"Världens sämsta hundägare"

Sv: "Världens sämsta hundägare"

Vid 5-tiden vaknade jag av att buren skramlade till. Då var Zala på väg in i den och de låg båda två i den i någon timme, fram tills Wahidah tyckte att det blev lite trångt och kom och la sig i min säng istället.

Men åh vad söta de är som ligger nästan på varandra :)
förövrigt följer jag den spännande utvecklingen!

Ja det var visst så du resonerade när det gällde mig.

Nja inte riktigt.. Du kanske inte förstår mej igen, du påpekar att alla utom jag läst hela tråden eftersom jag gett tips igen om bur o ensamhetsträning o jag svarar o menar att bara för att jag ger TS tips som tagits upp tidigare så skulle jag inte ha läst hela tråden. ?

Så resonerade inte jag när de gällde dej..
Du säger "hur plockar man bort väggar och golvlister?" o jag hade i tidigare inlägg gjort klart att där drar man gränsen om vad som går att plockar bort.
Så du hade helt klart inte läst de lr iaf inte uppfattat att jag skrivit de. :cool:

Nja inte riktigt.. Du kanske inte förstår mej igen, du påpekar att alla utom jag läst hela tråden eftersom jag gett tips igen om bur o ensamhetsträning o jag svarar o menar att bara för att jag ger TS tips som tagits upp tidigare så skulle jag inte ha läst hela tråden. ?

Så resonerade inte jag när de gällde dej..
Du säger "hur plockar man bort väggar och golvlister?" o jag hade i tidigare inlägg gjort klart att där drar man gränsen om vad som går att plockar bort.
Så du hade helt klart inte läst de lr iaf inte uppfattat att jag skrivit de. :cool:

Nej du gav tips om att plocka bort allt som gick att tugga på trots att TS redan förklarat flera gånger att hunden då gick på väggar och möbler. Flera undrade hur man plockade bort detta och ditt svar blev "man får dra gränsen där". Så egentligen var det inget konstruktivt förslag alls eftersom du då indirekt skrev att det inte gick att lösa problemet genom att plocka bort saker.

Därför undrade jag om du läst tråden...

Nej du gav tips om att plocka bort allt som gick att tugga på trots att TS redan förklarat flera gånger att hunden då gick på väggar och möbler. Flera undrade hur man plockade bort detta och ditt svar blev "man får dra gränsen där". Så egentligen var det inget konstruktivt förslag alls eftersom du då indirekt skrev att det inte gick att lösa problemet genom att plocka bort saker.

Därför undrade jag om du läst tråden...

I de första inläggen jag skriver (#92 o 94) så skriver jag inga möbler o sånt. Men de kanske du inte uppfattade.
Ursäkta mej men vem fan skulle ens ge tips om att plocka bort väggar o golv? De är ju så ologiskt som de bara kan bli.. Oavsett om hunden tuggar på de lr ej.

I mina inlägg lägger jag tyngdpunkten på att plockar bort allt som går att plocka bort..
O TS svara men då måste jag ju ta bort exakt allt. De tolkar jag inte som att hon menade väggar, därför skriver jag åter igen jamen ta bort allt då o jag menar förstås inte väggar!

Flera undrade? Öhh de va du o TS.. ;)
O mitt svar var definitivt inte där får man dra gränsen..
Tycker att de står i mina första inlägg att man använder bur för att slippa tugg på möbler o sånt.. Man kan också prova stänga dörrar. Ensamhetsträning, burträning osv

Trodde inte att de skulle va så svårt att fatta att när man nått gränsen om vad som går att plockar bort så får man se till att hålla hunden borta från de sakerna..
O när de gäller saker man kan ta bort själv så ser man till att hålla sakerna borta från hunden.

Självklart löser du inte problemet enbart av att plockar bort allt.. Fattar inte ens hur nån kan se de som en lösning.
Men tillsammans med ensamhetsträning o användning av bur så tror jag att man kommer långt.

Trodde inte att de skulle va så svårt att fatta att när man nått gränsen om vad som går att plockar bort så får man se till att hålla hunden borta från de sakerna..

Nej, just det är lätt att förstå, men fortfarande har du inte skrivit hur man ska göra för att förklara för hunden att gränsen är nådd.

Så, för att formulera det ännu tydligare:
Hur ska jag kunna "dra en gräns" för min hund?

Men du har aldrig förklarat HUR man drar gränsen.

MEn då kanske du ska ta o läsa i din tråd lite mer, speciellt inlägg #124 o 132.
Skriver också i inlägg #92 att man kan prova stänga dörren.
O i inlägg #94 pratar jag om användning av bur så man slipper tugg på de större sakerna.

Om du fortsätter o läser samma inlägg så ser du vad jag svarat på de ;)

Ja det var precis så ologisk jag uppfattade dig.

Orkar inte tjafsa mer om det, lycka till med burträningen R_C.

Ja men nu är vi då på de klara med vad vi menar.. ;)

*kl*

Nu har jag varit jättekonsekvent med att man SKA ligga och vila inomhus (förutom lite idag när hon fick leka med dammsugaren för att jag skulle filma hur hon beter sig :angel:)
Jag har sagt "lägg dig!" tusen gånger i sekunden till en början, men allt eftersom har det behövts mindre och mindre och när hon hade legat någon minut så gick jag till henne, klappade lite lugnt och pratade med henne.
Hon kan nu ligga och vila även om jag springer runt i hemmet och har dörren öppen (förut ville hon alltid kolla vad jag pysslade med) och jag kan stänga in henne när jag springer runt utan att något händer, visserligen bara någon enstaka minut, men ändå! Det verkar inte heller spela någon roll om gammelhunden är i rummet eller om hon är helt ensam.

Idag hade vi, fram till kl 18 på kvällen, bara gått ut några få gånger för att rasta. Trots det så var hon LUGN. Hon har innan börjat fara runt vid 12-tiden på dagarna så att man måste ta en längre promenad då för att få det hyfsat lugnt sedan.
Vid 18-tiden tog vi en lång promenad (var ute i nästan 2 timmar). De fick springa i en gigantisk rastgård, prova att gå upp på märkliga saker i en lekplats och titta på världen. Det var helt fantastiskt ute. När vi kom in så fick de mat och nu ligger de båda på sängen och sover.
Wahidah fick precis något litet "ryck" och började fnatta runt, men då var jag på igen och sa att hon faktiskt ska ligga ner och då somnade hon. Det var bara någon form av övertrötthet som gjorde att hon vimsade runt.

Wahidah har nu på bara någon dag börjat kännas trevlig och framförallt så känns det verkligen som om det finns hopp om en bra framtid nu.
Buren har dock Zala lagt beslag på.. Hon älskar den. Jag får knappt henne ur den :p

Vad skönt att det går bättre! Även om det kommer bakslag så är det grymt skönt att få känna att man faktiskt kan, och att det går att få det att funka!

Vad skönt att höra! :laugh: Börjar det blir roligt att vara hundägare igen?

Var inställd på att behöva "tjata" ett tag till bara, det kan ta lite tid innan det är ordentligt befäst. Och kommer det ett bakslag (vilket det nästan alltid brukar göra strax innan de verkligen lär sig) så ge inte upp, det är bara tillfälligt i så fall.

Håll ångan uppe så är problemet snart ur världen. :)

Och om Zala gillar buren och hellre ligger där kanske Waha får mera utrymme att tugga på tillåtna saker utan att Zala kommer och petar?

Japp, det börjar bli kul! (och det kommer det nog vara tills hon tuggar sönder nästa grej...)

JAG HAR EN FEG HUND!
Det känns rätt komiskt, när man möter andra hundar är hon alltid glad och vill leka. När man testar olika miljöer, går på konstiga saker och hör läskiga ljud så ser hon det som vilken vanlig sak som helst.
MEN, nu vågar hon inte gå in i buren om Zala är i rummet - för hon har förstått att Zala tycker att det är hennes bur. :grin:
Hon vågar inte heller lägga sig på sängen om Zala ligger där först, så då blir det att hon lägger sig på golvet... Jag måste köpa fler hundsängar..
Sedan vågar hon inte tugga på tuggben, även om Zala är instängd i buren. Hon verkar inte förstå att Zala faktiskt inte har möjlighet att komma ut om jag stänger in henne (trots att hon mycket väl förstod att hon själv inte kom ut när hon stängdes in).
Jag får alltså skippa tuggben och köra på bara leksaker och liknande ett tag. Funderar på att släpa in några vanliga pinnar, men det blir ju så satans smutsigt då + att man kan få in småkryp om man har otur.

Om du lägger en filt över buren då? Så att Zala ligger där i godan ro men inte syns/ser ut lika mycket. Känner sig Waha lika övervakad då? Lämna öppet på en kortsida som inte är vänd ut mot rummet.

Ska prova!
Nu lät hon Wahidah komma och lägga sig i sängen trots att hon redan låg där. Knäpphund!

Nu har Wahidah tuggat mer...
Bor hemma hos morsan för tillfället och skulle gå iväg och handla mat. Eftersom hon var hemma så bestämde vi att hon skulle hålla koll på hundarna eftersom Wahidah inte "kan" vara ensam.
Vad gör hon? Jo, hon lämnar hundfan ensam och Wahidah hinner självfallet tugga upp ett större hål i en av mattorna som tuggats på förut.
Hur jävla svårt kan det vara att hålla koll på hundarna i 15 minuter när man bestämt att göra det på grund av att den ena tuggar sönder saker om man inte håller koll på henne?! GAH!

Bakslag kommer och i det här fallet var det inte alls hundens fel, utan brist i tillsyn. Så ta inte åt dig utan fortsätt tänka positivt. :) Tuggat idag, glömt i morgon!

Du har rätt.

Nu har hon legat instängd i buren i en kvart och tuggar på en tygleksak. Är lite orolig för att hon ska få i sig tygbitar bara, men jag ska se till att hitta något bättre till senare...
Jag har gått fram och tillbaka till köket för att fixa med diskmaskinen, var borta först 3 min och sedan 4 min. Andra gången skällde hon en gång, men det var ett lågt skall och när jag kom in i rummet igen så la hon sig ner.
Det här kan nog gå bra. Nu ska jag rasta hundarna, sedan blir det burträning under tiden jag sätter mig för att plugga.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
822
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 824
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 014
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka