"Världens sämsta hundägare"

Sv: "Världens sämsta hundägare"

Men, jag ska ju in till stan idag. Jag får helt enkelt se till att köpa på mig tillåtna saker. Dock ligger hon inte lugnt och tuggar på dem, hon far runt som en orkan..

Det låter ju som ett argument emot att lägga ut hur mycket tuggisar som helst. Så länge allt är leksaker för henne (vilket det onekligen tycks vara) gör det henne bara mer uppspelt.

ligger nog något i det..

Imorgon förmiddag ska jag köpa bur. Då kan hon få ligga där och tugga ben på dagarna (eller skita, eller äta upp filten, eller vad hon nu känner för...)

Men då kan du ju ta och läsa allt jag skrivit... ;)

Förstår du överhuvudtaget vad jag säger.. Jag sa ju att större möbler, inredning, golv allt sånt som inte är flyttbart självklart inte går att flytta på.
Där drar man gränsen..

Har man en hund som har problem med att tugga, tycker du då att den ska ha chansen att tugga på förbjudna saker?
Nää, de tycker då inte jag.. Därför skulle jag försöka ta bort allt tuggbart (sånt som man kan ta bort, SJälvklart inte golvlister, väggar osv).
För att försöka ge hunden en chans att inte tugga..

O de är ju en super enkel sak som DU själv kan se till att göra, kostar inget. Lite tid men de är de värt.

Får känslan av att du tror att man kan gömma undan de stora sakerna om de ligger framme små saker. Jag ser de mer som, ALLT tugg är dåligt tugg o måste stoppas på ett lr annat sätt.

Om nu hunden ändå skulle börja tugga på andra större saker direkt du lämnar, så får man ju fokusera mer på ensamhetsträningen + användande av bur.
Tills hunden är trygg. När man ser att hunden blivit mer trygg så kanske inte bur är aktuellt längre (ibland kan de dock bli aktuellt en längre tid) o då är de ju bra om hunden redan innan fattat att de finns aldrig nåra små saker att tugga på, så de gör jag inte.

De känns liksom ganska basic att lära hunden att små saker tuggar vi inte på, genom att aldrig ha framme små saker.. NÄr de blir större saker så är de oacceptabelt o då får man dra till med lite större åtgärder. :)

det är ju en fråga om ekonomi också. man kanske inte har råd med att hunden äter på de stora sakerna. då väljer man att låta de små ligga framme tills man kommit på en lösning som gör att hunden inte tuggar alls.

när min hund var ung prioriterade också de små sakerna framför de stora (oftast). när jag skalade av rummet helt, så han var i sovrummet som bestod av sängen som enda "sak" som låg framme (allt annat undanstoppat i garderober och andra rum) så var det sängen som han åt upp. låg det andra saker framme (böcker, kuddar etc) så valde han de små sakerna. gissa vilket jag föredrog?

hans tuggande upphörde ganska tvärt. det var som om han slutade från en dag till en annan. "nu har jag tuggat färdigt" liksom. det notoriska sökandet efter mat räknar jag inte som tugg även om det leder till att saker går sönder.

Ja och hur fan har du tänkt dig att jag ska kunna lära henne att inte tugga på större saker då? Du skriver om och om igen att jag ska lära henne det, men uppenbarligen vet jag inte hur man gör eftersom jag hellre låter henne tugga på småsaker som kostar 10 spänn än soffor som kostar en tusenlapp eller mer.

Så förklara för mig, EXAKT HUR ska jag lära min hund att inte tugga på de stora sakerna när jag lämnar henne ensam?
Att ta bort småsakerna och lämna henne hjälper inte eftersom hon då går direkt på de stora sakerna.
Hon kan ibland även gå direkt på de stora sakerna, även om det finns småsaker att tugga på.

Men då kan du ju ta och läsa allt jag skrivit... ;)

Jag har läst men jag fattar inte heller hur du menar. Hunden tuggar ju redan på väggar och möbler, hur menar du att den slutar med den för att man städar bort sopskyfflar och annat smått? :confused:

Du skriver "lär hunden" men du förklarar inte alls HUR. Att bara städa undan grejerna funkar ju inte. Det är först nu som du skriver "ensamhetsträning/bur" - well, det är ju det vi har skrivit allihopa eftersom vi har läst tråden.

Lite off topic, men - när hon tuggar sönder saker, sväljer hon dem också??? Då måste hon ha plåtmage!!

Oftast strimlar hon bara sakerna, men visst händer det att hon sväljer vissa saker. Det enda jag är helt säker att hon svalt av det hon tuggat på är en några mm tjock plastbit som var ca 3x3 cm. Den spydde hon upp efter en vecka..
Men snören, små tygbitar, nagelfilar, lipsyl (ej plasten då utan bara innehållet), papper och små bitar av kartong sväljer hon med glädje. Likadant med ludd från gosedjur/sängar/whatever.

det är ju en fråga om ekonomi också. man kanske inte har råd med att hunden äter på de stora sakerna. då väljer man att låta de små ligga framme tills man kommit på en lösning som gör att hunden inte tuggar alls.

när min hund var ung prioriterade också de små sakerna framför de stora (oftast). när jag skalade av rummet helt, så han var i sovrummet som bestod av sängen som enda "sak" som låg framme (allt annat undanstoppat i garderober och andra rum) så var det sängen som han åt upp. låg det andra saker framme (böcker, kuddar etc) så valde han de små sakerna. gissa vilket jag föredrog?

hans tuggande upphörde ganska tvärt. det var som om han slutade från en dag till en annan. "nu har jag tuggat färdigt" liksom. det notoriska sökandet efter mat räknar jag inte som tugg även om det leder till att saker går sönder.

Ja och jag anser att allt tugg är dåligt tugg..
Sen kan ju du också ta o läsa allt jag skrivit. Står klart o tydligt i mina inlägg att tuggar hunden på större saker som soffor, väggar, golv osv så drar man gränsen där. O sen skulle jag lägga ner allt krut på ensamhetsträningen o använda bur så fort jag går hemifrån. ;)

Ja och hur fan har du tänkt dig att jag ska kunna lära henne att inte tugga på större saker då? Du skriver om och om igen att jag ska lära henne det, men uppenbarligen vet jag inte hur man gör eftersom jag hellre låter henne tugga på småsaker som kostar 10 spänn än soffor som kostar en tusenlapp eller mer.

Så förklara för mig, EXAKT HUR ska jag lära min hund att inte tugga på de stora sakerna när jag lämnar henne ensam?
Att ta bort småsakerna och lämna henne hjälper inte eftersom hon då går direkt på de stora sakerna.
Hon kan ibland även gå direkt på de stora sakerna, även om det finns småsaker att tugga på.

Till allt börja med så skulle jag befästa hos hunden att man inte får tugga på små saker, genom att plocka bort allt. Allt tugg är dåligt tugg, enligt mej.

Tycker de känns himla konstigt att man tillåter hunden att tugga på små saker för att dom är billiga att ersätta men stora saker som kostar mkt då blire problem.
Jag tycker att de är ett problem oavsett. O enligt mej är de faktiskt ganska enkelt att ta bort alla små saker..

För att få bort tugget på de större ej flyttbara sakerna skulle jag som jag skrev träna mkt ensamhetsträning (lägga all fokus på de), försöka få hunden lugn o trygg när den är ensam..
Sen skulle jag också använda bur så fort jag lämnar hunden, för att slippa tugget på de större sakerna.
O hoppas att hunden slutar tugga när den insett att matte faktiskt alltid kommer hem.. När hunden är lugn o trygg ensam.

O bara för att jag skriver igen så har jag inte läst tråden.. ?

men seriöst, är det inte dags att lägga ned då detta inte kommer vidare.

Red_chili har för avsikt att passivitetsträna och skaffa bur till sin hund. Hon tycker INTE det är önskvärt att hunden tuggar på saker. Att hon hellre får tugga på en strumpa än modemet är inte att uppmuntra tugg.

Och jag tycker att det här tjafset är fullständigt irrelevant. Red_Chilis problem är en unghund som tuggar på både löst och fast och så mycket hon kan, eventuellt stressinducerat, och verkar ha problem med att vara ensam. Lösningen är inte att millimeterdiskutera exakt vad hon tuggar på och exakt vad R_C tillåter henne tugga på!

R_C! :) Jag tycker att du har en fantastisk inställning och jag är jätteimpad av att du inte strypt hund:devil: än :D Jag tror inte att problemet egentligen är att du ställer för höga krav på henne, utan att du ställer för höga krav på dig själv och det gör dig uppgiven - och blir du uppgiven, irriterad och trött blir vovven skärrad och nervös. Du är orolig att hon ska pipa om du stänger in henne i buren, säger du. Skit samma, säger okänsliga jag ;) Du säger att hon är underbar att vara ute med - toppen, säger jag! Väg det bra och det dåliga mot/med varandra - en hund kan inte vara bäst på allt.

Tycker iaf att de låter som att tugg på små saker är ok..

Jo, men har inte hundar ett behov av att tugga...? Gnaga på benknotor etc. Det får vi ersätta med andra tuggsaker - råhuds"ben", märgben, etc etc etc. Sånt måste ju hunden få gnaga på!
Att den sen inte ska stjäla otillåtna saker är en annan sak.
Om TS har tid och tålamod kvar, kan man kanske rigga fällor medan man är hemma. Har man råd att lägga 3 500:- på ett halsband med citronella (eller vatten) spray och fjärrkontroll, kan man låtsas ha gått hemifrån men spionerar på nåt vänster på hunden och ger den en dusch när den går för att stjäla saker/gnaga på väggarna. Det är lite extremt, men står valet mellan något sådant eller att själv bli galen/lämna bort sin älskade hund, är det ett bra alternativ. Om det sen hjälper på en envis Saluki vet jag inte...! ;)
Bur låter bra, om man vänjer henne vid den gradvis, så det inte blir en chock att plötsligt spärras in i ett trångt utrymme utan möjlighet att ta sig ut! Hon får ju inte se buren som ett fasansfullt ställe där hon får cellskräck och panik! Och så borde hon få ett smarrigt märgben att gnaga på därinne. Med dörren öppen till att börja med.
Ja, lycka till! Är det inte så man säger - Dom jäv...gaste valparna/unghundarna blir dom Bästa hundarna?! Och att våra hundar är våra bästa läromästare...? Fixar du det här ska du få Diplom! :laugh:

O de gör jag då lr.. Jag uttrycker min åsikt, precis som du.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
822
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 824
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 014
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser