Bukefalos 28 år!

vargar i byn vågar knappt att gå ut.

Jag tycker att händelsen är tragisk men samtidigt intressant och hoppas att man kan dra nytta av den.
Hade samma sak hänt med en vargren hund?
Skyddsvästen var av en äldre modell som inte täckte bakdelen vilket den nyare tydligen gör, så skadorna skulle troligen bli mindre med en sådan.
Utan väst hade hunden garanterat varit död, så i stället för att säga att västar inte skydda hundar kan man konstatera att de faktiskt gör nytta men behöver förbättras. Sedan räcker förstås inget skydd i världen om attacken inte avbryts men älghundar är väl inte särskilt långt från sina förare?
Dessutom var de här vargarna skygga nog för att fly när ägaren närmade sig, vilket måste ses som positivt trots allt.

Jag tror att man genom att utveckla så många metoder som möjligt för att skydda jakthundar långsamt kan ändra opinionen hos jägarkåren. Naturligtvis kommer det aldrig bli helt säkert att släppa sin hund i vargrevir och det kommer alltid att finnas klappträn som stöder SGT men ju färre hundar som dödas av varg desto större acceptans kan man nog få för en livskraftig stam även bland jägare.
 
Här är en nyligen publicerad film på hur ett vargangrepp på hund kan gå till.
Hunden stöter på vargen i skogen, de tittar på varandra en stund innan vargen springer iväg en bit och hunden hoppar efter. Sedan verkar det som att djuren "hälsar" på varandra (svårt att se ordentligt eftersom hundens kamera är monterad på ena sidan och således inte filmar allt), innan vargen angriper hunden och den försöker börja freda sig. Ytterligare en varg ansluter till angreppet.
Hunden överlever med kraftiga muskelskador, men det är en otäck film.

Ägaren släpper hunden lös i skogen = ägarens fel. Sen fattar jag inte varför det är sånt liv när det är en varg som orsakat skadorna, vildsvin orsakar också många skador. Det är rätt tröttsamt med jägare som gråter ut i nån tidning över den elaka vargen som tagit deras älskade familjemedlem. Ja men släpp inte hunden där då! Ägaren till den där hunden hade ju t.o.m sagt att han hellre skulle jaga längre norrut men att det var så dyrt, tja han är ju inte tvingad att jaga och definitivt inte att släppa lös hunden.
 
Såg att en etolog gjort ett uttalande om att vargen flirtat med hunden, så hon tolkade uppenbarligen kroppsspråket helt annorlunda.

Etologen menar att det är ett möte, exakt vad som har sagts under intervjun vet jag inte eftersom jag inte var där men av det jag har läst tycker jag att hennes beskrivning är ganska bra. Sedan är det ju jättesvårt att ge en rättvis beskrivning utan att se allt. Allt vi ser i filmen är snuttar av helheten.

Som jag ser filmen börjar det hela som egentligen inget konstigt "hundmöte" alls. Det börjar med nyfikenhet och sedan ser jag att vargen beter sig undvikande men att hunden ligger på och visar aggression och sedan stegrar situationen och det är rätt givet att en ensam hund kommer få spö av två lika stora vargar.

Sedan har etologen använt termer som kanske är olyckliga, men det handlar nog om att försöka förmedla vad hon menar till allmänheten.
 
Jag har funderat lite kring filmsekvensen. När vi var i varghägnet och hade närkontakt med vargarna och sedan kom hem till våra egna hundar så reagerade våra hundar starkt på doften på kläderna vi haft. De ville inte ha med oss att göra utan ville gå åt annat håll. Kan dock vara så att de inte visste vad det var och hunden i filmsekvensen har erfarenhet av varg.
 
Jag har funderat lite kring filmsekvensen. När vi var i varghägnet och hade närkontakt med vargarna och sedan kom hem till våra egna hundar så reagerade våra hundar starkt på doften på kläderna vi haft. De ville inte ha med oss att göra utan ville gå åt annat håll. Kan dock vara så att de inte visste vad det var och hunden i filmsekvensen har erfarenhet av varg.

Det är normalt för hundar att ha respekt för rovdjur, många hundar jagar t ex katt men har inte skalle att bita ihjäl den.
Jakthundar avlas ofta med en annan skärpa, jämthundar bland annat för att kunna jobba på björn.
 
Ägaren släpper hunden lös i skogen = ägarens fel. Sen fattar jag inte varför det är sånt liv när det är en varg som orsakat skadorna, vildsvin orsakar också många skador. Det är rätt tröttsamt med jägare som gråter ut i nån tidning över den elaka vargen som tagit deras älskade familjemedlem. Ja men släpp inte hunden där då! Ägaren till den där hunden hade ju t.o.m sagt att han hellre skulle jaga längre norrut men att det var så dyrt, tja han är ju inte tvingad att jaga och definitivt inte att släppa lös hunden.

Inte mer tröttsamt än de sk djurvänner som gråter ut över skyddsjakter och annat.

Vildsvin är ett vilt man kan träna och förbereda sina hundar inför, ett vilt som hunden jagar. Vargen är ett vilt som jagar hunden, vilket är ganska stor skillnad.

Nästa gång det jagas varg kommer förmodligen hundar (speciellt tränade för varg) att användas i större utsträckning än vad som gjordes förra gången, vilket nog också kommer ge vargen en annan respekt för hunden.
Västar och annat utvecklas hela tiden, och förhoppningsvis kommer de görs livet säkrare för hundar även i vargland.
 
Etologen menar att det är ett möte, exakt vad som har sagts under intervjun vet jag inte eftersom jag inte var där men av det jag har läst tycker jag att hennes beskrivning är ganska bra. Sedan är det ju jättesvårt att ge en rättvis beskrivning utan att se allt. Allt vi ser i filmen är snuttar av helheten.

Som jag ser filmen börjar det hela som egentligen inget konstigt "hundmöte" alls. Det börjar med nyfikenhet och sedan ser jag att vargen beter sig undvikande men att hunden ligger på och visar aggression och sedan stegrar situationen och det är rätt givet att en ensam hund kommer få spö av två lika stora vargar.

Sedan har etologen använt termer som kanske är olyckliga, men det handlar nog om att försöka förmedla vad hon menar till allmänheten.

Ja, visst är det svårt att ge en rättvis beskrivning - kameran sitter ju som sagt så att man bara ser en viss del.

Nu har jag inte sett filmen mer än en gång, eftersom jag tycker den är vidrig och motsvarar några av mina värsta farhågor, men som jag minns det visar hunden ingen aggression (morr, visar tänderna) förrän vargen bitit första gången. Fram till dess tycker jag också att båda parter verkar nyfikna, vargen drar sig undan något varpå hunden följer efter, men sedan kommer vargen fram till hunden igen.
 
Jag tycker att händelsen är tragisk men samtidigt intressant och hoppas att man kan dra nytta av den.
Hade samma sak hänt med en vargren hund?
Skyddsvästen var av en äldre modell som inte täckte bakdelen vilket den nyare tydligen gör, så skadorna skulle troligen bli mindre med en sådan.
Utan väst hade hunden garanterat varit död, så i stället för att säga att västar inte skydda hundar kan man konstatera att de faktiskt gör nytta men behöver förbättras. Sedan räcker förstås inget skydd i världen om attacken inte avbryts men älghundar är väl inte särskilt långt från sina förare?
Dessutom var de här vargarna skygga nog för att fly när ägaren närmade sig, vilket måste ses som positivt trots allt.

Jag tror att man genom att utveckla så många metoder som möjligt för att skydda jakthundar långsamt kan ändra opinionen hos jägarkåren. Naturligtvis kommer det aldrig bli helt säkert att släppa sin hund i vargrevir och det kommer alltid att finnas klappträn som stöder SGT men ju färre hundar som dödas av varg desto större acceptans kan man nog få för en livskraftig stam även bland jägare.

Du måste vara samma person som kommenterat under klippet i en veterinärgrupp på FB, eller använda exakt samma terminologi och uttryck :p

Jag håller med i det du skriver, jag tycker det sammanfattar det bra.

Angående att få hundarna vargrena så tror jag att det kanske hade kunnat göra att de undvikit att mötas, beroende på om hunden gick på vargens slag eller om de plötsligt bara stod emot varandra.
Vargrena jakthundar hade varit optimalt, men är nog tyvärr svårt att få till både kunskapsmässigt, träningsmässigt och i form av att skaffa material att träna på.
 
Jag har funderat lite kring filmsekvensen. När vi var i varghägnet och hade närkontakt med vargarna och sedan kom hem till våra egna hundar så reagerade våra hundar starkt på doften på kläderna vi haft. De ville inte ha med oss att göra utan ville gå åt annat håll. Kan dock vara så att de inte visste vad det var och hunden i filmsekvensen har erfarenhet av varg.
Våra hundar reagerade med nyfikenhet istället.

Jag vill dock poängtera för några i tråden, vargarna i hägn var inga gosedjur, visst, vi kunde röra dem och de var fram och hälsade, men det var inga djur som du sitter och hånglar upp som en hund.
 
Ja, visst är det svårt att ge en rättvis beskrivning - kameran sitter ju som sagt så att man bara ser en viss del.

Nu har jag inte sett filmen mer än en gång, eftersom jag tycker den är vidrig och motsvarar några av mina värsta farhågor, men som jag minns det visar hunden ingen aggression (morr, visar tänderna) förrän vargen bitit första gången. Fram till dess tycker jag också att båda parter verkar nyfikna, vargen drar sig undan något varpå hunden följer efter, men sedan kommer vargen fram till hunden igen.
Reagerar vargen som en hund kunde gjort i den situationen?
Kunde samma situation uppstått mellan två hundar?
 
Det är normalt för hundar att ha respekt för rovdjur, många hundar jagar t ex katt men har inte skalle att bita ihjäl den.
Det kan jag inte riktigt hålla med om, vår första hund (Leonberger) rörde aldrig katterna som bodde på gården. Kom det däremot någon främmande katt så klapp han den direkt, och det gick snabbt.

Rolle
IpL
 
Har hundar och vargar samma kroppsspråk ?
Förstår dom varandra ?

De har liknande kroppspråk, de är trots allt av samma art. Förmodligen förstår de inte varandra till fullo, precis som att inte alla hundraser förstår varandra till fullo, men att de har en grundförståelse för varandra är jag övertygad om. De kan ju t om para sig och få valpar.
 
Inte mer tröttsamt än de sk djurvänner som gråter ut över skyddsjakter och annat.

Vildsvin är ett vilt man kan träna och förbereda sina hundar inför, ett vilt som hunden jagar. Vargen är ett vilt som jagar hunden, vilket är ganska stor skillnad.

Nästa gång det jagas varg kommer förmodligen hundar (speciellt tränade för varg) att användas i större utsträckning än vad som gjordes förra gången, vilket nog också kommer ge vargen en annan respekt för hunden.
Västar och annat utvecklas hela tiden, och förhoppningsvis kommer de görs livet säkrare för hundar även i vargland.

Har du några vetenskapliga fakta du kan länkar till som stöder påståendena om vargar och hundar?
 
Har du några vetenskapliga fakta du kan länkar till som stöder påståendena om vargar och hundar?

Vilka påståenden?
Att varg jagar och äter hund ibland?
Eller att vargar förmodligen skulle få mer respekt för hund om det började användas hundar i jakt på dem?

Att vargar jagar och äter hund emellanåt är ju ett faktum. Bara för några veckor sedan var det ju en hund av sällskapsras som blev tagen 7m från trappen, mitt på gården, vid morgonkissen. Den hann knappt mer än ut genom dörren.

Att vargar får mer respekt för människan av jakt (precis som allt annat vilt) är ju ett känt faktum och jag tror inte att det finns några anledningar till att misstro att den respekten även skulle börja gälla hundar om hundar aktivt användes vid jakterna.
 
Vad gäller de nya hundarna som ska tillåtas och den fullständigt vansinniga jaktträning som påbörjas första november så kan man väl på inget sätt hävda att det kommer gagna någon annan än jägarna?? Hur ska folk öht kunna vistas i skogen när dessa flockar tränas? Hur ska man undvika att de hamnar i konflikt med/stressar varg utanför skyddsjaktsperioden? Hur ska det garanteras att de inte går på tamhundar? Tamboskap? Med tanke på den usla hundträningsförmåga som uppvisas i majoriteten av jaktlagen, så blir jag helt mörkrädd att detta kan tillåtas. Fullständig idioti!!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 877
Senast: Whoever
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 436
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 983
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp