Vårföräldrar 2023

Det kanske är läge att flagga för att du faktiskt behöver stöd nu? Jag är också van vid att köra på som vanligt men nu börjar graviditeten bli riktigt tung, och då är det nog läge att låta omgivningen veta om det. Det är inte lång tid kvar nu så andra får rycka in och avlasta nu den sista tiden, tycker jag. Maken får dra ett hästlass hemma och ibland får jag dåligt samvete som inte kan hjälpa till så mycket som jag vill, men då påminner jag mig själv att jag faktiskt bär vårt barn som är en enorm belastning för tillfället. De får växla upp och anpassa sig till läget, för oavsett hur mycket de får jobba och anpassa sig så är det inte i närheten av det jobb och den anpassning som du och jag gör just nu.
Min man sköter väldigt mycket av det praktiska hemma hos oss. Han kan vara lite dålig på känslomässigt stöd och omsorg. Han är lite långsam på att ställa om i tanken när jag reagerar negativt på något.
 
Igår gick den här graviditeten in i v.30!
Lyckan över att detta snart är över är obeskrivlig :laugh:
Det här är mitt sista barn, för det här gör jag inte om igen.

Vill ni ha fler barn?

Snart vecka 30 här med! Det här är mitt första barn och just nu känns det som det sista. 😬
Har egentligen tänkt att vi önskat 2 men helt ärligt känner jag just nu att jag aldrig någonsin vill genomgå en graviditet igen. Jag vet såklart det kan ändra sig og yada yada men jag tycker fortfarande varje dag känns evighetslång och vill bara att det ska vara över (mest illamåendet).

Ligger sjuk och har feber och hostar lungorna ur mig. Är tacksam för att min bäckebotten håller fortfarande!😅 Men tycker magmusklerna har det värre.
 
Igår gick den här graviditeten in i v.30!
Lyckan över att detta snart är över är obeskrivlig :laugh:
Det här är mitt sista barn, för det här gör jag inte om igen.

Vill ni ha fler barn?
Jag har äntligen med gått in i v.30. Kändes som en milstolpe 😁 överlag trivs jag med att vara gravid, det jag gillar minst är att jag bara känner mig tjock och inte det minsta fin (medan min jämngravida kompis ser fantastiskt ut med sin mage i klänningar 🤪).

Innan dem här graviditeten var jag hyfsat säker på att jag ville ha två, sen blev jag gravid och har sen dess grubblat på om jag vill ha två eller tre. Det känns inte som att detta är sista gången jag är gravid. Samtidigt tänker jag att två barn är mer praktiskt, vi förälder kan ta en var på olika aktiviteter liksom. Men jag lutar mer och mer åt att jag nog kommer vilja ha 3. Sen vet jag ju inte om sambon tänker samma 😅
 
V. 32 här. Den här graviditeten har jag mått väldigt bra men jag har inte tänkt mig fler barn, jag var nöjd rätt nöjd med ett. :)

Jag har börjat bli väldigt ridsugen... Jag har varit ganska nöjd med att tömköra någon gång i veckan hittills men nu vill jag rida. :arghh: Jag har stora planer på att kravla upp på ponnyn om en månad när cerklaget är borttaget och i alla fall få skritta några varv på banan. :p Annars tycker jag att tiden sniglar sig fram. Två månader kvar till BF och det känns jättelångt bort fast det egentligen är rätt nära slutet. :nailbiting:
 
Igår gick den här graviditeten in i v.30!
Lyckan över att detta snart är över är obeskrivlig :laugh:
Det här är mitt sista barn, för det här gör jag inte om igen.

Vill ni ha fler barn?

Precis vecka 31 nu och jag känner mig sååååå klar med att vara i detta snarkande valrossmode :p:p Jag har bara gått upp dryga 3-5kg så har mest en rejäl mage men är inte direkt en lättviktare sen innan så givetvis är alla kg + sämre än att gå ner i vikt ;)

Jag har alltid sagt att jag vill ha 4 barn men vete katten nu alltså, det får nog räcka med dessa två :heart Känner absolut (just nu) inte för att vara gravid igen och bara tanken på 2 gånger till känns avlägsen, har så mycket annat med karriär osv. jag känner går före fler barn faktiskt och sambon känner lika där :)
 
Precis vecka 31 nu och jag känner mig sååååå klar med att vara i detta snarkande valrossmode :p:p Jag har bara gått upp dryga 3-5kg så har mest en rejäl mage men är inte direkt en lättviktare sen innan så givetvis är alla kg + sämre än att gå ner i vikt ;)

Jag har alltid sagt att jag vill ha 4 barn men vete katten nu alltså, det får nog räcka med dessa två :heart Känner absolut (just nu) inte för att vara gravid igen och bara tanken på 2 gånger till känns avlägsen, har så mycket annat med karriär osv. jag känner går före fler barn faktiskt och sambon känner lika där :)
Jag har alltid haft fyra barn som "mål" men efter det tredje barnet kände jag mig HELT färdig. Men sen skilde jag mig och träffade min livs kärlek och fem år efter mitt tredje barn föddes så kändes det som en jättebra idé att skaffa ett gemensamt barn.
Jag har alltid haft lätt att bli gravid så det gick fort när vi bestämde oss. Jag kände direkt när det tog sig för jag blev dödstrött på en gång...
Nu är jag färdig med barn!
 
Går in i v. 30 i morgon. Jag har faktiskt börjat uppskatta både graviditeten och småbarnslivet efter en ganska tuff start med dottern, så utöver att kroppen värker så mår jag förvånansvärt bra. Det känns till och lite melankoliskt att jag nu är gravid de sista två månaderna i mitt liv, att jag inte ska få göra det här igen. Inte för att jag tyckt att det varit särskilt trevligt men bara för att det liksom.. är över sen. Det är samma sak när jag rensar ut bland dotterns kläder. Jag mådde fruktansvärt dåligt när hon var nyfödd och ändå kan jag fälla några tårar över att rensa bort hennes kläder i storlek 50 för att hon aldrig kommer att vara så liten igen. Jag vill inte att hon ska vara så liten igen, det var sjukt jobbigt, men bara själva grejen att hon aldrig kommer att vara det. Att varje version av henne försvinner i takt med att hon växter upp 😭

Ja, nej, det blir inga fler barn efter det här och jag tycker att det är både förjävligt och helt fantastiskt samtidigt. Lite som föräldraskapet i sin helhet då, en kombination av livets högsta toppar och djupaste dalar.
 
Han är duktig på att göra praktiska saker. Trösta, lyssna och stötta utan praktisk lösning. Nej. Känner mig överkörd att de tog hit barnen när de var sjuka. Inte snällt mot barnen och inte snällt mot mig vars graviditet trycker mot brutna revben. Har varit vansinnigt arg och besviken. Nu är mannen riktigt sjuk så jag måste vara där och ta hand om alla tre samtidigt som jag försöker komma ikapp på jobbet :grin: mamman hämtar barnen idag i alla fall, även den som fortfarande är sjuk. Kommer inte tillåta att det skickas hit sjuka barn fler gånger för än tidigast till hösten när bäbis hunnit bli några månader.
Åh gud, jag hade blivit vansinnig om det skickades hit sjuka barn. Gravid eller inte. Aldrig fattat varför man flyttar på sjuka barn, hur kul är det för det/de sjuka barnen att slitas upp och flyttas runt? Och varför sprida smittor helt i onödan? Nej usch förstår dig fullt ut. Att du sen förväntas ta hand om honom OCH barnen? Nej du där hade mitt topplock skjutit…sambon hade definitivt fått sköta sig själv :mad:

Vi låter barnen stanna i det hem där de blev sjuka, tills de mår bra igen. Sen beroende på vad de själva vill så stannar de extra för att ta igen förlorade dagar eller så åker de till det andra hemmet på den vanliga bytesdagen om de hellre vill det.
 
Vad skönt att ni som önskat snitt fått det utan massa problem! Måste vara en lättnad!☺️

Jag börjar bli nervös över att jag inte är ett dugg nervös för förlossningen! Tror jeg fortfarande förtränger att det kommer hända. Men jag är SÅ färdig med att vara gravid. Trodde innan jag blev gravid att jag skulle gilla det men det gör jag inte. Jag gillar att känna han sparka och jag känner en tilknyttning till han men jag gillar verkligen inte förändringen i kroppen och känner lite som det skrivits om tidigare att "det är för bra för att vara sant" att just vi skulle få ett frisk levande barn. Väntar lite på katastrofen... Men har alltid varit katastroftänkande. 😅

Men fysisk mår jag ganska bra. Fortfarande illamående på kvällarna men hanterbart och kan träna på ganska bra vilket är fantastiskt och jag är tacksam varje träning!

Hur mkt sammandragning har ni? Jag tycker det är mer eller mindre hela dagarna... och nätterna. Inte något som gör ont men tappar liksom andan lite.
Får sammandragningar om jag rör mig mycket eller snabbt, annars inget alls, vad jag vet. Svårt att veta vad som är vad nuförtiden :laugh: foglossning, mensvärk, förstoppad, svårt att andas osv. Riktigt glamouröst såhär i v. 36, snart 37 O_o Fortfarande inte fått datum för snitt, börjar bli stressad över det, bra träning för kontrollbehovet dock….

Imorgon är det dags för tillväxt-UL igen, längtar efter att få se honom :love:
 
Igår gick den här graviditeten in i v.30!
Lyckan över att detta snart är över är obeskrivlig :laugh:
Det här är mitt sista barn, för det här gör jag inte om igen.

Vill ni ha fler barn?
Velar mycket kring fler barn, känner mig gammal och ffa att min sambo som är 9 år äldre är det. Också orolig över att klara att ta hand om ett barn, så två känns övermäktigt. Samtidigt är jag själv uppväxt med syskon i nära ålder vilket jag ju verkligen uppskattar nu, och då. Men tänker att vi får avgöra lite längre fram hur vi vill göra. Vi börjar med ett och ser hur det går :rofl:
 
Glukosbelastning idag vilket gick bra. Järnvärdet låg dock på 105. Jag har sjukt svårt stt svälja tabletter så jag äter kanske 3 i veckan. Cyklade till jobbet senast i måndags och kände mig pigg så jag blev ganska förvånad 😅
9kg upp här nu, precis som med första barnet. Förstår inte vart de sitter för byxorna är i stl 34 och magen liten och under normalkurvan 🤔😅 var samma med första barnet.
 
Idag gick topplocket när jag fick reda på att hon visste att de andra barnen hade vinterkräksjuka men skickade dit våra ändå för att hon inte ville missa en spa bokning. Och sen vägrat ta vaben. Nu ligger både jag och mannen sjuka.

Jag har gått upp 9kg nu. Läste nån prognos om att utifrån min grunvikt beräknades jag gå upp 20kg! Det kommer bli jobbigt!
 
Idag gick topplocket när jag fick reda på att hon visste att de andra barnen hade vinterkräksjuka men skickade dit våra ändå för att hon inte ville missa en spa bokning. Och sen vägrat ta vaben. Nu ligger både jag och mannen sjuka.

Jag har gått upp 9kg nu. Läste nån prognos om att utifrån min grunvikt beräknades jag gå upp 20kg! Det kommer bli jobbigt!

Reaktionen var på första stycket. Men prognos? Någon sådan har jag aldrig läst. Det är väl högst individuellt tänker jag. Tror jag gick upp 12 kg första graviditeten och nu vette tusan, vet inte ens vad jag väger. Tror själva viktuppgången blir mindre eftersom jag startade högre, men slutvikten blir nog högre totalt.
 
Reaktionen var på första stycket. Men prognos? Någon sådan har jag aldrig läst. Det är väl högst individuellt tänker jag. Tror jag gick upp 12 kg första graviditeten och nu vette tusan, vet inte ens vad jag väger. Tror själva viktuppgången blir mindre eftersom jag startade högre, men slutvikten blir nog högre totalt.
Det var bara på nån gravidsida på internet. Säkert högst oventenskapligt! I veckan skulle jag ta mig igen en dörr på glänt och mina självsäkra snabba steg slutade i krock och vurpa ner i backen. Har inte riktigt vant mig vid nya omfånget än :laugh: trivs med gravidmagen dock. Känns jättemysigt. Innan har jag mest känt fladder eller någon fot, men nu känner jag hur hela kroppen vänder sig. Fick även en spark som syntes på utsidan för första gången.
 
Inte heller hört nåt om sån prognos men jag minns att bm sa förra gången att målet var att gå upp 6-8kg eller nåt. Jo tjena :meh: kan inte tänka mig att det är vanligast att gå upp den vikten, måste ju vara otroligt inviduellt. Jag slutade på 14 eller 15kg.

Känner igen det där med att man inte vant sig vid omfånget än. Försökt gå imellan två elevers stolar på jobbet men fastnat ett par gånger :laugh:
 
Jag har och kommer absolut inte väga mig under graviditeten (om det inte är medicinsk nödvändigt såklart!). Min barnmorska sa att det vanligaste när man är normalviktig är 10-15 kg men att det är så olika och både 8 och 20 kg är normalt.
Hon sa på första mötet att hon inte kommer väga mig om jag inte själv önskade det just för det var så individuelt och de vet det kan skapa en del stress. Superskönt. ☺️

Jag tycker inte jag känner mig så mkt tungare än. 😅 Men kan ju se att magen och bröst och säkert resten av kroppen blivit större. Men är lyckligt ovetande om hur mkt. 😄
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 517
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 016
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: Gunnar
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp