Vårföräldrar 2015 #6

Idag har E haft kompis hemma medan J var på dagis :D Roligt för henne med nån jämnårig. Det skiljer bara 1 månad exakt mellan dom. Hon leker ofta med andra barn men då är dom i Js ålder och det blir inte riktigt samma sak :)
 
Här börjar matlusten sakta men säkert komma tillbaka. Igår åt han kanske en knapp deciliter spagetti med köttfärssås till middag och idag till frukost en halv dl mannagrynsgröt och 1/3 banan. Enorma mängder jämfört med senaste veckan! Hoppas det fortsätter så.

Jag börjar tro att sonen kommer hoppa över det här med krypandet. Han ställer sig upp mot allt hela tiden och det bästa som finns är att gå och hålla oss i händerna. Men krypträning finns det inte mycket intresse för annat än i sängen. Och då borrar han alltid ner huvudet i madrassen vilket fungerar sådär på mattan sen :laugh:
 
Här börjar matlusten sakta men säkert komma tillbaka. Igår åt han kanske en knapp deciliter spagetti med köttfärssås till middag och idag till frukost en halv dl mannagrynsgröt och 1/3 banan. Enorma mängder jämfört med senaste veckan! Hoppas det fortsätter så.

Jag börjar tro att sonen kommer hoppa över det här med krypandet. Han ställer sig upp mot allt hela tiden och det bästa som finns är att gå och hålla oss i händerna. Men krypträning finns det inte mycket intresse för annat än i sängen. Och då borrar han alltid ner huvudet i madrassen vilket fungerar sådär på mattan sen :laugh:

Det är lite tryggt att höra om fler som inte äter så mycket. Min onge är ju inte stor i maten och nu börjar hon tappa intresset för ersättning också. :meh: Nåja, som min kära mor alltid sa, "I Sverige svälter inga ungar ihjäl". :p
 
Det är lite tryggt att höra om fler som inte äter så mycket. Min onge är ju inte stor i maten och nu börjar hon tappa intresset för ersättning också. :meh: Nåja, som min kära mor alltid sa, "I Sverige svälter inga ungar ihjäl". :p
instämmer att det är tryggt att höra att fler har problem.

Min svärmor säger precis samma sak att "i sverige svälter inga ungar ihjäl"
 
Det är lite tryggt att höra om fler som inte äter så mycket. Min onge är ju inte stor i maten och nu börjar hon tappa intresset för ersättning också. :meh: Nåja, som min kära mor alltid sa, "I Sverige svälter inga ungar ihjäl". :p

Gilla på att vi är fler i samma båt, inte på att L är liten i maten såklart :)

Jobbigt om hon tappar intresset för ersättning också! Har hon provat välling? Det har iaf varit skönt här, att amningen har alltid fungerat klockrent så jag har inte behövt oroa mig för att han inte får i sig tillräckligt när han varit sjuk iaf.
 
instämmer att det är tryggt att höra att fler har problem.

Min svärmor säger precis samma sak att "i sverige svälter inga ungar ihjäl"

Haha min svärmor har sagt samma sak :D Hon brukar även berätta om min svägerska (hennes äldsta barn) som under en månads tid enbart ville äta bruna bönor och blodpudding :laugh:
 
Gilla på att vi är fler i samma båt, inte på att L är liten i maten såklart :)

Jobbigt om hon tappar intresset för ersättning också! Har hon provat välling? Det har iaf varit skönt här, att amningen har alltid fungerat klockrent så jag har inte behövt oroa mig för att han inte får i sig tillräckligt när han varit sjuk iaf.
Ja, man märker då att det är ganska vanligt egentligen tyvärr... Läser i vintertråden, de som fick barn innan oss, och där verkar det också vara flera barn som strular vid mat.....

Amning har fungerat här med men eftersom han bara ammas på nätterna så har typ produktionen avstannat så det var kämpigt att få igång den när han matvägrade.
 
Jobbigt om hon tappar intresset för ersättning också! Har hon provat välling? Det har iaf varit skönt här, att amningen har alltid fungerat klockrent så jag har inte behövt oroa mig för att han inte får i sig tillräckligt när han varit sjuk iaf.

Var ett tag sedan vi testade välling, då var det hell to the no. :D Men det kan ju vara värt att testa igen. Ärligt talat tänker jag dock att om hon vill sluta med allt flaskrelaterat så tänker jag nog inte truga alltför mycket, mat kommer hon ju att äta bara hon blir tillräckligt hungrig... :angel:
 
Jag har funderat på det där... finns det nåt magiskt bestämt vad som är mycket eller lite att äta för våra små? A äter ca 1 dl per mål och vi och alla som träffar henne ler och kallar henne matvrak.

Kan den upplevelsen kanske egentligen handla om att hon skiner som en sol när hon äter, låter nöjd och skriker om hon inte får mer tillräckligt fort? Hon gillar helt enkelt mat men så himla mycket mer än era vet jag inte om hon äter egentligen...
 
Jag har funderat på det där... finns det nåt magiskt bestämt vad som är mycket eller lite att äta för våra små? A äter ca 1 dl per mål och vi och alla som träffar henne ler och kallar henne matvrak.

Kan den upplevelsen kanske egentligen handla om att hon skiner som en sol när hon äter, låter nöjd och skriker om hon inte får mer tillräckligt fort? Hon gillar helt enkelt mat men så himla mycket mer än era vet jag inte om hon äter egentligen...
Om 1 dl är matvrak är nog våran en häst eller nåt.. :p hon äter en liten frukost/fil och flingorskål som är full, så kanske 3 dl? Brukar räkna ungefär en halv portion till henne jämfört med oss vuxna. Gröt på morgonen äter hon exakt lika mycket som jag äter hehe. Hon älskar mat, äter exakt allt man erbjuder!
 
Om 1 dl är matvrak är nog våran en häst eller nåt.. :p hon äter en liten frukost/fil och flingorskål som är full, så kanske 3 dl? Brukar räkna ungefär en halv portion till henne jämfört med oss vuxna. Gröt på morgonen äter hon exakt lika mycket som jag äter hehe. Hon älskar mat, äter exakt allt man erbjuder!

Nä men eller hur, måste ju ha med hennes inställning att göra. Jag har ju liksom ingen aning utan är bara nöjd av att ungen är pigg, glad och gillar det mesta :p
 
Idag var maken med E på BVC för 10 månaders kontroll. Hon väger 10770 g och är 74,5 cm lång :) Ligger på normalkurvan på huvudomfång och längd precis som innan och en enhet över normal på vikt precis som innan så hon följer sina kurvor perfekt :)
 
Det är lite tryggt att höra om fler som inte äter så mycket. Min onge är ju inte stor i maten och nu börjar hon tappa intresset för ersättning också. :meh: Nåja, som min kära mor alltid sa, "I Sverige svälter inga ungar ihjäl". :p

instämmer att det är tryggt att höra att fler har problem.

Min svärmor säger precis samma sak att "i sverige svälter inga ungar ihjäl"

Haha min svärmor har sagt samma sak :D Hon brukar även berätta om min svägerska (hennes äldsta barn) som under en månads tid enbart ville äta bruna bönor och blodpudding :laugh:

Och precis så sa dietisten jag lyssnade på på öppna förskolan. Tror det är nåt de säger för att föräldrar ska ta det lite lugnt när barnen börjar strula, vilket de kommer göra.

Barn är smarta, de äter så mycket de behöver, det är vad jag fått höra!
 
Angående detta med maten. Jag tror en brukar säga att en normal portion för en bebis som fått lite rutin på ätandet är kring 1 dl / måltid. Kan vara mer kan vara mindre, sålänge barnet växer och mår bra är det som det ska. Barn reglerar finfint själva hur mycket de behöver. :)
 
Angående detta med maten. Jag tror en brukar säga att en normal portion för en bebis som fått lite rutin på ätandet är kring 1 dl / måltid. Kan vara mer kan vara mindre, sålänge barnet växer och mår bra är det som det ska. Barn reglerar finfint själva hur mycket de behöver. :)

Är säkert så!

Märker ju när han ätit bra på lunchen så är han inte lika hungrig till middag :)
 
Bebisen somnade under en barnvagnspromenad nu i -16 grader, sol och vindstilla. Just nu sover hon vidare utomhus. Bör jag väcka henne eller kan hon sova en kort stund där ute? Hon har massa kläder och så har jag lagt en jacka delvis över vagnens öppning mot kylan. :)

Hon sover så dåligt inomhus just nu så vore toppen om hon kan sova en kort stund iaf. Vad tror ni? :)
 
Bebisen somnade under en barnvagnspromenad nu i -16 grader, sol och vindstilla. Just nu sover hon vidare utomhus. Bör jag väcka henne eller kan hon sova en kort stund där ute? Hon har massa kläder och så har jag lagt en jacka delvis över vagnens öppning mot kylan. :)

Hon sover så dåligt inomhus just nu så vore toppen om hon kan sova en kort stund iaf. Vad tror ni? :)

Inga problem, säger jag! L har sovit ute massor i veckan i mellan 15 och 20 minus, djupt nerbäddad i sin pulka.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 230
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 370
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp