Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 061
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir så förvånad hur folk kan vara så trångsynta när de säger att de inte vill stå för feminism...

Nu gör du det igen.

Det är precis den här typen av retoriska grepp från personer som säger sig representera feminismen, som gör att jag inte vill associeras med feminism.

Det är ett intolerant och oförskämt sätt att uttrycka sig.
Du kallar dem för trångsynta som inte tycker som du.
Det är inte snyggt.

Du skriver att jag tydligen låter mig styras av ett fåtal, som inte vill kalla mig feminist.
Du är en av det fåtalet.

Vad skulle ni klassa följande som?

I en tråd häromdagen skrev en ledsen o förvirrad bukefalist att hon kommit på att hennes sambo använde hennes hand att runka med medans hon sov. När hon konfronterade honom kröp det fram att gjort så ganska ofta under de 4 år de levt ihop.
Du får gärna säga du..och i det här fallet upplever hon att hon utsatts för ett övergrepp, men det lär nog vara svårt att bevisa i en rättssal så det stannar nog vid hennes upplevelse av det hela.

Okej, jag nöjer mig med att konstatera att du inte verkar läsa mina inlägg överhuvudtaget. Det blir i allafall tydligt för mig varför feminismen behövs och att en attitydförändring till våldtäkt är väldigt välbehövlig.
Du verkar heller inte läsa vad jag skrivit eftersom du är helt fixerad i din inställning.

Det är ju det som är det svåra.
Vem är gift och inte?
Och de som eventuellt inte längre skulle anses som gifta; vad händer med dem? Ses som ensamstående förälder?

En vansklig del av migrationen, i mina ögon.
Nej, jag tycker inte att mång-gifte är något som ska införas i Sverige.
Vi har vl inte månggifte i svensk lagstiftning. Men samtidigt så finns den i världen och det finns länder där det är lagligt. Alltså accepterar det svenska samhället företeelsen. Men som jag skrev, Koranen medger bara månggifte om mannen kan försörja sina hustrur. Alltså inte leva på samhällets bidrag, så.....

Det är väldigt tråkigt om du och andra i liknande sits inte känner sig hemma i feminismen för att det finns uppfattningar om att man tex ska se ut på ett särskilt sätt.

Nej, jag uppfattar det nog egentligen inte som att man måste se ut på ett visst sätt (även om det finns en underton av att inte riktigt gilla kvinnligt kodat utseende, rakade ben, smink osv). Jag uppfattar det snarare som att det kommer ett åsiktspaket med feminismen, som jag inte rakt av vill köpa. Därför kallar jag mig inte feminist, även om mina åsikter i mycket kan anses feministiska.

Men hörni, det här att feminister ska klä sig i säck och aska är väl en rätt förlegad myt? Ser ni verkligen inte alla mediefeminister med långt hår, rött läppstift och klänning? Poängen är att en ska få se ut hur en vill! Frack, ögonskugga, orakad, bikini - makes no difference.

Sen är det ju ironiskt att en feministdebatt till stor del verkar komma att kretsa kring utseende. Det är inte ens på topp 20 på listan över viktiga frågor för de flesta feminister. Däremot frihet. Att se ut hur en vill, göra det en vill, jobba med det en vill, leva med vem en vill, oavsett genus.

Nu blev jag nyfiken :) Anser du inte att män har fördelar alls generellt, eller menar du att det inte är så här men i andra håll av världen, eller hur tänker du?
Jo, jag anser att det finns en ojämlikhet mellan män och kvinnor, både här och på andra håll. Men jag köper inte till hundra procent förklaringsmodellen med patriarkat och könsmaktsordning. Jag ser det inte som att män som grupp av någon sorts ondska eller illvilja ser till att hålla kvinnor på mattan, och att kvinnor är hjälplösa offer för detta. Jag ser naturligtvis strukturer, vanemönster och normer som bidrar till att upprätthålla en orättvisa, men jag ser också att människor har ett eget ansvar och en reell möjlighet att påverka sin situation. Åtminstone om jag talar om oss här i Sverige eller västvärlden.

Men hörni, det här att feminister ska klä sig i säck och aska är väl en rätt förlegad myt? Ser ni verkligen inte alla mediefeminister med långt hår, rött läppstift och klänning? Poängen är att en ska få se ut hur en vill! Frack, ögonskugga, orakad, bikini - makes no difference.

Sen är det ju ironiskt att en feministdebatt till stor del verkar komma att kretsa kring utseende. Det är inte ens på topp 20 på listan över viktiga frågor för de flesta feminister. Däremot frihet. Att se ut hur en vill, göra det en vill, jobba med det en vill, leva med vem en vill, oavsett genus.

Nja, det dök ju upp "figurnära kläder" i den här diskussionen som exempel på sådant som upprätthåller normen om hur kvinnor skall vara, så helt borta är nog inte den diskussionen, även om jag håller med dig om att det finns feminister av alla sorters utseenden numera. Behåbränning verkar lyckligtvis vara historia... :D

Håller med om att friheten är viktig. I Sverige tycker jag att vi har den - i alla fall upplever jag mig ha den!

Nej, jag uppfattar det nog egentligen inte som att man måste se ut på ett visst sätt (även om det finns en underton av att inte riktigt gilla kvinnligt kodat utseende, rakade ben, smink osv). Jag uppfattar det snarare som att det kommer ett åsiktspaket med feminismen, som jag inte rakt av vill köpa. Därför kallar jag mig inte feminist, även om mina åsikter i mycket kan anses feministiska.
Okej. Jag har aldrig känt mig påtvingad något "åsiktspaket", det är nog bara en fealktig uppfattning/okunskap om vad feminism är.

Jo, jag anser att det finns en ojämlikhet mellan män och kvinnor, både här och på andra håll. Men jag köper inte till hundra procent förklaringsmodellen med patriarkat och könsmaktsordning. Jag ser det inte som att män som grupp av någon sorts ondska eller illvilja ser till att hålla kvinnor på mattan, och att kvinnor är hjälplösa offer för detta. Jag ser naturligtvis strukturer, vanemönster och normer som bidrar till att upprätthålla en orättvisa, men jag ser också att människor har ett eget ansvar och en reell möjlighet att påverka sin situation. Åtminstone om jag talar om oss här i Sverige eller västvärlden.
Men vem har påstått att män är onda och att kvinnor är hjälplösa offer?
Det är verkligen inget som "ingår" i ett feministiskt tänkande generellt.

Okej. Jag har aldrig känt mig påtvingad något "åsiktspaket", det är nog bara en fealktig uppfattning/okunskap om vad feminism är.

Jag vänder mig lite mot att bli kallad okunnig för att jag inte håller med... Vad är feminism, menar du, om det INTE är ett åsiktspaket, en uppsättning åsikter (låt vara lite luddigt definierade) som tillsammans bildar feminismen?

Jag vänder mig lite mot att bli kallad okunnig för att jag inte håller med... Vad är feminism, menar du, om det INTE är ett åsiktspaket, en uppsättning åsikter (låt vara lite luddigt definierade) som tillsammans bildar feminismen?

Igen: feminism är inte bara en riktning. Feminism har flera inriktningar. Det existerar inte något "åsiktspaket" eftersom riktningarna skiljer sig åt, som i de flesta andra ismer.

Men vem har påstått att män är onda och att kvinnor är hjälplösa offer?
Det är verkligen inget som "ingår" i ett feministiskt tänkande generellt.
Nej, det var lite tillspetsat, kanske, men jag uppfattar det verkligen som att många som kallar sig feminister ser det som att det finns ett verkligt, medvetet, förtryck av män mot kvinnor och att det är "fel" att anse att kvinnan har ett ansvar att ta sig ur de strukturer som håller henne tillbaka.

Igen: feminism är inte bara en riktning. Feminism har flera inriktningar. Det existerar inte något "åsiktspaket" eftersom riktningarna skiljer sig åt, som i de flesta andra ismer.
Men vad är då -ismer om inte "åsiktspaket"? Om jag säger att jag är liberalist, till exempel, då ger det ju en ganska tydlig indikation på i vilken riktning mina åsikter går inom vissa områden. Kanske inte så att man på förhand vet vad jag kommer att tycka i varje enskild fråga, men en rätt tydlig indikation är det ju ändå...

Vi har vl inte månggifte i svensk lagstiftning. Men samtidigt så finns den i världen och det finns länder där det är lagligt. Alltså accepterar det svenska samhället företeelsen. Men som jag skrev, Koranen medger bara månggifte om mannen kan försörja sina hustrur. Alltså inte leva på samhällets bidrag, så.....
Det behöver inte alls vara ett likamedtecken. Alltså bara för att det är lagligt i ett annat land behöver inte Sverige acceptera det.

Det behöver inte alls vara ett likamedtecken. Alltså bara för att det är lagligt i ett annat land behöver inte Sverige acceptera det.
Suck.. men nu gör vi det och vi gör det enligt svensk lagstiftning.
Vi som stat beslutar om ärenden inom våra gränser. Vi har inte rätt att riva upp beslut som tagits i andra länder. Skulle exempelvis Sverige annullera ett äktenskap här i Sverige så är det absolut inte säkert att detta accepteras av dem ursprungslandet och vad mer är, internationell lag och praxis skulle förmodligen ge dem rätt.
Samma sak gäller de fall där unga flickor är gifta med äldre män. Kommer de till Sverige som gifta accepteras detta...med ett undantag, om flickan bevisligen är yngre än 15..då tas hon om hand separat från mannen.

Ska rätta mig lite...
Bara för att det är lagligt i ett land, behöver det inte vara acceptabelt, var man än befinner sig i världen. Lagar som inskränker på rättigheter för individen ska aldrig vara ok.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 489
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 168
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka