Varför är tjock det värsta en kan vara?

JAG tycker att en person med "normal" vikt är mer tilltalande för ögat än en fet.

Är jag inte vettig för att jag anser detta?

Nja, ovettigheten visar sig väl först när du tycker att känns nödvändigt att påpeka det i en diskussion om varför fetma är skambelagt. Eller i vilken som helst diskussion om fetma.

Jag tror inte att trasiga stolar är skälet till att överviktiga människor får skit i samhället.
Jag tror dock att det sorterar hos en arbetsgivare.
Även för storvuxna män.
Om man har utrustning med en maxbelastning av typen stolar, stegar o. dyl.
Så all bortsortering p.g.a. vikt i en anställningsprocess behöver inte vara känslomässig.

Viss skit kan man också få från den klämda på platsen bredvid på flyg, buss och bio.
Större storlek tar ju mera plats vilket märks för andra när det är trångt.

Jag tror dock att det sorterar hos en arbetsgivare.
Även för storvuxna män.
Om man har utrustning med en maxbelastning av typen stolar, stegar o. dyl.
Så all bortsortering p.g.a. vikt i en anställningsprocess behöver inte vara känslomässig.

Viss skit kan man också få från den klämda på platsen bredvid på flyg, buss och bio.
Större storlek tar ju mera plats vilket märks för andra när det är trångt.
Vad märkligt. Jag har huvudsakligen stillasittande jobb och de av mina kollegor som väger tresiffrigt har likadana kontorsstolar som vi andra.

Jag undrar lite vilken nytta du tänker att det gör att påpeka att feta drar större yta på bussen och flyget. Tror du inte att de redan märkt det? Och jag tror inte att syftet med tråden var att skambelägga överviktiga ännu mer.

Inte alls.
Jag byter hellre ut stolarna.
Men det har blivit litet pinsamt när de har gått sönder.
Men hur vet du att gränsen går exakt vid 120 kg då?

Det känns ju mest som att du sitter och hittar på som det passar dig. Det känns för mig helt otroligt att du ska ha haft så många överviktiga hos dig att du har kunnat göra en rimlig studie i "Hur Många Kilon Tål Mina Stolar?", så pass många att du "vet" att den magiska gränsen går vid 120 kg.

För övrigt: Övervikt behöver inte vara 120 kg +.

På vissa platser så spelar det ju ingen roll medan det ju gör det på andra platser.
När armstödet på i princip alla bussarna var trasiga så spelade det roll.
Jag har inte arbetat någonstans där det haft betydelse. Men så har jag ju heller aldrig varit busschaffis :).

Jag undrar lite vilken nytta du tänker att det gör att påpeka att feta drar större yta på bussen och flyget.
Att peka på den rent praktiska aspekten.
Den saken har ju inget med vare sig vad man tycker eller det estetiska att göra.

Det är trångt att sitta på sätet bredvid en person som är gravt överviktig.
Det kan ge irritation.
Vilket inte alls behöver betyda att man nedvärderar personen utan bara att det är obekvämt att sitta trångt.

Jag har inte arbetat någonstans där det haft betydelse. Men så har jag ju heller aldrig varit busschaffis :).
Det är det enda stället som jag har varit på där det har spelat någon roll.
Personen i fråga vägde dock antagligen över 200kg vilket är så ovanligt att jag aldrig vare sig före eller efter träffat på någon lika stor.
I min ungdom så gick alla stolar i fikarummet sönder då de var underdimensionerade.
De byttes dock ut.
Några av dessa fick jag och de gick sönder senare av samma orsak.

Det är det enda stället som jag har varit på där det har spelat någon roll.
Personen i fråga vägde dock antagligen över 200kg vilket är så ovanligt att jag aldrig vare sig före eller efter träffat på någon lika stor.
Alltså är det inte helt intressant som exempel för varför överviktiga blir hatade i samhället. Majoriteten väger inte 200 kg, ändå får de utstå denna skit.

Alltså är det inte helt intressant som exempel för varför överviktiga blir hatade i samhället. Majoriteten väger inte 200 kg, ändå får de utstå denna skit.
Vilken skit?
Och vilka hatar?

Jag tycker nog att det är en bra idé att försöka att hålla isär de faktiska problemen från de känslomässiga.
Jag hatar inte.
Men jag tycker ändå att det blir trångt i sätet bredvid.

Majoriteten väger inte 200 kg, ändå får de utstå denna skit.
Som arbetsgivare så måste man ju sätta någon form av gräns.
Vi hade stegar för att sätta upp flaggor på bussarna vid flaggdagar.
De hade 150kg gräns.
Det fungerade ju inte så nu sätter verkstadspersonalen upp flaggorna.
Skall man väga in sökande till verkstaden så att alla kan sätta upp flaggor?

Att peka på den rent praktiska aspekten.
Den saken har ju inget med vare sig vad man tycker eller det estetiska att göra.

Det är trångt att sitta på sätet bredvid en person som är gravt överviktig.
Det kan ge irritation.
Vilket inte alls behöver betyda att man nedvärderar personen utan bara att det är obekvämt att sitta trångt.
Och vad är lösningen för de överviktiga som läser tråden - ska de sluta åka buss, förbanna sig själva för att de aldrig upptäckt att de tar plats och tacka dig för att du upplyst dem?

Litet blandad kompott.
Några gamla, några pinnstolar, några från IKEA, några flotta kaffé-stolar från fina butiken på fina gatan.
-Finns allt en hel del kraftiga medelålders kvinnor med pondus. Kanske inte med stora rumpor som mig så att det kan bli trångt att sitta bredvid... Utan med överskottet lite mer jämt fördelat. Dom väger 10-20 kilo mer än då dom var unga men klär sig snyggt och har livserfarenhet och framåtanda. Jag tror inte dom skulle bli mer respekterade om dom var smala! (Men troligen skulle dom inte blivit fullt så respekterade som 20-åringar om dom vägde lika mycket då.)

Och vad är lösningen för de överviktiga som läser tråden - ska de sluta åka buss, förbanna sig själva för att de aldrig upptäckt att de tar plats och tacka dig för att du upplyst dem?
De skall sluta tro att det är p.g.a. hur de ser ut som de tittas snett på och försöka att förstå att det handlar om hur det känns för den som blir klämd.
Det är en privat känsla att bli klämd som egentligen bara har med för litet plats att göra.

Det är inte personligt.
Passagerare med alldeles för många väskor får samma "onda öga" av dem som inte får plats.
T.ex. stora ryggsäckar som knuffar till medresenärerna.

Det är nog inte jättemånga som jobbar som bussmekaniker som väger 150kg eller mer, så jag skulle säga att det är ett icke-problem.

Hos oss är det vagnhallen som flaggar bussarna. Det är möjligen en som inte skulle klara nålsögat 150kg men den jobbar heller inte de tider som bussarna flaggas.

För att förstå föraktet det pratas om behöver man nog testa att vara på den sidan.

För egen del är jag lyckligt förskonad från uppenbara hån i vardagen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 561
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
6 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka