Värmeslag?

• Hästhantering
  • Trådstartare Trådstartare svea09
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 863
S

svea09

Kan hästar få värmeslag? Då tänker jag på nu när det kan bli +30 på dagarna, kan man släppa ut hästarna då om de har fri tillgång till vatten och skugga?

Sv: Värmeslag?

Visst kan hästarna gå ute så länge dem som sagt har skugga och vatten.
Är det fruktansvärt varmt så kan man ju ta in dem mitt på dan och släppa ut på kvällen igen. Insekterna tror jag stör mer än värmen.

Har dem skugga, vatten och salt så klarar dem sig bra. Ser man att hästarna blir svettiga av "att bara vara" så kan man ju vara snäll och spola av dem lite om man har tid. Jag tror som "Mirre" att insekterna stör mer än själva värmen,.

Ja, hästar kan få värmeslag. Har de tillgång till skugga och friskt vatten klarar de sig. Har du möjlighet kan du ställa in hästarna mitt på dagen i några timmar. Efter ridning kan det vara lämpligt att ge hästen betfor eller dylikt så att de garanterat får i sig vatten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 344
Senast: fijja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På Hufvudsta diskuterar vi en hel del hur vi ska öka kunskapen i hästhantering och få in det i undervisningen. Vi ser att det ofta är...
Svar
1
· Visningar
582
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fri tillgång till friskt vatten är en av de viktigaste faktorerna för en hästs hälsa och välmående. Brist på rent vatten kan leda till...
Svar
2
· Visningar
253
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men... 2
Svar
25
· Visningar
1 943
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur