Värnplikt

I försvaret behövs alla från malajer .kockar sjukvårdspersonal så alla springer inte omkring med vapen .Jag fick en riktigt bra utbildning på att köra lastbil .Mycket bättre än den jag fick på körskolan då jag utökade till E och även en bra sjukvårdsutbildning på två veckor fast jag fick slita för det med att släpa den tunga väskan med mig förutam alla personlig utrstning

Amsterdam, San Francisco eller Vancouver skulle vara de främsta alternativen.
Intressant.
Där finns ju annat att oroa sig för eller ha samvetsfrågor över, typ dödsstraff.
Vancouver är väl kanske det minst dåliga valet.
Jag bara älskar San Francisco men det finns problem med att ha ungdomar i den staden.
Precis som i Amsterdam.
Vancouver vet jag inget om på det viset.

Intressant.
Där finns ju annat att oroa sig för eller ha samvetsfrågor över, typ dödsstraff.
Vancouver är väl kanske det minst dåliga valet.
Jag bara älskar San Francisco men det finns problem med att ha ungdomar i den staden.
Precis som i Amsterdam.
Vancouver vet jag inget om på det viset.
Släpps man in får man nog räkna med att kunna bli inkallad alternativt internerad.

Nu är ju inte hela poängen med värnplikt att det är enbart de just nu inkallade ungdomarna som skall försvara alla oss andra. Det handlar också om att utbilda befolkningen överlag i krigs- och krisberedskap.
Det är lättare att sammanställa ett försvar snabbt om befolkningen redan har ett hum om vad de bör göra och bete sig. Det ökar allas chanser till överlevnad.

Nu lär jag väl bli hudflängd, men en bra sak man faktiskt lär sig i det militära(även i mer civila utbildningar) är att lyda order. Nej, jag pratar inte om att skjuta ihjäl krigsfångar utan eftertanke, utan insikten att det i vissa lägen är en mer hierarkisk ordning som fungerar bättre än en där alla får säga sin mening i alla frågor.

San Francisco och Vancouver ser jag till fullo som möjligheter eftersom maken har affärskontakter där.
Nu så är det ju inte affärskontakterna som bestämmer om man får komma in eller inte.
Under alla mina år i ett stort internationellt företag så har jag sett hur komplicerat det är både att bli insläppt och att inte bli utkastad även om man har ett ordnat arbete inom företaget.
Det låter och verkar kanske så enkelt, men det är det inte.

Nu lär jag väl bli hudflängd, men en bra sak man faktiskt lär sig i det militära(även i mer civila utbildningar) är att lyda order. Nej, jag pratar inte om att skjuta ihjäl krigsfångar utan eftertanke, utan insikten att det i vissa lägen är en mer hierarkisk ordning som fungerar bättre än en där alla får säga sin mening i alla frågor.
Japp håller med dig till fullo .Att lyda order utan att diskutera det i långbänk först och inte bara tänka på jag individen utan helt sonika göra som man blir tillsagd och svara högt och ljudligt Ja Kapten eller vad för rang man har !

Nu så är det ju inte affärskontakterna som bestämmer om man får komma in eller inte.
Under alla mina år i ett stort internationellt företag så har jag sett hur komplicerat det är både att bli insläppt och att inte bli utkastad även om man har ett ordnat arbete inom företaget.
Både USA såväl som Kanada lär välja vilka de släpper in utifrån vilka de anser mest eftertraktade för det egna landets försvar/produktivitet/överlevnad, då lär man behöva mer än personliga kontakter, t ex nyttiga utbildningar eller spetskompetens inom samhällsvitala områden.

Nu är det så att det hittills inte har varit några som helst problem för min mans kontakter att rekrytera folk från Sverige till företagen i SF och Vancouver så jag ser inte den biten som ett större problem. Än så länge har ingen blivit utkastad heller...

Både USA såväl som Kanada lär välja vilka de släpper in utifrån vilka de anser mest eftertraktade för det egna landets försvar/produktivitet/överlevnad, då lär man behöva mer än personliga kontakter, t ex nyttiga utbildningar eller spetskompetens inom samhällsvitala områden.

Det räcker i princip med att det finns företag som anser att de behöver den kompetens man faktiskt erbjuder. Samhällsvitalt behöver det knappast vara.

Nu är det så att det hittills inte har varit några som helst problem för min mans kontakter att rekrytera folk från Sverige till företagen i SF
Det kanske är enklare nu än då.
Det fungerade oftast bra då med men att påstå att det var "utan några som helst problem" skulle jag inte vilja göra.
Kanada var enklare, men jag har bara erfarenhet av Montreal.

Det hände att vissa kom hem av immigrations-skäl från både USA och Kanada.

Jag är inte heller säker på att vuxna barn får komma med hur som helst.
Eller stanna kvar när de blir myndiga.

Det verkade också finnas en tidsgräns när de önskade att man åkte hem igen.

Så ser man till att de pluggar vilket jag krasst nog mer eller mindre förutsätter att de kommer göra. Att studera på högskola/universitet i både USA och Kanada brukar gå alldeles utmärkt att lösa.

Jag lovar att varken min man (som erbjöds en tjänst i SF) eller hans kollegor utför samhällsvitala arbeten. Det är en grov överdrivt att det behöver vara så. Sedan är det klart att kompetens inte räcker. Du ska väl t.ex. ogärna ha ett kriminellt förflutet... vi klarar den biten också.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 951
Senast: malumbub
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 437
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur