Vårföräldrar 2020

Jag lovar att skicka över lite energi om det skulle finnas lite extra ;) Jag jobbar sista dagen på torsdag, har bestämt mig för att vara ledig på fredag (utan barn) för sen är jag ensam med barnen fyra dagar då förskola och skola har stängt måndag och tisdag (sambon jobbar alla dagar). Så känner att fredag blir en vilodag där jag ska ladda batterierna. Sen är jag ju beräknad på onsdag, iiiih! Känns så snart och lite plötsligt! Även om det känns som att jag har varit gravid halva mitt liv hahhaha

Magsjuka har jag skräck för. Hade definitivt åkt hem om nära kollegor blivit sjuka. Influensan har jag vaccinerat mig mot och Corona hoppas jag definitivt att vi lyckas undvika.
Tack.
Är inga kollegor som blivit sjuka utan ett gäng av förskolebarnen.
Spännande att du är så nära nu. Själv har jag 16 dagar kvar så det närmar Kan vara skönt för dig att vara hemma en dag i din ensamhet.
 
Impad av dig som orkar jobba hela vägen in, du är helt klart värd att vara ledig på fredag :) Helt galet att vi är framme vid trådens första BF snart. Håller alla tummar för att allt går bra för er när det blir dags.
Tack! Jag har kontorsarbete så inget som är betungande på något sätt.
 
Tack.
Är inga kollegor som blivit sjuka utan ett gäng av förskolebarnen.
Spännande att du är så nära nu. Själv har jag 16 dagar kvar så det närmar Kan vara skönt för dig att vara hemma en dag i din ensamhet.
Aha, du jobbar på förskola. Brukar du bli smittad? Känns som att det kan vara en smittohärd på en del förskolor... Jag är lite nervös över det. Men nu ska ju barnen snart vara hemma några dagar vilket känns bra. Har hört om de som har åkt på magsjuka i slutet och det har gjort att förlossningen har dragit igång, känns som ett mardrömsscenario. Föda barn och ha kräksjuka liksom, fyyyyy!!!!
 
Aha, du jobbar på förskola. Brukar du bli smittad? Känns som att det kan vara en smittohärd på en del förskolor... Jag är lite nervös över det. Men nu ska ju barnen snart vara hemma några dagar vilket känns bra. Har hört om de som har åkt på magsjuka i slutet och det har gjort att förlossningen har dragit igång, känns som ett mardrömsscenario. Föda barn och ha kräksjuka liksom, fyyyyy!!!!
Det är sällan jag blir smittad men denna gång åkte jag hem så jag inte mådde bra och kräktes lite. Sen om det var magsjuka eller ej är ju svårt att veta men håller mig hemma 48 timmar för säkerhets skull. Eftersom jag inte varit så sjuk kan man ju nånstans hoppas på att förlossningen drar igång då jag är lite less på att va gravid och längtar efter bebis.
 
Ja, det gick över direkt i samband med förlossningen sist. Så hoppas det är likadant denna gången, och det är jag rätt säker på att det gör.
Nja inte direkt, jag försöker hitta en bra balans mellan rörelse och vila. Då jag märker att jag får ont av att både sitta för mycket still och för mycket rörelse. Värst är det på nätterna, det gör så ont att vända sig på nätterna. Hur fasen ska man göra för att lyckas vända sig utan att grina av smärta? Har dessutom börjat få typ kramp i rumpan/skinkan på båda sidor när jag sover. Känns som om de musklerna bara blir kortare och kortare och liksom stramar åt. Hade så förra gången jag var gravid också, fick stretcha flera månader efter förra förlossningen innan det blev bättre igen. Funderar på om det är att de musklerna får arbeta så mycket för att stabilisera upp när jag har foglossningen/bäckensmärtan?
Hur går det med din foglossning, känns det bättre?

Usch låter inget vidare att du har så ont på nätterna.. Jag kan uppleva att mina muskler i ryggen protesterar på nätterna men vet inte riktigt vad det beror på, eftersom det inte är varje natt. Min foglossning är fortsatt ganska ok sedan fjällenresan, så länge jag håller mig ifrån att promenera och dra barnvagn/kundvagn osv.

Tror definitivt att onda/spända muskler kan bero på att de kompenserar för instabiliteten som blir i bäckenet under graviditeten, särskilt nu när det börjar bli tyngre. Jag upplever aldrig annars problem med sådant obehag i ryggmusklerna som nu tex, och kopplar det till bäckenproblematiken (alt till att man är så begränsad i sovställningar, men det är ju också mkt pga bäckenet...)
 
Usch låter inget vidare att du har så ont på nätterna.. Jag kan uppleva att mina muskler i ryggen protesterar på nätterna men vet inte riktigt vad det beror på, eftersom det inte är varje natt. Min foglossning är fortsatt ganska ok sedan fjällenresan, så länge jag håller mig ifrån att promenera och dra barnvagn/kundvagn osv.

Tror definitivt att onda/spända muskler kan bero på att de kompenserar för instabiliteten som blir i bäckenet under graviditeten, särskilt nu när det börjar bli tyngre. Jag upplever aldrig annars problem med sådant obehag i ryggmusklerna som nu tex, och kopplar det till bäckenproblematiken (alt till att man är så begränsad i sovställningar, men det är ju också mkt pga bäckenet...)
Ja, det är säkert en kombination av både bäcken och att man sitter/sover i konstiga positioner. Inatt var verkligen hemskt, känns som om att värsta positionen för bäckenet är att ligga på sidan och det är ju så man ska sova. Ibland har jag lagt mig plant på rygg för att vila bäckenet lite men då har jag ibland somnat till lite och då får jag ju panik och tror typ alltid att bebisen ska ha dött.

Var på träningen idag också, själva träningen gick bra men har riktigt ont i kroppen nu efteråt så blir nog soffan resten av em/kvällen så fort jag hämtat på förskolan.

Har förövrigt blivit sådär superhungrig nu, antar att han växer mycket men det är svårt att hitta balansen mellan lagom och typ äta upp allt man hittar hemma :p
 
Ja, det är säkert en kombination av både bäcken och att man sitter/sover i konstiga positioner. Inatt var verkligen hemskt, känns som om att värsta positionen för bäckenet är att ligga på sidan och det är ju så man ska sova. Ibland har jag lagt mig plant på rygg för att vila bäckenet lite men då har jag ibland somnat till lite och då får jag ju panik och tror typ alltid att bebisen ska ha dött.

Var på träningen idag också, själva träningen gick bra men har riktigt ont i kroppen nu efteråt så blir nog soffan resten av em/kvällen så fort jag hämtat på förskolan.

Har förövrigt blivit sådär superhungrig nu, antar att han växer mycket men det är svårt att hitta balansen mellan lagom och typ äta upp allt man hittar hemma :p

He det blivit ok nu efter träningen med lite vila? Hehe jag äter redan som en häst, hungrig eller ej :o
 
Hur ofta har ni andra kollat urin för äggvita? Görs det bara hos er vid tecken på höjt blodtryck? På mig har de inte kollat sedan inskrivning nämligen, o funderar på om det är så på rutin eller om det har missats... 🤔
 
Hur ofta har ni andra kollat urin för äggvita? Görs det bara hos er vid tecken på höjt blodtryck? På mig har de inte kollat sedan inskrivning nämligen, o funderar på om det är så på rutin eller om det har missats... 🤔
Det verkar variera från ställe till ställe. Men där jag går så kollar de urinen varje gång, tror de kollar både socker och äggvita i urinen. Men är inte helt hundra på exakt vad de kollar.
 
Hur ofta har ni andra kollat urin för äggvita? Görs det bara hos er vid tecken på höjt blodtryck? På mig har de inte kollat sedan inskrivning nämligen, o funderar på om det är så på rutin eller om det har missats... 🤔
Äggvita har kollats någon gång hos barnmorskan men inte särskilt ofta. De kollade den efter vändningen av Dumbo. Sist jag var hos barnmorskan var jag trött och blodtrycket lite högt men hon ville inte kolla då.
 
Hur ofta har ni andra kollat urin för äggvita? Görs det bara hos er vid tecken på höjt blodtryck? På mig har de inte kollat sedan inskrivning nämligen, o funderar på om det är så på rutin eller om det har missats... 🤔
Jag har också bara lämnat urin vid inskrivningen. Och inte fått någon info att jag ska ha med mig nått på närmsta besöket heller. Så här görs det nog bara om blodtrycket är för högt och man misstänker att nått är fel.
 
Hur ofta har ni andra kollat urin för äggvita? Görs det bara hos er vid tecken på höjt blodtryck? På mig har de inte kollat sedan inskrivning nämligen, o funderar på om det är så på rutin eller om det har missats... 🤔

Jag frågade vid ett besök för några veckor sedan då jag oxå funderade, minns att dom kollade äggvita nästan varje besök med storebror. Dom hade helt plötsligt fått ny rutin (typ besked över en natt) att dom inte gör det längre. Så nu behöver jag inte komma dit lite halvkissenödig längre vilket är skönt då det nu snabbt kan övergå till jättekissenödig!!
 
Någon annan som börjar bli orolig för covid-19 nu? Jag känner mig mer o mer orolig kring dels min egna hälsa men även dotterns (astma) och en nära anhörig som förmodligen räknas till riskgrupp (gör det traditionellt). Känns ju lite lugnande när man läser de (mycket begränsade) studier som gjorts hittills på gravida o nyfödda, men samtidigt vet man ju hur det gick med sars... En annan sak som oroar mig är bristen på samordning och information. Har läst att de i andra länder redan kommit med riktlinjer inom fl-vården som diskuteras i div tidskrifter, men hittar inget om sådant på svenska sidor.

Hur tänker ni?
 
Någon annan som börjar bli orolig för covid-19 nu? Jag känner mig mer o mer orolig kring dels min egna hälsa men även dotterns (astma) och en nära anhörig som förmodligen räknas till riskgrupp (gör det traditionellt). Känns ju lite lugnande när man läser de (mycket begränsade) studier som gjorts hittills på gravida o nyfödda, men samtidigt vet man ju hur det gick med sars... En annan sak som oroar mig är bristen på samordning och information. Har läst att de i andra länder redan kommit med riktlinjer inom fl-vården som diskuteras i div tidskrifter, men hittar inget om sådant på svenska sidor.

Hur tänker ni?
Jag känner mig inte så stressad för egen del, och inte sonens heller egentligen även om jag såklart inte vill att han blir smittad. Jag är mer stressad över hur detta påverkar samhället i stort. Är rädd för vad som kommer hända med sjukvård och liknande om allt behöver stängas ner. Just nu känns det också jobbigt kring allt på förlossning och liknande och är glad att jag inte ska föda just nu, här har de gått ut med att det är egentligen bara på förlossningen som partner få vara med. BB, besök som ultraljud, hörselskoll är bara öppet för den som ska/har fött barnet. Förstår att det är bra att de verkligen försöker begränsa smittan men självklart är det ju en stress att veta att det eventuellt är mycket man måste gå igenom själv.
 
Jag känner mig inte så stressad för egen del, och inte sonens heller egentligen även om jag såklart inte vill att han blir smittad. Jag är mer stressad över hur detta påverkar samhället i stort. Är rädd för vad som kommer hända med sjukvård och liknande om allt behöver stängas ner. Just nu känns det också jobbigt kring allt på förlossning och liknande och är glad att jag inte ska föda just nu, här har de gått ut med att det är egentligen bara på förlossningen som partner få vara med. BB, besök som ultraljud, hörselskoll är bara öppet för den som ska/har fött barnet. Förstår att det är bra att de verkligen försöker begränsa smittan men självklart är det ju en stress att veta att det eventuellt är mycket man måste gå igenom själv.

Ja alltså det här med vården känns verkligen som att vi är påväg in i en mardröm. Läste nu på mitt bb’s Instagram att det blivit praxis i hela Sthlm att skilja mamma o bebis åt vid födsel om mamman är sjuk, även bara misstänkt sjuk. Anhörig som är minsta förkyld etc får ej följa med... Förstår det sistnämnda givetvis men det där med att skilja bebis o mamma är jag kluven till eftersom man vet så lite.
 
Ja alltså det här med vården känns verkligen som att vi är påväg in i en mardröm. Läste nu på mitt bb’s Instagram att det blivit praxis i hela Sthlm att skilja mamma o bebis åt vid födsel om mamman är sjuk, även bara misstänkt sjuk. Anhörig som är minsta förkyld etc får ej följa med... Förstår det sistnämnda givetvis men det där med att skilja bebis o mamma är jag kluven till eftersom man vet så lite.
Oj det var något nytt. Det har jag inte hört något om här. Så ifall får man ju verkligen hoppas att pappan får vara kvar med barnet, eller hur tänker de annars?
Jag hoppas verkligen man föder ett friskt barn så att man får välja att åka hem relativt snabbt efter så att man slipper stanna kvar länge själv på BB. Alternativt att det lugnat ner sig till slutet av maj när det är dags för mig och att personer som insjuknar har minskat.
 
Idag föddes lillasyster! Två dagar innan bf. Allt har gått bra, men snabbt. Vi vilar nu upp oss på patienthotellet (hon hade bajsat i vattnet), utan pappa. Så lite tomt o ensamt, men det går helt ok.
Återkommer med förlossningsberättelse senare.
 
Oj det var något nytt. Det har jag inte hört något om här. Så ifall får man ju verkligen hoppas att pappan får vara kvar med barnet, eller hur tänker de annars?
Jag hoppas verkligen man föder ett friskt barn så att man får välja att åka hem relativt snabbt efter så att man slipper stanna kvar länge själv på BB. Alternativt att det lugnat ner sig till slutet av maj när det är dags för mig och att personer som insjuknar har minskat.

Ja jag trodde inte att det fanns riktlinjer på plats i Sverige ännu men man verkar följa Kinas modell i nuläget (de separerade vad jag har förstått av det jag läst). Vet inte om pappan får träffa barnet, har inte sett info om det. Men om han är symptomfri förhoppningsvis. Annars blir det ju en hemsk start i livet för bebis med risk för bestående psykologiska effekter... :(
 
Idag föddes lillasyster! Två dagar innan bf. Allt har gått bra, men snabbt. Vi vilar nu upp oss på patienthotellet (hon hade bajsat i vattnet), utan pappa. Så lite tomt o ensamt, men det går helt ok.
Återkommer med förlossningsberättelse senare.

Stort grattis till er! Blir spännande att läsa framöver:)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 813
Senast: gulakatten
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 199
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp