Bukefalos 28 år!

Vargattacken på Kolmården (utbruten från Vad gör vi? Del CXLVIII)

Alltså, det är givetvis tragiskt om människorna, skötarna och den som dödades.

Men jag är så sorgsen över vargarna :cry: människor gick in i deras hem och de blev nedtryckta, det var inga roliga människor som tillförde spännande och skojiga saker till deras vardag, istället lämnades de inte i fred heller, och de kunde aldrig komma undan. De kunde inte bara gå därifrån som de hade gjort i det vilda, nästan inträngda i ett hörn. De var olyckliga.
Och sedan blev de avlivade (om jag minns rätt). Jag förstår att de blev avlivade nu för de var inte säkra mer än någonsin, men hade man gjort rätt från början så hade de inte behövt avlivas :(

Håller med. Otroligt sorgligt. Dom stackars vargarna var med i ett experiment som gick åt helvete pga människans okunskap 😥
 
Nu är jag inte så påläst om situationen för svenska vargstammen just nu, men det handlar mer om genetisk diversitet snarare antalet individer när vi pratar om bevarande av hotade arter.

Vi behöver inte vargar i djurparker för att få in genetisk diversitet i vargstammen. Det är bara att hämta in vilda vargar utifrån så löser det sig.
 
Här står den i alla fall som starkt hotad. https://artfakta.se/naturvard/search/species?q=varg
Även "sårbar" hör till den övergripande kategorin hotad.

Men det råder väl rätt stor enighet om att stammen inte är livskraftig på sikt, oavsett antalet individer, så länge det inte sker någon radikal förändring av de genetiska förutsättningarna.
 
Hade den svenska vargen behövt ett bevarandearbete från djurparkernas sida hade det givetvis funnits djurparker som hade ett sådant arbete. Nu finns det ju vargar på flera djurparker i Sverige, men ingen av de djurparkerna skriver någonting om ett bevarandearbete. Läser man tex Borås Djurparks bevarandeprojekt så handlar det om geparder, afrikanska elefanter, borneo organgutang, röd panda etc. Inga svenska arter alls.

Och Skansen la ju ner det artbevarande arbetet med vargar eftersom de skulle satsa på fjällräv istället.

Trycket att artbevara vargarna är nog inte så högt och vargens status är "sårbar", alltså inte hotad.
Som redan sagts är vargen starkt hotad, inte sårbar. https://artfakta.se/naturvard/taxon/canis-lupus-lupus-100024 Och nej, det är inte naturligtvis så att om en art behöver bevarande så finns den automatiskt i bevarandearbete i djurpark, det är inte så djurparker fungerar (tyvärr).
Vi behöver inte vargar i djurparker för att få in genetisk diversitet i vargstammen. Det är bara att hämta in vilda vargar utifrån så löser det sig.
Det säger jag inget om, jag är inte expert i frågan svenska vargstammen, däremot vet jag att det handlar om genetik och inte antal individer (oavsett art).
 
Som redan sagts är vargen starkt hotad, inte sårbar.
Största problemet för arten varg i Sverige är att den genetiska avelsbasen är katastrofalt liten, men starkt hotad är den inte.
Screenshot_20220212-095022_Chrome.jpg
 
Som redan sagts är vargen starkt hotad, inte sårbar. https://artfakta.se/naturvard/taxon/canis-lupus-lupus-100024 Och nej, det är inte naturligtvis så att om en art behöver bevarande så finns den automatiskt i bevarandearbete i djurpark, det är inte så djurparker fungerar (tyvärr).

Det säger jag inget om, jag är inte expert i frågan svenska vargstammen, däremot vet jag att det handlar om genetik och inte antal individer (oavsett art).

Det finns gott om varg i andra europeiska länder. Djurparksvargarnas gener behövs helt enkelt inte.
 
Största problemet för arten varg i Sverige är att den genetiska avelsbasen är katastrofalt liten, men starkt hotad är den inte.
Visa bifogad fil 85749
Om sekundärkällor och primärkällan de hänvisar till säger olika saker bör man lägga större vikt vid primärkällan.

Frågan är varför det verkar finnas olika uppgifter? Är det något i statusen som ändrats på senare tid så att det kan vara uppgifter som inte uppdaterats?
 
Om sekundärkällor och primärkällan de hänvisar till säger olika saker bör man lägga större vikt vid primärkällan.

Frågan är varför det verkar finnas olika uppgifter? Är det något i statusen som ändrats på senare tid så att det kan vara uppgifter som inte uppdaterats?
Jag ögnade igenom texten på artdatabanken innan, och tyckte mig se hänvisningar till just smal genetik och ökad tjuvjakt.
 
Jag har sagt det förrut - historien om kolmården-vargarna handlar inte om varg utan om mänsklig idioti! Deras upplägg med hägnet och 8 000-10 000 besökare per år (dvs en skolklass om dagen) hade inte fungerat med Golden retrivers.

Och inga svenska djurparker ville vara med i ett bevarande projekt av två orsaker 1) det finns inget bra sätt att få generna från hägnet och ut i naturen. 2) jakttrycket är så hårt att överlevnadschanserna är för låga om man skulle kunna släppa ut en varg
 
Var på kolmården för 13(?) år sen när vi läste en liten etologikurs på gymnasiet.
Då fick vi gå in till vargarna kommer jag ihåg, man fick inte ha några lösa föremål på sig, så som mössa/keps/halsduk eller annat som vargarna kunde få tag på. Tror de var 2 guider med och vi fick bara klappa vargarna om de kom nära av sig själva.
 

Bifogade filer

  • received_550162839501417.jpeg
    received_550162839501417.jpeg
    218,9 KB · Visningar: 124
Är väl att jag alltid tänker djuren som art när det kommer till hotad/starkt hotad och inte på hur gränsar går.
Sen handlar väl artbevarande också om att bevara artens roll i ekosystemet, så även om det kanske inte är just nationella gränser som är relevanta tycker jag att det finns en stor poäng i att se till artens förekomst på olika platser i sin naturliga utbredning.
 
Sen handlar väl artbevarande också om att bevara artens roll i ekosystemet, så även om det kanske inte är just nationella gränser som är relevanta tycker jag att det finns en stor poäng i att se till artens förekomst på olika platser i sin naturliga utbredning.
Fast att säga att arten är hotad och har smal avelsbas genmässing stämmer ju här och går lätt att lösa genom att hämta blod utifrån då arten inte lider av smal avelsbas eller hotad öht.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 011
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: kma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 833
Senast: a1agnlju
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 172
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp