Varför skriver du på Bukefalos?

Bukefalos 30 år!

Jag gillar stilen. Den är snäll mot sinnena. Med stil menar jag både det fysiska och icke-fysiska. En traditionell layout och ett starkt moderatorteam. Och numera en självmodererande kultur som är rätt så bra.

Tidvis har det väl varit lite hetsigt men vi börjar väl alla bli gamla nu 😂

Jag kom hit under Stallet-tiden för att jag älskade hästar. Sedan har jag stannat för att buke är helande för själen och det finns oändligt mycket kunskap här. För att inte tala om att man aldrig blir uttråkad, det har dykt upp många intressanta trådar och inlägg genom åren. Snuskpoesitråden, den blå mikron, gigantiska bilder på anus, och bildtrådar med spindlar och "tama" duvor. Jag gillar verkligen att allt kan hända på gott och ont. :D

Jag hittade buke i högstadiet och har följt med från utsidan sedan då, skaffade eget nick för nått år sen när jag var mkt hemma pga omständigheter. Är inte så väldigt aktiv i diskussioner men jag är här mkt pga mina intressen samt att det generellt gör mig gott. Är många här som verkar dela, förutom mina intressen även en liknande världsbild och liknande värden. Finns många kloka pålästa som delar med sig.., så ja, jag gillar liksom att hänga i detta hörnet av internet.

Varit en mindre aktiv medlem väldigt länge, svarar i trådar kanske någon gång i månaden.
Tycker om stilen på forumet, lätt att se vad som är nytt, inte så mycket reklam, tydligt vem som skrivit vad i en tråd.

Tycker också det blir bra diskussioner där jag får nya perspektiv och tankar, visst vi är mest kvinnor från Sverige, men det finns många olika erfarenheter som får plats.

Hästarna är centralt, och jag har lite för många, men delar inte mycket av det livet. Pga sjukdom går det inte direkt framåt, men kanske att jag ska kunna rida en häst med mer sprutt än den röda traktorn iår, och inte ramla av!

Men är så klart otroligt tacksam att jag har min traktor, annars hade jag försvunnit från hästryggen helt.
20260102_151451.webp

Tror jag är kvar lite utav gammal vana. Skapade mitt konto för drygt 20år sen och gillade hur man diskuterade mycket kring häst och vardagsproblem. Numer läser jag gärna men tycker det är svårare att skriva välformulerade debattinlägg, framför allt genom mobilen. Men gillar den erfarenhet och kunskap som finns här och håller mest till i Allmänt.

För ett antal år sedan, läste jag mycket hästproblemtrådar. Det kunde va allt ifrån problem med skav, hältor, beteenden osv och folk delade med sig av sin erfarenhet och hur de tänkte. Sen kändes det som att det kom en period där alla skrev ”ring veterinären!” oavsett vad det gällde och då tröttnade jag på hästavdelningen. Det var precis som ingen vågade skriva sina erfarenheter eller diskutera nått. Och att man som hästägare skulle sluta tänka själv/ gå på magkänsla.

Stundtals har det varit hårt diskussionsklimat men just nu känns det lättare och mer stöttande. Kan iofs va för att jag läser mycket i trådar som handlar om separera, flytt eller andra förändringar 😂

Klart att man kan undra var vissa gamla användare tog vägen, de som var väldigt aktiva och sen bara försvann. Men det finns många nya också som delar med sig och försöker lära sig forumets sociala regler.

Och utan Buke hade jag aldrig träffat min bästa vän, som jag hängt ihop med i snart 19år 🥰

Summa sumarum - livet utan Buke hade varit tomt!

Gammal vana, tidsfördriv.
Jag har lärt mig mycket genom åren och fått mycket positivt ut av det.

Har dock också blivit både känslomässigt och ekonomiskt utpressad, riktigt blåst av folk jag verkligen litade på så mitt track record är väl inte toppen :rofl:

Just nu har jag en irl-vän härifrån 🩷

Jag kan nog inte sätta fingret på varför jag är här. Jag har hängt här sedan stallet-tiden. Buke är en del av mitt liv, oavsett om jag bara läser eller deltar aktivt i diskussioner. Det har varit en vän i ett i övrigt ganska asocialt liv. Jag söker kunskap och delar med mig av detsamma. Många av mina IRL-vänner har jag hittat via buke. Buke har varit med sedan innan jag träffade snubben som blev min make och far till mina 4 barn, som numera är mer eller mindre vuxna (yngsta är 17). Buke är med som stöd och att bolla tankar med i min skilsmässa 25 år senare. Som sagt, en del av livet.

Väldigt hund intresserad, men även odling är ett stort intresse. Läst sen säkert 10 år tillbaka. Gillar att det finns mycket blandat och stor kunskap där folk välvilligt delar med sig av sitt vetande i alla olika ämnen! Det finns även en varm och sympatisk sida, som i alla fall jag behöver se/ läsa när världen blivit så tokig som den blivit. Klart att vissa trådar hettar till, men över lag är det ett väldigt trevligt forum och jag läser nästan varje dag.

Blev medlem och började skriva när jag behövde ventilera och skriva av mig, då min förra hund blev sjuk i kronisk mag-/ tarmsjukdom.

Som många andra kom jag hit för hästarna (i mitt fall Avel) och har stannat pga resten utöver hästrelaterade ämnen.

Jag orkar sällan vara enormt social IRL samt att jag studsar runt mycket pga jobb och särbo, då blir Buke mitt sociala häng.

Sedan har jag träffat många underbara personer här IRL också :heart

Jag lurkade lite på stallet-tiden pga hästintresse men var aldrig aktiv då jag inte hade så mycket att komma med, jag hade inte möjlighet att hålla på med hästar och fick sällan använda internet hemma.

Väl i gymnasiet hamnade jag här på buke men höll mest till på andra djur och ungdom där jag mest satt och flamsade. Steg gör steg hoppade jag in på äldre ungdom och till slut till tanterna på senior innan alla slogs ihop till allmänt.

Nu har jag suttit här i 24 år, mer än halva mitt liv. Buke är den där jag alltid återkommit till, jag har liksom alltid trivts här. Det är hög nivå och högt i tak och fullt av kloka människor med fina värderingar liksom. Har man bekymmer kan man alltid vända sig hit och vi hjälper och lyfter varandra, det är fint :) Och omgivningen är fullt medvetna om buke. Är det nånting vi inte kan reda ut så får jag höra "fråga buke" :D

Samtidigt är det väl en plattformsgrej också. Jag gillar inte riktigt andra former av diskussionsforum som facebook-grupper eller instagramkommentarer.
Och såklart, för mig som autist - missuppfattningar och lågt i tak. Jag har suttit i så många grupper och forum där det bara blivit tjafs. Ofta har det varit att det jag skrivit blivit missuppfattat eller så blir folk sura för att jag använt för få smileys typ. Jag kan försöka skriva något sakligt och folk gnäller på tonen liksom. Jag kan inte minnas att det någonsin hänt här på buke. Av någon jäkla anledning så tycks bukefalister begripa vad jag skriver :p Och om inte brukar det snabbt och lätt kunna redas ut. För mig bidrar det såklart mycket till varför jag trivs här.

Jag hittade Buke för mer än 20 år sedan, mest pga Hund, men slank så småningom in på Allmänna forumet (minns inte vad det hette då - vuxen??) MEN hade dålig koll på vad man "borde" skriva och inte, så jag trampade glatt i klaveret ganska snabbt. Inget allvarligt alls, snarare gulligt och oskyldigt, men några medlemmar hoppade på mig rejält och sedan blev det nästan ett drev, där allt jag skrev fick negativa kommentarer från just dessa personer. Oavsett vad jag skrev. Det var väldigt obehagligt och jag klev av forumet helt pga detta. Hittade tillbaka för några år sen, igen, med nytt nick. De som jagade mig med blåslampa försvann också i samma veva.

Idag tycker jag klimatet här inne är betydligt bättre - man får kritik men mer konstruktivt och inte lika personligt. Användare som inte är så "populära" alla gånger kan få gillningar ändå så det finns en acceptans.

Jag lurkade lite på stallet-tiden pga hästintresse men var aldrig aktiv då jag inte hade så mycket att komma med, jag hade inte möjlighet att hålla på med hästar och fick sällan använda internet hemma.

Väl i gymnasiet hamnade jag här på buke men höll mest till på andra djur och ungdom där jag mest satt och flamsade. Steg gör steg hoppade jag in på äldre ungdom och till slut till tanterna på senior innan alla slogs ihop till allmänt.

Nu har jag suttit här i 24 år, mer än halva mitt liv. Buke är den där jag alltid återkommit till, jag har liksom alltid trivts här. Det är hög nivå och högt i tak och fullt av kloka människor med fina värderingar liksom. Har man bekymmer kan man alltid vända sig hit och vi hjälper och lyfter varandra, det är fint :) Och omgivningen är fullt medvetna om buke. Är det nånting vi inte kan reda ut så får jag höra "fråga buke" :D

Samtidigt är det väl en plattformsgrej också. Jag gillar inte riktigt andra former av diskussionsforum som facebook-grupper eller instagramkommentarer.
Och såklart, för mig som autist - missuppfattningar och lågt i tak. Jag har suttit i så många grupper och forum där det bara blivit tjafs. Ofta har det varit att det jag skrivit blivit missuppfattat eller så blir folk sura för att jag använt för få smileys typ. Jag kan försöka skriva något sakligt och folk gnäller på tonen liksom. Jag kan inte minnas att det någonsin hänt här på buke. Av någon jäkla anledning så tycks bukefalister begripa vad jag skriver :p Och om inte brukar det snabbt och lätt kunna redas ut. För mig bidrar det såklart mycket till varför jag trivs här.

Häromdagen var jag på Granngården och hämtade en säck Fibermix. Skämtade med personalen om att de inte varit beredda på hur populärt fodret skulle bli (det är mer eller mindre slut i hela landet just nu) och fick då ett glatt svar att de skulle ha kollat på Buke först. :love:

För att genom åren så håller Bukes medlemmar hög standard i värdegrund, fakta och inte fantasier, empati, diskussionsvilja och massor med andra positiva saker. Till och med när vi är förbannade på motparten så går det framåt 98% av gångerna.

Jag är sällan engagerad i diskussioner, det tar för mycket tid och energi. Skriver inte så mycket generellt men går in och läser varje dag. Har varit medlem sedan 2005 fast då med annat nick.

Höll på med både hästar och hundar när jag blev medlem, nu har jag varken eller.

Jag har lärt mig massor, så spännande att höra om andra sätt att se på livet än mitt eget och att få andra perspektiv på saker och ting och det är fascinerande med all kunskap som finns här. Det känns kul och tryggt att kunna följa varandra genom livet, fast på avstånd.

Ibland tar jag en paus när jag känner mig trött på ämnena som diskuteras eller något särskilt nick.

Undviker att skriva särskilt privat sedan ett antal år då en person berättade för en närstående till mig att hon kände igen mig härifrån utifrån hur min närstående beskrivit mig för henne.

Tråden på "Bukefalos" om eventuellt medlemsbortfall fick mig att börja tänka på varför jag, och andra, egentligen hänger här. Vad får du ut av att skriva på Buke? (Läs det som "läsa" eller "hänga" om du hellre vill det, det behöver inte vara ett aktivt skrivande.) Har det ändrats med tiden? Är det olika i olika perioder?

För mig är det nog egentligen så enkelt att hästar och hundar är mina största fritidsintressen. Efter en flytt för några år sedan har jag inte så många IRL-vänner som delar intressena, och det kan jag sakna. Här finns folk som brinner för och kan massor för om det. (Av den anledningen kan det ibland kännas lite knepigt att be om direkta råd här, det kan snabbt hetta till som det gör när många kunniga med olika infallsvinklar får tycka till. Samtidigt är gamla trådar många gånger en guldgruva.)

Sen skriver jag ju i andra trådar också. Där tycker jag att det åtminstone halvanonyma formatet är trevligt. Både FB och Insta har blivit mycket tråkigare de senaste åren; för säg en tio år sedan skrev jag mycket mer och var mycket öppnare där.

Sist men inte minst är det ärligt talat prokrastinering, särskilt nu när jag skriver uppsats. Blir det segt finns alltid en stunds hjärnförströelse på Buke. (Och så är jag, i ett metaperspektiv, allmänt intresserad av hur folk gör när de kommunicerar. Där tar Buke som studieobjekt verkligen aldrig slut.)

Hör till dem som hittade till Stallet i tidernas och internets begynnelse som hästtokig tonåring. Vågade nog inte skriva något på flera år och när den osäkra tjejen ändå försökte sig på det var bukemafian obarmhärtig. Det känns helt sjukt när jag ser tillbaka på det men vissa "klassiska" nick på buke var en bidragande orsak till att tonåriga jag stod på höskullen med en snara runt halsen. :sorry:

Ändå varit kvar i alla år, med olika användarnamn och aldrig särskilt aktiv utan mest läst. Att det funnits och finns otrolig och ovanligt modern kunskap om häst och hund är definitivt en stor anledning. Men kanske ännu mer all kunskap om feminism, relationer, vetenskap och samhället som inspirerat och faktiskt är en stor bidragande anledning till att jag för många år sedan hamnade på universitetet, vilket inte alls var självklart utifrån min bakgrund. :heart

Hör till dem som hittade till Stallet i tidernas och internets begynnelse som hästtokig tonåring. Vågade nog inte skriva något på flera år och när den osäkra tjejen ändå försökte sig på det var bukemafian obarmhärtig. Det känns helt sjukt när jag ser tillbaka på det men vissa "klassiska" nick på buke var en bidragande orsak till att tonåriga jag stod på höskullen med en snara runt halsen. :sorry:
Så himla hemskt <3 Men jag förstår, jag har suttit i bilen utanför stallet och gråtit på grund av grejor som hände i "min" grupp på ett annat forum. I vuxen ålder. Vad bra att du fortfarande känner att du kan vara här, och att du lämnade höskullen.

Ändå varit kvar i alla år, med olika användarnamn och aldrig särskilt aktiv utan mest läst. Att det funnits och finns otrolig och ovanligt modern kunskap om häst och hund är definitivt en stor anledning. Men kanske ännu mer all kunskap om feminism, relationer, vetenskap och samhället som inspirerat och faktiskt är en stor bidragande anledning till att jag för många år sedan hamnade på universitetet, vilket inte alls var självklart utifrån min bakgrund. :heart
Hittar inga ord :heart

Jag har fått fint stöd online som yngre, på annat forum, och det kan verkligen påverka livet.

Jag började hänga här för all kunskap om hästar och stannade för alla fantastiska diskussioner om bla politik, relationer och samhälle. Tycker att jag har utvecklats massvis som människa genom att ta del av så många andra människors tankar och idéer här. Sedan jag flyttade ifrån Sverige så har Buke också blivit som en portal till Sverige. Tycker att jag får mycket bättre koll på svenska samhället idag genom att hänga här än att prata med vänner och familj. Tyvärr deltar jag själv inte så mycket, skriva är inte min starka sida och det tar mig en halv evighet att skriva ett inlägg och då orkar jag inte riktigt 😅

Liknande trådar

• Vill ni hjälpa mig med en ny "Bukeroman"?
  • OS-trådar?
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ny på Buke

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka