”Varför skulle barn läsa barnböcker om vuxna tycker att de är värdelösa?”

Det kan också kanske bero på, att barn ganska snabbt går från en åldersgrupp till nästa i sitt bokläsande. 0-3 år, 3-6, 6-9, 9-12 osv (som väl är de gängse kategorierna i bokhandeln och på biblioteket) och det kan bli dyrt i längden att köpa nytt. (Samtidigt som de mest älskade barnböckerna hänger med rätt länge - vill jag minnas! VAD vi läste vissa sagor igen och igen och igen... :heart ).

Jag, som själv tassat in på ett hörn nu i barnboksskrivandet, tycker mig se att där finns en efterfrågan på barnböcker 6-9, kapitelböcker alltså, med illustrationer. Och hästböckerna är poppis, 9 - 12 köps och lånas rätt mycket! Kanske hästälskarna är en ovanligt läsande kategori?
Nej jag tror inte det, skräck och fantasy verkar ju ligga högt på listorna. Likaså deckare. Det är typ samma kategori. Tror inte det finns så många böcker i 6-9 helt ärligt så man måste låna nästan allt. Vi lånar ju hästböcker också ibland men ofta är de diskriminerande gentemot killar eller beskriver ridning som jättetråkigt så jag är mycket mer försiktig i den kategorin än i skräck och fantasy.

De bästa är nästan alltid utlånade iofs, Ponnyn Svante tex, tyvärr, försökt lägga tassarna på uppföljare flera gånger för de är bäst enl sonen.

Vågar du antyda när du har givit ut någonting ;) så man kan fråga efter det.
 
Va? Man växer väl aldrig ifrån Svarta hingsten, Windy, Lotte osv osv ;)

Jo helt sant att jag fortfarande älskar flickhästböcker över allt annat (i bokväg)!
Fast de böckerna är mycket tydligt i 9-12 kategorin inte 6-8 :D. Man växer ifrån böcker som har en berättelse som en vuxen kan läsa på 20 minuter. Typ Sjöodjur i Slussen. Men inte Svarta Hingsten eller Det blåser på månen. Testade Svarta hingsten i somras men det var nog för tidigt.
 
Fast de böckerna är mycket tydligt i 9-12 kategorin inte 6-8 :D. Man växer ifrån böcker som har en berättelse som en vuxen kan läsa på 20 minuter. Typ Sjöodjur i Slussen. Men inte Svarta Hingsten eller Det blåser på månen. Testade Svarta hingsten i somras men det var nog för tidigt.
Ojdå. Jag läste i trådstarten att det handlade om barn- och ungdomsböcker. Men det är kanske helt andra åldrar.
 
Ojdå. Jag läste i trådstarten att det handlade om barn- och ungdomsböcker. Men det är kanske helt andra åldrar.

Alltså 6-9 årsböcker är ju barnböcker.

Artikeln tog upp böcker som låg högst på utlåningslistorna på biblioteket. Hon som skrev artikeln kanske inte hade stenkoll och hade läst dem nyligen men eftersom jag har en 8 åring som precis börjat komma igång och läsa böcker själv så vet ju jag att jag lånat dem alla på 6-9 avdelningen ;) och att orsaken till att vi lånar dem i sådana ohemula mängder är att de praktiskt taget äts upp. Och att en vuxen kan läsa en av dem på 20 minuter.

I samma ögonblick vi hamnar på 9-12 avdelningen bland Trolldomsakademin och Warriors, Det blåser på månen och Svarta hingsten, Harry Potter, Ronja Rövardotter, Mio min Mio, osv. Då har vi hamnat bland långa (och mindre långa) kapitelböcker. De som tar ett par veckor att tröska sig igenom med högläsning och som ligger på några hundra sidor. Det är inte böcker som en genomsnittlig 8 åring läser på en eftermiddag och inte böcker som en vuxen läser på 20 minuter. Där ligger iofs också Fem böckerna, Kitty, Jill böckerna, Britta och Silver osv som iofs kanske en vuxen läser på en eftermiddag men inte de flesta 8 åringar.

När folk ömt ser tillbaka på sin barndoms böcker så är det 9-12 avdelningen ;) de nämner. Den har rejält mycket fler böcker än 6-9 avdelningen, hyllmeter. 6-9 har en hylla som är gles. De flesta böcker där kan väl en vuxen med rätt attityd också uppskatta att läsa för sin egen skull (jag läser ju gärna om Jill tex). Vuxenböckerna tar sedan upp resten av hela biblioteket.

Böckerna som låg högst på låna ut listorna var såvitt jag såg 6-9 årsböcker. Dvs inte Mio min Mio.

Så rent statistiskt sett bara måste böcker som är få och läses på en eftermiddag av "alla" 6-9 åringar lånas ut mer per exemplar tycker jag. Speciellt som skolorna går dit ofta.

Jag tycker 6-9 årsböckerna är jättebra! De är fantastiska, drar in i läsning, går in i handling snabbt och är spännande och ofta snabblästa, vilket är jättebra om man är 6-9.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Är hemma och är sjuk så jag kollade på debatt på tv:n och det handlade om vad för barnböcker som är ok och inte. Tex så togs Astrid...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 014
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp