Vårföräldrar 2015 #6

Så där, nu har även min dotter fötts enligt listan! Hon föddes ju väl inne i sommarmånaderna men jag har hängt kvar här ändå :D

MARS

2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3 kl 23.13, 3020 gram och 49 cm.
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka, Elvira föddes 19/1 kl 15.24, 2226 gram och 43 cm.
14:e Sined, 2:a barnet. Albin född 6/3 kl 22.47, 3535 gram och 50 cm.
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka Elise född 17/3 kl 19:43, 3420 gram och 50 cm.
17:e Jast, 1:a barnet, pojke. Mats föddes 18/2 kl 21.00, 2865 gram och 48 cm.
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke. E född 2/4 kl 23.17, 3975 gram och 53 cm.
29:e Olina, 1:a barnet. Pojke Edvin född 12/4 kl 06.12, 4320 gram och 55 cm.
31:e Vilse, 2:a barnet, flicka Lova född 10/4 kl 11.37, 3940 g och 52 cm

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet. Leona född 16/4 19:14, 3190 g och 52 cm.
5:e Lo_, 1:a barnet. Lo född 6/4 kl 07.06, 3220 g och 48 cm.
5:e Smulu 2:a barnet pojke född 16/4 3355 g 50 cm lång
5:e Glittra, 1:a barnet. Son född 7/4 kl 21.22, 3000 g och 51 cm.
8:e Tassetass, 1:a barnet Lisbeth född 17/4 kl 14:16, 3850 g och 50 cm.
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka. Flicka född 17/4 kl 03.38, 4098 g och 52 cm.
14:e Snowwhite, 1:a barnet, Pojke född 26/4 kl. 18,16 3870 g 53 cm lång
15:e Snna, 2:a barnet, Pojke född 17/4 kl 13.04, 4015 g och 52 cm
16:e Melisen, 1:a barnet, Alice född 21/4 kl 8:22, 3860g och 50 cm
20:e Comatose, 1:a barnet. Pojke född 19/4 kl. 04:25. 3530 g och 52 cm
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
28:e Bambi, första barnen, tvillingflickor. L & J födda på morgonen 12/4. 2234 & 2415 g och 45 & 46 cm.
30:e Imogen, 1:a barnet. Son född 12/4 kl 00:07. 2460 g och 48 cm.

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet Pojke född 27/4 10.00. 3960g och 53cm
17:e Lime, 1:a barnet Signe född 14/5 kl. 22.34, 3070 g och 48 cm
19:e Sinus, 1:a barnet Pojke född 16/5 kl. 18.42, 3570 g och 50 cm
23:e Magzzan 2:a barnet, Albin född 22/5. 8.19, 3780g och 51cm
28:e Retro, 1:a barnet Flicka född 13/6, 51 cm 4200g
29:e 1887, 1:a barnet Billy född 2/6 12.57, 3355 g och 48 cm

FÖDELSEDAGSLISTA

JANUARI

19/1 Elvira (Girasol)

FEBRUARI
18/2 Mats (Jast)

MARS

3/3 Emelie ( FengurLaugar)
6/3 Albin (Sined)
17/3 Elise (_saga_)

APRIL
2/4 E (Rhinos)
6/4 Lo (Lo_)a barnet.
7/4 Pojke (Glittra)
10/4 Lova (Vilse)
12/4 S (Imogen)
12/4 L&J (Bambi)
12/4 Edvin (Olina)
16/4 Leona (carmarnic)
16/4 Pojke (Smulu)
17/4 Lisbeth (Tassetass)
17/4 Flicka (Elisha)
17/4 Pojke (Snna)
19/4 Pojke (Comatose)
21/4 Alice (Melisen),
26/4 Pojke (Snowwhite)
27/4 Pojke (Magnum)

MAJ
14/5 Signe (Lime)
16/5 Pojke (Sinus)

JUNI
2/6 Billy (1887)
13/6 Flicka (Retro)
 
Jag och ungarna är ensamma den här helgen så vi ska mysa, leka och packa älgkött :p Just nu bygger dom en koja runt tvrumsbordet och jag dricker kaffe :D

Det som leks mest med här hemma är dockor och dockvagnar och ritblock och pennor. Det gäller båda barnen :) Dom ska önska nya block och pennor/kritor i julklapp.
 
Jag och ungarna är ensamma den här helgen så vi ska mysa, leka och packa älgkött :p Just nu bygger dom en koja runt tvrumsbordet och jag dricker kaffe :D

Det som leks mest med här hemma är dockor och dockvagnar och ritblock och pennor. Det gäller båda barnen :) Dom ska önska nya block och pennor/kritor i julklapp.

Det där med att leka själv vore något det! Det kan ibland kanske hända att sonen leker för sig själv en stund. Senast igår hade höll han på länge med två plastmuggar i köket och fram och tillbaka och hällde upp och hällde ut och hällde över och vad vet jag :p Men oftast vill han att vi ska leka tillsammans. Eller att han ska bestämma hur jag eller hans pappa ska göra. Typ att vi har en bil i handen och så ska han peka på var vi ska köra den. Mycket bättre än att köra själv tydligen :p
 
Det där med att leka själv vore något det! Det kan ibland kanske hända att sonen leker för sig själv en stund. Senast igår hade höll han på länge med två plastmuggar i köket och fram och tillbaka och hällde upp och hällde ut och hällde över och vad vet jag :p Men oftast vill han att vi ska leka tillsammans. Eller att han ska bestämma hur jag eller hans pappa ska göra. Typ att vi har en bil i handen och så ska han peka på var vi ska köra den. Mycket bättre än att köra själv tydligen :p

Båda våra huliganer har lekt bra självständigt hela tiden. Och nu leker dom ju en del tillsammans också :) Väldigt skönt!
 
Det där med att leka själv vore något det! Det kan ibland kanske hända att sonen leker för sig själv en stund. Senast igår hade höll han på länge med två plastmuggar i köket och fram och tillbaka och hällde upp och hällde ut och hällde över och vad vet jag :p Men oftast vill han att vi ska leka tillsammans. Eller att han ska bestämma hur jag eller hans pappa ska göra. Typ att vi har en bil i handen och så ska han peka på var vi ska köra den. Mycket bättre än att köra själv tydligen :p
Känner igen det där, ytterst begränsat med självlek här hemma. Och de få gånger hon försvinner iväg på egen hand är det oftast nåt fuffens på gång ;).
 
Det där med att leka själv vore något det! Det kan ibland kanske hända att sonen leker för sig själv en stund. Senast igår hade höll han på länge med två plastmuggar i köket och fram och tillbaka och hällde upp och hällde ut och hällde över och vad vet jag :p Men oftast vill han att vi ska leka tillsammans. Eller att han ska bestämma hur jag eller hans pappa ska göra. Typ att vi har en bil i handen och så ska han peka på var vi ska köra den. Mycket bättre än att köra själv tydligen :p
Jag känner igen det där. Ibland går det jättebra att sitta själv, en liten stund, men bästa är att bossa över föräldrar (särskilt mamma och jag antar att det beror på att jag är lättast att bossa med).
Däremot gick det bra att leka med kompisarnas tvååring i går, ingen av föräldrarna behövde vara med på ganska lång stund.
 
Är era barn trotsiga?
E är inne i någon trotsperiod och är envis som en åsna :p:banghead: Vi hade det för enkelt med J för hon hade aldrig någon utmärkande trotsperiod och hon är ändå 4,5 år :D
 
Är era barn trotsiga?
E är inne i någon trotsperiod och är envis som en åsna :p:banghead: Vi hade det för enkelt med J för hon hade aldrig någon utmärkande trotsperiod och hon är ändå 4,5 år :D

Jag är förvisso lite allergisk mot ordet trots, känns negativt och som att det skulle vara något dåligt. Men oh ja, Alice testar sin självständighet rätt hårt. Hon vill klara allt själv (sitta på vanlig stol, dricka ur vanligt glas, bre smörgås själv, hyvla ost, tvätta håret, klä på sig osv osv), hon vill bestämma allt möjligt, hon testar hur hårt hon kan ta i oss och i andra (som tur är är det bara närmaste familjen hon biter so far), varje tillsägelse när hon slåss och bits resulterar i att hon tjuter av skratt och springer runt tills hon tycker det är dags för en ny attack :cautious: sjukt svårt att bryta då hon hittills tycker att allt vi gör är hysteriskt roligt... som tur är så klarar hon faktiskt rätt mycket själv och hennes hårdhänta stunder är rätt korta och går oftast att stävja genom att söva henne i tid och inte låta henne bli övertrött. Vi tränar på mycket nya tecken och övar på att säga ord för att hon ska fokusera på det istället, hon är väldigt intresserad så det funkar ofta rätt bra.

Är det fler barn som blir upprörda när dom "misslyckas" med nåt? Om Alice t ex spiller mat utanför tallriken reagerar hon ofta med "neeeeej " och vill direkt torka upp. Har hon en lite känslosammare dag kan en tappad pasta på golvet få henne att bryta ihop :( eller om hon inte får på sig byxorna etc.
 
Jag är förvisso lite allergisk mot ordet trots, känns negativt och som att det skulle vara något dåligt. Men oh ja, Alice testar sin självständighet rätt hårt. Hon vill klara allt själv (sitta på vanlig stol, dricka ur vanligt glas, bre smörgås själv, hyvla ost, tvätta håret, klä på sig osv osv), hon vill bestämma allt möjligt, hon testar hur hårt hon kan ta i oss och i andra (som tur är är det bara närmaste familjen hon biter so far), varje tillsägelse när hon slåss och bits resulterar i att hon tjuter av skratt och springer runt tills hon tycker det är dags för en ny attack :cautious: sjukt svårt att bryta då hon hittills tycker att allt vi gör är hysteriskt roligt... som tur är så klarar hon faktiskt rätt mycket själv och hennes hårdhänta stunder är rätt korta och går oftast att stävja genom att söva henne i tid och inte låta henne bli övertrött. Vi tränar på mycket nya tecken och övar på att säga ord för att hon ska fokusera på det istället, hon är väldigt intresserad så det funkar ofta rätt bra.

Är det fler barn som blir upprörda när dom "misslyckas" med nåt? Om Alice t ex spiller mat utanför tallriken reagerar hon ofta med "neeeeej " och vill direkt torka upp. Har hon en lite känslosammare dag kan en tappad pasta på golvet få henne att bryta ihop :( eller om hon inte får på sig byxorna etc.

Hårdhänt är inte E som tur är! J kan få en leksak i huvudet ibland bara, det är väl det enda, men då är det oftast för att E anser att hon är i vägen eller har en leksak som hon ska ha istället. Men bits mm har hon aldrig gjort tack och lov! Måste vara otroligt svårt att hantera.
E klarar också mycket själv och får gärna prova, men oftast så går hon med på att man säger "den här gången hjälper mamma till" eller liknande.
Men i morse när vi skulle ha på skor och åka till dagis så höll hon på med en docka och en dockvagn och den vägrade hon släppa. Jag försökte prata med henne och säga att det finns dockor och dockvagnar på dagis också så nu får den här dockan ligga hemma och sova tills i em. Hon släppte inte så jag fick bända loss fingrarna och sen var hon vrång och skulle sätta sig ner när jag skulle ha skorna. Jag lyfte bara upp henne igen och sa att detta inte går att diskutera för skorna måste på. Sen var det inget mer med det. Så det går fort över som tur :p Det första hon gjorde när vi kom till dagis var att leta upp en vagn och en docka och ta med in till de andra :love:
 
resulterar i att hon tjuter av skratt och springer runt tills hon tycker det är dags för en ny attack :cautious: sjukt svårt att bryta då hon hittills tycker att allt vi gör är hysteriskt roligt...

Jag vet inte om det var på buke eller nån annanstans som jag snappade upp att barn som skrattar vid tillsägelser gör det i regel inte för att de tycker att situationen är rolig utan för att de vet att skratt fungerar avväpnande mot arga personer.

Lisbeth har hittills knappt slagits eller bitits eller nånting, tills häromdagen då hon flätade till mig helt från ingenstans. Det gjorde ont (hon träffade glasögonen så bågen slog upp i ögonbrynet) och jag reagerade därefter. Hon blev jätteledsen den gången, får väl se vad som händer nästa gång.
 
Det jobbigaste med den här åldern är att de aldrig sitter stilla utan håller på med något HELA tiden! E leker ofta med rätt saker som tur är, men hon pillar och river ut massa annat också t.ex saker i skafferiet, toarullar, sopor, öppnar ytterdörren mm och jag blir lite knäpp ibland :p:banghead: Tyckte det var jobbigt med J också, men E är värre haha! E är en evighetsmaskin blandat med duracellkanin :love:
Jag har varit ensam med dom två helger i rad nu och det känns! En eloge till alla ensamstående säger jag bara! Är glad att vi bor på landet så det är enkelt att jaga ut dom där det inte går att riva ut en massa saker utan den är sandlådan som hägrar ;)
 
Jag vet inte om det var på buke eller nån annanstans som jag snappade upp att barn som skrattar vid tillsägelser gör det i regel inte för att de tycker att situationen är rolig utan för att de vet att skratt fungerar avväpnande mot arga personer.

Lisbeth har hittills knappt slagits eller bitits eller nånting, tills häromdagen då hon flätade till mig helt från ingenstans. Det gjorde ont (hon träffade glasögonen så bågen slog upp i ögonbrynet) och jag reagerade därefter. Hon blev jätteledsen den gången, får väl se vad som händer nästa gång.

Låter ju rimligt och ger mig möjligheten att tänka att mitt barn har vissa sociala skills och inte bara gillar att traska på våra nerver :p
 
Jag vet inte om det var på buke eller nån annanstans som jag snappade upp att barn som skrattar vid tillsägelser gör det i regel inte för att de tycker att situationen är rolig utan för att de vet att skratt fungerar avväpnande mot arga personer.

Lisbeth har hittills knappt slagits eller bitits eller nånting, tills häromdagen då hon flätade till mig helt från ingenstans. Det gjorde ont (hon träffade glasögonen så bågen slog upp i ögonbrynet) och jag reagerade därefter. Hon blev jätteledsen den gången, får väl se vad som händer nästa gång.

Det låter ju verkligen inte orimligt.

S har hittills inte heller slagits eller bitits någonting. Han är ännu inte särskilt testande i att han vill göra allting själv. Förutom att gå upp och ner för trappan :cautious: Gå i trappan och hålla sig i ledstången är tydligen det roligaste just nu. Vilket han inte får (pga livsfarligt) vilken genererar en del protester.
Men även om han inte har börjat vilja göra allt själv så är han väldigt bestämd över hur saker och ting ska vara. Dricka ur rätt glas, ha på sig rätt haklapp osv är väldigt viktigt...
 
Även här är det en bestämt dam! Mycket mer vilja än vad storebror hade på så vis att han gick alltid att tvinga (jo - du MÅSTE ha skor på dig när du går ut)
Denna lille krabaten lyckas jag tusan inte få på skorna :o Hoppas dock att det beror på att jag opererade handen för ett par veckor sedan, för annars kommer det bli en jobbig vinter....:nailbiting:

Hon har även uppmärksammat att storebror ibland säger till om att den andra föräldern ska hjälpa honom. Så det har hon också börjat med :cool: Så får jag inte ta på skorna så tar hon dem själv och går bort till pappa - vänder sig om - och ger mig en riktig trumfpblick.. :eek: Att en sån liten skit kan vara så medveten - och vara så bestämd - ja, jissenes. :D
 
Denna lille krabaten lyckas jag tusan inte få på skorna :o Hoppas dock att det beror på att jag opererade handen för ett par veckor sedan, för annars kommer det bli en jobbig vinter....:nailbiting:

L får man inte heller på skor om man börjar med hennes skor. Om man däremot kör med "L, vilka skor ska jag ha idag? Kan du hämta mina skor?", så piper hon glatt iväg och hämtar mina skor, och när jag tagit på mig skorna, DÅ kan man ta på hennes också. :D
 
Vår dotter är jättelätt att få på skorna - om hon får ha sina gummistövlar. Andra skor är i princip omöjliga att få på. Hoppas det löser sig innan det blir för kallt eller hon växer ur dem.
 
E älskar skor! Hon går i princip alltid runt i skor, oftast Js skor eller gummistövlar som hon får på sig själv :p Även mina skor, gärna högklackade går hon runt i haha! Jag var tydligen exakt likadan som liten :D
 
E älskar skor! Hon går i princip alltid runt i skor, oftast Js skor eller gummistövlar som hon får på sig själv :p Även mina skor, gärna högklackade går hon runt i haha! Jag var tydligen exakt likadan som liten :D
Lova med! Har film på när hon tuffar runt i mina skor med klack (låg klack dock ;) ) ser helfestligt ut :p
Men när det gäller att ta på sina egna skor... 9 av 10 gånger går det bra - den 10:e är det dock krig :p
 
Lova med! Har film på när hon tuffar runt i mina skor med klack (låg klack dock ;) ) ser helfestligt ut :p
Men när det gäller att ta på sina egna skor... 9 av 10 gånger går det bra - den 10:e är det dock krig :p

Tänk va lycklig hon blev när jag skulle styrketräna i lördags och hon såg att jag tog på mig skorna och hade dom inne! Det var snabbt ut till skohyllan och hämta sina skor, jacka och mössa :rofl:
 
E älskar skor! Hon går i princip alltid runt i skor, oftast Js skor eller gummistövlar som hon får på sig själv :p Även mina skor, gärna högklackade går hon runt i haha! Jag var tydligen exakt likadan som liten :D

Här älskar vi också skor! "Kooor" var en av de första orden han lärde sig. När vi tittar i en bok och jag frågar var olika saker finns gäller det att inte fråga "var är skorna?". Då springer han ut i hallen och hämtar sina egna skor och vill gå ut :D:love:
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp