Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2016

Har samma funderingar som du! Vi har fyra katter varav två mer än gärna ligger på våra ansikten O_o Så funderar helt ärligt på att fixa nån slags tak (typ nåt nät eller så) till babyns säng när den är obevakad. Hmmm...

Ja det funderar jag också på att göra. På nätterna får man stänga ute katterna från sovrummet helt enkelt, men jag har även sett att det finns resesängar med nät som ser jättepraktiska ut. Kostar runt tusenlappen så funderar om man ska investera i en sån för att kunna slappna av.
 
Om inte vi hinner bygga ut huset innan nedkomsten, så kommer vi inte att ha någon dörr att stänga (helt öppen planlösning i mycket litet hus) så jag är extra nojig över att inte kunna välja var katterna sover. Men förhoppningsvis hinner vi det, och då är nätterna säkrade i alla fall :)
Ska absolut kolla upp de där resesängarna!
 
Ni som redan har barn, har ni katt och hur har det fungerat? Vi har två och jag är lite orolig för att den ena antingen ska lägga sig på ungen eller riva eller bita hen. Han ligger gärna i ansiktet på oss på nätterna och bits gör han ibland när han blir för uppspelt. Lite kattungebeteende fastän han är 2,5 år. Det har hänt en gång att han gick fram till en väns bebis som låg på golvet, slickade hon på huvet och sen nafsade på honom :crazy: Det blev inget märke och bebisen sa inget men ändå...Vi har ofta barn hemma hos oss och större barn verkar gå bättre, då går han undan om dom blir för på, men bebisar vill han gärna vara nära.

Vi hade två katter när sonen föddes, båda väldigt närgångna på oss vuxna men de kom knappt i närheten av sonen när han var riktigt liten. Ville inte att de skulle sova i sonens vagga och spjälsäng så jag var en elak matte och satte upp dessa någon månad innan BF och hade vattenspruta bredvid. La de sig i bebis-sängarna fick de ett vattensprut. Tog bara en eller två gånger och så var de aldrig där igen.

När sonen blev någon månad började katterna sova i änden på vår säng om sonen låg där, men det är egentligen först nu (sonen är snart 5) som katten (bara en kvar tyvärr) kommer till honom på samma sätt som hon kommer till oss vuxna och vill vara nära.

Det stora problemet vi hade var att den ena katten blev svartsjuk/orolig och började protestkissa inomhus när vi kom hem med nyfödingen. Det gick som tur var över när jag började få lite mer energi till även henne och när jag inte hade ett barn vid bröstet 24/7. Det är den katten som är kvar och det är en riktigt primadonna som gnäller högljutt och något inte passar damen (dvs. för lite mat i skålen, ytterdörren står inte på vid gavel så hon kan gå ut och in precis som hon behagar, ingen har bjudit upp henne i soffan, hon inte får plats som hon vill i sängen på natten osv. osv) så jag är lite orolig för hur hon reagerar denna gången. Kattkiss är ju sådär kul att få på andra ställen än i kattlådan...:down:
 
Angående nät så är det inte alla katter som avskräcks av det...
Jag var orolig att våran klängranka som gärna ligger på en och trycker skulle lägga sig på bebisen så vi köpte ett sådant där kattnät att spänna över spjälsängen. Totalt bortkastade pengar. Katten tyckte inte alls att det var något problem att det var ett nät uppspänt över hans nya favoritplats. Han hoppade helt sonika upp ändå och tyngden av katten tryckte ner nätet som släppte runt om kanterna. Sen lade han sig sov gott där igen, på madrassen med nätet ihopskrynklat ovanpå :grin:
Så ett tips är att prova nätet i sängen ett tag innan ni lägger i bebisen.
 
Angående nät så är det inte alla katter som avskräcks av det...
Jag var orolig att våran klängranka som gärna ligger på en och trycker skulle lägga sig på bebisen så vi köpte ett sådant där kattnät att spänna över spjälsängen. Totalt bortkastade pengar. Katten tyckte inte alls att det var något problem att det var ett nät uppspänt över hans nya favoritplats. Han hoppade helt sonika upp ändå och tyngden av katten tryckte ner nätet som släppte runt om kanterna. Sen lade han sig sov gott där igen, på madrassen med nätet ihopskrynklat ovanpå :grin:
Så ett tips är att prova nätet i sängen ett tag innan ni lägger i bebisen.

Nu har ju inte vi katt/er men det var en sån sak jag direkt tänkte på kunde ske. Inte så spännande om bebis ligger i sängen och katten hoppar upp på nätet som ger vika. Men det kanske man hinner träna bort innan bebis kommer :)
 
Om inte vi hinner bygga ut huset innan nedkomsten, så kommer vi inte att ha någon dörr att stänga (helt öppen planlösning i mycket litet hus) så jag är extra nojig över att inte kunna välja var katterna sover. Men förhoppningsvis hinner vi det, och då är nätterna säkrade i alla fall :)
Ska absolut kolla upp de där resesängarna!

http://www.babyland.se/inovi-cocoon-resesang?21368

Dessa har jag tittat på :)
 
Mamma blev förresten överlycklig igår, hon hann inte mer än att slänga en liten blick ner i presentpåsen innan hon förstod vad det var och började stortjuta! Sen grät hon en stund innan hon fick fram att "åhh. jag vet vad det är, jag ska bli mormor!!!" :D Så gårdagen var minst sagt lyckad.

Idag blir det att ta sig till VC och hämta intyget på sjukskrivningen så jobbet kan få det. Måste få tag i någon sjukgymnast också. Lite nervös inför nästa vecka eftersom sjukskrivningen går ut på måndag och jag har jobb på tisdag. Vet inte riktigt hur jag ska göra där. Vill ju jobba, men har ingen aning om det känns bättre eller ens är möjligt. Försöker ta lite promenader, var ute och gick 5 kilometer i förrgår vilket gjorde ont redan efter 10 minuter och har väl inte slutat än. Då var tempot ändå lägre än vad jag brukar ha på jobb. Jaja, det löser sig säkert det där :)
 
Räckte ut tungan? Kunde man se det? :o
Vad häftigt! Jag har bara gjort "vanligt ultraljud" så vet inte alls hur kub fungerar, men på min bild är det bara som en oval-formad nöt, typ :D. Vecka 9+10 är de gjorda i.
 
Räckte ut tungan? Kunde man se det? :o
Vad häftigt! Jag har bara gjort "vanligt ultraljud" så vet inte alls hur kub fungerar, men på min bild är det bara som en oval-formad nöt, typ :D. Vecka 9+10 är de gjorda i.
Det händer jättemycket fram till v 13-14 när man gör KUB från v 9-10. Jag gjorde ett UL i v 10 förra graviditeten och det var bara en potatis man såg. Några veckor senare på KUB så var den en liten människa där man såg ryggrad, armar, ben näsa osv. Bild-googla på UL v 9 och jämför med om du bild-googlar UL v 13. Det är häftigt vad mycket som händer och utvecklas under den perioden! :)
 
Det händer jättemycket fram till v 13-14 när man gör KUB från v 9-10. Jag gjorde ett UL i v 10 förra graviditeten och det var bara en potatis man såg. Några veckor senare på KUB så var den en liten människa där man såg ryggrad, armar, ben näsa osv. Bild-googla på UL v 9 och jämför med om du bild-googlar UL v 13. Det är häftigt vad mycket som händer och utvecklas under den perioden! :)

Ah, då fattar jag. Gjorde en tankevurpa där och missade att det handlar om flera veckor framåt. :p
 
Räckte ut tungan? Kunde man se det? :o
Vad häftigt! Jag har bara gjort "vanligt ultraljud" så vet inte alls hur kub fungerar, men på min bild är det bara som en oval-formad nöt, typ :D. Vecka 9+10 är de gjorda i.

Ja, alltså, vi fattade ju inte att det var tungan förrän barnmorskan påpekade det. ;) Men på ultraljudet i vecka 9 såg den bara ut som en cashewnöt så det har hänt en del sen dess. Vecka 13 nu och den ser ut som en riktig liten människa. :)


Tack! :)
 
idag gav jag upp. så nu har jag smugglat in ett par gravidarbetsbyxor så får testa i morgon. de vi använder i vanliga fall har hööööög midja. (eller på mig hamnar de mitt på magen för jag är också skapt med hög midja) går att rulla ner dem lite men inte bekvämt för det.

väntar på tid för kub (man får ett brev på posten här)
 
Ja, alltså, vi fattade ju inte att det var tungan förrän barnmorskan påpekade det. ;) Men på ultraljudet i vecka 9 såg den bara ut som en cashewnöt så det har hänt en del sen dess. Vecka 13 nu och den ser ut som en riktig liten människa. :)



Tack! :)


Det är helt galet att få se sin lille/lilla första gången:love: Och att det är en liten människa så tidigt!!
Här är en bild ifrån vårt KUB i vecka 14 (13+3)
[/URL]

Ska bli så kul att snart se honom/henne den 16nov på RUL och se förändringen.
 
idag gav jag upp. så nu har jag smugglat in ett par gravidarbetsbyxor så får testa i morgon. de vi använder i vanliga fall har hööööög midja. (eller på mig hamnar de mitt på magen för jag är också skapt med hög midja) går att rulla ner dem lite men inte bekvämt för det.

väntar på tid för kub (man får ett brev på posten här)

Det är ju superskönt med gravidbrallor!!! Jag "kan" ha vanliga jeansen fortfarande men det sitter inte snyggt om magen. Det knölar ihop den så förbaskat.. Får ju en mjukhet finare form med riktiga byxor:up:
 
Det är ju superskönt med gravidbrallor!!! Jag "kan" ha vanliga jeansen fortfarande men det sitter inte snyggt om magen. Det knölar ihop den så förbaskat.. Får ju en mjukhet finare form med riktiga byxor:up:
Haha. Jobbets gravidbyxor är nog för någon i vecka 45. Ingen resår utan knappar i sidan. Två lägen, jättegravid och megagravid. Får nog sno byxor i XL hyllan i stället.

Drog annars på mig mina egna mammajeans i morse pga brist på rena byxor. Länge sedan jag haft byxor som suttit så bra över bak och lår. Resåren runt magen var liiiite stor ännu men tröja över så går det bra. Kände mig 100% snygg (H:ångest över byxor)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
24 898
Senast: sthu
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 788
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
955
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 547
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp