Varm eller kallsko?

Vad skulle jag vaktat när min häst varmskoddes.

Ugnen åker med hovslagaren, en grusplan där ugnen stod på ben är tom. Det enda spår efteråt har varit spannen med vatten för att kyla skorna och den lär inte brinna.
Det beror ju självklart på hur det ser ut i omgivningen. Kan det ske säkert utan brandvakt är det ju ok. Men allt sånt ska man ju veta som hovslagare och hästägare.
 
Det heter inte varma arbeten, utan heta arbeten. Och överdrivet.... det finns regler som ska hållas. Annars får man inte jobba med heta arbeten.
”Säkerhetsregel 2 – Brandvakt

Brandvakt ska utses och finnas på arbetsplatsen – även under arbetsrast – under den tid som de Heta Arbetena utförs och under den efterbevakningstid – minst en timme – eller annan tid som den tillståndsansvarige angett i tillståndet.

Brandvakten får inte lämna arbetsplatsen förrän faran för brand upphört.

Brandvakt krävs inte när den tillståndsansvarige bedömer att det är uppenbart att arbetet kan utföras med samma säkerhet utan brandvakt”.

Stall och stallplan är generellt väldigt brännbara...
En timma efter ugnen är inpackad i bilen och bortforslad?

Klart man måste vakta under tiden men att glo på en tom stallplan där inget blivit varmt en timme låter meningslöst
 
Det beror ju självklart på hur det ser ut i omgivningen. Kan det ske säkert utan brandvakt är det ju ok. Men allt sånt ska man ju veta som hovslagare och hästägare.
Det finns en risk under tiden man utför arbetet. Ugnen är varm, den kan välta och barn djur ska givetvis hållas på avstånd. Det är brandvakt efteråt som känns meningslöst när allt gått som det ska och inget inträffat som ksn orsaka eld i efterhand.

Det är betydligt mer riskfyllt att slipa skor, då flyger gnistorna.
 
Senast ändrad:
För mig spelar det ingen roll, det är inte jag som utför arbetet. Så länge skon anpassas till hästens hovform och så, och inte tvärtom så är jag nöjd.
 
Det finns en risk under tiden man utför arbetet. Ugnen är varm, den kan välta och barn djur ska givetvis hållas på avstånd. Det är brandvakt efteråt som känns meningslöst när allt gått som det ska och inget inträffat som ksn orsaka eld i efterhand.

Det är betydligt mer riskfyllt att slipa skor, då flyger gnistorna.
Ja det står också i häftet.
 
Ja det står också i häftet.
Står det i häftet att man behöver brandvakt oavsett vilken risk det är? Läser vi samma häfte? I det jag läser står det att brandvakt inte krävs om tillståndsansvarig bedömer att det är uppenbart att det inte behövs. För mig är det uppenbart om ingen som helst brandrisk finns utifrån arbetet.
 
Står det i häftet att man behöver brandvakt oavsett vilken risk det är? Läser vi samma häfte? I det jag läser står det att brandvakt inte krävs om tillståndsansvarig bedömer att det är uppenbart att det inte behövs. För mig är det uppenbart om ingen som helst brandrisk finns utifrån arbetet.

Det står: "Brandvakt krävs inte när den tillståndsansvariga bedömer att det är uppenbart att arbetet kan utföras med samma säkerhet utan brandvakt"

Så nej, det är inte samma krav på brandvakt oavsett risk, såvitt jag kan förstå. (och den "tillståndsansvariga" är i de flesta fall gårdens/stallets ägare)
 
Det står: "Brandvakt krävs inte när den tillståndsansvariga bedömer att det är uppenbart att arbetet kan utföras med samma säkerhet utan brandvakt"

Så nej, det är inte samma krav på brandvakt oavsett risk, såvitt jag kan förstå. (och den "tillståndsansvariga" är i de flesta fall gårdens/stallets ägare)
Precis. Så stallägaren kan på sitt ansvar säga att det inte behövs, allt ansvar faller ju på denne.
 
Lite nyfiken, omfattades inte hovslagare som skor varmt av eldningsförbudet? Det är ju öppen eld utomhus.
 
Lite nyfiken, omfattades inte hovslagare som skor varmt av eldningsförbudet? Det är ju öppen eld utomhus.

Varmskoning i sig är säkert inte förbjudet, det går att utföra utan öppen eld utomhus, men ja har man öppen låga utomhus så gäller eldningsförbud som omfattar detta. Kan inte tänka mig annat.
 
Precis. Så stallägaren kan på sitt ansvar säga att det inte behövs, allt ansvar faller ju på denne.
Och då är vi tillbaks till att man inte i alla lägen behöver en brandvakt, det är säkert få stallägare som insisterar på att man ska vakta efter hovslagaren packat in utrustningen och inget varmt kommit i kontakt med omgivningen.
 
Jag förstår inte varför det skulle bli bättre passform på skon för att man riktar den varm?
Jag har kallriktat skor i över 20 år och enda gången jag har varmriktat var när jag skodde en ardenner som hade tjocka, gigantiska arbetsskor, som var omöjliga att rikta kallt.
Men vanliga ridhästskor är inga som helst problem att få perfekt passform på även kallriktat.
 
Jag förstår inte varför det skulle bli bättre passform på skon för att man riktar den varm?
Jag har kallriktat skor i över 20 år och enda gången jag har varmriktat var när jag skodde en ardenner som hade tjocka, gigantiska arbetsskor, som var omöjliga att rikta kallt.
Men vanliga ridhästskor är inga som helst problem att få perfekt passform på även kallriktat.

Det är som sagt en smaksak - och lite ergonomisk anledning för en del hovslagare . Som jag kommenterade tidigt i tråden så för min del tycker jag inte det är någon skillnad alls ang kvaliteten på skoningen alls - kall eller varmskoning.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 338
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
453
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Hästnyheter Frusna fötter och tår i kylan? Det finns flera sätt för ryttaren att hålla sig varm under vinterns ridturer. Charlotte Pettersson tipsar...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 291
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp