Det där tror jag inte på faktiskt. Jag tror inte att folk är tillräckligt utbildade i vad de ska äta och framför allt inte vad maten de äter innehåller.
Själv blev jag förvånad häromdagen när jag tillsammans med en kompis pratade om proteiner och vi kom in på blodpudding. Blodpudding äter man för järnet, det är jag med på, och då ska man dricka apelsinjuice till för det hjälper att ta upp järnet. Mjölk är inte bra med blodpudding. Men jag hade ingen aning om att blodpudding innehåller ca 25% socker!! Så blodpudding tillsammans med apelsinjuice blir en redig sockerchock.
Nu äter jag inte ens blodpudding eftersom tanken på det äcklar mig, men jag hade ingen aning om exakt hur mycket socker det innehöll.
Dessutom har vi lärt oss att ägg är en bra källa till protein, men det stämmer ju inte alls. Ägg har 12,4% protein i sig. Det är sämre än pasta som ligger på 12,5% protein.

Fullkornskavregryn ligger på 13,3% protein. Tonfisk ligger på nästan 30% protein, gelatin på 86% protein. Sojabönor på 34%, kyckling på 31,5%.
Jag tycker att jag är relativt välutbildad när det kommer till mat och näring. Jag försöker äta så bra jag kan, även om jag också dras med för mycket fett. Men jag får en massa aha-upplevelser hela tiden när jag kollar upp vissa grejer. Och då är jag ändå intresserad eftersom jag dras med viss hälsoproblematik som jag försöker lösa med kosten och träning. Jämför jag mig med människor som inte har ett intresse och egentligen ingen koll, så vet de extremt lite!!
Jag tycker att det är alldeles för lite kostutbildning i svenska skolor.