Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är lite fascinerad över hur mycket åldersskillnaden syns på E och kompisarnas 6 veckor äldre som vi träffade häromdagen. Tycker ju vi fått barn så tätt. Men visst, han är ju mer än dubbelt så gammal som henne.
 
Uppe på en av hästarna igen - yay! Förra gången red jag lite smått efter fem veckor och det var nog då på gränsen till tidigt (upptäckte då att jag fortfarande hade hyfsat ont efter den besvärliga förlossningen).

Den här gången gick ju förlossningen dock betydligt bättre, så jag vågade mig ut på en liten skrittur idag, vilket gick kanon! Valet föll på det visserligen sprattligaste djuret, men han är snäll och har mindre rörlig skritt än den andra :) Nu hoppas jag bara att jag krymper lite framöver, så att jag inte är så tung för dem...

IMG_20180519_122241_663.jpg
 
25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på:Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
25/5 - Linn-Nora, första barnet
30/5- Tingeling84,tredje barnet/UL visade:kille/Det blev en:

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
 
Jag ramlade visst bort i sista, så jag lägger in igen :)

25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
25/5 - Linn-Nora, första barnet
30/5- Tingeling84,tredje barnet/UL visade:kille/Det blev en:

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),
3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
 
Förlossningsberättelse, igångsättning
Kl.08.00 kom in till förlossningen och fick ett rum.

Kl.9.00 blev undersökt, visade sig att blodtrycket gått upp till 145/95 och att urinprovet nu gått från en etta till en tvåa.De förberedde ryggbedövningsgrejer innan narkosläkaren kom. Narkosläkaren kom och satte i grejerna sen hände det inte mer på en stund.
11.30 åt vi lunch och mitt i kom läkaren och undersökte mig. Tappen var 2,5 cm och hon bestämde metod. Det blev att ta cytotec, tablett upplöst i vatten. Fick första dosen kl 12.
Kl 14 fick jag dos två och började få små värkar, gjorde inte ont.

Kl.16 fick jag dos tre, små verkar regelbundet men lite mensvärkskänsla. Åt lite mat.

Kl.18 dos fyra, tog fram datorn för att kolla på en serie och lite godis. Började få mer ont.

Kl 19 nu gjorde det ont och ringde efter bm som ringde efter narkosläkare för att aktivera ryggbedövningen. Öppen 3 cm och blöder lite.
19.30 narkosläkaren kommer och aktivera men tar en stund innan den gör nån verkan. Hunnit öppnar mig 5 cm.Använder lustgas och koncentrera mig på saker i taket.

Ca 20.30 helt öppen och ett jäkla tryck, vattnet har inte gått. Ber bm att ta hål på hinnan då jag inte står ut.
Hon tar hål på hinnan och krystvärkarna kör igång. 4 krystvärkar senare kom han ut!Så lättad! En liten fin kille på 2992 gr med mörk kalufs, 50 cm. Jag sprack lite men blev inte sydd förrän kl.00.00, de ville att läkaren skulle kolla men hon hade inte tid så blev lite väntan.
Kl01.00 fick vi in en bricka med cider och mackor.
Allt var okomplicerat men synd att planen om att kunna aktivera ryggbedövningen direkt som stod i planen inte följdes. Diskuterade detta med bm innan vi åkte hem igår. Hade jag haft otur hade narkosläkaren inte hunnit dit alls.Rätt nöjd ändå, bara att vara på plats. Hade pauser mellan värkarna denna gång och var inte lika panikslagen som när barn 2 föddes.
 
Ajaj. Vaknade igår morse med 39,5 i feber som vägrar ge sig trots både Alvedon och Ipren :( Har konstaterat att jag fått mjölkstas på ena bröstet. Jättehårt och spänt och en klassisk röd tårtbit på ovansidan bröstet. Att det är rött och spänt kan jag ta, men att samtidigt ha hög feber och behöva vara mycket vaken för att kunna amma och ta han om Molly är desto kämpigare. Har stått länge i dusch och försökt massera, men det tycks inte hjälpa. Äger tyvärr ingen vetekudde.
Någon som har nåt husmorstips?
 
Ajaj. Vaknade igår morse med 39,5 i feber som vägrar ge sig trots både Alvedon och Ipren :( Har konstaterat att jag fått mjölkstas på ena bröstet. Jättehårt och spänt och en klassisk röd tårtbit på ovansidan bröstet. Att det är rött och spänt kan jag ta, men att samtidigt ha hög feber och behöva vara mycket vaken för att kunna amma och ta han om Molly är desto kämpigare. Har stått länge i dusch och försökt massera, men det tycks inte hjälpa. Äger tyvärr ingen vetekudde.
Någon som har nåt husmorstips?
Inga tips tyvärr men usch vad det låter tufft. Krya på dig!
 
Ajaj. Vaknade igår morse med 39,5 i feber som vägrar ge sig trots både Alvedon och Ipren :( Har konstaterat att jag fått mjölkstas på ena bröstet. Jättehårt och spänt och en klassisk röd tårtbit på ovansidan bröstet. Att det är rött och spänt kan jag ta, men att samtidigt ha hög feber och behöva vara mycket vaken för att kunna amma och ta han om Molly är desto kämpigare. Har stått länge i dusch och försökt massera, men det tycks inte hjälpa. Äger tyvärr ingen vetekudde.
Någon som har nåt husmorstips?
Säker att det är mjölkstas och inte mjölkstockning? Är iof ovanligt men inte omöjligt så tidigt.

Skulle testa att handmjölka/pumpa ur och framförallt amma massor. Gärna så att bebis haka kommer mot det röda/klumpen. T ex stå på alla fyra över bebis.
 
Ajaj. Vaknade igår morse med 39,5 i feber som vägrar ge sig trots både Alvedon och Ipren :( Har konstaterat att jag fått mjölkstas på ena bröstet. Jättehårt och spänt och en klassisk röd tårtbit på ovansidan bröstet. Att det är rött och spänt kan jag ta, men att samtidigt ha hög feber och behöva vara mycket vaken för att kunna amma och ta han om Molly är desto kämpigare. Har stått länge i dusch och försökt massera, men det tycks inte hjälpa. Äger tyvärr ingen vetekudde.
Någon som har nåt husmorstips?

Vitkål runt bröstet är ett gammalt knep (stoppa bhn full med blad)
 
Ajaj. Vaknade igår morse med 39,5 i feber som vägrar ge sig trots både Alvedon och Ipren :( Har konstaterat att jag fått mjölkstas på ena bröstet. Jättehårt och spänt och en klassisk röd tårtbit på ovansidan bröstet. Att det är rött och spänt kan jag ta, men att samtidigt ha hög feber och behöva vara mycket vaken för att kunna amma och ta han om Molly är desto kämpigare. Har stått länge i dusch och försökt massera, men det tycks inte hjälpa. Äger tyvärr ingen vetekudde.
Någon som har nåt husmorstips?

Vitkål! Låter skitkonstigt, men det funkade för mig när jag hade en helvetisk mjölkstockning med första barnet (hade provat alla andra knep). Jag kavlade på vitkålsblad och la in i bh:n. Somnade. Vaknade i en stor pöl av mjölk som hade blivit när stockningen hade släppt!
 
Vitkål! Låter skitkonstigt, men det funkade för mig när jag hade en helvetisk mjölkstockning med första barnet (hade provat alla andra knep). Jag kavlade på vitkålsblad och la in i bh:n. Somnade. Vaknade i en stor pöl av mjölk som hade blivit när stockningen hade släppt!

Lägger till: Började sedan äta lecitin och fick inga fler stockningar :)
 
Hemma själv med bebis ett par timmar, lugnt och skönt! Hans storasyskon har varit mycket hjälpsamma sen vi kom hem, de har inte haft tid med nåt annat :)
Det funkar bra med den lilla hittills! Maken har nästan varit mer trött än vad jag varit, jag börja känna mig pigg igen :up: Däremot få jag nog ta tag i att få igång magen igen...:nailbiting:
 
Här har vi haft en riktig ätardag. Har inte ammat såhär mycket sedan första dagarna. Någon som har koll på vid ungefär vilka tidpunkter de brukar öka mjölkproduktionen? Bebis blir 7 veckor på tisdag.

Han fortsätter växa så det knakar. Har börjat använda kläder storasyster hade i maj, men hon är född i oktober. :laugh: Hade svårt att tro att hennes första sommarkläder skulle passa den här bebisen säsongsmässigt, men det blir ju alldeles lagom tydligen. :D
 
Här har vi haft en riktig ätardag. Har inte ammat såhär mycket sedan första dagarna. Någon som har koll på vid ungefär vilka tidpunkter de brukar öka mjölkproduktionen? Bebis blir 7 veckor på tisdag.

Han fortsätter växa så det knakar. Har börjat använda kläder storasyster hade i maj, men hon är född i oktober. :laugh: Hade svårt att tro att hennes första sommarkläder skulle passa den här bebisen säsongsmässigt, men det blir ju alldeles lagom tydligen. :D
Det brukar vara runt 7-8 veckor. Oskar har också haft dagar nu där han bara äter och äter och äter.
Jösses vilken storlek är det på de kläderna? Vi använder mest 62 nu och några 62/68.
 
Här har det varit några dagar då matningen till o från varit kämpig. Vissa måltider blir lillan superirriterad vid bröstet och skriker, vill inte ha mer och sen när man tar bort henne visar hon tecken på att vara vrålhungrig.. Vi har försökt lite olika, att avbryta för rapning är det som givit något resultat öht. Det är första gången som hon skriker och inget riktigt hjälper så det känns lite jobbigt, man blir så ledsen för hennes skull när hon har det jobbigt. Hoppas att det ger med sig, annars får det bli ett samtal till bvc innan fredagens besök. Någon som gått igenom liknande?
 
Det brukar vara runt 7-8 veckor. Oskar har också haft dagar nu där han bara äter och äter och äter.
Jösses vilken storlek är det på de kläderna? Vi använder mest 62 nu och några 62/68.

Då verkar det rimligt med en beställning på mer mjölk nu då.

Det är storlek 68, men det mesta i 62 sitter fortfarande bra och något i 56. Varierar ju orimligt mycket i storlek mellan olika märken. Hade en tydlig amningspuckel med dottern och sedan hon var 4 månader har hon varit liten för åldern. Lillebror verkar bli betydligt större, men det återstår att se. Kanske blir samma utplaning för honom, dock håller han en betydligt högre kurva nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 232
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
649
Senast: em76
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 931
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad är det här?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp