Vårföräldrar 2023

Jag mår bra i graviditeten. Känner mig pigg, glad och stark. Njuter av att slippa pms med allt det den innebär för mig. Får ont i ryggen i slutet av långa dagar. Vi har planerat semester denna påsk sedan länge och efter det känns det inte lönt att komma tillbaka.

Just nu har jag influensa. Upptäckte till min fasa att jag tydligen har ansträngningsinkontinens. Dvs jag kissar på mig vid långa utdragna hostattacker :o:bag: charmigt. Jag tvingas jobba intensivt med mina knipövningar och har helt klart blivit starkare. Inget ont som inte har något gott med sig! Har läst några nya studier som påvisat viss fara vid användning av alvedon vid graviditet så kör utan tabletter. Igår var det vidrig huvudvärk i kombination med hedrande då. Det var inte kul.
Jag har drabbats av hosta, tredje gången sen v.44. 4-5 dagar med hosta klarar jag men sen kommer det skvättar med kiss vid rejäla hostattacker 😬😅
 
Jag har mina två yngsta hemma den här veckan för dem hostar och så vill jag inte att dem blir mer smittade innan julafton :angel: Vi ska åka till mina föräldrar så dem måste hålla sig friska.
Två pigga barn med den här konstant trötta gravida mamman är inte den bästa kombinationen, men det går och tack och lov för Netflix.
 
Längtar ni efter bebis?
Med sonen var jag helt neutral. Inte minsta längtan efter honom (trots att han var planerad) och varje gång jag fick frågan om jag såg fram emot det hela så svarade jag sanningsenligt nej. Var inte överdrivet bekymrad över detta och tänkte det löser sig när han föds vilket det ju gjorde. Denna gång vet jag ju vad jag har att se fram emot men ändå känner jag precis samma sak som med sonen, dvs ingenting och det gör mig ledsen insåg jag denna veckan 😓 jag vill med gå och längta men uppenbarligen funkar jag inte så.
 
Längtar ni efter bebis?
Med sonen var jag helt neutral. Inte minsta längtan efter honom (trots att han var planerad) och varje gång jag fick frågan om jag såg fram emot det hela så svarade jag sanningsenligt nej. Var inte överdrivet bekymrad över detta och tänkte det löser sig när han föds vilket det ju gjorde. Denna gång vet jag ju vad jag har att se fram emot men ändå känner jag precis samma sak som med sonen, dvs ingenting och det gör mig ledsen insåg jag denna veckan 😓 jag vill med gå och längta men uppenbarligen funkar jag inte så.

Jag tror många har det så (ialfl vad jag hört från vänner) men jobbigt du känner dig ledsen över det! Är det för andra förväntar man ska längta?

Jag längtar till graviditeten är över! Tycker tiden går sååå långsamt! Men är nog mest att slippa illamåendet jag längtar efter... Har svårt att föreställa mig vad som väntar på den andra sidan med en bebis, så har svårt att längta efter just det.
 
Längtar ni efter bebis?
Med sonen var jag helt neutral. Inte minsta längtan efter honom (trots att han var planerad) och varje gång jag fick frågan om jag såg fram emot det hela så svarade jag sanningsenligt nej. Var inte överdrivet bekymrad över detta och tänkte det löser sig när han föds vilket det ju gjorde. Denna gång vet jag ju vad jag har att se fram emot men ändå känner jag precis samma sak som med sonen, dvs ingenting och det gör mig ledsen insåg jag denna veckan 😓 jag vill med gå och längta men uppenbarligen funkar jag inte så.
Jag var likadan när jag väntade min (planerade) unge. Längtade inte alls men oroade mig inte över det. Jag kände inte heller någon sån där omedelbar kärlek när han föddes, såsom man hört om, men var inte så förvånad faktiskt. För mig behöver det växa fram, och att längta efter någon jag inte känner känns främmande. Älskar idag ungen innerligt, men gissar att jag skulle känna likadant om jag blev gravid igen. Alla är med på att människor är olika och unika, men ändå vill många ha in blivande mammor/föräldrar i samma fack med ett facit om hur man ska känna och bete sig.
 
Jag tror många har det så (ialfl vad jag hört från vänner) men jobbigt du känner dig ledsen över det! Är det för andra förväntar man ska längta?

Jag längtar till graviditeten är över! Tycker tiden går sååå långsamt! Men är nog mest att slippa illamåendet jag längtar efter... Har svårt att föreställa mig vad som väntar på den andra sidan med en bebis, så har svårt att längta efter just det.
"Alla" verkar ju längta 🤪🙄 just nu är jag så pass neutral att jag mkommer på mig att fundera ibland på varför jag nu ville ha en till? Men i samma veva har jag börjat grubbla jättemycket på om jag vill ha två eller tre barn 🤪🤦‍♀️ Jag längtade mer efter barn 2 innan jag blev gravid än vad jag gör som gravid.
 
Jag längtar inte heller. Det är så stort att det är svårt att föreställa sig hur livet Kommer ändras. Svårt att längta efter det. Närmsta jag kan relatera till är när jag köpt häst. Enda gången jag tänkt nått var nu när vi var jättesjuka och barnen var halvsjuka och betedde sig som :devil: då tackade jag högre makter att det inte fanns ett spädbarnsbehov att ta han om mitt i allt och kanske grät en skvätt av rädsla att graviditeten är ett misstag.

Det jag kan känna är ett minskat engagemang för jobbet och en längtan att vara hemma med familjen och sköta om hemmet. Längtar till föräldraledigheten. Tack @Human för att du berättar att du inte blev överväldigad av kärlek direkt. Det har varit en rädsla för mig att det inte ska hända då jag är långsam i mina känslor. Skönt att höra att det inte behövs för att det ska bli bra.
 
Ska tillägga att jag inte heller blev överväldigad av kärlek. Jag minns hur jag satt och tittade på sonen på BB och funderade på vad jag skulle gjort om någon typ kom och erbjöd mig värsta "drömbarnet" i utbyte mot sonen och hur starkt jag kände en beskyddarinstinkt mot sonen. Jag älskade inte honom -än - men han var min att skydda och försvara liksom 🙂
 
Jag var likadan när jag väntade min (planerade) unge. Längtade inte alls men oroade mig inte över det. Jag kände inte heller någon sån där omedelbar kärlek när han föddes, såsom man hört om, men var inte så förvånad faktiskt. För mig behöver det växa fram, och att längta efter någon jag inte känner känns främmande. Älskar idag ungen innerligt, men gissar att jag skulle känna likadant om jag blev gravid igen. Alla är med på att människor är olika och unika, men ändå vill många ha in blivande mammor/föräldrar i samma fack med ett facit om hur man ska känna och bete sig.
Längtade inte heller, ”glömde av” det emellanåt så när folk tittade på en med tindrande ögon och ba ”åhhh nu längtar du va” (eller liknande) under graviditeten så förstod jag först inte vad de menade, innan jag kom på att just ja de menar graviditeten/barnet. Kände ingen kärleksbomb heller bara en stor plikt (på ett bra sätt) att ta hand om kiddot när hon fötts. Aldrig rört en bebis innan vår dotter föddes men allt kom sjukt naturligt så det gick ju fint. Alla känner ju olika, och allra oftast så blir det ju bra i slutändan.
 
Gillar att ni tar upp det här med att inte längta efter sin bebis. Jag känner samma sak. När folk tillexempel utbrister: Å vad roligt och mysigt med bebis! Svarar jag ofta "Ja, jag hoppas det". Har tagit upp detta med mitt samtalsstöd också, och såklart fått till svar att alla känner olika. Det jag tycker är problematiskt är att vissa graviditetskalendrar (ni vet de som berättar vad som händer vecka för vecka) också berättar hur man känner. Exempelvis så ska jag nu vara lätt okontaktbar och lite förvirrad pga att förlossningen nu är så nära. Jag ska bara tänka på hur härligt och roligt det kommer att bli med bebis och vill träffa henom NU!. Nu är jag helt redo inför vad som komma skall, bb-väskan är packad, rummet är färdigt, kläderna är tvättade och storlekssorterade osv. osv. Inget av detta stämmer och på något konstigt sätt får det mig att känna mig så onormal (därav att jag gillar att ni tar upp det där med att inte riktigt längta). Så tack för det ❤. Tror ju också att allt kommer att lösa sig och bli bra när väl beb är på plats. Men just nu är fokus nästan enbart på min egen och hundens träning samt oro för att jag inte ska hinna med det när bebisen kommer.
 
Gott nytt år! ☺️

Jag började blöda igår eftermiddag... blev lite rädd men hade inte ont och det avtog under natten.. Ringde ändå förlossningsakuten imorse och de ville jag skulle komma in.
Visade sig som tur var bara vara min livmoderhals, som annars var lång och stängd och bebis hade det bra.
Var antagligen ett ganska intensivt tungt crossfitliknande träningspass på förmiddagen som gjorde det.

I morgon börjar jag nytt jobb, sjukt opepp. Men 8 veckor innan jag får gå hem på föräldraledigt!

Hur mår ni? Har ni börjat förbereda er?
 
Gott nytt år! ☺️

Jag började blöda igår eftermiddag... blev lite rädd men hade inte ont och det avtog under natten.. Ringde ändå förlossningsakuten imorse och de ville jag skulle komma in.
Visade sig som tur var bara vara min livmoderhals, som annars var lång och stängd och bebis hade det bra.
Var antagligen ett ganska intensivt tungt crossfitliknande träningspass på förmiddagen som gjorde det.

I morgon börjar jag nytt jobb, sjukt opepp. Men 8 veckor innan jag får gå hem på föräldraledigt!

Hur mår ni? Har ni börjat förbereda er?
Usch vad läskigt!
8v låter inte så länge, hoppas de försvinner fort 🙂

På nyår kom en kompis med tre kassan blandade kläder till mig och en kompis till som är beräknat med sitt första barn en vecka efter mig. Kompisen plockade åt sig mycket men kläderna var inte i min dag riktigt så det gjorde inte jag MEN jag gick ut och tog in påsarna med kläder i 50 och 56 och konstaterade nöjt att jag behöver köpa till mig lite 😁
 
Gott nytt år! ☺️

Jag började blöda igår eftermiddag... blev lite rädd men hade inte ont och det avtog under natten.. Ringde ändå förlossningsakuten imorse och de ville jag skulle komma in.
Visade sig som tur var bara vara min livmoderhals, som annars var lång och stängd och bebis hade det bra.
Var antagligen ett ganska intensivt tungt crossfitliknande träningspass på förmiddagen som gjorde det.

I morgon börjar jag nytt jobb, sjukt opepp. Men 8 veckor innan jag får gå hem på föräldraledigt!

Hur mår ni? Har ni börjat förbereda er?
Vad lyxigt att kunna träna!
Jag krattade och körde skottkärra ett tag igår, på kvällen brann min fog i blygdbenet och i ländryggen.
När det här är över ska jag börja springa igen när allt har läkt ihop, jag saknar att känna mig kapabel igen! Just nu känns det som att jag inte får göra någonting så min partner får ta allt som är tungt.
Min läkare som sjukskrev mig har varit väldigt tydlig med vad jag inte får göra, jag är över rörlig i lederna.

Tröttheten är fortfarande jobbig men jag har börjat acceptera den istället för att må dåligt över att jag inte orkar. Tolv timmars sömn per dygn är standard.
 
Längtar ni efter bebis?
Med sonen var jag helt neutral. Inte minsta längtan efter honom (trots att han var planerad) och varje gång jag fick frågan om jag såg fram emot det hela så svarade jag sanningsenligt nej. Var inte överdrivet bekymrad över detta och tänkte det löser sig när han föds vilket det ju gjorde. Denna gång vet jag ju vad jag har att se fram emot men ändå känner jag precis samma sak som med sonen, dvs ingenting och det gör mig ledsen insåg jag denna veckan 😓 jag vill med gå och längta men uppenbarligen funkar jag inte så.

Jag längtar efter att slippa vara gravid mer och med tiden kunna få min kropp tillbaks. Den enda jag kan tänka på är att när han är här kommer jag äntligen få börja läka, och aldrig behöva göra det här igen. Väldigt gulligt va :D Jag kan bli lite pirrig stundvis när jag tänker på sonen, men ärligt talat så hinner jag inte tänka så mycket på honom alls just nu. Det oroar mig inte, jag vet att han är älskad och självklar i vår familj. Men just nu har vi mycket annat att stå i.
 
Jag mår bra I graviditeten. Har varit konstant sjuk i tre veckor däremot och lite gråtfärdig över det. Har börjat boa hemma och djupstäda. Rensat ut min garderob för mer plats. Djupstädat fläkten och köpt nya kolfilter. Har stort behov av att rensa slänga och torka ur skrymsel och vrår som normalt går orörda i åratal. Sjukt opepp på att jobba trots världens mest tillfredsställande jobb med bästa kollegor och chef. Vill vara hemma och träna och djupstäda.

Gurkan som han kallas rör sig mycket och ligger och sparkar på urinblåsan. Jag känner mig kissnödig hela tiden trots tom blåsa. Lite orolig att ha dessa problemen redan. Vill därför börja träna bäckenbotten så snart jag blir frisk. Har dåligt samvete att jag inte tränar alls. 😞 ska till barnmorska nästa vecka. Vi har även bestämt oss för barnstol. Vi gjorde avkall på alla krav vi hade inför haha. Men känner mig nöjd. Blir en besafe strech
 
Här rusar tiden på och gick idag in i v. 32(!?). Har köpt det mesta bebis behöver och vill helst bara vara hemma och tvätta, sortera, rensa och ordna. Precis som för Libbsticka så känns jobbet helt irrelevant just nu och mest som ett störande moment i boandet :rofl: även om jag trivs bra på jobbet så är tankarna någon helt annanstans.

Nu den 17:e är jag kallad till förlossningsplanering. Vet inte riktigt vad det innebär men hoppas att det inte är ett försök att övertala mig att föda vaginalt :eek: Någon annan som varit på det tidigare och vet vad som avhandlas?

I fredags gjorde vi en gravidfotografering ute i -9 grader och halv snöstorm. Det gick ändå över förväntan och jag längtar till att få se resultatet :love: Tog bilder på bara mig, mig och sambon och sedan hela familjen inkl. bonussyskonen!

Nästa helg ska jag och sambon iväg på SPA och njuta av lugnet före stormen. Veckan efter ska vi till fjällen och sen börjar det bli dags att fundera på när jag ska gå hem helt (jobbar 50% pga foglossning). Det börjar bli verkligt det här nu hörni 😱😻

Längtar så mycket efter att slippa vara kissnödig och törstig 24/7! Kissar 6-7-8 ggr på en natt och det gör mig tokig…
 
Här rusar tiden på och gick idag in i v. 32(!?). Har köpt det mesta bebis behöver och vill helst bara vara hemma och tvätta, sortera, rensa och ordna. Precis som för Libbsticka så känns jobbet helt irrelevant just nu och mest som ett störande moment i boandet :rofl: även om jag trivs bra på jobbet så är tankarna någon helt annanstans.

Nu den 17:e är jag kallad till förlossningsplanering. Vet inte riktigt vad det innebär men hoppas att det inte är ett försök att övertala mig att föda vaginalt :eek: Någon annan som varit på det tidigare och vet vad som avhandlas?

I fredags gjorde vi en gravidfotografering ute i -9 grader och halv snöstorm. Det gick ändå över förväntan och jag längtar till att få se resultatet :love: Tog bilder på bara mig, mig och sambon och sedan hela familjen inkl. bonussyskonen!

Nästa helg ska jag och sambon iväg på SPA och njuta av lugnet före stormen. Veckan efter ska vi till fjällen och sen börjar det bli dags att fundera på när jag ska gå hem helt (jobbar 50% pga foglossning). Det börjar bli verkligt det här nu hörni 😱😻

Längtar så mycket efter att slippa vara kissnödig och törstig 24/7! Kissar 6-7-8 ggr på en natt och det gör mig tokig…

Jag ska också på förlossningsplanering snart, remissen gick iväg idag. Finns det inga fysiska hinder att föda vaginalt så gissar jag att en del i det är att försöka få en att överväga just det. Men det hänger nog på vem man får träffa, vilken bedömning de gör av ens skäl osv. Sist var det en läkare som ingick i ett sätesteam som höll i min planering, efter ett misslyckat vändningsförsök av dottern. Hon var (givetvis) positivt inställd till sätesfödsel men jag tyckte ändå hon gav mig lika mycket information om båda och jag fick välja. Hade jag träffat någon annan läkare kanske de inte ens hade övervägt det. En annan sätesläkare kanske hade varit mer påstridig osv. Hoppas du får träffa någon som lyssnar på dig!
 
Var förresten på MVC nyss och allt såg bra ut, det var fint att få höra hans hjärtljud :heart Magen var dock över kurvan vilket inte förvånar mig, den har verkligen stuckit iväg den här gången. Så jag fick en extra kontroll om två veckor, och de sa att de kanske bokar in ett extra ultraljud vid behov. Ingen mer information än så, så jag frågade om det är för att kontrollera om han är stor. ”Ja, det vill man ju ha koll på” svarade barnmorskan. Jag frågade om det kunde bero på andra saker än att han är stor och fick svaret ”Ja, det kan bero på massa olika saker”.

Stör mig på att jag får så kryptiska svar jämt. Jag förstår själv både att ett stort barn kan innebära komplikationer vid förlossning och jag förstår att magen kan vara stor pga att jag födde barn för inte ens ett år sedan så den har väl ungefär noll motståndskraft. Önskar att hon kunde utveckla lite så man fattar varför man gör extra kontroller och vad man tittar efter, varför osv. Men känns hopplöst att ställa frågor till henne ibland för jag får så korta svar. Någon här som har lite mer koll på uppföljning av magar över kurvan?
 
Här är det inte så bra. Efter en helt okomplicerad graviditet har jag varit sjuk i olika virus i tre veckor. Sista gav mig kraftig hosta. Kände hur något brast i ryggen mellan lördag och söndag och varit paralyserad av smärta sedan dess. Visade sig vara revbensfraktur. Sjukskriven I en månad. Fick tyvärr skjuta på mitt mvc besök imorgon
 
Var förresten på MVC nyss och allt såg bra ut, det var fint att få höra hans hjärtljud :heart Magen var dock över kurvan vilket inte förvånar mig, den har verkligen stuckit iväg den här gången. Så jag fick en extra kontroll om två veckor, och de sa att de kanske bokar in ett extra ultraljud vid behov. Ingen mer information än så, så jag frågade om det är för att kontrollera om han är stor. ”Ja, det vill man ju ha koll på” svarade barnmorskan. Jag frågade om det kunde bero på andra saker än att han är stor och fick svaret ”Ja, det kan bero på massa olika saker”.

Stör mig på att jag får så kryptiska svar jämt. Jag förstår själv både att ett stort barn kan innebära komplikationer vid förlossning och jag förstår att magen kan vara stor pga att jag födde barn för inte ens ett år sedan så den har väl ungefär noll motståndskraft. Önskar att hon kunde utveckla lite så man fattar varför man gör extra kontroller och vad man tittar efter, varför osv. Men känns hopplöst att ställa frågor till henne ibland för jag får så korta svar. Någon här som har lite mer koll på uppföljning av magar över kurvan?
Tror att det också kan bero på mycket fostervatten? Det kollar de ju på ultraljudet isf. Men finns ju säkert massor med fler anledningar som sagt..
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 249
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 004
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp