Vårmammor 2010 del 13 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 13 <3

Postlådan är med ute vid vägen, till och med en bit ner på den allmänna vägen:D
En lagom promenad varje dag :)

*kl*Idag tog Nelly sina första stapplande steg på egen hand..lagom en dag innan fölsisen :) Både jag och R fick se det, så det var jackpot..och så mallig hon blev:D

Och jag som sa för några veckor sedan att hon komme gå innan sin 1 års dag..och hade släppt det när det inte hände mer, och tänkte att det blir nog inte förrän efter ändå..så vips!:)
Vår stora tjej:love:

Åhhh så kul :) O grattis till henne i förskott :)

Hur många är det som promenerar själva här nu? Hur långt har övriga kommit?
De som går- är det fortfarande ok att åka vagn?? Ebba har ju börjat försöka med allt annat om hon inte är trött ;)
Min lilla Skata lär nog inte promenera när hon fyller ett... hon har iofs 5v på sig men hon går inte ens med bara en hand hos mig... Men hon har iaf lärt sig att "trilla på rumpan" när hon står överallt... O förresten. Hon kryper ibland- mn får hon bråttom så är det ålen som gäller ;)

Nelly tackar:)

Tar nog ett tag till innan hon vågar gå helt själv på "riktigt" hon är fortfarande lite feg..men det kanske lossnar nu över natten:p

Oscar går sen några månader tillbaks, men det visste ni väl redan ;)
Vagnen är helt okej sålänge den rullar, bara sitta i den och titta på när vi gör nåt annat är inte skoj.
Kan ju säga att jag är glad över att ha sele i vagnen:D

"Promenadvagnen" Står i hallen när den inte används. Det har blivit en av världens roligaste leksaker. Han ligger i korgen under och spanar (bromsad såklart så han inte klämmer sig)
Vi har en rätt lång och smal hall, så vagnen är väldigt rolig att putta själv fram och tillbaks längs den.

Här tror jag inte heller att det blir något gående före 1årsdagen.
Mikaela går gärna med stöd men vill ha stadigt tag om båda händer, så går hon längs möbler med, men klarar inte riktigt att ställa sig upp då typ alla möbler är öppna under, är det stopp och hon får bra tag tex grinden då ställer hon sig själv utan problem.
Oftast lyckas hon även landa på ändan när hon tappar balansen, men igår lyckdes hon få värsta bulan med sår i bakhhuvudet :o (tror hon landade på någon leksak) dessutom ett märke under ögat när hon försökte studera bordet lite för ingående :p

annars vet jag inte vad som tagit åt henne hon har sovi utan problem till kl 7, men nu vaknar hon 5.30-6 och är hur pigg som helst, detsamma kan man nog inte säga om mig då...

Här är en till som inte visar några tendenser till att vilja gå själv. Han reser sig upp mot allt och går obehindrat längs möbler och när man håller i båda händerna. För några dagar sedan stod han dock helt själv i några sekunder, men det var ute med skor på och jag misstänker att han inte fattade att jag inte höll i honom längre. Han brukar nämligen sätta sig direkt om man släpper.

Pratar gör han inte heller, inte ett enda ord. Det som jag trodde var början till pappa (paa) och mamma (maa) säger han inte längre. Däremot förstår han massor och pratar massor på sitt eget sätt, speciellt med katterna.

Kl
Idag skulle jag behöva åka ner på stan och byta några kläder som V fick i födelsedagspresent. Jag fattar inte att man kan sälja storlek 80 till en ettåring. (Fick kläderna av farfar med tant och de har med all säkerhet frågat vilken storlek det skulle vara. Det var samma sak till jul, då fick vi också för små kläder från samma ställe) Den här klädaffären tycker jag alltid säljer för små kläder och jag minns till och med själv när jag var liten och var in med mamma och köpte kläder där. Jag ville ha större kläder, men gubben (som fortfarande jobbar där! :eek:) hävdade bestämt att den mindre storleken var lagom. Visst, det kanske var så, men barn växer ju och speciellt tröjor vill jag gärna ha lite större så de inte åker upp och bildar glipa runt midjan. Jag har köpt storlek 86 sen före jul och jag vet ju av erfarenhet att allt krymper rätt mycket eftersom jag tumlar allt. Fast idag är en sån dag som jag inte har lust med nånting känns det som, så vi får se om jag orkar. :angel:

Ebba pratar inte heller... Men ena barnet i min mammagrupp säger tack när hon får något... Mamma o pappa med... Sambon försöker med mamma o pappa här hemma men hon är rätt nöjd med sitt eh i flera olika tonlägen ;)

Ang kläder i stl 80- hur lång är Vilgot? Jag tycker ju att Ebba druknar i stl 80 i vissa märken. Jag tror inte ens att jag behöver 86 i sommar... Eller har jag för små kläder på mitt barn?

Just det ja! Det är två stora töser som fyller år idag!

GRATTIS NELLY

GRATTIS THEA

:bump::banana::laugh:

Tjejer är väl lite mindre än killar också. Vilgot är 77 cm lång och väger 10,8 kg. Han är precis på normalkurvan men fram tills den här mätningen igår så har han legat en kurva över på vikten.

Har inte provat dom här kläderna han fick, men det var en Bagheera joggingdress och det är inget jag själv skulle köpa eller behöver ha till honom. Vi fick dessutom en precis likadan av dom när V var nyfödd. Gamla gaggiga människor. :o Vill byta den mot nån jacka istället.

Men jag håller med om att storlekarna skiljer väldigt mycket mellan olika plagg och märken. Vi har en PoP skaljacka i storlek 74 som är precis lagom nu. Även fleeceoverallen från PoP i samma storlek kan han ha utan problem. Däremot var det lääänge sen som han kom i bodys från PoP i storlek 86. Köpte förut ett par mjukisbyxor från Lindex tror jag det var i 86 och dom fick han inte ens över rumpan. Vi har också jeans i 74 fortfarande som nästan är lite stora. Men på just tröjor brukar 86 vara lagom att köpa nu, men då är de såklart lite stora.

Det är konstigt att de inte går efter samma måttabell när de syr kläderna de olika företagen. För vi har samma här. För han kan ha allt mellan 74-86.
Då är han 80 cm lång och 12 kg tung.
Det är byxor som han måste ha i 86, han har så långa ben,förutom ett par KappAhl jeans som är i 74 och sitter perfekt. Samtidigt som ett par jeans ifrån Lindex i 80 är korta som shorts på honom.

Vad snälla ni är som säger jag är duktig :love: jag hatar verkligen att träna men nu har jag hittat ngt som passar mig. Gym kommer jag nog aldrig sätta min fot i men just hemma träning bara för att bli lite fit utan att bygga muskler är perfa för mig.

Vad är powerafro? Frågade M men han gav mig ett oseriöst svar med att man sätter på sig en afroperuk och kör järnet :cool:

Armani: Snygg bikini, jag har en blå som jag köpte -09 till vi skulle åka till Mauritius, tror inte jag hade på mig den en enda gång förra året så vi får väl se hur den sitter nu med lite hängbröst ;)
Med kläder på ser jag ut precis som innan grav men naken så ser man mina hängbröst och bristningar jag fick på höfter och lår. Jag är fortfarande väldigt förvånad över att jag inte fick några på magen eftersom jag fick så mycket på underkroppen.

aneka: Han är söt din Milton, det är lite roligt när de busar till det och tjuter av skratt :love:

Emelie: Isabella reser sig upp mot det mesta nu, kan gå runt vardagsrums-bordet men hon går inte själv och helst inte ens med stöd av våra händer. Hon lärde sig krypa för 2 veckor sedan (tror jag) så hon varvar krypning med rumphasning, beror på hur bråttom hon har ;)
Även Isabella drunknar i strl 80, det enda hon har i strl 80 är byxor eftersom vi hoppade över strl 74 men då är det resår eller mudd längst ner på byxorna så att de håller sig ovanför foten. KAX-bodys har hon flera i strl. 68, hennes långärmade tröjor är alla i strl. 68 och hon har en stooor kofta från ellos i strl. 62 :D

Senaste mätning/vägning var hon 8,4 kg tung och 73 cm lång.

Inga ord här heller, ibland kan det komma något som med mycket god vilja kan likna mamma/pappa men nä inga tydliga ord än.
Däremot så snackar hon en massa obegripligt och kan bli riktigt irriterad om man inte förstår vad hon vill :D

ang kläder så har vi ännu 74/80 men börjar mer och mer använda endast 80 och vi köper inget nytt mindre än 86.
Fast vi har ett par mjukisjeans som hon fick i doppresent av sin farbror i stl 68/3-6månader som nu passar perfekt... konstiga storlekar!

*kl*

Grattis Thea och Nelly stora tjejerna!

Ja, visst är det märkligt att de inte följer normalkurvan? Men det är ju samma problem när det gäller vuxenkläder. Jag har mycket HM-kläder och där är jag (som ogravid :cool:) exakt storlek 36/S på alla kläder förutom när det gäller linnen/toppar. Jag kommer inte ens i ett linne i 36 efter en tvättning. Eller jo, men då sitter det som ett korvskinn verkligen. :confused: På Kappahl är storlekarna gigantiska och där är 32/34/XS ofta för stort.

Skulle inte klädkedjorna tjäna på att följa samma måttstandard? Jag beställer gärna kläder på internet, men törs bara göra det från HM eftersom jag vet hur storlekarna är. Vore det samma överallt skulle jag gärna beställa från andra ställen också.

STORT Grattis Nelly på födelsedagen :banana:

*kl*
Å stort grattis även till Thea på sin första födelsedag!! :bump:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 574
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 567
Senast: Edla
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
555
Senast: Rosett
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 722
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka