Vårföräldrar 2020

Tack.
Är nog det värsta jag varit med om i hela mitt liv. Men nu är det över tack och lov och i Östergötland gör de bara ett försök så vänder hon tillbaka så görs inget mer försök men än så länge ligger hon fortfarande rätt.

Okej skönt! Måste kolla upp vad som gäller här nu, blev lite förvånad att det kan vara olika i olika län. Men borde iofs sluta förvånas över att vården skiljer sig beroende på var man bor vid det här laget... Det verkar ju vara mer som skiljer sig än är lika.
 
Är det någon som har tips på positiva och/eller stärkande, peppande förlossningsberättelser, poddar, bloggar eller på youtube?
 
Är det någon som har tips på positiva och/eller stärkande, peppande förlossningsberättelser, poddar, bloggar eller på youtube?
Finns ju en del på youtube från influensers där de filmat när de föder sina barn. Jag har sett några och tycker dem är peppande men kan tänka mig att det inte är för alla. Så där får man nog känna själv om man vill se eller inte :)
 
Är det någon som har tips på positiva och/eller stärkande, peppande förlossningsberättelser, poddar, bloggar eller på youtube?
Kom på att min stads förlossning har världens bästa instagram konto :) Där förklarar och visar dom verkligen allt som man behöver veta! Har ni inget liknande konto där ni bor skulle jag verkligen rekommendera att följa dom, forlossningen_ostra heter kontot.
 
Jahapp, då var man med syskonvagn! Känns som att vi är lite tidigt ute men jag har bevakat marketplace efter bra beggade och nu dök en upp i närområdet. Bara att slippa åka miltals för att kolla på en vagn är värt några extra slantar. Blev en bugaboo donkey. Hoppas att vi ska vara lika nöjda med den som vår gamla britax smile 2 som verkligen är en supervagn!

Så nu börjar det helt plötsligt kännas mer verkligt! Har dessutom beställt virkgrejer för att virka/pyssla ihop ett vagnhänge till bebis. Ska bli roligt (även om jag inte kan virka.. än).

Har ni köpt vagn? Ni med barn sen tidigare, hur gör ni med vagn?
 
Jahapp, då var man med syskonvagn! Känns som att vi är lite tidigt ute men jag har bevakat marketplace efter bra beggade och nu dök en upp i närområdet. Bara att slippa åka miltals för att kolla på en vagn är värt några extra slantar. Blev en bugaboo donkey. Hoppas att vi ska vara lika nöjda med den som vår gamla britax smile 2 som verkligen är en supervagn!

Så nu börjar det helt plötsligt kännas mer verkligt! Har dessutom beställt virkgrejer för att virka/pyssla ihop ett vagnhänge till bebis. Ska bli roligt (även om jag inte kan virka.. än).

Har ni köpt vagn? Ni med barn sen tidigare, hur gör ni med vagn?
Lite komiskt att du skrev detta just nu, jag och sambon har suttit hela morgonen och diskuterat hur vi ska göra med syskonvagn och hade till och med som plan att starta en tråd här och höra hur andra gjort.
Vi velar verkligen i om vi ska köpa syskonvagn eller köra på stå/sittbräda till vagnen vi har nu. Vi klarar oss absolut utan dubbelvagn de dagar storebror är på förskolan. Förskolan ligger så nära att han kan gå själv eller åka bräda. Det som talar för syskonvagn är att W gärna sover middag i sin vagn när han är hemma, samtidigt är det kanske inte så länge till efter maj som han kommer sova middag. När slutar barn sova middag egentligen? ;) Vi får fundera ett par omgångar till innan vi bestämmer oss, vi har ju tid.

Jag håller på och stickar en filt till lillebror, började med ett lite enklare mönster då det var länge sen jag stickade. Om jag hinner ska jag försöka mig på nått svårare sen också :up: Lycka till med virkandet, blir ju alltid så fint med virkade hängen till vagnen.
 
Lite komiskt att du skrev detta just nu, jag och sambon har suttit hela morgonen och diskuterat hur vi ska göra med syskonvagn och hade till och med som plan att starta en tråd här och höra hur andra gjort.
Vi velar verkligen i om vi ska köpa syskonvagn eller köra på stå/sittbräda till vagnen vi har nu. Vi klarar oss absolut utan dubbelvagn de dagar storebror är på förskolan. Förskolan ligger så nära att han kan gå själv eller åka bräda. Det som talar för syskonvagn är att W gärna sover middag i sin vagn när han är hemma, samtidigt är det kanske inte så länge till efter maj som han kommer sova middag. När slutar barn sova middag egentligen? ;) Vi får fundera ett par omgångar till innan vi bestämmer oss, vi har ju tid.

Jag håller på och stickar en filt till lillebror, började med ett lite enklare mönster då det var länge sen jag stickade. Om jag hinner ska jag försöka mig på nått svårare sen också :up: Lycka till med virkandet, blir ju alltid så fint med virkade hängen till vagnen.

Nej det är inget lätt beslut alltså.. Vi tänkte också köra på stå/sittbräda i kombo med vår gamla vagn först. Men så insåg vi att lillan förmodligen sover ett bra tag till (gissar resten av året) och när man är iväg är det skönt att inte behöva två vagnar med sig. Vårt beslut blev lite av att vi hittade bugaboon väldigt billigt och kände att vi testar :p så får vi väl sälja den vidare i värsta fall. Vår boendesituation gör det svårt med vagnar, många val faller bort pga tex liten hall och avsaknad av hiss. Så en ”vanlig” syskonvagn var aldrig ett alt, liksom att ha två rejälare vagnar till varsitt barn att sova i. Vi har iofs en pockit+ som går att sova i men på semestern känns det smidigt att bara behöva packa med en vagn.

Lite så tänkte vi :)
 
Lite komiskt att du skrev detta just nu, jag och sambon har suttit hela morgonen och diskuterat hur vi ska göra med syskonvagn och hade till och med som plan att starta en tråd här och höra hur andra gjort.
Vi velar verkligen i om vi ska köpa syskonvagn eller köra på stå/sittbräda till vagnen vi har nu. Vi klarar oss absolut utan dubbelvagn de dagar storebror är på förskolan. Förskolan ligger så nära att han kan gå själv eller åka bräda. Det som talar för syskonvagn är att W gärna sover middag i sin vagn när han är hemma, samtidigt är det kanske inte så länge till efter maj som han kommer sova middag. När slutar barn sova middag egentligen? ;) Vi får fundera ett par omgångar till innan vi bestämmer oss, vi har ju tid.

Jag håller på och stickar en filt till lillebror, började med ett lite enklare mönster då det var länge sen jag stickade. Om jag hinner ska jag försöka mig på nått svårare sen också :up: Lycka till med virkandet, blir ju alltid så fint med virkade hängen till vagnen.
Min minsta slutade sova middag vid 2 år. Vi kör på ståbräda, men hon är 4 år nu så det är väl knappt att det behövs. Men hon vill gärna ha en och vi hade kvar den sen storasyster åkte.


Vi har också haft en britax smile 2 och varit väldigt nöjda. Men för bebistiden använder vi Emmaljunga. Britaxen finns kvar och kommer att användas när vi får behov av en lättare vagn.
 
Just nu lutar det åt ståbräda iallafall. Bebis är ju beräknad i slutet av maj, och då blir ju sambon hemma i två veckor och sen är det ju egentligen bara två-tre veckor jobb innan det är semester och under den tiden är det ju inga problem för oss att använda var sin vagn. (Har en sulky som vi alltid tar med när vi ska iväg i affärer eller så.) Så får vi väl ta och köpa en dubbelvagn till slutet av sommaren om vi märker behov av en.
 
Just nu lutar det åt ståbräda iallafall. Bebis är ju beräknad i slutet av maj, och då blir ju sambon hemma i två veckor och sen är det ju egentligen bara två-tre veckor jobb innan det är semester och under den tiden är det ju inga problem för oss att använda var sin vagn. (Har en sulky som vi alltid tar med när vi ska iväg i affärer eller så.) Så får vi väl ta och köpa en dubbelvagn till slutet av sommaren om vi märker behov av en.

Låter som en bra plan. Verkar ju dessutom finnas massor med bra småbrädor, tex de med liten sits verkar ju smarta 👍
 
Barnmorskebesök idag och bebis är nu helt fixerad. Trodde bebisen skulle nöja sig med att vara ruckbar i och med att det är tredje barnet.
jag börjar känna mig mer och mer redo.
Hade tänkt att arbeta till den 13 mars, har bf den 18 mars, men känner idag ett litet sug på att gå hemma och fixa/boa. Så får se hur jag gör. Min vikarie är på plats och inskolad iaf.
 
Barnmorskebesök idag och bebis är nu helt fixerad. Trodde bebisen skulle nöja sig med att vara ruckbar i och med att det är tredje barnet.
jag börjar känna mig mer och mer redo.
Hade tänkt att arbeta till den 13 mars, har bf den 18 mars, men känner idag ett litet sug på att gå hemma och fixa/boa. Så får se hur jag gör. Min vikarie är på plats och inskolad iaf.

Vad skönt att bebisen ligger åt rätt håll och att du börjar känna dig redo! Är lite avis på att det är så nära för dig, även om jag har en drös med saker att göra innan bebis kommer vore det skönt att vara "klar" ;)
 
Gjorde mitt extra besök i v.27 hos barnmorskan idag. Fick förklarat att hon ville träffa mig en gång extra eftersom jag inte mår så bra. Så det var ju snällt av henne att hålla koll lite extra :) Bebisen verkar må bra i magen i alla fall:up:
 
Blev uppringd av försäkringskassan idag angående graviditetspenningen. De ställde lite kompletterande frågor och efter vi pratat så lovade hon redan på telefon att jag skulle få ansökan beviljad. Så det var otroligt skönt att höra, har ju känt en stress kring att jag skickat in så sent och att jag skulle få ett besked bara dagarna innan den skulle börja gälla.
 
Blev uppringd av försäkringskassan idag angående graviditetspenningen. De ställde lite kompletterande frågor och efter vi pratat så lovade hon redan på telefon att jag skulle få ansökan beviljad. Så det var otroligt skönt att höra, har ju känt en stress kring att jag skickat in så sent och att jag skulle få ett besked bara dagarna innan den skulle börja gälla.
Skönt att du fick svar så fort så du slipper fundera och eventuellt oroa dig.
 
Blev uppringd av försäkringskassan idag angående graviditetspenningen. De ställde lite kompletterande frågor och efter vi pratat så lovade hon redan på telefon att jag skulle få ansökan beviljad. Så det var otroligt skönt att höra, har ju känt en stress kring att jag skickat in så sent och att jag skulle få ett besked bara dagarna innan den skulle börja gälla.

Åh vad skönt för dig! då kan du slappna av nu och se fram emot att få vara lite ledig. :)
 
Är det någon annan som får svårt att andas vid sammandragningar?

Minns inte att det var såhär påtagligt förra gången jag var gravid.. nu har jag börjat fundera på om det är en vanlig grej. Känns som att lungorna trycks ihop och det blir tungt, lite som när hela nederdelen av kroppen var bedövad under mitt kejsarsnitt...
 
Är det någon annan som får svårt att andas vid sammandragningar?

Minns inte att det var såhär påtagligt förra gången jag var gravid.. nu har jag börjat fundera på om det är en vanlig grej. Känns som att lungorna trycks ihop och det blir tungt, lite som när hela nederdelen av kroppen var bedövad under mitt kejsarsnitt...
Jag har ju inte haft så mycket sammandragningar men absolut mer denna graviditeten än förra. Fick ganska ordentliga efter en kvällspromenad härom veckan och då kan jag faktiskt hålla med om att det kunde kännas som man fick lite ”andnöd”. Tycker ibland man får känslan av att nått står en upp i halsen också, som att man vill spy fast utan att må illa typ ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 787
Senast: gulakatten
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 161
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 146
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp