Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag äter en varannan dag. Det fungerar för mig. Tätare blir jag helt förstoppad av.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Kl
Läste en gravid-tidning häromdagen och där stod det ett reportage om tre unga blivande pappor.
En pappa var i 19-årsåldern och de två andra var 22 år.
Men är man verkligen en så pass ung pappa när man väntar barn och är 22 år?
Vi är det nämligen, både jag och sambon, och vi känner oss inte speciellt unga :o Så det är nog därför jag reagerade lite på det.
Vad säger ni, hur gamla är ni och era respektive och vad är en ung förälder, rent åldersmässigt alltså?
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag fick rekommendation att i v. 17 äta järntabletter för då hade jag hb på 117. Åt järntabletter som liten pga järnbrist och jag minns än i dag hur mycket magknip och hård i magen jag blev.
V. 24 så hade jag hb på 112 och jag trodde nog inte det skulle vara så dåligt för jag mådde hur bra som helst och var pigg. Var duktig i 2 veckor och åt hemafor tror jag det heter tillsammans med lactulos för att hålla den ngt tröga magen på banan. Lögn i helvete, fungerar inte och jag dicker en massa vatten. Jag har slutat att äta tabletterna igen och nu har jag varit jätte trött i ett par veckor så nu kommer jag säkert ha dåligt hb imorgon, eller sämre hb.

*kl*
Ang. blöjor, vi kommer inte använda tygblöjor. Vi blir miljöbovar och kör på engångsblöjor. Jag tror inte jag kommer att få någon hjälp med tvätten m.m. så då får det vara. Sedan så är jag bekväm och har två saker jag hatar, dammsuga och hänga tvätt (vi har ingen torktumlare).

Juzzzen - gud vad jobbigt med uvi. Men på dig verkar det ju stämma att flickor ger mycket uvi. Jag är så glad att jag inte har haft ngn sedan i våras.
Hoppas värkarna håller sig borta nu tills det är dags!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag är 23 (blir 24 i aug) och anser mig vara en ungmamma, min man däremot blir 31 nu i feb och han blir bara pappa, varken ung eller gammal ;) För mig så är alla under 25 år unga föräldrar och sedan så börjar man bli gammal förälder efter 35 (förlåt cyllene :o )
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag tycker nog att 22 är ganska ungt men absolut inte för ungt. Om man kollar medelåldern i Stockholm tex är den 38 tror jag så då är det väldigt ungt. :D

Men man ska utgå från sig själv. Jag var absolut inte mogen för barn vid 22. Är 32 nu, min mamma var 31 när hon fick mig.
Min sambo är äldre än mig.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

*Delvis kl*
Tack alla för att ni bryr er så, blir helt rörd:) jasså, tejer kan ge mkt UVI, haha, det har jag inte hört, men på mig stämmer det i så fall:p
Min kusin sa även att dom säjjer att tjejerna tar skönheten från sin mamma, och det kan stämma det med..mitt hår är så trååkigt glanslöst, jag har hormonprickar på bröst och rygg och är allmänt trist just nu, lilla jäkelunge:D

När det gäller unga föräldrar så kan jag inte tycka att man är ung när man skaffar barn vid 22, allså, ung är man ju, men inte så att man skulle räknas som "Oj, så uuung". Jag tror nog bara att det är så att i dagens samhälle (hatar dte uttrycket men kom inte på nåt bättre) så är många över 30 år innan dom skaffar sitt första barn, så det är mer vanligt att man är närmare 30 än 20..säkert så dom tänker.

Jag själv hade inte varit redo vid 22, men jag hade också tuffa tonår med panikångest, självmordstankar och diverse spärrar som höll mig låst. Jag började reda ut mitt liv när jag var 23 år, och hade som mål att jag skulle förstå mig själv och må bättre innan jag blev med barn, för både lilla bebisen och min skull! Jag har kommit en lång väg, panikångsten kommer nästan aldrig längre,självmordstankarna existerar inte alls och kommer paniken kan jag hantera den relativt bra, och jag är lycklig. :D

Jag är 27 år, blir 28 detta året och sambo blir 25 i maj!

Så jag hade varit för ung vid 22 år, men annars tycker jag inte det är konstigt på något sätt!

En annan sak som dom brukar säjja är ju att man brukar skaffa barn ungefär i samma ålder som sin mamma. Stämmer detta på er? På mig stämmer det nästan exakt, fast jag visste inte om det! Mamma fick mig när hon var 27 år, och jag är 27, blir 28 i aug..Lustigt!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Stämmer ganska bra :) mamma blev 24 i oktober och fick brorsan i januari, och jag fyller som sagt 24 senare i år.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

*Delvis kl*
Tack alla för att ni bryr er så, blir helt rörd:) jasså, tejer kan ge mkt UVI, haha, det har jag inte hört, men på mig stämmer det i så fall:p
Min kusin sa även att dom säjjer att tjejerna tar skönheten från sin mamma, och det kan stämma det med..mitt hår är så trååkigt glanslöst, jag har hormonprickar på bröst och rygg och är allmänt trist just nu, lilla jäkelunge:D

När det gäller unga föräldrar så kan jag inte tycka att man är ung när man skaffar barn vid 22, allså, ung är man ju, men inte så att man skulle räknas som "Oj, så uuung". Jag tror nog bara att det är så att i dagens samhälle (hatar dte uttrycket men kom inte på nåt bättre) så är många över 30 år innan dom skaffar sitt första barn, så det är mer vanligt att man är närmare 30 än 20..säkert så dom tänker.

Jag själv hade inte varit redo vid 22, men jag hade också tuffa tonår med panikångest, självmordstankar och diverse spärrar som höll mig låst. Jag började reda ut mitt liv när jag var 23 år, och hade som mål att jag skulle förstå mig själv och må bättre innan jag blev med barn, för både lilla bebisen och min skull! Jag har kommit en lång väg, panikångsten kommer nästan aldrig längre,självmordstankarna existerar inte alls och kommer paniken kan jag hantera den relativt bra, och jag är lycklig. :D

Jag är 27 år, blir 28 detta året och sambo blir 25 i maj!

Så jag hade varit för ung vid 22 år, men annars tycker jag inte det är konstigt på något sätt!

En annan sak som dom brukar säjja är ju att man brukar skaffa barn ungefär i samma ålder som sin mamma. Stämmer detta på er? På mig stämmer det nästan exakt, fast jag visste inte om det! Mamma fick mig när hon var 27 år, och jag är 27, blir 28 i aug..Lustigt!

Tänk att det kan vara så olika egentligen, om när man är redo!
Jag och min sambo har ju iofs varit tillsammans i drygt 7 år nu och liksom blivit vuxna tillsammans och utvecklats mycket ihop, kanske spelar det en roll också? Och vi har alltid varit väldigt trygga och "stadiga" i oss själva och med varandra. Mycket som säkert spelar roll =)

Det där med att vara lika gammal som sin mamma, när man själv blir mamma stämmer inte alls här! Mamma var 34 år när hon fick mig, och 37 när hon fick syrran. Min pappa var 30 och 33. Jag har alltid haft de äldsta föräldrarna, fast de mest ungdomliga i sättet (så siffran är ibland bara en siffra!). Dock har jag alltid sagt att jag vill få barn betydligt tidigare och det beror på att jag vill att mina barn ska få uppleva sin mormor och morfar och umgås med dem så mycket som möjligt och att mina föräldrar ska orka, vilket de verkligen gör nu.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag tycker nog att 22 är ganska ungt men absolut inte för ungt. Om man kollar medelåldern i Stockholm tex är den 38 tror jag så då är det väldigt ungt. :D

Men man ska utgå från sig själv. Jag var absolut inte mogen för barn vid 22. Är 32 nu, min mamma var 31 när hon fick mig.
Min sambo är äldre än mig.

Seriöst, är medelåldern 38?! Jag tycker det låter så gammalt, förlåt!!
Sedan tänker jag nog långsiktigt också, alltså när barnet sedan är 20 år, då är man som förälder nästan 60. Om ens barn sedan väljer att vänta lika länge på att skaffa barn, så får man ju i princip inte träffa sina barnbarn, förstår ni hur jag tänker?

Sedan kan det bli tokigt åt andra hållet! På sambons sida har många skaffat barn tidigt. Sambons morfar blev morfar första gången när han var 39 år och gammelmorfar när han var 58 :D
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag är 23 (blir 24 i aug) och anser mig vara en ungmamma, min man däremot blir 31 nu i feb och han blir bara pappa, varken ung eller gammal För mig så är alla under 25 år unga föräldrar och sedan så börjar man bli gammal förälder efter 35 (förlåt cyllene )

Ingen fara! ;)

Jag är ju 34 och i princip först bland mina kompisar att skaffa barn. Alla har långa universitetsutbildningar i bakfickan och många jobbar utomlands och reser fortf mycket osv.

Jag har innan nuvarande sambon haft ett nästan 10 år långt förhållande men det var mitt under studie/resa/party/jobba-ihjäl-sig perioden så där var barn aldrig på tal. Exet har fortf inte skaffat barn med sin nya tjej...

Däremot så stämmer det inte med min mor - hon var 19 när hon fick mig så jag är nästan dubbelt så gammal! :D
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Alltså det är märkligt det där med ålder om man tänker på att man blir "gammal" efter 35 år (min mått nu då) men om man räknar bort barnen så är man en individ i sina bästa år.

Min man har en 5-årig högskolestudie i bagaget och jag har en 1½ års efter gymnasialutbildning. Så det är mycket som spelar in NÄR man kan skaffa barn men jag var nog inte ens redo för barn för ett år sedan. Jag är en bekväm och egoistisk människa men som nu inte kan tänka mig något annat att bli mamma med uppenätter och spya på kläderna ;) så man kan ju snabbt förändras.
Sedan så tror jag att man beter sig efter hur ens umgängeskrets är. De flesta har barn och jag jobbar bara med äldre människor, mina jobbarkompisar är alla runt 50 år. Behöver nog inte nämna att jag är yngst i vänkretsen även om många bara är 2-3 år äldre än mig. Jag känner mig äldre än vad jag är och ibland så kan jag tänka "javisst ja jag är ju bara 23".
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Knappis!

Idag har jag en gnäll-dag..
Tog ut vovven på morgon-promenad och efter halva rundan trodde jag inte att jag skulle kunna ta mig tillbaks och upp i lägenheten. Envis som jag är så fortsatte jag och tänkte att i värsta fall får jag ju ringa till sambon och be honom komma ner, det var ju lika långt tillbaks så att vända var ju inte riktigt lönt.
Fick som håll på höger sida och det trappades upp och blev hela tiden värre. Till slut kunde jag knappt gå som sagt och hade riktigt ont. Dessutom ont i halsen och massor med slem i halsen, men jag kunde inte harkla mig för då spänner man ju magen och det gjorde ruskigt ont..

Väldigt obehaglig situation och sambon fick hjälpa mig med att ta av mig jacka och skor när jag kom tillbaks. Asade mig in till soffan där jag stupade. Började svettas som en gris väl där och höll på att svimma några gånger.

Sambon kom med en skivad apelsin, vatten och te och sedan lättade det betydligt. Nu har jag fortfarande ont, men har mest suttit och legat hela dagen. Så himla tråkigt bara och får ju verkligen ingenting gjort.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag vill med gnälls lite;)
Igår slaktade vi vår försenade julgris. Så hela dagen idag har gått åt till
att stycka den. Har stått upp hela tiden, jobbigare än vad man kan tro att stå vid köksbänken i 5 timmar. Är helt slut nu i rygg och fötter.
Så ska jag till Ullared igår, hoppas innerligt att fötterna känns lite bättre tills dess. Annars får väl morsan skjutsa runt mig i kundvagnen:D

På tal om ålder. Jag blir 25 5 månader efter att bebben är född, sambon blir 27 6 månader efter. Min klocka började ticka redan efter gymnasiet, men på allvar när jag va 20-21. Men sambon va inte redo helt enkelt. Jag hade till och med lagt planerna på hyllan och börjat göra upp andra planer för livet. Då kläcker han ur sig att han vil ha barn. Och så tog det sig på första försöket bara några dagar efter att han bestämt sig. Så ingen betänketid där inte.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Nej himmel och pannkaka så hög är inte medelåldern i Sthlm ens ..

Medelåldern 2008 i Sthlms län var 29,8 år.

Däremot har vissa delar av sthlms län, bl a innerstan ett snitt på ca 36 år :)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Det där med åldern stämmer inte på mej och mamma. Hon 17 och jag 21 första barnet. Hon 25 och jag 31 andra barnet. Fast vi har ju långt emellan båda två.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Annan fråga som jag glömt ställa. Äter ni järntabletter och hur funkar det? Vid inskrivning hade jag bra värden men sist bara 102 i hb, så nu är tanken att jag ska knapra i mig 2 tabletter om dagen, men det gör jag inte. Jag är så rädd att magen ska balla ur, så jag tar en tablett nästan varje dag, ibland hoppar jag över nån dag.

Hur funkar det för er?
Jag blev tvärförstoppad efter ett par veckor med Niferex. :crazy: Så jag slutade i några dagar och käkade massa katrinplommon och då släppte proppen. :o

Sen 3-4 veckor äter jag Niferex varje dag igen, men också 5 katrinplommon på morgonen och lika många på kvällen. Funkar jättebra! :idea:
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Naturligtvis finns det en massa tankar runtom när det är lämpligt för att få barn. Det är extremt inviduellt.

Jag förstår hur du tänker runtom att ha många år med sina mor och far föräldrar men i min hjärna har det varit viktigare att kunna erbjuda mitt barn en trygg miljö med trygga föräldrar i sinnet och ekonomiskt.
Men även där finns det absolut olika situationer.

När jag var 22 var min ekonomi inte stabil och jag var hungrig på att se mig om i världen.

Jag tror det bästa är att barnet har föräldrar som älskar det och engagerar sig i det. :)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Du har säkert rätt jag snurrar till det mesta men för ett par år sen läste jag att medelåldern var så hög som 38 i delar av stockholm.
Men det var kanske som du skriver delar av och inte hela. :crazy:

virr virr virr
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 220
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 901
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 568
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 526
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp