Vårföräldrar 2013 #8

Jag har testat det med, med nya lite med avancerade böcker men det blir nästan ännu mer "varför?", "vad är det?" osv. Så jag håller mig till de kortare böckerna än. Det är alltid jag som nattar och jag är rätt trött på det, i ärlighetens namn, så då vill jag mest att det ska gå fort :devil:

Idag har vi dock hållt igång tillsammans med lillasyster så jag tror hon blir trött snart. Plockat klarbär och kokat saft, städat två badrum ihop ("åh, ska vi STÄDA mamma? Vad kul! Taaaack!!" :rofl:), varit och badat halva dagen och sen gjort trädgården med studsmatta och inspektion över vad som mognat i träden och inte... En riktigt bra dag utan osämja och vredesutbrott, skönt att det kommer såna också ibland :angel:
Vad härligt! Vi har haft en helt ok dag här med. Höll på att rinna bort i värmen dock. Vi besökte en "ny" lekpark och där fanns ingen skugga. Till slut lockade jag med isglass för att få hem barnet. Visade sig när vi gick att hon var lite överhettad så jag fick hälla vattenflaskan över huvudet på henne för att hon skulle bli något sånär närvarande igen :p

Koka sylt gjorde vi med. Dags att plocka nya bär. Varken blåbär eller hallon i frysen nu ju :p

Btw, lämna karln med barnen och gå på jätte viktigt uppdrag hos grannen sådär varannan kväll?
 
Hur har ni det? Vad pysslar era ungar med för närvarande?
Här är det mycket tårar och emotioner just nu. Jobbigt för både barn och föräldrar.

Hon leker mycket mamma-pappa-barn och regisserar lillebror i olika roller. Ritar, pysslar och bakar.

Vi håller på och ändrar om med barnens rum igen (blir liksom varje år). Storabror deklarerade att han behöver ett eget rum, och det kan nog stämma, så han har flyttat ner i källaren. "Om L har ett eget rum vill jag också ha!" sa flickebarnet då, så nu kastas lillebror ut i lekrummet och den ömma moderna kreativitet (och den ömme faderns muskelkraft) utmanas igen. Verkar dock som om vi har tur och det funkar med viss rotation på möbler och just inte behövs något nytt i alla fall. Men mycket röjning och omorganisation.

Vad ska era få i julkklapp? Vi har just inga idéer alls till T. Till brorsorna är vi i princip klara, inte med inköp, men med planering. T önskar sig en Hello Kitty-mössa med passande halsduk och "flick-saker". What??? Hur kunde det bli så här? Av mormor och morfar som nyss var på besök önskade hon sig nagellack och deo... :eek: Jag som hade tänkt mig någon sorts ekologisk och pedagogisk värdefull grej. :confused:
 
Tova har kommit in i en ny varför-då-period. Hon frågar om ALLT. Föredrar iofs det framför den tidigare extrema trots-perioden (då jag en dag fick en medalj av Tova "för du har inte varit arg och skrikit idag mamma" :o).

Hon grejar mycket ute. Kokar soppa i någon vattenbalja, plockar löv, kastanjer och annat som hon ska pyssla med.
Älskar djur och lyckan var total förra veckan när vi skötte om grannens alla djur, särskilt när hon fick rida en stund i ridhuset.
Sörjer lite att vi inte har egna djur nu, mer än katten förstås.

Försökte fota henne och lillasyster tillsammans :love:
24_10.jpg


I julklapp ska hon få bla en doktorväska. Hon älskar att leka doktor och bandagera och plåstra om. Sen har hon uttryckt önskemål om plusplus och stora pärlor med pärlplattor.
Lillasyster får väl en egen iPad antar jag, så har de en sak mindre att slåss om :angel:
 
Här är det också mycket pyssel och någon variant av mamma pappa barn. Det varierar väldigt vad syrran får vara med och leka men går det överstyr att syrran inte ens får vara i samma (allmänna) rum har vi kommit på att efter förskolan-pyssel är en bra grej. Det sker oftast efter förskolan när hon är trött. Pysslet finns på hennes rum där det står några stolar och ett bord. Efter att vi införde det har det blivit mycket lugnare och det behövs nästan inte alls längre.

Båda föräldrarna är väldigt slitna för närvarande. Mina mediciner funkar inte alls så jag står på 3 st parallellt nu och planen är att ta bort minst en men ingenting verkar ju ge effekt annat än i biverkningar :mad: om jag förstår det rätt ska vi diskutera operation om 3 veckor eller vad det blir på ååterbesök och det ska bli så jävla skönt att få bort eländet. Jag lär behöva en solsemester eller nåt för att vila upp mig efter det här. Det är snart ett år sedan de upptäckte tumören och jag har kommit typ.. ingenstans. Tydligen är det "väldigt sällsynt" att läkaren inte får styr på epilepsin med två mediciner som var det enda som skulle provas. tydligen var det så dåligt resultat att man i väntan på op måste man minska ner på anfallen varför den tredje sattes in.

Vi har också en riktig varför då-period. Jag tänker ofta på den här:

Jag är ju inte särskilt förtjust i julklappar. Det blir så jäkla mycket prylar som barnen glömmer illa kvickt. Stora tösen har önskat sig en "gungsäng" till dockorna så jag skulle väl tro att mormodern köper en var till barnen. Annars är jag faktiskt så tråkig att jag tänker mig att de kanske kan sätta in pengar på barnens konton så de kan få något vettigt en dag och för guds skull Inga kläder! :P vi drunknar i kläder och ändå köper folk mer även om vi säger nej.
 
Vad tråkigt att det inte funkar med medicinerna @Amha :( Drygt att vara försökskanin med. Hoppas de kan plocka ut eländet istället.
Hur funkar det med att ta hand om barnen och så då?

Ibland orkar man ju inte svara på alla varfördå och säger bara "jag vet inte.." men då kontrar hon med "Men mamma, så kan du ju inte säga, det är klart du vet!"
Allvetande mamma :D
(Eller så säger hon att "det får mamma kolla upp på sin telefon...")
 
Vad tråkigt att det inte funkar med medicinerna @Amha :( Drygt att vara försökskanin med. Hoppas de kan plocka ut eländet istället.
Hur funkar det med att ta hand om barnen och så då?

Ibland orkar man ju inte svara på alla varfördå och säger bara "jag vet inte.." men då kontrar hon med "Men mamma, så kan du ju inte säga, det är klart du vet!"
Allvetande mamma :D
(Eller så säger hon att "det får mamma kolla upp på sin telefon...")
Ja det är lite drygt men jag förstår ju, iom att det är ovanligt att det inte funkar, att op inte är steg 1. Det är alltid lätt att vara efterklok men jag skulle ljuga om jag säger att jag inte är less :)

Maken har varit föräldraledig sedan 1 augusti så vartefter jag blivit (ännu) tröttare har jag mest dumpat barnen på honom. Nyttigt för alla 4 men nu är vi som sagt ganska tömda på energi båda både han och jag fast av olika skäl såklart.

Haha, jag kör ofta med motfrågor här när det är saker jag vet att hon vet. "Varför tror du?" Här håller tösen på att lära sig bokstäver för fullt så snart googlar hon väl själv också så man helt tappar rollen som allvetande. Det kan dock bli väldigt intressanta samtal när de där frågorna kommer. Det senaste har varit valar. Vi har tittat på hur folk räddar strandade valar, späckhuggare osv.
 
Försökte fota henne och lillasyster tillsammans :love:
24_10.jpg


I julklapp ska hon få bla en doktorväska. Hon älskar att leka doktor och bandagera och plåstra om. Sen har hon uttryckt önskemål om plusplus och stora pärlor med pärlplattor.
Lillasyster får väl en egen iPad antar jag, så har de en sak mindre att slåss om :angel:

Vilka fina bilder!

Vi har faktiskt två (!) doktorsväskor redan. Kan bli så när det finns mycket äldre barn omkring familjen - vi blir liksom deras dumpningsställe (på gott och ont). FÖrra veckan hade storebror första hjälpen-kurs på förskolan, så nu har de blivit extra aktuella igen ett tag (och tur att vi hade två - han kunde lägga sina nya bandage och plåster i den ena och småsyskonen fick den andra... :crazy:)

Här är det också mycket pyssel och någon variant av mamma pappa barn. Det varierar väldigt vad syrran får vara med och leka men går det överstyr att syrran inte ens får vara i samma (allmänna) rum har vi kommit på att efter förskolan-pyssel är en bra grej. Det sker oftast efter förskolan när hon är trött. Pysslet finns på hennes rum där det står några stolar och ett bord. Efter att vi införde det har det blivit mycket lugnare och det behövs nästan inte alls längre.
Ungefär så är det här också. Sedan brorsan flyttat ner har allt blivit betydligt lugnare.

Båda föräldrarna är väldigt slitna för närvarande. Mina mediciner funkar inte alls så jag står på 3 st parallellt nu och planen är att ta bort minst en men ingenting verkar ju ge effekt annat än i biverkningar :mad: om jag förstår det rätt ska vi diskutera operation om 3 veckor eller vad det blir på ååterbesök och det ska bli så jävla skönt att få bort eländet. Jag lär behöva en solsemester eller nåt för att vila upp mig efter det här. Det är snart ett år sedan de upptäckte tumören och jag har kommit typ.. ingenstans. Tydligen är det "väldigt sällsynt" att läkaren inte får styr på epilepsin med två mediciner som var det enda som skulle provas. tydligen var det så dåligt resultat att man i väntan på op måste man minska ner på anfallen varför den tredje sattes in.
Fy, vad drygt! Håller tummarna för dig!


Jag är ju inte särskilt förtjust i julklappar. Det blir så jäkla mycket prylar som barnen glömmer illa kvickt. Stora tösen har önskat sig en "gungsäng" till dockorna så jag skulle väl tro att mormodern köper en var till barnen. Annars är jag faktiskt så tråkig att jag tänker mig att de kanske kan sätta in pengar på barnens konton så de kan få något vettigt en dag och för guds skull Inga kläder! :P vi drunknar i kläder och ändå köper folk mer även om vi säger nej.

Vi har (som tur är) inte så mycket släkt som köper presenter och klappar. Barnens farmor brukar glatt lasta över det på mig ("Max så och så mycket, om det blir över kan du sätta in det på deras konto!"). Mina föräldrar var precis här och vi kommer inte att ses till jul, så jag vet inte hur det blir med julklappar. Antagligen fixar jag det åt dem.

Grejen är att brorsan kommer att få en hett efterlängtad cykel med växlar, så det känns lite som att hon måste få en större grej också i rättvisans namn. Det funkar liksom inte att han får en cykel och ett mikroskop och hon får en mössa. Lillebror struntar i vilket, men där har jag ironiskt nog bra idéer (han får ett stort gosedjur som han förälskade sig i på Ikea nyligen, ett städ-set och så ett litet set med pussel, bok och Schleich-djur på temat polardjur).

Ja, just det. Vi funderar på att ge varje unge en sovsäck och så ett tält tillsammans så att de kan tälta i trädgården. Vi lånade ett tält i somras och det var ffa för Tabea en stor hit. Hon går nu under namnet Camping-Queen :D!

(Eller så säger hon att "det får mamma kolla upp på sin telefon...")
:D:D:D
 
@majola barnens farfar är helt hopplös. Han har stora svårigheter att hålla i plånboken i sin iver att dela med sig av sina tillgångar. Jag funderar på om man ska önska sig presentkort på aktiviteter och fonder men då är nästa fråga vilka aktiviteter då? Vi har ju nästan allting nära iom att vi bor i sthlm län så det spelar inte så stor roll vilken aktivitet man väljer. Iofs kanske det skulle kunna vara aktuellt med ridskola. Det finns en från 3 år i kommunen och hon är lyckligast i världen när hon får skrota omkring på min gamla ponny.

Tösen har ju byggt modellego från 16 år tillsammans med sin pappa så att be någon köpa något i den stilen eller något att pyssla med där och då kanske kan vara kul bara för att få något man kan "ta" på på plats när alla andra får. Särskilt vid firandet med andra barn. Det är svårt när man ogillar konsumtion.
 
Hej allihopa! Linnea har inte haft nån sån där riktig varför-period, får se om det kommer. Hon är fortfarande Frost-fan, har för mig att hon var det redan förra gången jag uppdaterade här. Leker mycket med Elsa o Anna-dockor eller andra gubbar (typ lego, playmobil eller schleich). Utklädningskläder är också kul (funkar även med vinterkläder i olika storlekar ed).
Hon gillar att cykla på springcykeln. Det är en sån man kan köpa till pedaler till, så funderar på om hon ska få det i julklapp. Lite tråkigt kanske om det skulle vara snö...
Vi har börjat på gympa (där en förälder också är med), roligt! Rida på shettisen är också kul, vi brukar passa på när storebror är på Kindergarten. Efter sommaren är det slut på sån egentid, då är det dags för Kindergarten. Känns lite vemodigt när man tänker på det!
 
@Amha Låter jättejobbigt med medicinerna och att det inte förbättrats på ett helt år :( Hoppas det går att plocka bort den snart!

Ridskola låter som en aktivitet som skulle uppskattas! Kan ju som du säger dock vara kul att få något i handen om man firar med andra som får mycket julklappar. Som gammal lego-nörd håller jag med om att lego är en bra grej.

@majola kul med en camping queen i familjen! Nisse tyckte senast igår att vi borde sova i tält i natt. Lyckades avstyra det, tror vi väntar till våren nu... Vi har inte behövt köpa några sovsäckar eller tält - som regerande camping queen har jag utrustning så det räcker till alla... Går ju att knyta av vuxensovsäckar om man inte ska vandra långt eller så. Vi brukar hålla oss till trädgården, så inga längre vandringar ;)

Det här med grejor/presenter till småsyskon är lite lurigt som du säger. Blir lite att äldsta syskonet får stora grejor i present, men för småsyskonen blir det mer att ta över syskonens grejor. Inte lika spännande riktigt. Man slår inte in brorsans gamla cykel i ett paket direkt.

@Zewz Fina (bus)bilder!
 
Nu fick jag leta bra länge efter tråden!

Nu börjar det kännas att barnet börjar bli lite mer.. barn. Simskola, träffa kompisar på fritiden osv :D
Snart ska Tova opereras också. Hon snarkar som en hel karl så körteln bakom näsan ska skrapas. Ett relativt enkelt ingrepp men blir ju ändå en stor sak för henne.

Hur går det för @Amha?
 
Nu fick jag leta bra länge efter tråden!

Nu börjar det kännas att barnet börjar bli lite mer.. barn. Simskola, träffa kompisar på fritiden osv :D
Snart ska Tova opereras också. Hon snarkar som en hel karl så körteln bakom näsan ska skrapas. Ett relativt enkelt ingrepp men blir ju ändå en stor sak för henne.

Hur går det för @Amha?
Det går bra här. Fullt upp med töserna :D jag väntar på att bli inlagd för EEG. Det har skjutits upp flera månader pga platsbrist. Ep-anfallen har dock blivit färre, tack och lov, så jag kanske slipper OP! :) Jag försöker vara positiv i alla fall.

Det är absolut mycket barn nu men än så länge har vi sluppit kompisar på fritiden. Jag njuter av lugnet så länge ;) jag börjar fundera på det med födelsedagskalas. Om man "borde" ha det. Jag tillhör ju den typen som inte gärna ordnar sånt, maken är ännu mer anti, utan har planerat sedan ett par år att vi lejer bort det till lekland eller annat passande. Sämsta föräldrarna men åtminstone så länge de är små och busiga behöver vi hjälp (och lokal) annars kommer vi få psykbryt :D

Hoppas att Tovas operation går bra.
 
Min lilla tjej har börjat skolan! Känns helt overkligt, det är ju inte länge sedan hon var bebis!

Hon går på samma montessoriskola som storebror och hittills (1 vecka 😉) är hon helförtjust.
 
Min lilla tjej har börjat skolan! Känns helt overkligt, det är ju inte länge sedan hon var bebis!

Hon går på samma montessoriskola som storebror och hittills (1 vecka 😉) är hon helförtjust.

Ja visst är det helt galet. De är ju små förnuftiga (nåja..) människor numera. Djupa samtal, stora frågor, fantastiskt att lyssna på alla funderingar.

Är det speciellt för Montessori att börja skolan tidigare eller var det något ni valde?

Hur går det för @Amha?
 
Ja visst är det helt galet. De är ju små förnuftiga (nåja..) människor numera. Djupa samtal, stora frågor, fantastiskt att lyssna på alla funderingar.

Är det speciellt för Montessori att börja skolan tidigare eller var det något ni valde?

Hur går det för @Amha?

Här börjar barnen när de är sex, men vi - elle snarare T valde med vår goda vilja - att böja ett år tidigare. Hon hade väldigt tråkigt i förskolan. I och med att vår skola är så flexibel så tror jag att det kommer att gå bra.
 
@Zewz det går bra. Jag provade att skita i operationen och började plugga. Det gick åt pipan. Funkade i början men sen brakade EP loss och gjorde sönder min vardag och skolan. Fick underkänt på tentor osv och fanns noll energi till att plugga inför omtenta samtidigt som nästa kurs höll på, noll energi för barn och hund osv så det bokades operation. I maj rök tumören och i två veckor kände jag konstig smak i munnen ibland vilket är en väldigt snäll typ av EP. Sedan dess är det borta, peppar peppar. Orken återvände snabbt. Köpte häst efter en dryg månad så nu har jag utöver hund och barn också en liten ponny som håller på att köras in och barnen sitter på ibland. Det känns roligt att vara igång (även om ep-läkaren sagt flera gånger att jag måste ta det lugnt också).

Kul med skola, @majola A:s bästa kompis började skolan nu så hon längtar nog lite dit med men hon har ju andra kompisar på fsk som verkar stå henne nära. Dessutom stimuleras hon väl på fsk också. De anpassar verksamheten fint efter de som finns där.

Här har A drabbats av lite sorg för första gången. Tungt även om hon, hur säger man, accepterar det bättre än en annan. En släkting, vuxen man, som hon hade otroligt roligt med i somras drunknade. Väldigt oväntad olycka såklart. A har pratat om honom sedan de träffades i somras och trott att alla som hon ansåg påminde om honom var han. De lekte en hel dag och han var en riktig pajas. Byggde pappersflygplan, han lyfte upp henne på axeln och snurrade runt, dansade etc etc. Han hade inte tid för en annan förrän hon gått i säng på kvällen :rofl: Det var fint att se och en oerhört stor förlust. Jag är glad att jag lyckades fånga lite av deras bus på film och video både för min och hennes skull. Förskolan skrev ut den ena bilden till henne så den hänger nu på kylskåpet hemma :love: ska tydligen flytta till hennes rum snart med så hon kan visa ett diplom hon fått på ett lopp i somras.
 
Oj, omtumlande alltihopa. Läskigt med operation men vad skönt att det verkar ha lyckats!

Otäckt med dödsfall, hur hanterar hon det? Ilska? Frågor?
Tova frågar mycket om döden. Farfar som är död, vad är cancer? Gamla släktingar, när ska dom dö? Osv. Många frågor för mamma att fundera över :)
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 846
Senast: hastflicka
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 897
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp