Bukefalos 28 år!

Vargattacken på Kolmården (utbruten från Vad gör vi? Del CXLVIII)

De intervjuar även kompanjonen till denne Werner som hade den här dumma "övervarg" idén, och t.o.m hon som såg det på nära håll tyckte att det var en dålig metod att arbeta med vargarna med. Det säger ju något om den s.k. metoden.
 
Rekommenderar boken av Lars Berge! Har inte sett TV-dokumentären, men radiodokumentären var i princip ett referat av hans bok.
 
Har läst och lyssnat på dokumentären. Jag funderar över om alla tillbud verkligen rapporterats i blocket? Med tanke på tystnadskulturen. Tycker det var obehagligt att läsa om händelsen där en skötare beskrev hur hon blev omringad. Och märkligt och sorgligt att man fortsatte gå in i hägnet (särskilt ensam!?) efter det.
 
Har läst och lyssnat på dokumentären. Jag funderar över om alla tillbud verkligen rapporterats i blocket? Med tanke på tystnadskulturen. Tycker det var obehagligt att läsa om händelsen där en skötare beskrev hur hon blev omringad. Och märkligt och sorgligt att man fortsatte gå in i hägnet (särskilt ensam!?) efter det.
Nej, de har sagt tydligt att inte alla tillbud rapporterades, och dessutom rapporterades de på olika sätt. I blocket, till sin chef (som inte alltid var samma chef) eller chefens chef etc..
 
Har läst och lyssnat på dokumentären. Jag funderar över om alla tillbud verkligen rapporterats i blocket? Med tanke på tystnadskulturen. Tycker det var obehagligt att läsa om händelsen där en skötare beskrev hur hon blev omringad. Och märkligt och sorgligt att man fortsatte gå in i hägnet (särskilt ensam!?) efter det.
Just nu berättar just den där kvinnan som blev omringad att de hade försökt återintroducera henne till flocken efter det. Men första gången hon gick in själv igen var när den dödade saknades och hon gick in för att leta efter henne.. :crazy:
 
Alltså, det är givetvis tragiskt om människorna, skötarna och den som dödades.

Men jag är så sorgsen över vargarna :cry: människor gick in i deras hem och de blev nedtryckta, det var inga roliga människor som tillförde spännande och skojiga saker till deras vardag, istället lämnades de inte i fred heller, och de kunde aldrig komma undan. De kunde inte bara gå därifrån som de hade gjort i det vilda, nästan inträngda i ett hörn. De var olyckliga.
Och sedan blev de avlivade (om jag minns rätt). Jag förstår att de blev avlivade nu för de var inte säkra mer än någonsin, men hade man gjort rätt från början så hade de inte behövt avlivas :(
 
Just nu berättar just den där kvinnan som blev omringad att de hade försökt återintroducera henne till flocken efter det. Men första gången hon gick in själv igen var när den dödade saknades och hon gick in för att leta efter henne.. :crazy:
Minns jag rätt i att vargarna inte accepterade henne efter den händelsen med omringningen? På vilket sätt minns jag inte.
 
Alltså, det är givetvis tragiskt om människorna, skötarna och den som dödades.

Men jag är så sorgsen över vargarna :cry: människor gick in i deras hem och de blev nedtryckta, det var inga roliga människor som tillförde spännande och skojiga saker till deras vardag, istället lämnades de inte i fred heller, och de kunde aldrig komma undan. De kunde inte bara gå därifrån som de hade gjort i det vilda, nästan inträngda i ett hörn. De var olyckliga.
Och sedan blev de avlivade. Jag förstår att de blev avlivade nu för de var inte säkra mer än någonsin, men hade man gjort rätt från början så hade de inte behövt avlivas :(
Det var väl också vargar av samma kön och ålder på alldeles för liten yta.
 
De hade en eftertext om att de sista vargarna i kolmården avlivades 2018 och jag kommer ihåg att för något år sedan så läste jag en artikel om att vargarna på skansen avlivades, fastän de var unga.

Personligen så tycker jag att det är dumt att man inte kan ta ansvar för djur man fött upp och ta hand om dem under deras liv fram tills de blir gamla, och inte bara avliva dem när de är unga fortfarande. Jag tror att man hade kunnat komma på metoder att se till dem utan att behöva umgås med dem om det var problemet. Men jag har ingen insyn i deras beslut och det var inte det som jag funderade på..

Djurparker finns ju också till för att bevara arter, finns det fortfarande andra djurparker i sverige som jobbar med att bevara vargen? Blev lite orolig när två djurparker verkar ha slutat med det.
 
Minns jag rätt i att vargarna inte accepterade henne efter den händelsen med omringningen? På vilket sätt minns jag inte.
De sa bara att de hade försökt reintroducera henne med målet att hon skulle kunna vara där själv igen, men att det var fortfarande under arbete då när dödsolyckan hände.
 
Okej, har för mig att jag hört/läst att vargarna "körde ut" vissa. Så märkligt mål också, att kunna vara ensam med en flock vilda vargar.

Tragiskt för alla inblandade.
De försökte väl köra ut skötarna när de nafsade etc, så det beror väl på vad man menar med det. Dokumentären hade en grafik där de beskrev just det du skrev men själva orden i vittnesbeskrivningarna och blocket som de visade beskrev inte det så mycket tyckte jag. Så jag tog det som lite extra krydda från dokumentärens sida men tyckte att det var att förmänskliga vargarna lite.

De kan ju dock ha flera källor än det de visade där, den som dokumentären visade hade "körts ut" var just offret så hon kan tyvärr inte berätta vad som hände där utan det är bara hennes ord i blocket som man kan gå efter.
 
Senast ändrad:
Djurparker finns ju också till för att bevara arter, finns det fortfarande andra djurparker i sverige som jobbar med att bevara vargen? Blev lite orolig när två djurparker verkar ha slutat med det.
Djurparker i Sverige behöver inte bevara vargen. Det finns gott om vilda vargar i skogen. Eller vad för typ av bevarandearbete menar du behövs? Det är ju inte så att vargen är utrotningshotad i Sverige.
 
Djurparker i Sverige behöver inte bevara vargen. Det finns gott om vilda vargar i skogen. Eller vad för typ av bevarandearbete menar du behövs? Det är ju inte så att vargen är utrotningshotad i Sverige.
Nu är jag inte så påläst om situationen för svenska vargstammen just nu, men det handlar mer om genetisk diversitet snarare antalet individer när vi pratar om bevarande av hotade arter.
 
Nu är jag inte så påläst om situationen för svenska vargstammen just nu, men det handlar mer om genetisk diversitet snarare antalet individer när vi pratar om bevarande av hotade arter.
Hade den svenska vargen behövt ett bevarandearbete från djurparkernas sida hade det givetvis funnits djurparker som hade ett sådant arbete. Nu finns det ju vargar på flera djurparker i Sverige, men ingen av de djurparkerna skriver någonting om ett bevarandearbete. Läser man tex Borås Djurparks bevarandeprojekt så handlar det om geparder, afrikanska elefanter, borneo organgutang, röd panda etc. Inga svenska arter alls.

Och Skansen la ju ner det artbevarande arbetet med vargar eftersom de skulle satsa på fjällräv istället.

Trycket att artbevara vargarna är nog inte så högt och vargens status är "sårbar", alltså inte hotad.
 
Hade den svenska vargen behövt ett bevarandearbete från djurparkernas sida hade det givetvis funnits djurparker som hade ett sådant arbete. Nu finns det ju vargar på flera djurparker i Sverige, men ingen av de djurparkerna skriver någonting om ett bevarandearbete. Läser man tex Borås Djurparks bevarandeprojekt så handlar det om geparder, afrikanska elefanter, borneo organgutang, röd panda etc. Inga svenska arter alls.

Och Skansen la ju ner det artbevarande arbetet med vargar eftersom de skulle satsa på fjällräv istället.

Trycket att artbevara vargarna är nog inte så högt och vargens status är "sårbar", alltså inte hotad.

Nordens ark har vargar, och har ju bevarande av hotade och sårbara arter som primärt fokus. Just nu finns det vad jag vet inget övergripande program för just vargarna, och då kan ju inte en djurpark ägna sig åt speciellt aktiv avel bara för sig själva.
 
Hade den svenska vargen behövt ett bevarandearbete från djurparkernas sida hade det givetvis funnits djurparker som hade ett sådant arbete. Nu finns det ju vargar på flera djurparker i Sverige, men ingen av de djurparkerna skriver någonting om ett bevarandearbete. Läser man tex Borås Djurparks bevarandeprojekt så handlar det om geparder, afrikanska elefanter, borneo organgutang, röd panda etc. Inga svenska arter alls.

Och Skansen la ju ner det artbevarande arbetet med vargar eftersom de skulle satsa på fjällräv istället.

Trycket att artbevara vargarna är nog inte så högt och vargens status är "sårbar", alltså inte hotad.
Min fetning: Aha! Det ger mig svar på min fråga lite grann, jag är medveten om att fjällräven är mera utsatt så det är ju iofs bra att de satsar på den arten :idea::up:

Angående vargarna så tycker jag personligen(!) att de är lite sårbara på ett annat sätt. Som @Nahar skriver så har jag också för mig att den genetiska diversiteten inte är så bra i Sverige.
Och det är inte heller så himla konstigt, unga vargar som vill hitta egna revir när de flyttar från sina föräldrar får svårt att skaffa såna revir. Vargen är som art fortfarande ganska "fruktad", folk vill liksom inte ha en varg boende i skogen runt hörnet, utan hellre någon annanstans. Vilket jag kan förstå men det gör ju inte saken lättare då vi bor nästan överallt i Sverige 😅

Hittade denna info:
Hela den skandinaviska vargstammen härstammar från endast sex invandrande vargar från den finsk-ryska populationen:
(Källa)
Sex individer antar jag är svårt även inom hundaveln att utgå från med minsta möjliga inavelsgrad 😅

Länkar även till detta som ändå muntrade upp mig lite: https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/vilt/varg-population-skandinavien/
36 familjegrupper låter inte så farligt lågt i mina amatör öron, hoppas jag. Beroende på hur släkt de är sinsemellan i paren. (Typ om det är syskon hela bunten 😅 för att överdriva.)

Rent spekulerande så tänker jag att djurparkerna i nödfall (om något plötsligt skulle hända med de som finns) skulle kunna bidra med gener som inte är släkt med den existerande vargstammen, men då går det kanske att hitta någon utanför Sverige om det skulle hända förstås.
 
Men det där att hela vargstammen i Skandinavien(!) kommer från sex vargar överraskade mig med hur kort tid tillbaka det var.
  • Vargparet i reviret i Nyskoga som grundade populationen 1983.
1983? Vad hände med vargarna innan dess? Hade alla skjutits? :eek:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 147
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 718
Senast: kma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 883
Senast: a1agnlju
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 393
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Allergiutredning
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp