Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad avis jag blir dom läser om bebisar som sover och sover!

Min lillskrutta sover oftast ca 1h i taget under dagen och är sedan vaken 1-2h. Det händer ibland men mer och mer sällan att hon sover 2-3h i sträck.

I dag har hon varit vaken och skrikig från ca 15:30 fram till strax före åtta. Försökt med nästan allt! Till slut lugnade hon ner sig när jag liggammade henne. Lyckades somna men vaknade och skrek otröstligt fem minuter efter att jag gått. Suck!

Ser i Wonder weeks att hon går in i sitt första utvecklingshopp i morgon. Gissar att det är det och värmen dom spökar (för varmt att vara i famnen, fast det är där hon helst vill vara).

Bara att bita ihop och överleva i ett par dagar nu med andra ord.

Vad jobbigt.. får hoppas på utvecklingsfas då. Sover hon bra på nätterna så du får lite kompensation då?
 
Intressant dygn med två magsjuka föräldrar... Barnen har klarat sig iaf.

I övrigt inviger vi stl 62 idag och hon har vänt sig från mage till rygg ett par gånger senaste dagarna. Just ikväll är timmes med missnöje tillbaka, annars har det minskat så vi får väl se...

Vad olika det kan vara, vår lilla tjej har fortfarande strl 50! Fast vissa 56 passar iofs också.

Skönt att barnen sluppit magsjuka. Låter verkligen inte som någon höjdare med två små:( har det funkat ändå?
 
Maken är på utbildning sen i måndags och kommer inte hem förrän i morgon. Ungefär samtidigt som han åkte så fick jag feber och halsfluss.:(
Det är lagom spännande med fem pigga barn när man själv ligger däckad och mest bara vill sova, samtidigt som man måste fixa mat, diska osv. :meh:
Hoppas att inte Oskar blir smittad, han har blivit lite tät i näsan senaste dagarna, men än så länge verkar han nöjd och glad, trots att hans mamma är skittråkig.
 
Oj jösses, hur klarar man det? Måste vara jätte jobbigt att vara magsjuk och samtidigt ha två pigga barn att ta hand om :nailbiting:

Är det bara jag som blir galen på det här med storleken på kläder? Är ju helt olika beroende på vilket märke det är! Vi har kläder som passar perfekt i både 50,56 och 62 och ibland är 50 så små att de inte går att få på och ibland drunknar han i 62 kläder! Så nu försöker jag mest gå på hur kläderna ser ut snarare än storleken :)
 
Är det bara jag som blir galen på det här med storleken på kläder? Är ju helt olika beroende på vilket märke det är! Vi har kläder som passar perfekt i både 50,56 och 62 och ibland är 50 så små att de inte går att få på och ibland drunknar han i 62 kläder! Så nu försöker jag mest gå på hur kläderna ser ut snarare än storleken :)

Ja titta på hur plaggen ser ut. Jag tycker man snabbt lär sig hur olika märken är i storlek och det underlättar om man handlar på nätet.

Vi använder plagg mellan 56 och 80 O_o och dottern som är 2,5 år använder plagg mellan 86 och 110. Så allt som allt täcker 2 barn av alla storlekar mellan 56 och 110 (dock låååångt ifrån alla plagg inom alla dessa storlekar.) :laugh:
 
Tror det är ett andra språng på gång här. Igår sov han bara två timmar på hela dagen och idag verkar han ha lika svårt att komma till ro. Han brukar somna väldigt snabbt i bilen så jag tänkte ge mig iväg på lite ärenden och hoppas han trivs lika bra i babyskyddet som vanligt.
 
Har ingen sån. Dock använder jag en vanlig kudde ibland. Men kör mest utan. Behöver lägga ganska många kuddar bakom min rygg för att få bra stöd inne. I utesoffan går det lättare för den är inte lika djup så en massa kuddar. när Noah fått ett bra tag så lutar jag mig bakåt med ena benet som stöd vid hans rumpa. Så jag har benen i kors. Alla sätt är bra utom de dåliga ^^ men vi blir nog bättre o bättre. Men känns ändå skönt att kunna växla mellan pump o amning
 
Alltså vad händer med min mjölkproduktion:arghh: Känns som att det bara blir mer och mer även fast lilltjejen äter med längre mellanrum nu än i början. Nu åt hon för typ 2h sen och båda brösten värker för att de är så fulla. Vill bara pumpa för att bli av med känslan men vet ju samtidigt att det på sikt bara kommer göra saken värre. Hade ingen aning om att det även kunde vara problem åt det här hållet!

(Ursäkta för gnällinlägget:o)
 
Alltså vad händer med min mjölkproduktion:arghh: Känns som att det bara blir mer och mer även fast lilltjejen äter med längre mellanrum nu än i början. Nu åt hon för typ 2h sen och båda brösten värker för att de är så fulla. Vill bara pumpa för att bli av med känslan men vet ju samtidigt att det på sikt bara kommer göra saken värre. Hade ingen aning om att det även kunde vara problem åt det här hållet!

(Ursäkta för gnällinlägget:o)

Låter som att våra bröst jobbar rätt likartat med stark utdrivning och kraftig produktion. För mig har problemet ökat efter några veckor med båda barnen.

Du kan testa blockamma, dvs amma på samma bröst under ett antal timmar t.ex 4 timmar beroende på hur ofta hon äter. Det kommet alltid finnas mjölk men du begränsar produktionen så det inte går överstyr. Är bebis fortfarande missnöjd vid amning? Låter som att allt du skriver kan hänga ihop.
 
Låter som att våra bröst jobbar rätt likartat med stark utdrivning och kraftig produktion. För mig har problemet ökat efter några veckor med båda barnen.

Du kan testa blockamma, dvs amma på samma bröst under ett antal timmar t.ex 4 timmar beroende på hur ofta hon äter. Det kommet alltid finnas mjölk men du begränsar produktionen så det inte går överstyr. Är bebis fortfarande missnöjd vid amning? Låter som att allt du skriver kan hänga ihop.

Har det fortsatt att öka för dig allt eftersom eller bara varit tillfällen då det plötsligt ökat?

Fm och natt funkar vanligtvis bra, det är framåt em/kväll det stökar mest. Men nu på fm har det som sagt verkat öka med mjölk så då blev det problem nu också. Provade som du tipsade även om att pausa o låta en del rinna ut, inte poppis men verkade hjälpa lite. Så himla obehagligt när hon sätter i halsen så det var skönt att kunna förebygga.

Jag försökte läsa om det där med blockamning men förstod inte helt om det var så att man skulle amma oftare under de timmarna då eller bara som vanligt.. Jag ammar ca var 2:a-3:e timme dagtid, o försöker köra varannat bröst om hon inte blir grinig framåt slutet (gissar att det kommer långsammare än vad hon vill då..). Är det motsvarigt till blockamning om jag bara undviker att ge nästa bröst mot slutet då kanske?

Hur lång tid tog det för dig innan produktionen ställde om när du körde igång med blockamning (om du nu gör det)?
 
Har ingen sån. Dock använder jag en vanlig kudde ibland. Men kör mest utan. Behöver lägga ganska många kuddar bakom min rygg för att få bra stöd inne. I utesoffan går det lättare för den är inte lika djup så en massa kuddar. när Noah fått ett bra tag så lutar jag mig bakåt med ena benet som stöd vid hans rumpa. Så jag har benen i kors. Alla sätt är bra utom de dåliga ^^ men vi blir nog bättre o bättre. Men känns ändå skönt att kunna växla mellan pump o amning
Tycker du ska fundera på att skaffa en. Den räddade min rygg och nacke när dottern var liten.
 
Har det fortsatt att öka för dig allt eftersom eller bara varit tillfällen då det plötsligt ökat?

Fm och natt funkar vanligtvis bra, det är framåt em/kväll det stökar mest. Men nu på fm har det som sagt verkat öka med mjölk så då blev det problem nu också. Provade som du tipsade även om att pausa o låta en del rinna ut, inte poppis men verkade hjälpa lite. Så himla obehagligt när hon sätter i halsen så det var skönt att kunna förebygga.

Jag försökte läsa om det där med blockamning men förstod inte helt om det var så att man skulle amma oftare under de timmarna då eller bara som vanligt.. Jag ammar ca var 2:a-3:e timme dagtid, o försöker köra varannat bröst om hon inte blir grinig framåt slutet (gissar att det kommer långsammare än vad hon vill då..). Är det motsvarigt till blockamning om jag bara undviker att ge nästa bröst mot slutet då kanske?

Hur lång tid tog det för dig innan produktionen ställde om när du körde igång med blockamning (om du nu gör det)?

Blockamning innebär att du ammar från ett och samma bröst under mer än ett amniningstillfälle. Du byter alltså bröst utifrån tidsintervall och inte amningstillfälle. Jag brukar inte byta bröst oftare än var fjärde timme. Vill han äta oftare än var fjärde timme får han samma bröst som förra gången. Om han inte verkar få det han vill ha så byter jag såklart, men det har bara hänt någon enstaka gång. Det är vad som funkar bäst för oss, man får såklart prova sig fram. Vissa dagar tycker jag produktionen synkar väldigt bra och andra inte alls bra, men så äter han också rätt olika från dag till dag. Om du upplever att du behöver ge båda brösten vid samma amningstillfälle för att hon ska bli mätt vet jag inte om blockamning är rätt och jag vet inte heller om det kan handla om överproduktion. Du kan ju höra med t.ex Amningshjälpen vad de har för råd. :)
 
Vad jobbigt.. får hoppas på utvecklingsfas då. Sover hon bra på nätterna så du får lite kompensation då?
I dag är det betydligt bättre i alla fall! I natt sov hon 23-04, då jag väckte henne för att byta sida. Sedan ville hon inte somna på 1,5 timme. Lagom när hon somnade 05:30 vaknade storebror kl 06. Då fick maken gå upp. Med två barn känns livet ibland lite som sången ”jag är ute när gumman min är inne. Jag är inne när gumman min går ut”. Det är livet på en pinne :-)

Men i dag har hon ätit och sovit duktigt hela förmiddagen! Hoppas hon sover gott i selen i eftermiddag så jag kan vara i parken med storebror.
 
Har ingen sån. Dock använder jag en vanlig kudde ibland. Men kör mest utan. Behöver lägga ganska många kuddar bakom min rygg för att få bra stöd inne. I utesoffan går det lättare för den är inte lika djup så en massa kuddar. när Noah fått ett bra tag så lutar jag mig bakåt med ena benet som stöd vid hans rumpa. Så jag har benen i kors. Alla sätt är bra utom de dåliga ^^ men vi blir nog bättre o bättre. Men känns ändå skönt att kunna växla mellan pump o amning
Amningskudde är guld värt för kroppen!
 
Blockamning innebär att du ammar från ett och samma bröst under mer än ett amniningstillfälle. Du byter alltså bröst utifrån tidsintervall och inte amningstillfälle. Jag brukar inte byta bröst oftare än var fjärde timme. Vill han äta oftare än var fjärde timme får han samma bröst som förra gången. Om han inte verkar få det han vill ha så byter jag såklart, men det har bara hänt någon enstaka gång. Det är vad som funkar bäst för oss, man får såklart prova sig fram. Vissa dagar tycker jag produktionen synkar väldigt bra och andra inte alls bra, men så äter han också rätt olika från dag till dag. Om du upplever att du behöver ge båda brösten vid samma amningstillfälle för att hon ska bli mätt vet jag inte om blockamning är rätt och jag vet inte heller om det kan handla om överproduktion. Du kan ju höra med t.ex Amningshjälpen vad de har för råd. :)

Okej, skönt att det funkar hyfsat för er med blockamning :) Jag är osäker på det där med överproduktion men efter att ha varit mkt mer uppmärksam idag är jag iaf säker på att största problemet är att mjölken fullkomligt sprutar ut när hon ska äta.. Men med dina tips har det faktiskt funkat bra fram till nyss, men jag tror det snarare var övertrötthet nu än hunger som ställde till det.
 
Okej, skönt att det funkar hyfsat för er med blockamning :) Jag är osäker på det där med överproduktion men efter att ha varit mkt mer uppmärksam idag är jag iaf säker på att största problemet är att mjölken fullkomligt sprutar ut när hon ska äta.. Men med dina tips har det faktiskt funkat bra fram till nyss, men jag tror det snarare var övertrötthet nu än hunger som ställde till det.

Så bra att du tycker tipsen hjälpt. :)
Det är ju så otrevligt när det kommer så fort att bebis sätter i halsen.
 
Enmånadskontroll idag. Läkaren var lite osäker på höfterna även om han inte hittar något fel så remiss är skickad för att få en second opinion (mest för säkerhets skull som jag förstod det).

5190g så den kurvan fortsätter rakt upp.
 
Hon skrämde mig för övrigt imorse. Hade två timmar med massa skrik igår kväll, i övrigt är hon ju nöjd av sig. På morgonen ser jag att hon har blod i örat. Första tanken var öroninflammation och trasig trumhinna även om hon ju borde varit mer ledsen då (både jag och sambon hade mycket öroninflammationer som små, sonen har sluppit hittills tack och lov). När jag gjorde rent inser jag dock att hon har ett liiiitet sår i ytterörat. Måste ha rivit sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 799
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
57
· Visningar
1 987
Senast: Avalbane
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 697
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp