"Världens sämsta hundägare"

Sv: "Världens sämsta hundägare"

Vilket hon gör.
Då ser jag hellre att hon tuggar på en sopskyffel eller ett papper, än att hon tuggar på tapeter eller min garderob..

Min åt på möbler, böcker, kläder, ja - allt, när hon var liten. Jag tror jag har skrivit någon gång om hur mina kantiga 60-talsmöbler från föräldrarhemmet i rask takt förvandlades till mjuk rokoko. När jag skulle flytta (hunden var då omkring 10 månader) så gick det åt stora mängder spackel då hunden på ett ställe hade försökt att gräva sig genom betongen in till grannen. Dessutom hade hon pillat upp en halv kvadratmeter stavparkett (stavar om ca. 2x7 cm som var lagda i ett avancerat mönster). Att som gick att "noppa" framkallade en hysterisk mani. Jag hade köpt en soffa på myrornas som jag höll på att klä om och lämnade en avklädd dyna i skumgummi med hunden bara för ett par minuter. När jag kom tillbaka låg halva soffdynan utspridd över hela rummet :grin:. Jättekul.

Jag tror med andra ord att jag vet på ett ungefär hur du har det. Min var också OTROLIGT vild som valp och unghund.

Jag måste säga att jag håller med Teah i hennes sätt att tänka. Pröva med att plocka bort alla småsaker så att hon inte går runt och letar efter saker att gnaga på när du är borta, utan lägger sig ned och sover. Jag tror att det handlar om att komma in i en god cirkel. Jag gjorde som Teah att jag plockade bort allt som kunde plockas med, gnagas på, osv. Det hjälpte för min vildbasare i varje fall (men det är ju inte alls säkert att det hjälper för din). En bur kan säkert fungera om hon slappnar av i den. Ett annat alternativ är att stänga in henne i ett rum med bara bädd och vattenskål när du inte är hemma - men om jag inte minns fel så har du kanske inte så många rum att välja på.

Framförallt så tror jag att det handlar om att få in goda rutiner. Min slutade med sina marodörfasoner efter ett tag och har från ca. två års ålder verkligen varit exemplarisk när det kommer till att lämna henne ensam hemma. Hon går raka vägen till sin korg och lägger sig för att sova. Jätteskönt!

När Waha blir bortåt 8-10 år så lovar jag dig att du kommer vara glad att du har en kruthund. Min Krut-Rut är snart 15 år och är pigg och energisk som en normal 8-9-årig hund. Så härda ut, det är värt det! :)

En dum fråga kanske. :p

Men har du provat ha ättika på saker som är absolut förbjudna att äta på?

Vår bet också på allt då hon var yngre. Och vi gjorde så att vi penslade ättika på sånt som vår ekonomi inte tillät henne ha sönder, tex. golvlisterna, dörrkarmar, soffben osv.
Då fanns det bara ett fåtal saker kvar hon kunde bita på, och då kunde vi vara där och säga till henne.

Vi behövde bara använda ättikan någon vecka, och numera tuggar hon bara på smutsiga strumpor om hon får tag på det.

De är ju det som är grejen, finns de inget att tugga på så blir de inge tugg. Problemet kanske inte blir löst, då tugget förmodligen beror på dålig ensamhetsträning, stress, orolig o sånt.

Men under träningens gång, under tiden hunden lär sig att vara själv o vara lugn så är de ju bra (en självklarhet för mej) att hunden inte tuggar på nått, då de annars kan resultera i att hunden kanske börjar göra de av vana, den vet inget annat.

Så hjälp hunden att inte tugga.. O träna, träna, träna.
Sen är de ju alltid trevligt att slippa söndertuggade saker o DU har makten att göra de, bara du plockar bort. :)

KL (fast vad jag vet har ättika penslats på ungefär allt red_chili äger och har)

Om problemet är att hon ska ligga stilla och vila när hon är ensam så spelar det nog ingen roll Vad man plockar bort. Hunden leker ju med golvlister, fläckar på golvet, minsta lilla ludd hon kan hitta, möbler osv osv. Om man inte har möjlighet att inreda ett madrasserat rum med tillhörande tvångströja så vet jag inte om det skulle fungera?

De är ju det som är grejen, finns de inget att tugga på så blir de inge tugg.

Snälla du, LÄS TRÅDEN. Finns det inte småsaker att tugga på så tuggar hon på inredning. Hon slutar inte tugga för att man plockar bort småsaker, hon går på de större sakerna direkt då.

KL (fast vad jag vet har ättika penslats på ungefär allt red_chili äger och har)

Om problemet är att hon ska ligga stilla och vila när hon är ensam så spelar det nog ingen roll Vad man plockar bort. Hunden leker ju med golvlister, fläckar på golvet, minsta lilla ludd hon kan hitta, möbler osv osv. Om man inte har möjlighet att inreda ett madrasserat rum med tillhörande tvångströja så vet jag inte om det skulle fungera?

Det stämmer bra
Det har inte bara penslats på, jag har HÄLLT på ättika på vissa saker.
Jag har haft ättika på: säng, bäddmadrass, väggar, golv, soffa, matbord, skrivbord, skrivbordsstol, sladdar (så mycket jag nu vågat), en hudkrämsburk och golvlister.

Munkorg och bur är det enda som skulle hjälpa, men eftersom det inte löser något problem så jobbar jag på att försöka lösa själva problemet. Hon gör framsteg redan nu, när vi bosatt oss på ett ställe istället för tusen olika.

Om du plockar bort det lösa och placerar ut "tillåtna" saker att tugga på, t.ex vedklabbe, tennisbollar, latextugg, repknutar, märgben och dylikt. Kan du då styra över hennes tuggande på dem sakerna? Eller går hon direkt på sånt som är förbjudet?

Billie var lite sån då hon ville ha uppmärksamhet. Fick hon det inte genom att vara snäll och så ordnade hon det genom att göra något dumt. Då hände det iaf något tyckte hon. Hon hade också lite stressproblem.

Hon tuggar på blandade saker. Ibland tar hon det hon får ta, ibland tar hon annat.
Sedan har jag då problemet att om jag lägger ut något för att hon ska få leka med det, så kommer gammelhunden och är nyfiken på vad det är för något och då vågar inte Wahidah röra det tillåtna... :crazy:

Men, jag ska ju in till stan idag. Jag får helt enkelt se till att köpa på mig tillåtna saker. Dock ligger hon inte lugnt och tuggar på dem, hon far runt som en orkan..

Nu har vi i alla fall kommit så långt att hon ligger och vilar när jag är hemma. Hon kan utan problem gå och lägga sig själv nu, utan att jag säger till. I morse vaknade hon första gången vid 6-tiden. Då bytte hon bara liggplats och sov vidare. Förut har det varit så att när hon vaknar på morgonen så vill hon UT, oavsett om klockan är 6, 8 eller 10.

Då kanske det blir bättre med tiden när ni blir inbodda och hon börjar känna sig tryggare just där.

problemet är att jag för tillfället bor hos min mor, men kanske måste flytta till min far snart, så då blir det byte igen... :crazy: Fan vad jag hatar det här.

Jag har inte så mycket att komma med känner jag, du har verkligen tänkt på allt. Men jag har läst i det närmsta alla trådar om Wahida ända från den första där hon bara var en dag gammal och känner verkligen med dig. Tycker du är så tapper och duktig som hela tiden tänker frammåt och aldrig någonsinn skyller på henne (även om det ibland låter som att hon är en liten pest). Grattis till ett litet framsteg! Att hon vilar när du är hemma tror jag är en bra bit på väg.

Jag finns ju i sthlm och i_g kanske kan intyga att jag inte är en helt kufisk typ om du vill ha avlastning några timmar eller någon helg. Flipper är också ganska bra som terapihund (fast det verkar ju ifs Zala också vara)

Hon tuggar på blandade saker. Ibland tar hon det hon får ta, ibland tar hon annat.
Sedan har jag då problemet att om jag lägger ut något för att hon ska få leka med det, så kommer gammelhunden och är nyfiken på vad det är för något och då vågar inte Wahidah röra det tillåtna... :crazy:

Vad händer om du lägger ut fler saker? Allt från grisöron till träpinnar till tuggben till leksaker till... Ja, du förstår tanken. Kommer Wahidah känna att hon inte får röra något, eller kommer Zala välja något hon vill ha och lägga sig och tugga/pyssla med det och statuera exempel för Wahidah? Kan du skärma av dem från varandra för tuggsessioner, med t ex kompostgaller?

Jag säger också som tidigare i tråden - gör det omöjligt för henne att misslyckas. Inte bara med bitandet (där är antagligen bur en toppenlösning), utan vid promenader, i er relation över huvud taget: sätt kraven så lågt att hon inte KAN misslyckas, så att du inte KAN bli uppgiven över bristande ägarskap/uppfostran/whatever. Ta den bängliga, ohängda unghunden i långsnöre om möjligt och bara gå. Skit i vad hon gör och hur hon beter sig och bara njut av hur vacker hon är och hur fantastiskt det är att hon över huvud taget finns.

Jag praktiserar det sistnämnda varje gång tålamodet med min glada, spattiga och ibland smått hysteriska unghund tryter och jag tror att det är det som räddar vår relation. Att lägga bort alla krav och ta promenader med målet "vara ute i solen och sträcka på benen".

Vid närmare eftertanke, vet jag inte om jag tillförde tråden så mycket...

Himmel vad jag känner igen mig i dina problem!
Vid sju månaders ålder så började Kiera tugga sönder lägenheten och jag provade verkligen ALLT!!
Stängde in henne med galler men det triggade henne bara att rasera eländet:mad:
Köpte bitterspray men det gick hon fram och slickade av grejorna:crazy:
Ibland kunde det gå bra men sedan bröt hon ihop igen! Hon har tuggat på listerna, på knopparna på byrån, på dörrstoppen (kommer aldrig har råd att flytta), tuggade söder en vinflaska(!) hos dagmatte..
Det gick så långt att jag la fram "otillåtna" saker hon hade tuggat på förr.. Ex. mjölkkartong, pizzakartong osv..
Fick rådet av min instruktör på FM-utbildningen att andas ut & vara "tung i hälarna" när jag tränade lydnad, eftersom hon lätt blir förvirrad och det har jag överfört till när jag lämnar henne.
Detta har faktiskt hjälpt!!

Hon är nu 2,5 år & tuggar fortfarande ibland men det är på god väg att försvinna:banana:
Jag hoppas att du snart får ordning på dina problem!

Varmt lycka till!!

Jag kan trösta dig med att det finns hundar som biter på precis allting. Min förra hund, som nu är i hundhimlen, åt upp hur många par skor som helst:laugh:. Dessutom sprang hon hela dagarna, hon sov bara på kvällar och nätter. Tur för mig var att hon var hos min mamma hela dagarna:angel: och jag fick hem en trött valp på kvällen:love:.

Hon var ganska lugn vid 14 års ålder men hade fortfarande attityd:devil:. Hoppas detta får dig att känna dig lite bättre.

Kan tilläggas att hon fick lydnasdiplom klass 1 och sprang mycket bra på racebanan:bow::rofl:

Då samlar Zala på sig allt och lägger sig på det..
Ibland slutar det med att Wahidah ligger stilla och trycker under skrivbordet, vilket är jätteskönt, men Wahidah lägger sig inte där för att hon vill vila, utan bara för att hon inte vill irritera Zala.

Under promenader och i alla situationer utanför hemmet är Wahidah en pärla, hon sköter sig kanonfint verkligen, men när jag är som mest irriterad på henne så gör minsta lilla småsak att jag blir ännu mer irriterad. Om hon så bara TITTAR på en fågel, men fortsätter gå fint, så suckar jag och tänker att jag vill strypa henne. Det är med andra ord jag som är problemet, inte min hund, inte egentligen.

Då samlar Zala på sig allt och lägger sig på det..

Har du möjlighet att separera dem med t ex kompostgaller eller att stoppa in den ena i en bur och se vad som händer då? Det vore ju toppen om Wahidah vågade tugga på bra saker för att dra ner tuggbehovet lite övrig tid.

Om hon så bara TITTAR på en fågel, men fortsätter gå fint, så suckar jag och tänker att jag vill strypa henne. Det är med andra ord jag som är problemet, inte min hund, inte egentligen.

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH nu känner jag igen mig! Och folk tycker att man tappar tålamodet så fort trots att hunden inte direkt gör något - men man har ju redan lessnat eftersom det gått dåligt med saker tidigare (tuggat på saker, rantat runt inne, för min del är det ofta brist på koncentration när vi tränar som gör mig jätteirriterad vilket leder till att hon koncentrerar sig ännu mindre och...ja.). Sådana dagar brukar jag blunda för att jag har hund. Jag har någonting i ett snöre brevid mig, men vad det är tänker jag inte så noga på... ;) Om möjligt, lej ut henne åtminstone två dagar i veckan så du får en chans att sakna henne också. Jag har en underbar sambo som har outtömligt med tålamod med skvatthunden, så han tar det mesta de dagar jag känner att jag kommer att strypa henne om hon äter ett enda grässtrå till...

Jag tänker stoppa in ena i bur så fort jag har införskaffat en sådan. Senast imorgon ska jag få hem bur har jag bestämt. (Idag hann jag inte..)

Jag brukar vara duktig på att låtsas att jag är ute och går med bara ett koppel :D Jag vet inte hur många gånger jag tvingat mig att tänka på att oavsett hur sur jag är på hur hon betett sig inomhus så får jag inte reagera mer än vanligt på sådant hon gör ute, för det är inte konsekvent och bra någonstans.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
822
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 824
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 014
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Blandraser och renraser