Varför islandshäststall?

Sv: Varför islandshäststall?

Min häst står i "islandsstall" som (vad jag vet) inte tar in andra sorters hästar (men jag gissar att ponny i samma storlek skulle funka). Anledningarna till att bara ha islandshästar i stallet är bland annat:

* Storlek på boxar, i "vårt" stall skulle bara en av boxarna vara godkänd storleksmässigt för storhäst.
* Höjd på staket. Halvblod kan hoppa över "våra" staket, shettisar (troligen) krypa under.
* Foderbehov. Eftersom vi fodrar 2 av 4 fodringar i hagen, måste alla hästar ha ungefärligen samma behov, annars funkar det inte...
* Utevistelse i flock. Alla "storhästmänniskor" vill inte det, men de flesta "islandshästmänniskor" vill....
* Ridbanor. Där min häst står finns ovalbana, utöver paddock. Det finns inga andra grenar som använder ovalbana....
* Träningsmöjligheter. Det är lättare att ta in tränare som kommer till oss ifall vi är flera som vill träna för samma. Jag vill faktiskt träna för tränare som håller på med "min" ridsportgren, och inte något helt annat....
* Tränings- och tävlingskompisar. Det är roligare att åka på samma tävlingar och träningar som åtminstone några i stallet....
* Uteritter. Det är lättare att rida ihop med någon som har en ungefär lika stor häst som man själv, och som har ungefär samma idéer om var man kan och inte kan rida, och när man kan och inte kan rida fortare än skritt.... (vilket inte automatiskt innebär att jag har exakt samma syn som ALLA stallkompisar på detta - av de ca 15 stallkompisar jag idag har funkar det bra att rida ut med ungefär hälften....)
* Hantering av andras hästar. Jag har för dåliga erfarenheter av hantering av "stora bruna" för att frivilligt ge mig i kast med det igen, tyvärr....
* Hjälp med den egna hästen ifall man reser bort eller blir sjuk. Jag låter hellre en annan islandsryttare rida/träna min häst om jag själv inte kan, än någon som bara har erfarenhet av tre gångarter.

Om jag av någon anledning skulle behöva byta stall, så skulle jag i första hand välja bort de med mycket begränsad utevistelse och de där alla hästar går i egen hage/ruta.

Jag tror att en del till att det blir så beor på träningsmöjligheterna man har tillsammans. De håller ungefär samma tempo, att rida med storhäst och islänning tillsammans blir ofta sörja eftersom den stora luffsar på lite snabbare. Man hamnar på efterkälken och det hela blir bara en kappridning.

Sedan är det givevis lättare att träna gångarter tillsammans när hästarna har samma register. Man kan hjälpas åt, ge tips och råd osv.

Min erfarenhet är också att de håller bättre ihop i flock när de står tillsammans än med "andra" hästar. Men det vet jag inte hur det är överlag.

Nej det har inget annat språk, det är alldeles sant men möjligen en anna dialekt. Men vad som är viktigt är, att många islandshästar har ett språk nämligen flockspråk grundat på den flockuppfostran de har fått. Andra hästar har inget språk, och det är ofta här det brister eftersom många av dem blivit uppfostrade av människor och har således inget språk.

Om du åker till Turkiet, inte fasen begriper du vad de säger trots att de är människor även de.

djur är djur, hundar har inte egna språk inte heller hästar. Konstigt att alla andra raser funkar att ha ihop förutom islandshästar:grin:
Islandshästar är precis som alla andra förutom att dom har fler gångarter precis som saddlebred, tennesse walking horse etc.
Menar du att islandshästar är vildhästar? knappast...
Så du menar att alla andra som inte har islandshästar har sina hästar ensamma så dom inte umgås med andra hästar och lär sig hästarnas språk?
Jag har bara bra erfarenheter av att ha olika raser ihop, alla raser fungerar ihop det handlar endast om individer ingenting annat.

Svarar egentligen till alla...

Jag är med andra ord en Islandshästmänniska men med annan ras!
Egentligen kunde jag ana de flesta av era svar, men jag känner att jag fått bekräftat vad jag trodde.

Jag har själv en stor brun, men den är lurvig och med lång tjock man och svans. Kallblodstravare. Har själv stött på i princip alla era argument med mitt val av häst och den inriktning jag rider. (Har för övrigt haft en islandshäst på foder själv så jag vet att det är mycket kloka och sunda hästar.)

Nu är det så här att jag har för avsikt att bygga ut och hyra ut platser i mitt stall. Stallet ligger på skrittavstånd från dels en ridskola med inackorderingsstall och ridhus och dels på skrittavstånd från en islandshästanläggning.

Så i mitt stilla sinne tänkte jag att min lilla "affärsidé" går ut på att mitt stall skulle vara det där stallet där vi som inte duttar ihjäl våra hästar skulle trivas, stora hagar där alla hästar (8-10) kan gå tillsammans (möjligtvis sto/vallackhagar), utevistelse typ kl 8-20, rekorderligt foder fyra gånger per dag, främst i form av analyserat hösilage av god kvalitet och minimalt tillskott av burkmat...

Jag skulle gärna ta emot islandshästar, fjordingar, kallblod och andra av de där raserna som tål att leva som en häst. Kanske skulle nån enstaka stor brun kunna trivas där också?
I ett sånt stall hoppas jag att kunna undvika "rabiata dressyr-kärringar och snobbiga märkesnördar" (oops, sa jag för mycket nu:eek:) och samla ett gäng trevliga människor som faktiskt tycker om hästar.

Jag vill hålla på med hästar för att må bra och vara glad, vill inte ha en massa tjafs och konkurrens. Vad skoj det skulle vara om det funkar!
// Smirk

Jag menar att hästar har dialekter, och många hästar har inte ens det eftersom människan varit där och kladdat i uppfostran. Här har du det största bekymret, man kan se detta tydligt när det kommer in en trädgårdsuppfödd islänning i en flock, den begriper inte ett smack av vad flocken förmedlar. Frustrationen blir stor både i flocken och hos den här individen, sen smäller det.

På samma sätt gäller för övriga hästar, och därför blir det bråk. Sen ska man komma ihåg en sak, de fogar sig. Skulle de bli ensam i ett stall med andra raser så söker de upp en bundsförvant, ty flockkänslan är alldeles för stor för att skippa den biten. Många gånger blir det typ shettis eller liknande om de finns sådana på plats, men skulle de vara omvänt en shettis i en flock med islandshästar så kan den bli ihjälslagen faktiskt.:eek:

Boj har fullständigt rätt i vad hon säger, och dialekter va en väldigt bra liknelse.

Vad är det som skulle vara så konstigt med att de har olika dialekter? Tror du inte att de påverkas av människan? Jag har studerat flockar i hundratals timmar, de som gått i hage. Efter ett tag ser man den tydliga skillnaden mellan de som fått flockuppfostran och de som inte fått det. Du ska inte tro att en häst som är född och uppvuxen på Island beter sig likadant som en häst uppvuxen med hjälp av människan, givetvis blir det skillnad!

Jag har både ock i mitt stall, islänningar och andra raser. Vi valde att dela på flockarna och göra en flock med islänningar, det funkade inte att blanda då blev det mycket oharmoniskt.

Sen har vi under den senare delen av året haft en islandsinstruktör här, tidigare dressyr och hoppinstruktörer. Även här fick jag lära mig något nytt, och det var mycket positivt.

Till er som undrar varför männiksor med islänningar söker sig till varanna i samma stallar, besök ett sådant stall istället för att undra så kommer ni att veta.

Tanken har nog föresvävat oss att bara ha islänningar, då både häst och människa är väldigt trevliga att ha med och göra. Men konservativ som jag är, sprungen ur dressyrvärlden så kommer det inte att bli så ännu.

Här har vi ett stall med både ock, islänning och andra raser. MEN vi har delat på flockarna, så islänningarna har en egen. Det beror på att det blev så mycket mer harmoniskt, och när man skriver att det inte borde vara någon skillnad så har man inte kunskapen och inte sett vad som kan ske.

Tanken har ju föresvävat oss att bara ha islandshäst i stallet, både människor och häst är i mina ögon väldigt okomplicerade och trevliga. Men som gammal dressyrryttare är jag för konservativ änn, så det får vänta.

Men kanske kanske så sadlar jag om, och köper mig en eller flera islänningar. Det är en fantastisk ras på alla sätt, och otrligt okomplicerade att ha med och göra. Personligen märker jag att hästar som är vuxna upp i flock är betydligt enklare, medan de som har hanterats sen fölstadiet gärna vill bli både buffliga och fräcka.

Här har vi ett stall med både ock, islänning och andra raser. MEN vi har delat på flockarna, så islänningarna har en egen. Det beror på att det blev så mycket mer harmoniskt, och när man skriver att det inte borde vara någon skillnad så har man inte kunskapen och inte sett vad som kan ske.

Tanken har ju föresvävat oss att bara ha islandshäst i stallet, både människor och häst är i mina ögon väldigt okomplicerade och trevliga. Men som gammal dressyrryttare är jag för konservativ än, så det får vänta.

Men kanske kanske så sadlar jag om, och köper mig en eller flera islänningar. Det är en fantastisk ras på alla sätt, och otroligt okomplicerade att ha med och göra. Personligen märker jag att hästar som är vuxna upp i flock är betydligt enklare, medan de som har hanterats sen fölstadiet gärna vill bli både buffliga och fräcka.

Svarar egentligen till alla...

Jag är med andra ord en Islandshästmänniska men med annan ras!
Egentligen kunde jag ana de flesta av era svar, men jag känner att jag fått bekräftat vad jag trodde.

Jag har själv en stor brun, men den är lurvig och med lång tjock man och svans. Kallblodstravare. Har själv stött på i princip alla era argument med mitt val av häst och den inriktning jag rider. (Har för övrigt haft en islandshäst på foder själv så jag vet att det är mycket kloka och sunda hästar.)

Nu är det så här att jag har för avsikt att bygga ut och hyra ut platser i mitt stall. Stallet ligger på skrittavstånd från dels en ridskola med inackorderingsstall och ridhus och dels på skrittavstånd från en islandshästanläggning.

Så i mitt stilla sinne tänkte jag att min lilla "affärsidé" går ut på att mitt stall skulle vara det där stallet där vi som inte duttar ihjäl våra hästar skulle trivas, stora hagar där alla hästar (8-10) kan gå tillsammans (möjligtvis sto/vallackhagar), utevistelse typ kl 8-20, rekorderligt foder fyra gånger per dag, främst i form av analyserat hösilage av god kvalitet och minimalt tillskott av burkmat...

Jag skulle gärna ta emot islandshästar, fjordingar, kallblod och andra av de där raserna som tål att leva som en häst. Kanske skulle nån enstaka stor brun kunna trivas där också?
I ett sånt stall hoppas jag att kunna undvika "rabiata dressyr-kärringar och snobbiga märkesnördar" (oops, sa jag för mycket nu:eek:) och samla ett gäng trevliga människor som faktiskt tycker om hästar.

Jag vill hålla på med hästar för att må bra och vara glad, vill inte ha en massa tjafs och konkurrens. Vad skoj det skulle vara om det funkar!
// Smirk

det är knappast något unikt med det sättet att hålla häst OAVSETT ras. Det är snarare standard. Man har inte en viss ras på ett visst sätt utan det handlar om vem som äger hästen ingenting annat. En häst är en häst punkt.

Jag menar att hästar har dialekter, och många hästar har inte ens det eftersom människan varit där och kladdat i uppfostran. Här har du det största bekymret, man kan se detta tydligt när det kommer in en trädgårdsuppfödd islänning i en flock, den begriper inte ett smack av vad flocken förmedlar. Frustrationen blir stor både i flocken och hos den här individen, sen smäller det.

På samma sätt gäller för övriga hästar, och därför blir det bråk. Sen ska man komma ihåg en sak, de fogar sig. Skulle de bli ensam i ett stall med andra raser så söker de upp en bundsförvant, ty flockkänslan är alldeles för stor för att skippa den biten. Många gånger blir det typ shettis eller liknande om de finns sådana på plats, men skulle de vara omvänt en shettis i en flock med islandshästar så kan den bli ihjälslagen faktiskt.:eek:

vad menar du me trädgårdsuppfödd?
Jag är mycket väl medveten om att ifall man isolerar en häst från sina artfränder så kommer den ha svårt med språket men den lär sig till slut. Dom flesta hästar går med sällskap och dom flesta unghästar går i flock, så vad är skillnaden mellan en islandsflock och en halvblodsflock? Finns det någon forskning som visar att just islandshästar inte kan bli förstådda av andra raser?

Boj har fullständigt rätt i vad hon säger, och dialekter va en väldigt bra liknelse.

Vad är det som skulle vara så konstigt med att de har olika dialekter? Tror du inte att de påverkas av människan? Jag har studerat flockar i hundratals timmar, de som gått i hage. Efter ett tag ser man den tydliga skillnaden mellan de som fått flockuppfostran och de som inte fått det. Du ska inte tro att en häst som är född och uppvuxen på Island beter sig likadant som en häst uppvuxen med hjälp av människan, givetvis blir det skillnad!

nej saken jag inte köper är att just islandshästen inte kan kommunicera med andra raser medans alla andra hästar kan det. Så alla som har islandshästar släpper ut dom vilda på gärdet som föl och sedan aldrig hanterar dom inte verkar hovar,vaccinerar,avmaskar osv förrän dom ska ridas in? så vet jag ingen som har sina islänningar.

nej saken jag inte köper är att just islandshästen inte kan kommunicera med andra raser medans alla andra hästar kan det.

Islandshästar har en social struktur i flocken, den är väl inarbetad. Det finns en flockledare, det finns en som tar reda på vilka ev nya individer är, det finns några som alltid får vakta när de andra ska vila osv. Islandshästar försöker kommunicera med andra raser, men det som ofta brister är just att många inte har fått lära sig ett ordentligt hästspråk och då uppstår frustration på samma sätt som det skulle ske mellan ryttare och häst. När hästen blir frustrerad så kommer protesterna, här har du kanske to m flera som blir frustrerade den nya och flockens individer.

Har man föl så går dessa i en flock, ofta i blandade åldrar. Nödvändig hantering sker, såsom avmaskning, verkning osv. MEN INGET MER, alltså inget gullande men någon.

Konkurrens uppstår i alla flockar oavsett det handlar om hund, häst människa eller vad du vill, i samma stund du börjar umgås mer intensivt med en specifik individ. En häst som fostras i en hästflock behöver inte konkurrera med människan, den behöver bara acceptera vilket blir mycket enklare för hästen om man slipper tala om för den att den inte ska konkurrera med människor.

Det räcker med att gå in på hantering för att se hur många och stora problem detta ger, hästar som tror att man kan leka med människor genom att stegra sig mot dem osv. Varför? Jo därför att detta har man tillåtet dem att göra när de är små genom sin hantering, varför får de inte göra samma sak när de har vuxit på sig? Inte undra på att många blir frustrerade, hästar är enkla individer och kan inte dra logiska slutsatser. De kan bara skilja på bekvämt eller obekvämt, och sen lära in det.

Det som jag tycker verkar skrämmande, är att du inte ser hästar som individer utan som en helhet. Så funkar en häst, punkt slut. Dessvärre är det inte så enkelt, det får man lära sig efter åtskilliga år med inackorderingar. Vid det här laget men över 15 år på nacken och många hundra hästar bakom mig, så kan jag i varje fall säga att vareviga en av dessa hästar har varit en unik individ med en egen personlighet ur hästperspektiv. Se nu inte detta som ett förmänskligande av hästen, men även hästar har en egen personlighet och många hästar har en oerhört stark flock-känsla.

vad menar du me trädgårdsuppfödd?
Jag är mycket väl medveten om att ifall man isolerar en häst från sina artfränder så kommer den ha svårt med språket men den lär sig till slut. Dom flesta hästar går med sällskap och dom flesta unghästar går i flock, så vad är skillnaden mellan en islandsflock och en halvblodsflock? Finns det någon forskning som visar att just islandshästar inte kan bli förstådda av andra raser?

Trädgårdsuppfödd= mer mänsklig hantering än tillvaro i flock. Hur många halvblod menar du växer upp i flock? Jag vill mena att dessa inte är många frånsett de första 6 månaderna av sitt liv.
Men jag har träffat ett halvblod som vuxit upp i flock på samma sätt som många islandshästar, 3 år var han när det var dags för inridning. Detta var ett vad jag och en kompis gjorde, just därför att han resonerade som du. Han blev tyvärr tvungen att erkänna senare, det var mycket lättare att hantera denna häst, han var mycket lättare att rida in, och han lärde sig så mycket fortare mot hans tidigare objekt.;)

Det som jag tycker verkar skrämmande, är att du inte ser hästar som individer utan som en helhet. Så funkar en häst, punkt slut. Dessvärre är det inte så enkelt, det får man lära sig efter åtskilliga år med inackorderingar. Vid det här laget men över 15 år på nacken och många hundra hästar bakom mig, så kan jag i varje fall säga att vareviga en av dessa hästar har varit en unik individ med en egen personlighet ur hästperspektiv. Se nu inte detta som ett förmänskligande av hästen, men även hästar har en egen personlighet och många hästar har en oerhört stark flock-känsla.

tror du missupfattat allt helt. Jag har tydligt sagt att hästar är individer det är också därför jag har svårt att förstå hur många i den här tråden tänker, islandshästar står inte ut mer än andra hästar vad gäller språk utan det är individer som fungerar bra ihop, alltså kan en islänning och ett halvblod bli bästa vänner. Min häst som är ett halvblod henens bästa kompis är en arab, våra andra halvblod går hon inte alls lika bra ihop med.

Självklart att Islandshästar är häst som alla andra men de som är födda på Island har ett annat flock beteende och är för mer "civilicerat uppfödda" hästar svårare att få in harmoniskt i en flock, det kan väll inte vara så svårt att förstå. Om man läser den gamla klassiaka boken hästens beteende så kan man läsa att hästar tycker om sig själva = jag är norm. Jag hade ett ranghögt halvblodssto som jag skulle ha på bete tillsammans med en exakt kopia också sto och dennes halvbror,fux och en conemmara. Tänkte att det kommer bli svårt att få ihop dessa två ston men det gick plättlätt. Jag är svart, lika stor och har inga tecken alls= jag är bra. Det andra stoet var svart , lika stor, inga teckan som helst = hon måste vara bra. De gick fram , tittade på varandra och sa, Ok, vi är lika = vi är bra. Så va det lugnt hela sommaren och de delade på grabbarna. Min syster har en svart nordis som halvbloden tom anföll när hon skulle leda ut ur hagen så han går numera i egen hage och är lugn och får äta ifred. Han var stor med mkt man å svans så kanske tyckte de nättare killarna att han skulle tryckas ned fastän han redan vara ranglåg och snäll. Du ser inte ut som vi = du är inte ok i vår flock, du får inte vara med.Det är detta som man ska tänka på när man blandar Isisar med andra, de ser inte ut som de ädlare raserna och därför vill iallafall inte jag blanda.

nej saken jag inte köper är att just islandshästen inte kan kommunicera med andra raser medans alla andra hästar kan det. Så alla som har islandshästar släpper ut dom vilda på gärdet som föl och sedan aldrig hanterar dom inte verkar hovar,vaccinerar,avmaskar osv förrän dom ska ridas in? så vet jag ingen som har sina islänningar.

Det är ju inte direkt det vi menar om du läser om inlägget. Och islandshästar hanteras inte riktigt som du beskruver heller. Mitt årsföl går på 30 ha mark året runt, avmaskas, verkas och vaccineras likt förbaskat. Så svaret gav du ju dig själv.
Men vanligare är det att hästarna hålls i flock och faktiskt ofta på lösdrift och växer tillsammans, blir flockuppfostrade så även om de är tre ller tio år gamla. Självklart har de flesta hästar en mänslig kontakt som sig bör, ingen blir mindre omhändertagen än den andra. Islandshästar hålls oftare i flock än andra hästar, därefter utvecklar de också en annan dialekt.
Släpper du då in en annan häst, ls ett halvblod som gått ensam eller kanske men en annan häst kan du räkna med att det kan bli problem även om den lär sig till slut.

Trädgårdsuppfödd= mer mänsklig hantering än tillvaro i flock. Hur många halvblod menar du växer upp i flock? Jag vill mena att dessa inte är många frånsett de första 6 månaderna av sitt liv.
Men jag har träffat ett halvblod som vuxit upp i flock på samma sätt som många islandshästar, 3 år var han när det var dags för inridning. Detta var ett vad jag och en kompis gjorde, just därför att han resonerade som du. Han blev tyvärr tvungen att erkänna senare, det var mycket lättare att hantera denna häst, han var mycket lättare att rida in, och han lärde sig så mycket fortare mot hans tidigare objekt.;)

:bow::bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka