
Oj, jag vet inte men de som kommenterar på det viset, de har inga egna intressen va?
Gud vad tröttsamt! Ja, och elakt!

Jag älskar inte min son mindre bara för att jag har kvar mina hästar? (Hästar! Hästar i plural! :p) Jag är inte en dålig mamma heller vad jag vet :p
Han har en pappa också,
som OCKSÅ har ett stort tidskrävande intresse för den delen, hua. Hur ska vi klara DET? :cool::D

Så ja, jag hade också blivit sur om jag hittat en sån status bland mina vänner på facebook..:down:

Alltså de flesta som kommenterade har fått gett upp hästarna när de fick barn. Några har dom kvar (ett tag till iaf) men kommentera ändå så.

Ja jag har också två hästar, hemma på gården och sköter därmed allt själv! En rids och en ska ridas in nu i vinter. Vi ska snart skaffa valp också som vi tänkt träna lydnad och spår med. Hujjedamejj vilka dåliga föräldrar vi är :crazy:
 
Här sovs det! Sonen somnade igår kl. 21 och sen har han sovit non-stop idag (undantaget amningstillfällen såklart) med tre entimmes långa bajs-och-lek-pauser runt kl. 8.30, 13.30 och 15.30. Nu sover han igen och jag fattar nada :confused:!
 
Jag och mannen ska bort över helgen så bebis ska sova två nätter hos sin farmor och farfar. Ååhhh vad jag längtar! Ska bli så himla skönt att dra på lite med bilen o dunka musik :) hon har varit väldigt länge nu i ett vad jag tror är ett utvecklingssprång så det ska bli skönt av den anledningen med.

Vi ska till Malmö först o kolla på fälttävlan och sen på kvällen dragrace, och sen till vallåkra för bilträff.

Vad ska ni göra? :-)
 
Exakt och i det här fallet finns båda föräldrarna och de bor ihop. Hennes sambo har ett stort intresse som tar massa tid under hösten och vintern och jag väldigt svårt att tro att han ger upp det alls faktiskt.

Det var även flera som kommenterade hennes status med "Word!" "Amen!" "Bra skrivet!" mm och då kände jag lite att det är en hög med avundsjuka stackare....

Det är alltså ett helt gäng med brudar som tycker att de själva och alla andra kvinnor ska ge upp sina intressen och sitta hemma dygnet runt när de fått barn? Har de inga pappor till ungarna eller?
Knäppt O_o
 
Jag och mannen ska bort över helgen så bebis ska sova två nätter hos sin farmor och farfar. Ååhhh vad jag längtar! Ska bli så himla skönt att dra på lite med bilen o dunka musik :) hon har varit väldigt länge nu i ett vad jag tror är ett utvecklingssprång så det ska bli skönt av den anledningen med.

Vi ska till Malmö först o kolla på fälttävlan och sen på kvällen dragrace, och sen till vallåkra för bilträff.

Vad ska ni göra? :-)

Vi hänger på Gotland en vecka och försöker hinna träffa alla som bör träffas. Kommer härifrån och har mycket släkt här så det är en jäkla hets men såklart väldigt roligt samtidigt. Alice charmar alla så det är ju trevligt :) fint väder har vi också :D

Har förresten skippat att ta med vagn och kör bara sjal och sele, väldigt skönt och praktiskt!!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 582
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
852
Senast: Mint
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 657
Senast: Wille
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp