Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 060
Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med att sätta en etikett, för mig handlar det om att stå upp för någonting. Att ha en åsikt och att stå för den. Kvinnors rättigheter, arbetares rättigheter, svartas rättigheter mfl. har inte blivit förbättrade med tiden för att folk bekvämt har lutat sig tillbaka och sagt att "Ja, jag står väl egentligen för det där.. men varför sätta en etikett på det?" Tacka fan för att kvinnor innan mig har kavlat upp ärmarna, skapat en rörelse, stått upp för sin sak och krävt mina rättigheter åt mig. Att inte behöva stå upp för någonting för att det skaver lite är ett privilegium vi kvinnor har idag, tack vare dom.

Att stå för något även när det stormar, även när det skaver, är viktigt. Jag kommer aldrig luta mig tillbaka och ta mina rättigheter för givna när det finns människor där ute som försöker ta dem ifrån mig. Jag tänker kavla upp ärmarna och kräva rättigheter åt alla kvinnor som inte har det idag, precis som mina föregångare gjort åt mig. Jag är inte rädd för att folk ska röra ihop mig med tokstollar, så mycket bryr jag mig ärligt talat inte om vad främmande människor får för sig om mig och den här ideologin. Att backa i den här kampen är i mina ögon ett svek, både mot mina feministiska föregångare som banat väg för att jag ska kunna vara fri idag, och mot de kvinnor som ännu inte är fria.
:bow::bow:

Det är ett tydligt ställningstagande att kalla sig feminist om man nu har feministiska värderingar. Det kan leda till snabbare förändringar jmft med att liksom försöka förbättra världen men utan att stå för det. Som om man gör det i smyg?

Jo, men då blir man ju mer av en idealist...:D
Jag har inte lust och ork att stå på några barrikader.
Det kanske är en sak som skiljer?

Det här med att sätta en etikett, för mig handlar det om att stå upp för någonting. Att ha en åsikt och att stå för den. Kvinnors rättigheter, arbetares rättigheter, svartas rättigheter mfl. har inte blivit förbättrade med tiden för att folk bekvämt har lutat sig tillbaka och sagt att "Ja, jag står väl egentligen för det där.. men varför sätta en etikett på det?" Tacka fan för att kvinnor innan mig har kavlat upp ärmarna, skapat en rörelse, stått upp för sin sak och krävt mina rättigheter åt mig. Att inte behöva stå upp för någonting för att det skaver lite är ett privilegium vi kvinnor har idag, tack vare dom.

Att stå för något även när det stormar, även när det skaver, är viktigt. Jag kommer aldrig luta mig tillbaka och ta mina rättigheter för givna när det finns människor där ute som försöker ta dem ifrån mig. Jag tänker kavla upp ärmarna och kräva rättigheter åt alla kvinnor som inte har det idag, precis som mina föregångare gjort åt mig. Jag är inte rädd för att folk ska röra ihop mig med tokstollar, så mycket bryr jag mig ärligt talat inte om vad främmande människor får för sig om mig och den här ideologin. Att backa i den här kampen är i mina ögon ett svek, både mot mina feministiska föregångare som banat väg för att jag ska kunna vara fri idag, och mot de kvinnor som ännu inte är fria.

881bc60506a2ed5efe677424c3d1e0d9--amen-google-search.jpg

Dina uppgifter om att AT-läkare tjänade precis samma lön i genomsnitt, stämmer inte.
De hundralapparna som skiljer, är en skillnad. Åtminstone enligt Läkarförbundet, som ser det som oroande att det fortfarande finns löneskillnad som enbart verkar förklaras av läkarens kön.

Det som faktiskt är intressant med AT-läkarnas löner är att för 20-talet år sedan lönesattes de av arbetsgivarna utan utrymme för löneförhandling.
Alla AT-läkare anställda på samma ort hade samma ingångslön, punkt.
Samma lön efter ett års tjänstgöring.
Samma lön i slutet av sin AT-tjänst.

Nu, när det finns ett visserligen litet men ändå utrymme för förhandlingar, har manliga AT-läkare i snitt några hundralappar högre månadslön än kvinnliga AT-läkare.
Så tydligen har förhandlingsmöjligheten lett till könsrelaterade löneskillnader.
För att citera ett välkänt ministercitat: Trams! och jag vill lägga till missbruk av statistik. Löneskillnaden är så liten att den ryms inom en statistisk felmarginal och att göra påståendet att det finns en löneskillnad som förklaras av kön utan att berätta hur liten den är och hur stor lönespridningen är är att missbruka statistik.

För mig handlar det inte om ekonomisk vinning alls. Det är något positivt som kommer med på köpet. Utan enbart pga människovärdet och rätten över sitt liv.
Må så vara, men utan att ta hänsyn till samhällsnyttan vid de beslut samhället ska ta så hamnar vi snart åt helsike!

Inte så enkelt. Man ser att tidigare klassiskt mansdominerade yrken tenderar att få en sviktande lönekurva och sämre status när kvinnorna blir fler. Exempel på detta är längre tillbaka läraryrket, nu sker det gradvis tendenser även för läkarkåren.

Där har vi även svaret ang att det "bara är att välja utbildning till bättre betalda arbeten". Det är det inte. När jag läste statistiken för några år sedan hade männen dragit ifrån kvinnorna redan ett par år efter läkarexamen och hade högre löner så snabbt som det praktiskt taget gick. Att gå på universitet och välja yrke med bra lön skyddar en inte från det faktum att män regelmässigt värderas högre. Detta då i min väldigt privilegierade värld..

Eftersom de flesta akademiska yrken involverar en förhandlingsituation gällande lön så beror väl differansen mellan individer på 2 saker. Antingen handlar det om kompetens eller tillgänglighetsbrist eller olika förmåga att förhandla..

För att citera ett välkänt ministercitat: Trams! och jag vill lägga till missbruk av statistik. Löneskillnaden är så liten att den ryms inom en statistisk felmarginal och att göra påståendet att det finns en löneskillnad som förklaras av kön utan att berätta hur liten den är och hur stor lönespridningen är är att missbruka statistik.

Intressant avfärdande.

Nej, det är inte jag som gjort tolkningarna.
Jag försökte vara tydlig med att jag refererar Läkarförbundets reaktioner på skillnaderna, som skrivits om i Läkartidningen under det gångna året.
Man rapporterar att man är orolig över att det finns löneskillnader som beror på kön.
Om sedan Läkarförbundet väljer att missbruka statistik så är det möjligt, men jag är inte kunnigare än att jag hänvisar till deras reaktioner.
Eftersom jag själv inte är medlem i facket, kan jag inte gå in direkt i deras lönestatistik.

Jag gick förresten in på internetsidan "lönestatistik" och sökte på läkare i Värmland. Där är högsta månadslön angiven till 69.500 men den siffran är inte sann. Därmed är det ju ingen vits att titta på genomsnittlig lön, varken totalt eller för män eller för kvinnor.

Senast ändrad:
Eh, jag håller verkligen inte med dig. Tror snarare att en feministisk hållning ställer större krav på att sätta sig in i andras perspektiv.
Den här oviljan mot feminismen, eller ointresset, tyder väl mer isf på svårigheter att ta in andras perspektiv?

Ointresse är en sak, den kan accepteras, att inte dela åsikterna och aktivt motarbeta dem är även det acceptabelt..men ingenstan har jag hävdat att du inte får ha en feministisk åsikt, det är din frihet.

Feminism = jämlikhet.
Feminister strävar efter att få ett jämställt samhälle.
Vi har idag ett, juridiskt sett jämställt samhälle.
Båda könen har samma rätt och möjligheter till utbildning.
Lika lön för lika jobb gäller i många områden redan.

Sedan, handlar det om en prioritering.
Vill jag välja karriär. Så får jag prioritera. Det gäller män såväl som kvinnor.

Ett jämställt samhälle för mig gäller inte män, kvinnor. Det gäller alla oberoende kön, religion, politisk åsikt, sexuell läggning.
Arbetar man för det så är man demokrat, inte intressefixerad vid ngn ism.

Du får gärna visa källa på det, i och med att vi som faktiskt jobbar inom yrket fått se helt andra siffror.
Jag har faktiskt också arbetat som lärare, på universitetet men jag antar att du menade på lägre nivå och där har väl kvinnor dominerat sedan lång tid, 60-talet kanske(?), för att få en manlig övervikt får man nog gå tillbaka till innan världskriget eller så och regelrätt statistik över lönenivån på den tiden finns nog inte. Jag har bara anekdotisk "statistik" men om du har regelrätta siffror så presentera gärna dem, jag tror dock inte att det finns.

Jag har faktiskt också arbetat som lärare, på universitetet men jag antar att du menade på lägre nivå och där har väl kvinnor dominerat sedan lång tid, 60-talet kanske(?), för att få en manlig övervikt får man nog gå tillbaka till innan världskriget eller så och regelrätt statistik över lönenivån på den tiden finns nog inte. Jag har bara anekdotisk "statistik" men om du har regelrätta siffror så presentera gärna dem, jag tror dock inte att det finns.
Jag tog nog fel på användare, jag trodde inlägget handlade om lärarlöner :)

Senast ändrad av en moderator:
Intressant avfärdande.

Nej, det är inte jag som gjort tolkningarna.
Jag försökte vara tydlig med att jag refererar Läkarförbundets reaktioner på skillnaderna, som skrivits om i Läkartidningen under det gångna året.
Man rapporterar att man är orolig över att det finns löneskillnader som beror på kön.
Om sedan Läkarförbundet väljer att missbruka statistik så är det möjligt, men jag är inte kunnigare än att jag hänvisar till deras reaktioner.
Eftersom jag själv inte är medlem i facket, kan jag inte gå in direkt i deras lönestatistik.

Jag gick förresten in på internetsidan "lönestatistik" och sökte på läkare i Värmland. Där är högsta månadslön angiven till 69.500 men den siffran är inte sann. Därmed är det ju ingen vits att titta på genomsnittlig lön, varken totalt eller för män eller för kvinnor.
Om du såg statistiken @Lenis presenterade för året innan, 2014, såg du att kvinnliga AT-läkare tjänade i genomsnitt mer än manliga. Är det enligt dig ett bevis för att manliga AT-läkare lönediskriminerades det året?

Vi har idag ett, juridiskt sett jämställt samhälle.
Båda könen har samma rätt och möjligheter till utbildning.
Lika lön för lika jobb gäller i många områden redan.

Sedan, handlar det om en prioritering.
Vill jag välja karriär. Så får jag prioritera. Det gäller män såväl som kvinnor.

Ett jämställt samhälle för mig gäller inte män, kvinnor. Det gäller alla oberoende kön, religion, politisk åsikt, sexuell läggning.
Arbetar man för det så är man demokrat, inte intressefixerad vid ngn ism.

Ja, tänk om strukturellt förtryck hade varit så enkelt som att handla om "prioriteringar".
Att diskriminering, förtryck och lika möjligheter för alla är inpräntat i lag betyder givetvis inte att det per automatik efterföljs. Uppenbarligen. Då hade ju t ex ingen brottslighet existerat.

Ditt inlägg är bara ett (misslyckat) försök att få det att handla om att det är minsann hos individen ansvaret ligger.

Ja, tänk om strukturellt förtryck hade varit så enkelt som att handla om "prioriteringar".
Men det handlar ju om prioriteringar.
Vill jag ha en familj, ja då får jag prioritera bort andra saker. Vill man ha barn, ja, samma sak gäller där.
Du kan inte begära att en individ som i första hand tar hänsyn till sina barn, sin familj ska kunna vara lika attraktiv som en individ som prioriterar arbetet först.
Eller som en gammal sanning säger: det köster på å ligga på topp!

För den arbetsgivare som söker personal är det ju naturligt att han vill få så mkt som möjligt för sina pengar så han gör ju sin prioritering. Så kommer det alltid att vara. Du gör ju detsamma när du handlar. Du gör väl inte dina veckoinköp i servicebutiken med dess höga priser utan väljer...

Men det handlar ju om prioriteringar.
Vill jag ha en familj, ja då får jag prioritera bort andra saker. Vill man ha barn, ja, samma sak gäller där.
Du kan inte begära att en individ som i första hand tar hänsyn till sina barn, sin familj ska kunna vara lika attraktiv som en individ som prioriterar arbetet först.
Eller som en gammal sanning säger: det köster på å ligga på topp!

För den arbetsgivare som söker personal är det ju naturligt att han vill få så mkt som möjligt för sina pengar så han gör ju sin prioritering. Så kommer det alltid att vara. Du gör ju detsamma när du handlar. Du gör väl inte dina veckoinköp i servicebutiken med dess höga priser utan väljer...

Nej, det handlar för bövelen inte om några "prioriteringar" för att undvika strukturellt förtryck. Det är ärligt talat det dummaste jag hört, cirka någonsin. Tror du att jag undgår den sexualiserande strukturen av kvinnokroppen genom "prioriteringar"? Exakt vad är det jag ska "prioritera" då? Vad ska kvinnodominerande låglöneyrken prioritera? Vad ska människor som utsätts för strukturell rasism prioritera? Att bli vita och byta namn? Vad ska den transsexuella "prioritera" för att undvika diskriminering?

Ett jämställt samhälle handlar om mer än din lönecheck.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 419
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 066
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka