Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 061
Status
Stängd för vidare inlägg.
Med samma argument skulle en maskulinist kunna hävda det omvända och att ingen kvinna kan ifrågasätta det matriakala samhället eftersom de själva gynnas av dem.

Det är inget hållbart argument i mina öron utan något man tar till när fakta brister.

Det finns områden som fortfarande är ojämställda till kvinnors nackdel men det finns också andra där kvinnor gynnas på ett orättvist sätt -sann jämställdhetssträvan bör gälla båda könen och inte bara det ena och där fallerar feminismen helt.

Nej, eftersom det är fakta att vi inte lever i ett matriarkat så vore det märkligt att hävda. Jag vet att det finns orättvisor för män med men så länge orättvisorna för kvinnor handlar om att vi blir våldtagna och mördade tycker jag nog att kvinnokampen känns viktigare.

Nej, eftersom det är fakta att vi inte lever i ett matriarkat så vore det märkligt att hävda. Jag vet att det finns orättvisor för män med men så länge orättvisorna för kvinnor handlar om att vi blir våldtagna och mördade tycker jag nog att kvinnokampen känns viktigare.
Hur kan du veta det inte finns matriakala strukturer? Är du kvinna så är du ju inte utsatt och kan följaktligen enligt ert resonemang inte se dem, sen är det enkelt att med samma lösa bevisföring som ni använder hävda att de existerar.

Du har rätt, det handlar om mer än min lönecheck!
Det handlar om allas möjligheter och allas val.

Vad det gäller kvinnodominerande låglöneyrken, är det ju enkelt, prioritera bort det valet. Välj ett annat jobb! För det kan väl inte vara så att den som väljer gymnasium idag inte vet att vissa jobb är just kvinnodominerande låglöneyrken.

Vi har den friheten.

Vad det gäller anställningar så är det ju frågan vad arbetsgivaren prioritetar. Han är kunden och kunden har som alltid rätt....innan köpet är gjort.
Sedan så gäller ju anställningslagar, barnledighet osv osv. Inte undra på att arbetsgivarna drar öronen åt sig och prioriterar..

Du svarade på 1% av mitt inlägg. Kan bara konstatera att du inte har en aning om vad strukturellt förtryck innebär och hur dessa förtryck verkar i samhället.

Hur kan du veta det inte finns matriakala strukturer? Är du kvinna så är du ju inte utsatt och kan följaktligen enligt ert resonemang inte se dem, sen är det enkelt att med samma lösa bevisföring som ni använder hävda att de existerar.

Men lägg ner. Sedan när är Sveriges samhälle idag ens i närheten av att vara ett matriarkat?!

Men visst, jag är en cis-kvinna och ser absolut de extremt få fördelar jag kan få som kvinna. Vet du vad de i de allra flesta fall går ut på? Att en man får stirra på mina bröst. Dvs ett befästande av att jag som kvinna ska bedömas efter om mitt utseende behagar en man.

Och ja, jag är helt säker. Det är en jäkla skillnad jag får i bemötande av män beroende på om jag är osminkad och i fältkläder eller om jag är sminkad och har min värsta push up-BH. Det är så övertydligt att min man tom kommenterat det.

Men lägg ner. Sedan när är Sveriges samhälle idag ens i närheten av att vara ett matriarkat?!

Men visst, jag är en cis-kvinna och ser absolut de extremt få fördelar jag kan få som kvinna. Vet du vad de i de allra flesta fall går ut på? Att en man får stirra på mina bröst. Dvs ett befästande av att jag som kvinna ska bedömas efter om mitt utseende behagar en man.

Och ja, jag är helt säker. Det är en jäkla skillnad jag får i bemötande av män beroende på om jag är osminkad och i fältkläder eller om jag är sminkad och har min värsta push up-BH. Det är så övertydligt att min man tom kommenterat det.
Läs själv argumenten om att män inte kan se strukturer som gynnar dem och förklara varför det endast gäller män men inte kvinnor, det är fullständigt ologiskt.

Läs själv argumenten om att män inte kan se strukturer som gynnar dem och förklara varför det endast gäller män men inte kvinnor, det är fullständigt ologiskt.

MÅNGA män, inte alla. Dessutom är det inte alls så att alla som inte ser dem har sunkiga värderingar eller är sexistiska, de har bara inte reflekterat över dem.

Det är klart att det finns kvinnor som inte ser de få fördelar de kan få som kvinna men jag skulle säga att det är en betydligt mindre andel än hos männen. Det blir tyvärr väldigt kristallklart från det vi är väldigt unga.

Nej, vi har inte ett jämställt samhälle. Hade vi haft det så hade inte feminismen behövts. Det ÄR skillnad. Sen att du inte märker av det är en sak (och det är antagligen för att du är man och dessutom verkar otroligt nonchalant till den här frågan). Bara för att det är bättre idag så betyder det inte att det är bra. Det kan alltid bli bättre och det är inte något som sker om folk gömmer sig och förnekar att det ser ut som det gör.

Och absolut, det är klart att vissa märker av patriarkatet mer än andra, beroende på vad en gör i livet. Men jag kan ändå tycka att det är konstigt att folk fortfarande idag, nekar till hur samhället ser ut. Att säga "nej det är inte så för jag upplever det inte så" är ju inte ett argument som håller. Det är att stoppa huvudet i sanden.

Ett jämställt samhälle är ett samhälle där alla lever på lika villkor. Där alla har rätt till samma saker, där ingen blir ifrågasatt pga något som är helt irrelevant (typ kön, ickekön, vart en är född, handikapp, läggning, dialekt, hudfärg eller vad det nu än kan vara). Ett jämställt samhälle är ett samhälle där alla helt enkelt mår bra och slipper känna sig hotade. Kan du på riktigt säga att det är så vårt samhälle ser ut idag?
Kan du då peka på var du finner en juridisk ojämlikhet?
För vad jag hävdade var just det, att vi inte har en juridisk ojämlikhet!
Men det kanske du inte märkte för att du är kvinna?

Vi kommer aldrig att få ett samhälle där alla lever på lika vilkor, tror inte ens att vi vill ha ett sådant när vi inser vad det skulle innebära.

Jag har åtkomst till saker och ett liv som bara min kunskap, mina kontakter och mina förutsättningar medger, du har dina.

Så det samhället du eftersträvar är en utopi , en omöjlighet.

Men vilket sammhälle i Europa accepterar att kvinnor våldtas och eller mördas?
Det samhälle jag lever i har tagit klart avstånd från dessa företeelser och har bland de högsta straffsatserna i vårt rättsystem för dessa brott. Vilket samhälle lever du i?

Kan du då peka på var du finner en juridisk ojämlikhet?
För vad jag hävdade var just det, att vi inte har en juridisk ojämlikhet!
Men det kanske du inte märkte för att du är kvinna?

Fast va, vadå juridisk? Det handlar väl ändå inte om juridik utan om jämställdhet i samhället.

Vi kommer aldrig att få ett samhälle där alla lever på lika vilkor, tror inte ens att vi vill ha ett sådant när vi inser vad det skulle innebära.

För att...? Vilka är "vi"? Vad är det för något du syftar på som ett jämställt samhälle skulle innebära, som "vi" inte vill ha?

Jag har åtkomst till saker och ett liv som bara min kunskap, mina kontakter och mina förutsättningar medger, du har dina.

Så det samhället du eftersträvar är en utopi , en omöjlighet.

Otroligt märkligt sagt, fattar inte ens varför du skrev det?

Fast va, vadå juridisk? Det handlar väl ändå inte om juridik utan om jämställdhet i samhället.

För att...? Vilka är "vi"? Vad är det för något du syftar på som ett jämställt samhälle skulle innebära, som "vi" inte vill ha?

Otroligt märkligt sagt, fattar inte ens varför du skrev det?
Inte om juridik? Med förlov sagt, hur tror du man bygger ett samhälle om inte med lag o rätt?

Med vi menar jag alla tänkande människor.

Varför? Jo därför att ett samhälle där alla har det lika skulle innebära en likrikning..rent bokstavligt. Alla som inte passar in skulle ju vara tvugna att plockas bort för att samhället ska bli så likriktat som det krävs.

En musiker tjänar bra med pengar, har råd att leva på ett sätt som de andra inte har...plocka bort honom, samma med författaren, och den där journalisten som skriver så bra att flera tidningar trycker hans alster...bort med honom..

Och de där hbtq individerna som lever ut sina liv, så olikt den stora massns..de skulle ju bort de med..

Så ja!! jag vet vad jag skrev, men du tycks inte inse vad du skriver..

Inte om juridik? Med förlov sagt, hur tror du man bygger ett samhälle om inte med lag o rätt?

Fast bara för att det finns lagar och regler så betyder inte det att alla följer dessa. Och mig veterligen så finns det ingen lag som säger att folk ska vara jämställda.

Med vi menar jag alla tänkande människor.

Varför? Jo därför att ett samhälle där alla har det lika skulle innebära en likrikning..rent bokstavligt. Alla som inte passar in skulle ju vara tvugna att plockas bort för att samhället ska bli så likriktat som det krävs.

Du pratar alltså för alla människor?
Ett jämställt samhälle handlar ju knappast om att plocka bort "de som inte passar in". Det handlar om att alla ska ha samma rättigheter och kunna leva på samma villkor som vem som helst. Varför ska någon plockas bort? Och vilka är de som isåfall ska plockas bort anser du?

En musiker tjänar bra med pengar, har råd att leva på ett sätt som de andra inte har...plocka bort honom, samma med författaren, och den där journalisten som skriver så bra att flera tidningar trycker hans alster...bort med honom..

Bara det att du anser att dina exempel är män :banghead: Det säger ju ganska mycket om din nonchalanta inställning till jämställdhet.

Så ja!! jag vet vad jag skrev, men du tycks inte inse vad du skriver..

Och vad exakt menar du med det? Vad är det jag inte inser med det jag skriver?

För att tydligt visa var man står i frågan om jämställdhet? Ett av vårt samhälles stora och viktiga frågor.

Men för vem är det viktigt ? Att hela tiden veta att alla är för jämställdhet ?
Och återigen ... Det finns andra sätt än just feminism att visa sin syn på jämställdhet. OM nu feminismens ENDA anledning till att finnas till är jämställdhet så behövs inte feminism. Men nu ÄR inte jämställdhet den enda frågan inom feminism. För det är just den FEMINISTISKA jämställdheten man är ute efter. Inte ALLAS jämställdhet. Och för mej och några till är det en liten men tillräckligt stor skillnad som gör skillnaden.

Men för vem är det viktigt ? Att hela tiden veta att alla är för jämställdhet ?
Och återigen ... Det finns andra sätt än just feminism att visa sin syn på jämställdhet. OM nu feminismens ENDA anledning till att finnas till är jämställdhet så behövs inte feminism. Men nu ÄR inte jämställdhet den enda frågan inom feminism. För det är just den FEMINISTISKA jämställdheten man är ute efter. Inte ALLAS jämställdhet. Och för mej och några till är det en liten men tillräckligt stor skillnad som gör skillnaden.

Feminism är jämställdhet mellan könen. Så du är ute o cyklar. Självklart ingår alla, det är liksom poängen med jämställdhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 487
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 159
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka