Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2015 #6

Idag börjar min sista vecka som helt föräldraledig. Tur att jag får en lugn start, för även om det känns kul att börja jobba igen så känna det lite svårt också.

Tyvärr är sömnen väldigt orolig. Inatt sov H mellan 18.40-6.20, men med massor (tror sex eller sju) korta uppvak. Vi har en lugn dag framför oss så det gör inget att vi är lite trötta.

Hur har ni det denna måndag?
Jag är ledig måndag och tisdag efter en lång arbetsvecka, det behöver framförallt jag som längtar så väldans efter min lilla tjej. Det snöar massor här så om det avtar går vi ut och åker pulka sen. Vi slutade med nattamningen i fredags och det är en liten kamp, som förs av hennes pappa. Hon vill gärna att det ska vara morgon vid 3-5-snåret.
 
Btw så har sonen åter börjat sova natten lång. Men då vaknar mamman klockan tre istället och kan inte somna om förrän sju :mad:
suck på den..
Tur pojken sover till 9 :angel:
 
Idag börjar min sista vecka som helt föräldraledig. Tur att jag får en lugn start, för även om det känns kul att börja jobba igen så känna det lite svårt också.

Tyvärr är sömnen väldigt orolig. Inatt sov H mellan 18.40-6.20, men med massor (tror sex eller sju) korta uppvak. Vi har en lugn dag framför oss så det gör inget att vi är lite trötta.

Hur har ni det denna måndag?

Jag jobbar torsdag och fredag denna veckan, sista dagarna på mitt gamla jobb så på måndag börjar jag det nya!
Så jag är hemma idag och äldsta dottern började dagis efter jullovet. Jag, E och hunden har varit en sväng till stan och nu försöker jag få lilla fröken trött att sova. Går sådär :p Hon är trött som en gris men hela hon kryper så hon ställer sig upp hela tiden. Vet inte hur många ggr ha lagt ner henne nu haha! Men hon är inte ledsen iallafall så vi får väl hålla på tills hon somnar :D

Hinner vi innan J ska hem från dagis går vi ut i snövädret en tur annars blir det när hon kommit hem.
 
Denna måndag brottas vi med uppackning och tvätt. Sonen upptäcker alla leksaker som han på en vecka såklart glömt bort att han hade :D

Sonen verkar fortsatt frisk så det är verkligen skönt! Så nu börjar projekt få honom att äta igen. Vi var ju i praktiken tillbaka på helamning när han var sjuk. Igår åt han en halv klämpåse med gröt och ett par smörgåsrån. Men idag till frukost dög ingenting..
 
S
Denna måndag brottas vi med uppackning och tvätt. Sonen upptäcker alla leksaker som han på en vecka såklart glömt bort att han hade :D

Sonen verkar fortsatt frisk så det är verkligen skönt! Så nu börjar projekt få honom att äta igen. Vi var ju i praktiken tillbaka på helamning när han var sjuk. Igår åt han en halv klämpåse med gröt och ett par smörgåsrån. Men idag till frukost dög ingenting..
Stackare, jag vet hur det är och ingenting som man serverar duger....

E har börjat äta ordentligt nu i alla fall och gapar tom efter mer mat nu mot tidigare då han bara knep ihop munnen och ens vägrade smaka. Nu håller vi tummarna att de får vara friska och kunna äta ordentligt.
 
En trött dag då A ligger och hostar massa på nätterna och sover oroligt pga det och täppt näsa. Men hon är ändå vid rätt gott mod. Jag och sambon kör en sån där fantastisk dag igen där han jobbar 13 timmar och jag 4, ett himla pusslande och barnen fick hänga med pappa på jobbet tre timmar. Ska försöka få båda barnen att hamna hyfsat jämnt i energinivå så vi kan ta en sväng ute som uppskattas av samtliga :p

A har fortfarande som projekt att lära sig stå utanför stöd, går sakta men säkert framåt och ett par sekunder klarar hon :up:
 
Jag är ledig måndag och tisdag efter en lång arbetsvecka, det behöver framförallt jag som längtar så väldans efter min lilla tjej. Det snöar massor här så om det avtar går vi ut och åker pulka sen. Vi slutade med nattamningen i fredags och det är en liten kamp, som förs av hennes pappa. Hon vill gärna att det ska vara morgon vid 3-5-snåret.
Hur mycket har L ätit på natten innan ni slutade? Just nu känns det som att ju mer fast föda H äter på dagen, desto snuttare är han på natten. Det funkar ju så länge jag inte jobbar (heltid).
 
Hur mycket har L ätit på natten innan ni slutade? Just nu känns det som att ju mer fast föda H äter på dagen, desto snuttare är han på natten. Det funkar ju så länge jag inte jobbar (heltid).
Det har eskalerat, framförallt sedan jag började jobba för två månader sedan, och hon har legat och både ammat och snuttat från 02 och framåt typ... Nu har hon ändå fått välling av sin pappa, men bara en gång framåt småtimmarna. Hon är ingen storätare på dagarna så det känns fel att inte ge henne när hon vill ha, även om BVC säger att hon inte behöver äta nattetid längre....

Är det fler bebisar som fortfarande äter nattetid? Och hur många ammas ännu? Lo ammas ofta när det finns möjlighet, alltså när jag är med henne, det varierar hur stort behov hon verkar ha.
 
Det har eskalerat, framförallt sedan jag började jobba för två månader sedan, och hon har legat och både ammat och snuttat från 02 och framåt typ... Nu har hon ändå fått välling av sin pappa, men bara en gång framåt småtimmarna. Hon är ingen storätare på dagarna så det känns fel att inte ge henne när hon vill ha, även om BVC säger att hon inte behöver äta nattetid längre....

Är det fler bebisar som fortfarande äter nattetid? Och hur många ammas ännu? Lo ammas ofta när det finns möjlighet, alltså när jag är med henne, det varierar hur stort behov hon verkar ha.

Ammas fortfarande ja och äter på nätterna ja. Han äter 1-2 gånger per natt men sover bra i övrigt på natten. Jag ser ingen anledning att tvinga fram ett amningsslut på natten (för oss) när det fungerar så smärtfritt. (Däremot har jag full förståelse för att man tvingar fram ett slut om man aldrig får sova osv).

Jag har också upplevt det som @glittra skriver om att han blir snuttigare ju mer fast föda han äter dagtid. Jag tänker att det är kanske inte så konstigt att de vill "ta igen" när de blir utan den närhet amningen ger om dagarna. Det är ju stora självständighetskliv att börja äta själv.
 
Det har eskalerat, framförallt sedan jag började jobba för två månader sedan, och hon har legat och både ammat och snuttat från 02 och framåt typ... Nu har hon ändå fått välling av sin pappa, men bara en gång framåt småtimmarna. Hon är ingen storätare på dagarna så det känns fel att inte ge henne när hon vill ha, även om BVC säger att hon inte behöver äta nattetid längre....

Är det fler bebisar som fortfarande äter nattetid? Och hur många ammas ännu? Lo ammas ofta när det finns möjlighet, alltså när jag är med henne, det varierar hur stort behov hon verkar ha.

A ammas helt fritt fortfarande men hon äter mycket mat och ofta blir det ett uppehåll på 8- 10 timmar dagtid. Ibland är hon supersnuttig och ibland inte alls men vill alltid amma 1- ca 5 gånger på natten. Jag kommer inte aktivt vänja av amningen utan det får bli som det blir, vi sover ju ändå i samma säng och hänger ju rätt mycket av vår vakna tid så känns inte problematiskt för mig att hon vill ha bröstet ibland.
 
Det har eskalerat, framförallt sedan jag började jobba för två månader sedan, och hon har legat och både ammat och snuttat från 02 och framåt typ... Nu har hon ändå fått välling av sin pappa, men bara en gång framåt småtimmarna. Hon är ingen storätare på dagarna så det känns fel att inte ge henne när hon vill ha, även om BVC säger att hon inte behöver äta nattetid längre....

Är det fler bebisar som fortfarande äter nattetid? Och hur många ammas ännu? Lo ammas ofta när det finns möjlighet, alltså när jag är med henne, det varierar hur stort behov hon verkar ha.

Här ammas det för fullt dagtid fortfarande, nattamning blir det om han vill, men oftast sover han hela och har gjort så sedan han föddes. Har inga planer på att sluta eller börja styra amningen alls. Det får helt styras av mitt barns behov känner jag.
 
@Imogen när ingen annan mat duger här hemma serverar jag Lingongrova eller majs (finns konserverad som är saltfri). H älskar att få plocka i sig själv och låter "mmmmhhhhmmmm" hela tiden när han äter. Om föräldrarna levererar nya bitar för långsamt studsar han i stolen.
 
@Imogen när ingen annan mat duger här hemma serverar jag Lingongrova eller majs (finns konserverad som är saltfri). H älskar att få plocka i sig själv och låter "mmmmhhhhmmmm" hela tiden när han äter. Om föräldrarna levererar nya bitar för långsamt studsar han i stolen.

Tack för tips! Majs (och ärtor) att plocka med är väldigt populärt i vanliga fall!

Nu på morgonen har han petat i sig en hel skiva formfranska (i bitar). Så förhoppningsvis börjar matlusten komma tillbaka :)
 
Första ordet blev inte mamma :cautious:

Vilken ouppfostrad unge ;) :D

Men vad roligt att första ordet kommit! Här väntar vi på det, han pratar massor men ännu är allt väldigt obegripligt! Vi sjunger muminsången allt mer ofta och jag och maken tenderar att fokusera på olika delar av låten :laugh:
 
Är det fler bebisar som fortfarande äter nattetid? Och hur många ammas ännu? Lo ammas ofta när det finns möjlighet, alltså när jag är med henne, det varierar hur stort behov hon verkar ha.

E ammas fortfarande på natten. När han lägger sig är han oftast bara snuttig men sen brukar han slurka i sig en skvätt under natten också. Med övriga maten går det bättre och bättre och pappan har lyckats laga en pastasås som var väldigt smaskig enligt E för så mycket har han inte ätit nån gång :).

För övrigt så har jag börjat jobba nu och sovmornar verkar vara ett minne blott för pappan eftersom E vaknar typ 6.30-7, ungefär 1 timme efter jag gått upp :D
 
-20 här med. Klart ni kan gå ut :) Rejält med kläder på bara.
Vi kör mössa som man kan knyta under hakan så skyddas det mesta av kinderna.

Här skulle jag egentligen ha börjat jobba i tisdags, men min hälsena åkte på en smäll av en hästhov så istället sitter jag i soffan med bandagerad fot... Väldigt olämplig timing måste jag säga :meh:
Kul att ringa och sjukskriva sig innan man ens hunnit tillbaka :down:
Aj!! Hoppas det läker kvickt.
 
Aj!! Hoppas det läker kvickt.

Ja nu kan jag gå igen iafl, igår var första dagen tillbaka på jobbet. Haltar runt med mitt stödbandage :D
Gud så kul det var att jobba igen! Men vad trött man var efter första dagen, det tar nog någon vecka innan man är i fas igen.
Och så lång en dag kändes helt plötsligt.

Spontan tanke både igår och idag när jag kom hem var: Men han har ju växt! :eek: Över dagen sådär... :grin: :laugh:

Har ni invigt pulkan då, Sinus? A älskar sin :D
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 190
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 273
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp