Vårföräldrar 2023

Hade hoppats på en flicka. Har flicknamn jag älskar och inga pojknamn känns riktigt bra. Sen finns det redan två pojkar pluss min man i familjen.
 
Hade hoppats på en flicka. Har flicknamn jag älskar och inga pojknamn känns riktigt bra. Sen finns det redan två pojkar pluss min man i familjen.
Håller med voeux ❤ jag kände med en sorg nu när jag förstod att det inte var en flicka som jag trodde. Har alltid tänkt mig ha i alla fall en av varje. Vet inte om jag vill ha en trea eller inte och stannar vi vid två (eller om vi får en tredje son) kommer det alltid finnas en sorg att jag inte fick en dotter tror jag.
 
Håller med voeux ❤ jag kände med en sorg nu när jag förstod att det inte var en flicka som jag trodde. Har alltid tänkt mig ha i alla fall en av varje. Vet inte om jag vill ha en trea eller inte och stannar vi vid två (eller om vi får en tredje son) kommer det alltid finnas en sorg att jag inte fick en dotter tror jag.

Jag läste en artikel om att svenskar i hög utsträckning vill ha flickor. Det är även vanligare att skaffa ett tredje barn om man har två pojkar än om man har en av varje, eller två flickor. I hopp om en flicka.

I samband med mitt eget RUL tog jag tillfället i akt att fundera på varför det är såhär och vilka föreställningar det är kopplat till. Jag tror vi har förutfattade meningar om könen som hänger med från vår egen generation och uppväxt, till viss del. Sedan tycker jag att man har rätt att sörja det som man önskade men inte fick. En tröst kan ju dock vara att ens tankar om hur det skulle vara att ha det ena eller andra könet är baserat på fantasi. I slutändan är det ju en individ som vi inte lärt känna ännu :heart

Men ja, det är ju lätt för mig att säga som får en av varje. Jag har verkligen full respekt för att det kan vara en sorg och det måste det få vara även om det är ett tabubelagt ämne. Ingen annan kan tala om hur man ska känna.
 
Jag har alltid önskat en dotter. Varför vet jag inte riktigt, men tänker att man kanske har en annan relation som vuxen än vad man kanske har med en son. Eller så blir det inte så. Rent statistiskt är det ju större risk för funktionsnedsättning såsom IF eller autism för pojkar och för mig och min sambo som båda jobbar i sjukvården hade ju önskan om en dotter med det att göra.

Vi fick en av varje och skulle vi mot förmodan få en trea så skulle det ju bli lika bra med vilket som. ❤️
 
Jaså är det kontroversiellt? Det visste jag inte. Jag känner ingen stor sorg. Jag har inte haft lätt för att bli gravid och sörjt att inte få bli mamma. Min bästa vän är i det helvetet nu och jag har sett hur det krossar henne. Jag har väldigt mycket oro för att få ett sjukt barn. Så att vara gravid och att allt ser bra ut är en väldig glädje. Kön är mer som att jag vet att jag ska få äta tårta och frågan är om det är choklad eller jordgubb. Jordgubb hade känts lite roligare :)

Kanske har jag tur och min lilla snopporvar blir icke binär!
 
Jag har också alltid önskat en dotter, tror att det är dels är för att jag själv har två systrar och inga bröder och liksom inga erfarenheter av pojkar på nåt sätt, och att jag liksom har svårt att se hur en relation mellan en vuxen man och hans mamma kan se ut, alla sådana relationer jag ser känns som att mamman typ ser upp till sonen 😅. När jag på ultraljud fick veta att jag väntade två söner kände jag först att jag inte ens trodde att det stämde för att jag var så inställd på åtminstone en dotter, men sen kände jag också besvikelse.
Det blev bättre med tiden och jag vill såklart inte byta ut mina söner mot något i världen men visst kan jag fortfarande känna en liten sorg över att jag troligtvis aldrig kommer få en dotter. Det gör ju inte min kärlek till mina pojkar mindre.
 
Jag väntar min fjärde dotter och har konstant fått höra att det säkert är en kille nu och att det skulle väl vara kul, detta var innan rul.
När jag har svarat att jag är glad om barnet är friskt, och att könet inte spelar någon roll så har vissa försökt att övertala mig i att det ändå hade varit lite roligare med en kille....

När jag fick veta att det var en till tjej så var min första tanke att det är hemskt smidigt att hon kan ärva alla sina systrars kläder.
För mig är könet oviktigt.
 
Idag har jag vaccinerat mot covid och säsongsinfluensa samtidigt. Förväntar mig att bli galet sjuk. Hoppas det klarar sig några timmar till då det är julbord ikväll... vet någon om dessa vaccinationer även ger skydd till barnet så som kikhosta gör? Såg att många småbarn vårdas på intensiven för covid nu. :cry:
 
Jag väntar min fjärde dotter och har konstant fått höra att det säkert är en kille nu och att det skulle väl vara kul, detta var innan rul.
När jag har svarat att jag är glad om barnet är friskt, och att könet inte spelar någon roll så har vissa försökt att övertala mig i att det ändå hade varit lite roligare med en kille....

Åh vad jag känner igen mig. Jag fick fjärde barnet hösten 2021, en lillasyster till tre bröder. Redan när jag väntade tredje barnet så fick vi höra att det var på tiden att det var en tjej. Med fjärde barnet kikade vi kön vid RUL på önskemål av en bror som önskade sig en lillebror. För oss var/är kön ointressant. Det tillstötte flera svåra komplikationer under graviditeten bland annat att hon hade risk för blodbrist och jag hade täta läkarbesök för att se så att hon hade bra blodvärden och inte skulle behöva blodtransfusion (blodtransfusion görs då via navelsträngen). Blev till slut inlagd av en annan komplikation och hon föddes sedan i vecka 36+1 då läkarna tog beslut att vi båda mådde bäst om hon kom ut då hon började få svår blodbrist i magen. Blev IVA med bland annat blodtransfusion direkt vid födseln. Medan jag svävade i ovisshet i flera månader om hur hon skulle må och när vi skulle få komma hem så fick jag höra att det var på tiden att det var en tjej, att vi skulle sluta skaffa fler barn nu när vi fått en dotter och att jag skulle njuta av att köpa klänningar. Vissa människor kommer man aldrig förstå hur de resonerar :cautious:
 
Jag har också alltid önskat en dotter, tror att det är dels är för att jag själv har två systrar och inga bröder och liksom inga erfarenheter av pojkar på nåt sätt, och att jag liksom har svårt att se hur en relation mellan en vuxen man och hans mamma kan se ut, alla sådana relationer jag ser känns som att mamman typ ser upp till sonen 😅. När jag på ultraljud fick veta att jag väntade två söner kände jag först att jag inte ens trodde att det stämde för att jag var så inställd på åtminstone en dotter, men sen kände jag också besvikelse.
Det blev bättre med tiden och jag vill såklart inte byta ut mina söner mot något i världen men visst kan jag fortfarande känna en liten sorg över att jag troligtvis aldrig kommer få en dotter. Det gör ju inte min kärlek till mina pojkar mindre.
Jag har med bara systrar. När jag fick veta att första barnet var en pojke blev jag jättestressad när jag tänkte på det de första två dagarna. Vad gör man med en sån? 🤣 jättelöjligt nu i efterhand men det som tillslut lugnade ner mig var när vi upptäckte ett pojknamn vi båda gillade och son sonen sen fick. Namnet lät tryggt och bra av nån anledning och gjorde mig helt lugn.
 
Jag har med bara systrar. När jag fick veta att första barnet var en pojke blev jag jättestressad när jag tänkte på det de första två dagarna. Vad gör man med en sån? 🤣 jättelöjligt nu i efterhand men det som tillslut lugnade ner mig var när vi upptäckte ett pojknamn vi båda gillade och son sonen sen fick. Namnet lät tryggt och bra av nån anledning och gjorde mig helt lugn.
Hahaha, gud så spännande för det var exakt samma för mig! Låter ju helt sjukt när man tänker på det men jag kunde liksom inte föreställa mig en pojke ens. För mig släppte det när jag en natt drömde att jag födde barn och det var en pojke och en flicka, i drömmen mådde jag så dåligt för att det kändes som att jag hade förlorat min andra pojke, så när jag vaknade från det insåg jag att jag landat i att jag skulle få två söner 😅.
 
Jag har med bara systrar. När jag fick veta att första barnet var en pojke blev jag jättestressad när jag tänkte på det de första två dagarna. Vad gör man med en sån? 🤣 jättelöjligt nu i efterhand men det som tillslut lugnade ner mig var när vi upptäckte ett pojknamn vi båda gillade och son sonen sen fick. Namnet lät tryggt och bra av nån anledning och gjorde mig helt lugn.
Min tanke på RUL när storebror visade upp sig var också "hur gör man med en sån?" :o.
Sen med lillasyster blev det samma känsla :laugh: .
 
Idag har jag vaccinerat mot covid och säsongsinfluensa samtidigt. Förväntar mig att bli galet sjuk. Hoppas det klarar sig några timmar till då det är julbord ikväll... vet någon om dessa vaccinationer även ger skydd till barnet så som kikhosta gör? Såg att många småbarn vårdas på intensiven för covid nu. :cry:
Oj, intressat. Såg du om det var pga själva coviden eller komplikationen som kan följa (mis-c)? Försökte googla men det gick inte så bra :o
 
Det var här. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/manga-barn-soker-akut-for-covid-19
Tydligen inte så farligt. Men nu har de varnat för att det är extremt mycket RS virus också. Så man vill ju undvika inläggning :( enligt läkemedelsverket ger vaccinationen barnet ett visst skydd!
Jag blev för första gången inte särskilt sjuk. Jätteskönt. Men kikhosta borde alla verkligen ta. Det kan ju gå riktigt illa
Jag hade ju hoppats att RS skulle vara lugnare denna säsongen. (Innan covid tenderade det ju att vara mycket vartannat år och lite vartannat.)
 
Jag hade ju hoppats att RS skulle vara lugnare denna säsongen. (Innan covid tenderade det ju att vara mycket vartannat år och lite vartannat.)
De har sagt att efter covid kan man glömma detta med vartannat år tyvärr. Varför vet man inte, men troligen vårt lite nedsatta immunförsvar eftersom alla varit så skyddade nu (speciellt barn)
 
De har sagt att efter covid kan man glömma detta med vartannat år tyvärr. Varför vet man inte, men troligen vårt lite nedsatta immunförsvar eftersom alla varit så skyddade nu (speciellt barn)
Tråkigt! De åren med RS-toppar brukar vara påfrestande för alla, såväl patienterna som deras familjer och vårdpersonalen :(.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 431
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 015
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp