Varför är tjock det värsta en kan vara?

De som är feta är det för att de är sjuka. Den kan vara kroppsliga sjukdommar som hypotyreos som ger en minskad ämnesomsättning eller funktionshinder som gör det svårt att motionera. Det kan vara NPF-problematik där tex kontroll över ätandet är en del av diagnosen. Den kan vara psykiska problem som hetsätning, tröstätning osv. Det är inte friska människor som blir feta, de friska håller sig på lite övervikt som mest.

Den synen tycker jag är så fruktansvärt tråkig och skapar så mycket problem. Visst finns det fall där psykisk sjukdom eller andra sjukdomar sätter stopp för viktnedgång, men långt ifrån alla feta lider av det. Genom att säga att ALLA gör det tar man bort det personliga ansvaret för sin kost och motion och "skyller" ifrån sig. På det sättet så försvinner också lösningarna, för enbart kosten hjälper ju inte mig när jag är sjuk.

Jag är själv fet, inte överviktig utan fet. Jag har inga sjukdomar som gör det svårt för mig. Jag vill inte heller bli kallad psykisk sjuk, för det är jag inte. Jag har inte problem med hetsätning eller tröstätning.

Min problematik ligger i att jag är sockerberoende (som iofs kan klassas som psykiskt sjuk, men inte på det sättet som du framhöll det). Jag vet att det är omdiskuterat, men jag vill påstå att det är det jag är och det är därför det är så förbannat svårt att låta bli godis. Detsamma gäller för övriga feta/tjocka i min närhet. Det handlar oftast inte om skräpmat utan om godis/kakor och socker. Förövrigt hatar jag McDonalds och liknande.

Inte alls.
Jag köpte just en stege med max belastning 150kg.
Som arbetsgivare så är det ett problem på riktigt när folk börjar att väga över 120kg för saker och ting håller inte alltid för det.
Stolar börjar att gå sönder och så.
Det där är intressant. Jag har aldrig haft några liknande problem pga min vikt. Visserligen har flera av mina köksstolar varit vickiga och någon i småbitar, men stolen JAG suttit på har alltid varit hel. Däremot har de inte tålt att åka i golvet eller att barnen gungat på dem. Det har slitit på dem massor!

Ja jag väger över 100 kg. Och nej, mina köksstolar är inte av osedvanligt bra kvalitet, jag tror dock att det beror på hur man sitter på stolar som avgör mer än vad man väger (så länge man inte väger typ 200 kg eller så)

Jag tycker att vad det gäller just stolar så har jag sett en tydlig gräns vid 120 kg.
Under = stolarna håller.
Över = stolarna går sönder.
Jag har en hel hög med trasiga stolar efter besök av stora personer.
Jag hoppas att jag inte satt sönder din stol förra året, jag vägde 122 kg då ;)

I min närhet har jag sett hur olika personer sitter. Sitter man som vissa tjocka personer gör så går stolen givetvis sönder. Men normalviktiga som sitter på samma vis (exempelvis mina söner på 30 kg) tar också sönder stolar när de vickar och gungar på stolarna.

Jag säger inte att vikten inte spelar någon roll, jag säger bara att hur man sitter också påverkar stolens hållbarhet. Är man inte rädd om saker går de sönder.

Jag tycker att vad det gäller just stolar så har jag sett en tydlig gräns vid 120 kg.
Under = stolarna håller.
Över = stolarna går sönder.
Jag har en hel hög med trasiga stolar efter besök av stora personer.

En hel hög..? Vad var det fär stolar/ kvalitet? Som överviktig själv och med många överviktiga vänner har jag aldrig varit med om att stolar gått sönder..

Kommer bara skriva om mej och varför jag inte kommer tillåta mej att gå upp i vikt igen.
Har varit 3 gånger på hälsotest men vikterna 62, 75 och 61kg och skillnaderna på antal farliga blodfetter, kolesterolet och blodtrycket var mycket stor på mej beroende på om jag vägde +60 eller 75, ingen skillnad på vad jag stoppade i mej utan bara skillnad på hur mycket jag rörde mej.

Har vägt 56 kg oxå men inget jag vill ner till igen då jag aldrig varit så svag som då.

Som fet har jag utmärkta blodprover. Och jag är noggrant testad.

Men det har ju heller ingenting med samhällets syn överlag på feta att göra.

Sen är ju uppfattningen om vad som är snyggt väldigt olika och beror på en rad faktorer. Att alla automatiskt tycker att smalt är snyggt stämmer ju inte.

Jag har hela tiden varit noga med att skriva "jag tycker". Alltså alla mina åsikter är tagna ur endast mitt perspektiv.

Med smal menar jag inte undernärd och med tjock menar jag fetma.

JAG tycker att en person med "normal" vikt är mer tilltalande för ögat än en fet.

Är jag inte vettig för att jag anser detta?

Halvt offtopic...

Jag kan tänka mig att många överviktiga faktiskt har en ätstörning som gör att de har rätt till vård på ätstörningsenheter, där det finns mkt hjälp att få. Rätt hjälp...

Ätstörning UNS
Ätstörning utan närmare specifikation (UNS) innebär att man har en klinisk ätstörning, men utan att uppfylla de specifika kriterierna för Anorexi eller Bulimi. Ätstörning UNS, som också kallas Atypisk ätstörning, är minst 3-4 gånger vanligare än Anorexi och Bulimi. Det är en vanlig missuppfattning att Ätstörning UNS är en mindre allvarlig diagnos - i själva verket kan alla former av ätstörning ge allvarliga medicinska och psykiatriska komplikationer och medföra ett stort personligt lidande.

Hetsätningsstörning
En särskild variant av Ätstörning UNS är Hetsätningsstörning.

Under senare år har man noterat en särskild form av hetsätningsproblematik, som skiljer sig från Bulimi. Den har fått benämningen Hetsätningsstörning och kännetecknas av regelbundna hetsätningar utan viktkontrollerande beteenden, vilket vanligen leder till övervikt. Hetsätningsstörning är nästan lika vanligt hos män som hos kvinnor och förekommer oftast hos litet äldre personer än övriga ätstörningsdiagnoser. Hetsätningsstörning är fortfarande ett diagnosförslag, som kräver mera forskning för att bli etablerad som en egen diagnos.

Källa scfa.se

På hjärnfondens sida står ätstörning med som diagnos, jag antar att det räknas som en hjärnsjukdom.

Orsaken bakom stor kroppsvikt kan med andra ord mycket väl vara en sjukdom. Och då ska det tamesjutton erbjudas behandling mot sjukdomen inte bara remiss till dietist och motion på recept.

Iaf så tycker då jag det :)

Fast det där köper jag inte eftersom jag själv "lider" av hypotyreos. Våra kroppar funkar inte annorlunda mot andras om vi har rätt medicindos. Gör man av med fler kcal än man stoppar in så går man ner i vikt, så "enkelt" är det faktiskt och så är det för alla oavsett ev sjukdomar/skador.

Har "lidit" av hypotyreos i 22 år och har idag vid 42 års ålder och skadad rygg (som påverkar mina förutsättningar för träning) den här formen. Försakar heller ingenting i matväg, äter det jag vill när jag vill och så mycket jag vill.

140825-form_zps730c15e9.jpg

När jag vägde +24 kg så berodde det inte ett skvatt på hypotyreosen, det berodde på att jag stoppade i mig betydligt fler kcal än jag gjorde av med.

Grejen är den att jag inte får några mediciner eftersom min läkare inte kan det här med hypotyreos och anser att mina värden är normala. Och visst jag går också ner om jag äter mindre än 800 Kcal. Tyvärr kan inte jag leva på så lite. Jag ligger på ca 1500 kcal vilket de flesta andra människor skulle gå ner på. (jag går sakta upp).

Fast vad vet jag, jag är bara ett fetto med dålig självdiciplin.

Kommer bara skriva om mej och varför jag inte kommer tillåta mej att gå upp i vikt igen.
Har varit 3 gånger på hälsotest men vikterna 62, 75 och 61kg och skillnaderna på antal farliga blodfetter, kolesterolet och blodtrycket var mycket stor på mej beroende på om jag vägde +60 eller 75, ingen skillnad på vad jag stoppade i mej utan bara skillnad på hur mycket jag rörde mej.

Har vägt 56 kg oxå men inget jag vill ner till igen då jag aldrig varit så svag som då.

Jag har ett BMI på 33 (gränsen för fetma går vid 30 och gränsen för grav fetma går vid 35). Jag har utmärkta blodvärden. Koloesterolet ligger på gränsen till för lågt. Blodtrycket är normalt, blodfetterna är perfekta. Blodsocker är perfekt, snarare åt det låga hållet. Allt är perfekt förutom just att jag har för lågt TSH och T4 och så lider jag av järnbrist (Hb är normalt).

Jag joggar 4 km på 30 minuter. Målet är att klara 5 km på den tiden. Tyvärr så kan jag inte öka så fort eftersom mina benhinnor är känsliga för ökad belastning pga vikten.

Apropå att döma folk, så ser det så otroligt, jäkla "bonnigt" ut att byta ut alla "man" mot "en". Det gör mig irriterad när jag läser en text.

Apropå att döma folk, så ser det så otroligt, jäkla "bonnigt" ut att byta ut alla "man" mot "en". Det gör mig irriterad när jag läser en text.

Idag är man glad vs idag är en glad?

Det har jag aldrig tänkt på men...du menar att man hellre ska använda man istället för en?
Jag använder ofta man men tycker egentligen inte det alltid är ett så bra ord. Ofta borde man ha skrivit jag..man blir så allmänt typ "man tycker".

Förlåt, men vad exakt relaterar det till i tråden? Vem har skrivit "fel"?

Jag fattar inte att någon orkar störa sig på att någon skriver 'en' istället för 'man'. Att du tycker att det är bonnigt får stå för dig. Jag tycker flera på Buke har dåligt språk men det känns irrelevant att påpeka så länge de inte skriver saker som är offensive.

Jag tycker att det är trevligare att läsa tydliga texter... Där jag slipper fundera på vem sjutton denna "man" är.

(Dvs mer jag, mindre man)

Oj vad vi hamnade offtopic :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 561
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka