Vårföräldrar 2015 #6

Här älskar vi också skor! "Kooor" var en av de första orden han lärde sig. När vi tittar i en bok och jag frågar var olika saker finns gäller det att inte fråga "var är skorna?". Då springer han ut i hallen och hämtar sina egna skor och vill gå ut :D:love:

Ja här kommer E på självmant titt som tätt att skorna, jackan och mössan ska på och sen är hon på väg ut. Vi har fått börja låsa ytterdörren för går hon inte ut själv så släpper hon ut katterna och kattungen får inte gå ut än :p
Hon kan även ta på sig allt det, bädda ner en docka i en vagn och låtsas att hon är ute och går med bäbisen som ska sova :D
 
Även här är det en mycket envis och bestämd dam som testar vårt tålamod dagligen. Hon "kan själv" och blir väldigt upprörd om hon misslyckas med något eller inte får göra något. Vi är ganska skonade från hårda nypor, däremot ger hon sig på hundarna dagligen och ska nypa i öron, sitta på dem och rycka i svansen - som urartar när vi säger till henne (fastän hon vet mycket väl att man bara får "klappa snällt"). I de situationerna brukar jag föreslå en annan aktivitet och så får hundarna gå upp på övervåningen där de får vara ifred.

Jag behöver hjälp med vantar inför hösten och vintern och hoppas att ni har något att rekommendera :)
Har hittills bara hittat tunna tumvantar i hennes storlek, men de tål varken väta eller håller värmen särskilt bra. Var inne på lindex i helgen, men deras regn- och vintervantar drunkade hennes händer i (strl 1-2 år resp. 1-3 år).
 
Även här är det en mycket envis och bestämd dam som testar vårt tålamod dagligen. Hon "kan själv" och blir väldigt upprörd om hon misslyckas med något eller inte får göra något. Vi är ganska skonade från hårda nypor, däremot ger hon sig på hundarna dagligen och ska nypa i öron, sitta på dem och rycka i svansen - som urartar när vi säger till henne (fastän hon vet mycket väl att man bara får "klappa snällt"). I de situationerna brukar jag föreslå en annan aktivitet och så får hundarna gå upp på övervåningen där de får vara ifred.

Jag behöver hjälp med vantar inför hösten och vintern och hoppas att ni har något att rekommendera :)
Har hittills bara hittat tunna tumvantar i hennes storlek, men de tål varken väta eller håller värmen särskilt bra. Var inne på lindex i helgen, men deras regn- och vintervantar drunkade hennes händer i (strl 1-2 år resp. 1-3 år).

Jag köpte både enkel- och dubbelstickade tumvantar i ull på polarn och pyret som sitter jättebra. Ska försöka hitta ett par bra skalvantar att ha över också när det är blött ute men så långt har jag inte kommit ännu....
 
Även här är det en mycket envis och bestämd dam som testar vårt tålamod dagligen. Hon "kan själv" och blir väldigt upprörd om hon misslyckas med något eller inte får göra något. Vi är ganska skonade från hårda nypor, däremot ger hon sig på hundarna dagligen och ska nypa i öron, sitta på dem och rycka i svansen - som urartar när vi säger till henne (fastän hon vet mycket väl att man bara får "klappa snällt"). I de situationerna brukar jag föreslå en annan aktivitet och så får hundarna gå upp på övervåningen där de får vara ifred.

Jag behöver hjälp med vantar inför hösten och vintern och hoppas att ni har något att rekommendera :)
Har hittills bara hittat tunna tumvantar i hennes storlek, men de tål varken väta eller håller värmen särskilt bra. Var inne på lindex i helgen, men deras regn- och vintervantar drunkade hennes händer i (strl 1-2 år resp. 1-3 år).
Jag tycker också vantar är ett gissel och fröken river av dem snabbare än jag hinner få på dem... Hon föredrar helt klart tunna vantar men blir iskall. Tjockare vantar blir hon frustrerad på eftersom hon inte kan greppa saker och tar av sig dem...knepigt.
 
Mössa -näääe om den inte glöms bort då är det ok:p
Tunna vantar- japp!
Tjocka vantar - statyliknande pojke:laugh:
Kläder överlag -inga problem :up:
Skor- på helst hela dagarna :rofl: alt leks med alt ges till lillebror för att vara snäll :angel:
 
H visar än så länge prov på att ha ärvt mitt humör och förra gången blev han så arg att han kräktes vilket jag ofta gjorde när jag var i hans ålder :o Tänker att det inte är bra med egen vilja och att det blev ordning på mig också.

Vissa strider väljer vi att inte ta alls just nu. Tex vägrar han mössa och luva helt och hållet just nu och då får han vara utan, vi får väl se om vi behöver revidera det längre fram i vinter. Både jag och hans pappa älskar mössor så H har flera förebilder. Kanske ska sy en liten mössa till hunden också...
 
E somnade fort när maken la henne igår. Jag körde ett styrkepass efter vi lagt dom och han satte sig i soffan. Sen när jag är klar efter ca 40 min så är han borta. Jag tänkte att han säkert fått gått upp till henne så jag går ut och nattar hästar så är han säkert nere när jag kommer in. Nope det var han inte så jag trodde han somnat hos henne så jag går upp. Då har inte HON somnat! Han hade hört henne tassat runt på övervåningen och sen vägrade somna om. Vi tog med henne ner för vi skulle äta kvällsmat och sen lägga oss. Hon smällde i sig två kokta ägg :p Sen somnade hon rätt fort mellan oss i vår säng och sen har vi sovit som stockar hela högen.
Knäppa unge! Ikväll hoppa jag hon somnar och sover i sin säng ;)
 
E somnade fort när maken la henne igår. Jag körde ett styrkepass efter vi lagt dom och han satte sig i soffan. Sen när jag är klar efter ca 40 min så är han borta. Jag tänkte att han säkert fått gått upp till henne så jag går ut och nattar hästar så är han säkert nere när jag kommer in. Nope det var han inte så jag trodde han somnat hos henne så jag går upp. Då har inte HON somnat! Han hade hört henne tassat runt på övervåningen och sen vägrade somna om. Vi tog med henne ner för vi skulle äta kvällsmat och sen lägga oss. Hon smällde i sig två kokta ägg :p Sen somnade hon rätt fort mellan oss i vår säng och sen har vi sovit som stockar hela högen.
Knäppa unge! Ikväll hoppa jag hon somnar och sover i sin säng ;)

Haha :D

Här har vi två nätter i rad fiskat upp en unge ur spjälsängen som halvt sovandes försöker ställa sig på huvudet :p säkert helt normalt :D Försöker man lägga ner honom i spjälsängen igen blir han väldigt upprörd. Men sova vidare i vår säng går bra.
 
Haha :D

Här har vi två nätter i rad fiskat upp en unge ur spjälsängen som halvt sovandes försöker ställa sig på huvudet :p säkert helt normalt :D Försöker man lägga ner honom i spjälsängen igen blir han väldigt upprörd. Men sova vidare i vår säng går bra.

Ja dom har sina idéer de där små :p
E brukar komma till oss under natten (eller vi får hämta henne) men brukar somna i sin säng och sova halva natten där. Vet inte om hon var hungrig kanske för hon åt två ostskivor bara när jag gav dom kvällsmat. Sen slukade hon ju som sagt två kokta ägg och det brukar jag bli mätt på :p
 
Lite OT, men måste skriva det här nånstans.

Jag sitter och läser en massa rättsfall om stöd och service till funktionsnedsatta barn och i en del fall står det väldigt utförligt hur barnets funktionsnedsättning ser ut och vilka konsekvenser det får. Vissa beskrivningar slår hårdare än andra, och den här - om en fyraårig flicka med svåra funktionsnedsättningar - slog särdeles hårt:

"Fysisk närhet är väldigt viktigt för henne eftersom hon inte har något annat att glädjas åt."

:cry:
 
Lite OT, men måste skriva det här nånstans.

Jag sitter och läser en massa rättsfall om stöd och service till funktionsnedsatta barn och i en del fall står det väldigt utförligt hur barnets funktionsnedsättning ser ut och vilka konsekvenser det får. Vissa beskrivningar slår hårdare än andra, och den här - om en fyraårig flicka med svåra funktionsnedsättningar - slog särdeles hårt:

"Fysisk närhet är väldigt viktigt för henne eftersom hon inte har något annat att glädjas åt."

:cry:

:cry::cry::cry:
 
Lite OT, men måste skriva det här nånstans.

Jag sitter och läser en massa rättsfall om stöd och service till funktionsnedsatta barn och i en del fall står det väldigt utförligt hur barnets funktionsnedsättning ser ut och vilka konsekvenser det får. Vissa beskrivningar slår hårdare än andra, och den här - om en fyraårig flicka med svåra funktionsnedsättningar - slog särdeles hårt:

"Fysisk närhet är väldigt viktigt för henne eftersom hon inte har något annat att glädjas åt."

:cry:

Stackars liten :cry: :cry:
 
I morse vi 5 tiden kom E tassandes själv från sitt rum och skulle in till oss. Hunden blev så glad och pussades så E ramla på rumpan och blev ledsen. Inte lätt att vara lycklig hund eller trött litet barn tidigt på morgonen :p:love: E somnade om mellan oss och sov tills jag väckte henne vid 7.
 
Lite OT, men måste skriva det här nånstans.

Jag sitter och läser en massa rättsfall om stöd och service till funktionsnedsatta barn och i en del fall står det väldigt utförligt hur barnets funktionsnedsättning ser ut och vilka konsekvenser det får. Vissa beskrivningar slår hårdare än andra, och den här - om en fyraårig flicka med svåra funktionsnedsättningar - slog särdeles hårt:

"Fysisk närhet är väldigt viktigt för henne eftersom hon inte har något annat att glädjas åt."

:cry:

:cry: sånt där är så hemskt att man nästan inte ens kan ta till sig det..
 
Lite OT, men måste skriva det här nånstans.

Jag sitter och läser en massa rättsfall om stöd och service till funktionsnedsatta barn och i en del fall står det väldigt utförligt hur barnets funktionsnedsättning ser ut och vilka konsekvenser det får. Vissa beskrivningar slår hårdare än andra, och den här - om en fyraårig flicka med svåra funktionsnedsättningar - slog särdeles hårt:

"Fysisk närhet är väldigt viktigt för henne eftersom hon inte har något annat att glädjas åt."

:cry:


Så sorgligt, vilka livsöden det finns :cry:
 
Åh Alice har det så tufft på kvällarna när vi säger god natt till storasyster som lägger sig och somnar i sitt eget rum. Jag är oftast själv med barnen på kvällarna så Alice är alltid med inne i rummet och hon bryter ihop fullständigt, klamrar sig fast vid mig och vägrar ge E godnattkram eller ens säga god natt, hon bara gråter och säger/ skriker "nejnejnejnej" :( storasyster är en klok flicka och förklarar varje kväll att "nu behöver vi sova men i morgon träffas vi igen". Undrar om det här hänger ihop med att E bor varannan vecka och att Alice nu börjar inse att hon ju faktiskt försvinner från henne och är borta ganska länge.
 
Åh Alice har det så tufft på kvällarna när vi säger god natt till storasyster som lägger sig och somnar i sitt eget rum. Jag är oftast själv med barnen på kvällarna så Alice är alltid med inne i rummet och hon bryter ihop fullständigt, klamrar sig fast vid mig och vägrar ge E godnattkram eller ens säga god natt, hon bara gråter och säger/ skriker "nejnejnejnej" :( storasyster är en klok flicka och förklarar varje kväll att "nu behöver vi sova men i morgon träffas vi igen". Undrar om det här hänger ihop med att E bor varannan vecka och att Alice nu börjar inse att hon ju faktiskt försvinner från henne och är borta ganska länge.
Vad hjärtskärande :cry:, sån tur att hon har en sådan klok storasyrra :love:.
 
Vad hjärtskärande :cry:, sån tur att hon har en sådan klok storasyrra :love:.

Ja usch, helst vill jag bara förklara för henne att E alltid finns kvar hos Alice men det jag ju inte eftersom det inte är sant. Måste verkligen vara jättekonstigt att en del av familjen plötsligt bara är borta och sen plötsligt dyker upp igen, otryggt på något sätt. Men visst har Lo också ett bonussyskon? Eller blandar jag ihop saker nu :down:
 
Ja usch, helst vill jag bara förklara för henne att E alltid finns kvar hos Alice men det jag ju inte eftersom det inte är sant. Måste verkligen vara jättekonstigt att en del av familjen plötsligt bara är borta och sen plötsligt dyker upp igen, otryggt på något sätt. Men visst har Lo också ett bonussyskon? Eller blandar jag ihop saker nu :down:

Bordercolliesyndromet. Vi hade samma, men det räckte att nån tänkte tanken att resa sig ur soffan...
de kan inte sova ihop?
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 132
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
430
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 109
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp