Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår fick inte heller feber, bara väldigt ont som det verkar! Pratade med bvc om det igår och hon sa att det var bra att jag gav Alvedon, så blir det likadant nästa gång blir det en Alvedon direkt! 👍🏼

Okej, då ska jag ta upp det också. Frågade om biverkningar redan innan vaccinet men detta var inget som nämndes. Tur att sjukvårdsupplysningen finns för annars hade jag börjat fundera över akuten..
 
Okej, då ska jag ta upp det också. Frågade om biverkningar redan innan vaccinet men detta var inget som nämndes. Tur att sjukvårdsupplysningen finns för annars hade jag börjat fundera över akuten..

Tycker det är lite märkligt att det oftast sägs att de flesta barn inte reagerar på vaccin (åtminstone där jag bor) när jag tycker mig höra att väldigt många reagerar med bl a feber! 🤔
 
E blev vaccinerad i torsdags. Sov större delen av eftermiddagen men har inte fått några biverkningar av sprutorna. Slog mig nu att inget känns på låren heller. Fick rota samtidigt och det tror jag hon fick lite ont i magen av.

Fjällenresan gick över förväntan! Bortsett från att sambon skadade knät så vi åkte en dag senare och får vandra mindre... Men bilresan gick oförskämt smidigt med två små barn (och förbi bränder etc).
 
Och trots pratat häromdagen om att man inte ska känna sig stressad över barnens utveckling etc (vilket jag står fast vid!) Har jag idag googlat fram tabell etc över barns utveckling efter att några i Facebook-grupp med barn födda i april har toktidiga barn... Blir ju less på mig själv men konstaterar återigen att Elvira är fullt normal. Storebror var nog lite tidigare men han var å andra sidan tidig med mycket
 
Och trots pratat häromdagen om att man inte ska känna sig stressad över barnens utveckling etc (vilket jag står fast vid!) Har jag idag googlat fram tabell etc över barns utveckling efter att några i Facebook-grupp med barn födda i april har toktidiga barn... Blir ju less på mig själv men konstaterar återigen att Elvira är fullt normal. Storebror var nog lite tidigare men han var å andra sidan tidig med mycket

Nu blir jag nyfiken på vad dessa toktidiga barn kan. I mitt huvud ser jag 3-månaders som stapplar fram på egna ben :angel:
 
Åh! Denna värme 😔 Jag gnäller och tjatar så men det är så jobbigt!

Idag har bebis knappt velat sova på hela dagen. Snuttat och kissat. Till slut somnade hon vid nio och åt igen nu, men bara några minuter så nu nojar jag att hon blir uttorkad. Inget kiss i blöjan sen 20-tiden.
Men det är väl längre än så innan det är nån fara?

Sen det där med natten. Hon har en tunn bomullspyjamas nu och vi har fönstret öppet, ingen kan sova annars. Men jag nojar både för överhettning och drag. Nu blåser det inte men ändå. Lite kommer ju in.

Ååh snälla! Höst och svalka tack!
 
Åh! Denna värme 😔 Jag gnäller och tjatar så men det är så jobbigt!

Idag har bebis knappt velat sova på hela dagen. Snuttat och kissat. Till slut somnade hon vid nio och åt igen nu, men bara några minuter så nu nojar jag att hon blir uttorkad. Inget kiss i blöjan sen 20-tiden.
Men det är väl längre än så innan det är nån fara?

Sen det där med natten. Hon har en tunn bomullspyjamas nu och vi har fönstret öppet, ingen kan sova annars. Men jag nojar både för överhettning och drag. Nu blåser det inte men ändå. Lite kommer ju in.

Ååh snälla! Höst och svalka tack!

Vad jag lärt mig bör barnet kissa inom
6 timmar, annars finns risk att det är uttorkat. Men det beror såklart på omständigheterna runt omkring. Min har haft nätter då blöjan varit okissad efter 6 timmar, men så ammar jag och han kissar en full blöja på en kort stund. I det fallet oroar jag mig inte. :) Att kissa bara fyra gånger om dagen, var sjätte timme, torde vara alldeles för sällan.

Drag hade jag inte oroat mig för, nätterna är ju nästan tropiska så någon snabb avkylning finns det ju ingen risk för. Då blir det betydligt mer drag i bilen med ACn. Överhettning är nog inte heller någon risk i det läget. Jag tänker att detta är en normal sommar i större delen av Europa och de flesta bebisar klarar det finfint så länge de hålls i skugga och får i sig tillräckligt med vätska. Även små barn acklimatiserar sig rimligtvis, nu har det varit väldigt varmt väldigt länge. Våra ungar torde tro att de lever i en annan klimatzon, de kommer få en chock när hösten kommer. ;)
 
Vad jag lärt mig bör barnet kissa inom
6 timmar, annars finns risk att det är uttorkat. Men det beror såklart på omständigheterna runt omkring. Min har haft nätter då blöjan varit okissad efter 6 timmar, men så ammar jag och han kissar en full blöja på en kort stund. I det fallet oroar jag mig inte. :) Att kissa bara fyra gånger om dagen, var sjätte timme, torde vara alldeles för sällan.

Drag hade jag inte oroat mig för, nätterna är ju nästan tropiska så någon snabb avkylning finns det ju ingen risk för. Då blir det betydligt mer drag i bilen med ACn. Överhettning är nog inte heller någon risk i det läget. Jag tänker att detta är en normal sommar i större delen av Europa och de flesta bebisar klarar det finfint så länge de hålls i skugga och får i sig tillräckligt med vätska. Även små barn acklimatiserar sig rimligtvis, nu har det varit väldigt varmt väldigt länge. Våra ungar torde tro att de lever i en annan klimatzon, de kommer få en chock när hösten kommer. ;)

Återigen, bukefalister 😍❤️ :bow:

Det låter faktiskt rimligt :) Och såklart har inte alla i varma länder tillgång till ac och bebisarna klarar det ändå. Tänkte inte så långt 😉
Hon får amma på minsta signal! Så det blir mycket snuttande, men jag tänker att när det inte är så varmt längre så ska jag börja dra ut på amningarna och se om hon kan börja äta mer vid varje tillfälle och stå sig längre. Men jag vill inte laborera med det nu.
Tror för övrigt fröken är mitt uppe i utvecklingssteg två.
Svårt att sova och blir lätt uttråkad och orolig. Värmen spelar nog in också, men man märker att hon är mer orolig. Brukar vara en väldigt lugn bebis.
Igår sov hon jättedåligt. Kanske två eller tre timmar på hela dagen.. jättesvår att söva och vill helst sova på mig eller min man.
Fortsatte vara svår att söva idag. Vaknade vid fem och somnade om strax efter sex för att sen vakna vid halv åtta. Klockan elva lyckades jag få henne att somna igen. På mig. Men det gör inget. Bara hon får sova och må bra ❤️

Nu kan hon i alla fall hyfsat stadigt hålla upp huvudet när hon ligger på mage i upp till nån minut. Hon sträcker sig efter saker, om än en aning okoordinerat. Har dock inte förstått hur man greppar. Följer fint med blicken och flinar och har börjat ljuda lite försiktigt 😊 Älskade unge!
 
Här är det också mkt mer vakentid, och han är galet intresserad av allt man äter.
Ska bli spännande och se om han är lika intresserad när det är dags för. smakportioner om några veckor :D
2,5 åringen körde upp en glass i ansiktet på honom igår och det lilla han hann få i sig innan jag hunnit torka bort det verkade han gilla iaf. Ett stort flin och en massa smackande. Tror inte reaktionen kommer vara densamma på potatispure dock :angel:
 
Här börjar det också visas stort intresse för mat @Mulles_matte. Ska bli roligt att erbjuda provsmakningar, men kommer ta det väldigt lugnt med matintroduktionen. Endast intesserad av att erbjuda för att han själv visar så stort intresse för våra måltider. :)
 
Här börjar det också visas stort intresse för mat @Mulles_matte. Ska bli roligt att erbjuda provsmakningar, men kommer ta det väldigt lugnt med matintroduktionen. Endast intesserad av att erbjuda för att han själv visar så stort intresse för våra måltider. :)
Vi kommer också ta det väldigt lugnt, men eftersom han allt som oftast sitter med när vi äter så känns det som att han ska få smaka lite iaf, även om det bara är lite på en fingertopp per dag i en månad :)
Apropå att sitta med.. Köpte en sån där uppblåsbar "dyna" till matstolen på ikea.. Snacka om att kasta pengarna i sjön. Ungen satt som i ett skruvstäd så den var ju bara att plocka bort igen. Men han satt rätt stadigt utan också. Nu märker man hur stora de blivit helt plötsligt :love:
 
Vi kommer också ta det väldigt lugnt, men eftersom han allt som oftast sitter med när vi äter så känns det som att han ska få smaka lite iaf, även om det bara är lite på en fingertopp per dag i en månad :)
Apropå att sitta med.. Köpte en sån där uppblåsbar "dyna" till matstolen på ikea.. Snacka om att kasta pengarna i sjön. Ungen satt som i ett skruvstäd så den var ju bara att plocka bort igen. Men han satt rätt stadigt utan också. Nu märker man hur stora de blivit helt plötsligt :love:

Vi har en bumbostol han får sitta korta stunder i, men värdelöst på så sätt att man behöver fyra händer för att få upp knubbisen ur den. :p
 
Kanske en lite privat fråga som man självklart inte behöver svara på om man inte vill men kan ni knipa er stråle direkt när ni kissar? Jag trodde att jag tränat knipet rätt bra och har inte haft några problem med läckage vid varken ridning, nysningar men nu när jag var på gymmet i tisdags så skulle vi hoppa upp och ner på en sån här stepbräda, så när man är nere på golvet så hade man brädan mellan benen och då kände jag typ, nu kissar jag ner mig :o Så var tvungen att kolla om jag kunde stoppa strålen och visst gick det men det tog ju allt ett par sekunder innan strålen var helt stoppad. Så kanske måste träna lite mer knip ändå!:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
3 792
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 444
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
982
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp