Vart är dressyren på väg?

Tycker det är skrämmande hur vissa klankar ner på eliten. De är väl också människor med fel och brister? Att de tävlar kanske de gör för att det krävs ekonomiskt och för att de tycker det är roligt, inte för att säga att de är störst, bäst och vackrast!

Visst har eliten också problem med ridningen och de flesta
inser faktiskt att de har fel och brister. Men långt ifrån
alla inser detta och så fort man ifrågasätter något så
hugger dom.

För inte ska vi alla säga att eliten rider som gudar/gudinnor
allihopa och inte få lov att ifrågasätta dom? :confused:

Sen så är det inte många ryttare som tjänar speciellt mycket
pengar på tävlingsridningen. Att hålla i träningar och främst
sponsorpengar är de största inkomstkällorna. Och visst får
de inga sponsorer om de inte tävlar, men att börja med
tävlingsridning för att man ska tjäna mycket pengar, ja då
behöver man nog tänka om.
 
Det har du i och för sig ganska rätt i.
Dock var det ganska länge sedan jag jobbade utanför
"hästeriet" så jag har väl inte så bra koll. :o
Har endast jobbat på en annan arbetsplats, och där förekom
det faktiskt inget skitsnack alls. :eek:
 
Ja, men man ser ganska lätt om folk vill ta åt sig av andras
argument eller bara lyssnar på sig själv. Så ibland är det
bäst att bara inte svara på vissa personers inlägg, för man
vet att det kommer ingen vart. ;)
 
Det var det jag försökte svara på i mitt förra inlägg!

En ryttare som har lite halvkass sits, men som jobbar med SIG SJÄLV och inte försöker jobba hästen med hjälp av tygel & underskänkel rider bra! Även om hon sitter dåligt och hästen inte går i form. Att rida bra handlar ju om att rida på sin egen nivå (tycker jag). Alla är vi dåliga ryttare i början. Vissa har lättare än andra, men de kan inte allt från början de heller.
Det är ju därför som folk idag rider så GRÄSLIGT dåligt. Eftersom de hela tiden försöker göra saker som de inte är redo för. Även att tävla är en del av utbildningen (om man har det som mål). Har man aldrig tävlat tidigare bör man ju vänja hästen vid tävlingsklimat innan man tävlar en hög klass som kräver att allt går perfekt, eller?

(Detta inlägg riktias inte dirrekt till någon specifik)

Finns det ingen som tycker som jag?
 
Om det var bättre förr så ta tag i det då. Om vi vill ha ut duktiga lovande ekipage, kan vi inte sitta här och skrämma bort dom.

Du kan starta en ridskola där du anställer folk som kan det här med gammal ridkonst.

Jag tycker det är roligt att åka och se på ponnytävliningar, då jag tycker dom flesta ser lovande ut.

Oroa dig inte för framtiden duktiga ryttare kommer alltigt att finnas.
Lisa
 
Tyvärr är det svårt att rida bra om sitsen är dålig eller ens halvkass eftersom allt hänger ihop. Händerna sitter fast i armarna som sitter på kroppen...../T_B :)
 
Jag tror inte att vi menar samma sak med knäslut, faktiskt. ;)
Det du beskrev lät ju inte så tokigt.... :smirk:
För mig innebär det knipande knän och lättridning utan stigbyglar. Oh, så avspänt. :angel:
Inte bra med andra ord!

Jag tror faktiskt att vi menar samma sak med "bra ridning". :) Enligt min mening ska sitsen följa med men inte spänna och driva överdrivet. Underskänkeln ska ha böjda och elastiska knän. Uppdragna hälar är förbjudet! :o Motverkar en flexibel och rörlig skänkel som gungar i takt med hästen.
Det verkar ju vara överensstämmande, eller hur. :p

Jag är tidigare lärd att driva mycket mer med sitsen.
Det verkar som man har gått ifrån det nu eller så är det bara olika instruktörer som lär ut olika.
Just nu jobbar jag mycket med att slappna av i underskänkeln och låta den jobba i takt i traven.
Problemet är när man ska göra något, skänkelvikning till exempel. Då blir det lätt spänt och uppdraget.
Tidigare är jag som så många andra lärd på tunga ridskolekolosser. Sporrar var dessutom bannlyst och man var tvungen att ta i som bara den. Såklat det blev spänt då.
Nu får man vackert lära om. :D

Som svar på din fråga; ja jag tror vi tänker mer lika! :)
 
Vilken negativ tråd!!

Här uppe i norr tycker jag att dressyren är en liten gren, de flesta tävlar i hoppning. Tänk om alla de som faktiskt tävlar dresssyr som inte är superduktiga skulle sluta då skulle vi knappt ha några tävlingar alls.

Jag tror att en del av problemet kan ligga i att vi avlar fram för svåra hästar?! Stora Hästar med stora gångarter! Det är svårare att rida dessa hästar anser jag, krävs ett mycket bra säte osv...

Mitt lilla sto(160cm)har medel gångarter som är otroligt mjuka, kompakt och är född i form. För ryttare på min nivå(lätta klasser) så är det enligt mig den ultimata hästen. När man blir duktigare o hästen kanske inte räcker till kanske man ska fundera på att köpa en med större gångarter osv...

mvh/Ellinor
 
Jättebra inlägg!
Tycker också det är en negativ tråd. :(
Personligen har jag i alla fall sett mer dålig ridning och felridna hästar hos hoppryttare och skogsryttare än dressyrryttare. Men det är alltid dressyrryttarna man gnäller på. :confused: Konstigt! Dom försöker ju i alla fall. :)

Jag tror också precis som du att man avlar fram alldeles för mycket "superhästar". Problemet är ju att alla vill ha likadana hästar som de elitryttarna, även om det kanske inte är det optimala. Jag är inte bättre än någon annan på den punkten, ska jag erkänna. :o :D
 
För inte ska vi alla säga att eliten rider som gudar/gudinnor
allihopa och inte få lov att ifrågasätta dom?

Klart man får ifrågasätta, dock tycker jag att det ofta blir ren nerklankning, avundsjuka och personliga påhopp i sådana här trådar.

Sen så är det inte många ryttare som tjänar speciellt mycket
pengar på tävlingsridningen. Att hålla i träningar och främst
sponsorpengar är de största inkomstkällorna. Och visst får
de inga sponsorer om de inte tävlar, men att börja med
tävlingsridning för att man ska tjäna mycket pengar, ja då
behöver man nog tänka om.

Precis, jag menar inte att man tjänar pengar på tävlingar men att man måste tävla för att synas.
 
Tyvärr finns ju inte paradiset... :crazy:

Visst vore det trevligt om bara de bästa ryttarna fick de bästa hästarna men det är en utopi. Pengar finns och vi lever i en marknadsekonomi.

Jag tycker sverige har en enorm bredd med våra ridskolor och med tanke på antalet hästar i vårt lilla land!

Dock har vi i alla sporter det typiska problemet med att vi är för få invånare, därför har vi ingen jämn tillströmning av utövare utan får åka mellan divisionerna lite.

Själv vet jag ju varför jag håller på med häst och varför jag vill bli bättre, varför jag sitter och harvar och tränar utan att ha tävlingar och rosetter som mål. Häst för mig det betyder gemenskap, ro i sinnet, frisk luft, motion, många glädjestunder och ibland; total harmoni och samarbete med ett djur som väger ett halvt ton!! Det är en mycket speciell känsla tycker jag.

Jag säger bestämt att det inte finns någon människa som satsar så mycket som en elitsatsning kräver bara för att få en rosett. Dock kan äran i att vara världsmästare göra att man pallar den här regniga, mörka morgonen också...

Men kärleken till djuren finns där, annars hade man inte hamnat i denna sport.

Till slut, jag lär mig saker varje dag och försöker föra de vidare. Trampar på folk gör jag inte förräns de missköter sina hästar.
 
Du kan starta en ridskola där du anställer folk som kan det här med gammal ridkonst.

Varken tiden eller möjligheterna finns tyvärr till detta.
För det första så bor vi otroligt långt ifrån allting,
och det finns två ridskolor inom något sådär nära avstånd.
Och jag vet att folk hellre rider på en ridskola med ridhus
och där de hellre får komma ut och tävla lite, än på en ridskola
utan ridhus (nåja, ett otroligt litet finns) och longeras
i två år.

Däremot är jag faktiskt ute och håller en del privatträningar,
men min tid räcker helt enkelt inte till, tyvärr. :(
 
Alla som avlar vill avla fram en stjärna.
De vill ha hästen så bra som möjligt.
Dock finns det folk som avlar utan att bry sig om hur
psyket blir. Finns ett exempel på det, som kan räknas till
Sveriges bästa dressyrhästar.

Är det inte bättre att sporten är liten, men naggande god
(dvs att folk rider trevligt, även om det inte är så många
som tävlar) än att sporten är stor och en stor majoritet
rider förj*vligt? :confused:
 
Har sett otroligt många felridna hästar där också, men
en hopptråd kommer. :devil: Har inte hunnit med bara. :D
 
Visst är det skillnad på hästar förr och nu. Dagens dressyrstjärnor har massor med utstrålning och power. Det är bara jäkligt synd att det förvaltas så illa i många stycken. Jag hade mer än gärna sett Boltenstern eller St Cyr på någon av dagens stjärnhästar. Jag anser dock inte att hästarnas exteriör påverkats av ridstilen, den har avlats fram.
 
Nja, har vi mer framgångar NU än när Boltenstern och St Cyr var i tagen. Skulle inte tro det
 
Nirak har kommit på en jättebra och diplomatisk idé!! :idea:
Gunvor verkar ha många ideér och funderingar. Istället för att bara diskutera här kanske hon skulle kunna ge sig på att försöka förbättra dagens dressyrkvalitet. Hon har ju själv tävlat svår klass dressyr :bow: så hon får se till att börja träna en massa dressyrfolk och hjälpa dem lite på traven! :idea: :)
Antagligen jobbar hon redan som tränare. Folk som tävlat svår klass tenderar att bli "uppraggade" ganska omgående, men om hon inte redan är tränare så tycker jag att jag har kläckt världens idé!! :D

Nirak
 
Var inne och tittade på dina fina bilder. Vad är det för härstamning på Radon?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 363
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp