Bukefalos 28 år!

Vart är vår sport på väg?

Sv: Vart är vår sport på väg?

Det handlar ju om möjligheter att röra på sig som kan mätas fysiologiskt.
Man kan t.ex. mäta ledvätskans kvalitet.
Och den blir bäst om hästen kan röra på sig kontinuerligt.

I förrgår så var jag och tittade på hoppträning.
8 stora hopp-hästar tränade på en yta av 20m x 40m.
Det var en yta som räckte utmärkt för ett rejält träningspass.
De hoppade en bana.
Då så är det ju mest bara larvigt att försöka påstå att den ytan inte skulle räcka för några Islandshästar att röra sig på om underlaget är bra.

Jag har dock aldrig sett hoppträning utföras i en box.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Vi kan faktiskt inte veta om lösdriften har bidragit till segerprocenten, det krävs ganska omfattande undersökningar för att vara säker på något sådant och även med omfattande undersökningar kan man inte uttala sig om någon enskild tränares hästar.

Vidare kan vi inte veta om det skulle bli ännu bättre (eller kanske sämre) med en större lösdrift eller någon annan form av uppstallning. Lösdriften kanske ökade segerprocenten pga att det var dålig stallmiljö och hästarna hade kanske reagerat lika positivt på att byta ut strö, minska dammet, fodra oftare etc, segerprocenten är också beroende av vilka hästar man har och tränarens skicklighet.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

En sak som man säkert vet är att leder och senor mår bra av kontinuerlig rörelse.
När hästen står stilla ett längre tag så går smörjningen ur lederna.
Och det tar en kvart i skritt för lederna att smörjas igång igen.

Bäst för lederna är att alltid vara smorda.
Detta vet man säkert.
Och det är därför som dessa skrittmaskiner har blivit så populära.

För att uppnå kontinuerligt smorda leder så behövs inga stora ytor.
Men det går inte att få den effekten i en box.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

En sak som man säkert vet är att leder och senor mår bra av kontinuerlig rörelse.
När hästen står stilla ett längre tag så går smörjningen ur lederna.
Och det tar en kvart i skritt för lederna att smörjas igång igen.

Bäst för lederna är att alltid vara smorda.
Detta vet man säkert.
Och det är därför som dessa skrittmaskiner har blivit så populära.

För att uppnå kontinuerligt smorda leder så behövs inga stora ytor.
Men det går inte att få den effekten i en box.
Jag håller med dej.
Självklart måste hästarna få möjlighet att röra sej utan att det sitter någon på ryggen. Därför är inte ständig boxvistelse något bra alternativ för hästens välmående. Det är ägarens skyldighet att se till att hästen har en bra rasthage med vettigt underlag.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Nä men vi kan vara överens om att hästens naturliga beteende är att vara i rörelse c:a 20 tim dygnet och äta under den tiden. Man måste nog då ha en stark självsuggestion för att tro att stå timmar i box är bra för hästen :crazy:
Man kan undra hur det är ställt med den häst som hellre står på 3x3 m än går ute i tillräckligt stor och omväxlande hage med artfränder :eek:
Snacka om taskig barndom:cool:

Läs gärna vad professor Ingvar Fredricson har att säga om saken:
Naturlig uppfödning av hopphästar i Sörmland

De hittillsvarande erfarenheterna av denna uppfödningsform är klart positiva. Fölen och unghästarna har utvecklats väl och inga skador relaterade till den dagliga hoppningen har kunnat konstateras. Dessutom vet vi redan erfarenhetsmässigt att hästar som föds upp i lösdrift med rikliga möjligheter att röra sig i frihet på stora markområden blir hållbara, givetvis under förutsättning att de i övrigt sköts professionellt.

Rolle, som inte heller begrep bättre förr i tiden ;)
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Kanske har ni också några funderingar i ämnet? Utan att gå till personangrepp eller starta en pajkastning, då det inte är min mening med tråden.

/Maria

Tar mig friheten att klippa in detta, då det börjar bli lite pajkastning nu mellan Boj och Inte_Ung tycker jag...eller snudd på i alla fall....det börjar bli lite " jag har inte skrivit så" "nej men det har inte jag heller"...."jag menar så här" "och jag menar så här" när ni egentligen tycker ganska lika även om ni har olika sätt och olika argument att föra fram det på.

Visst hör diskussionen till ämnet, de flesta vi gör med våra hästar påverkas ju av hur vi håller dem. Men jag tror också att de flesta här inne är överens om att ett gott horsemanship är a och o vare sig man är tävlingsryttare eller fritidsryttare. Likaså att man är skyldig sin häst att låta den leva så naturligt som möjligt. Sen är det tragiskt att inte det efterlevs i alla läger. Tycker dock inte man ska behöva skämmas för att säga att man gillar att tävla och träna, eller att man ska behöva försvara sig i absurdum för att man gör det. Är man medveten om vilket ansvar man har för hästens väl och ve, 24 timmar om dygnet, och har man rent mjöl i påsen, som Muninn sa, så behöver man ju inte ha något dåligt samvete för att man "utnyttjar" hästen för sitt eget nöje. Ja hästen var ett vilddjur från början, är till viss del fortfarande, men nu är det så att vi rider på dem, och tävlar. De som tar hand om sina hästar på ett bra sätt, fortsätt med det, de som inte gör det, skäms och skaffa er en frimärkssamling istället.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Hur tycker du att en bra tävlingshelg skall se ut för hästen då?
Om man skall ta hänsyn till leder och senor samt hästens övriga fysiologi.
Och även med hänsyn till hästens magsäck som i alla lägen bör vara tillräckligt fylld med fibrer för att magsyran inte skall skvimpa över på de delar som fräts sönder av den.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja du...jag kan ju bara tala för mig själv...själv har jag aldrig varit borta över en hel helg och tävlat. Det har varit endagarsresor jag gjort med mina hästar. Jag har med mig det egna höet, tar med rejält så det finns hela dagen, tar med mig vatten, lägger betfor i blöt, ser till att hästen dricker ordentligt, och äter. Promenerar runt med hästen om det blir lång väntan mellan uttagning och final, undantaget var förra sommaren på MÖRS sommarlätta då det VRÄKTE ner regn hela dagen, ni som var där vet att det som gällde för hästar och människor var att krypa in i bilen, och lasta hästen i transporten, vissa tappra hade sina hästar i hagen, jag hade inget material med mig den dagen. Jag kan lugnt påstå att min häst inte fick några men av den dagen, jag höll honom torr hela tiden, han hade mat och vatten mm mm...Jag försöker helt enkelt se till att hästen har det så bra och lugnt som möjligt även om man är i annan miljö.

Hur magsäcken fungerar vet jag, mina hästar har ständig tillgång till grovfoder för just magarnas skull (hösilage + halm att tugga på). Därför tar jag alltid med mig tillräckligt med grovfoder.

Om jag någon gång skulle vara borta över en helg med min häst skulle jag göra samma sak, tycker det är superviktigt att ta hand om sin häst även om man är borta under tävling. Extra viktigt att värma upp/skritta av/varva ner, just för att hålla igång hästen. Som sagt har jag ingen erfarenhet av stora tävlingshelger, men en dag borta på tävling så gör jag i alla fall det så trevligt för hästen som möjligt.

Sen hur elitryttarna gör med sina hästar under tävlingshelgerna vet jag inget om. Det finns säkert både noggranna och ickce noggranna även där....

Jag minns att jag förra året reagerade på en ungdomsryttare på en nationell tävling på våren, h*n hade ridit en final, hästen hade skött sig exemplariskt, det var varmt, hästen var rejält svettig, kort och gott den hade gjort ett jäkla bra jobb....när ryttaren var klar gick denne och ställde sig och snackade med några, utan att ta hänsyn till att hästen stod bredvid och var knappt avskrittad...sånt retar mig nåt oerhört...sedan jag var liten fick jag det itutat i mig att först tar man hand om hästen, sedan sig själv. Som tack för jobbet så fick hästen alltså stå och vänta medan ryttaren pratade strunt, istället för att den fick belöning i form av nedvarvning, rykt, mat vatten osv...det fick den väl sen kanske, men just det att h*n bara gick rätt ut från ovalbanan och gick och ställde sig och pratade. Nej det tycker jag inte är gott hästmannaskap.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det som jag funderade över var om de var avsedda att vara provocerande.
Jag försöker inte provocera utan jag försöker diskutera missförhållanden.
Syftet verkar vara olika.



Nej det handlar inte om vare sig betraktaren eller åsikter.
Utan om hästarna och vad de mår bra av.

Det är helt olika.
Och något som det forskas om på olika sätt.
En forskning som sedan leder bl.a. till olika Djurskyddsföreskrifter som vi måste följa.


Nu går du till ytterligheter, jag tror nog att de flesta följer djurskyddsföreskriften sen finns det ju en och annan som kanske inte har förstått vad det innebär och genom det får reprimander av olika skäl.

Men din åsikt är den, att hästen ska gå i en hage storlek oväsentlig och inte stallas in min åsikt är att man får se till hästens behov, Vissa mår bra av att gå ute dygnet runt och andra passar inte för det utan behöver komma in för att få äta i lugn och ro. Inget av dessa strider mot djurskkyddsföreskriften varför det alltså handlar om rena åsikter upp till betraktaren.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det spelar ju roll att det är tillräckligt naturligt.

Travtränare Hans Adielsson satte sina hästar på lösdrift.
Något som har bidragit till hans höga segerprocent.
Det är inga stora lösdrifter men det ger hästarna möjligheten till att vandra mycket vilket är något som de är byggda för.
Denna möjlighet till att vandra verkar ha givit en högre tålighet för träning.

Hästar kan inte vandra i en box.

Nu är ju inte han ensam om det, utan många tillämpar denna metod som föl innan de körs in men sen blir det en helt annan sak.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Vissa mår bra av att gå ute dygnet runt och andra passar inte för det utan behöver komma in för att få äta i lugn och ro. Inget av dessa strider mot djurskkyddsföreskriften varför det alltså handlar om rena åsikter upp till betraktaren.

Håller med helt här. Eksemhästar tex. har ju ofta ett behov av att få gå in om det inte finns ett skydd i hagen.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag håller med dej.
Självklart måste hästarna få möjlighet att röra sej utan att det sitter någon på ryggen. Därför är inte ständig boxvistelse något bra alternativ för hästens välmående. Det är ägarens skyldighet att se till att hästen har en bra rasthage med vettigt underlag.

Ständig boxvistelse är det då ingen som förespråkar, hua ligen säger jag. Däremot så räcker det inte med en rasthage om man vill att hästen ska röra igång sin ledvätska, sen pratade I_U om en hage på 20x20 m i ett tidigare inlägg och faktiskt är en sådan hage ej heller tillräcklig för att få igång ledvätskan. Men vill man däremot bara att hästen ska få lufta näsan så räcker det ju naturligtvis, men jag antar att det inte är det man är ute efter när det gäller hage.

Ska vi sedan se till helheten så är det inte bara ledvätskan man ska stirra sig blind på, en häst måste ju få ta lite längre galopp sträckor för att få möjlighet att ventilera sig även utan ryttare också och det kan ju bli svårt vid väldigt små hagar.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Nu är ju inte han ensam om det, utan många tillämpar denna metod som föl innan de körs in men sen blir det en helt annan sak.

Han tillämpar metoden på tävlande hästar i toppkondition.
Alltså på de hästar som är de som vinner.
Under just den tidsperiod som de vinner.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men din åsikt är den, att hästen ska gå i en hage storlek oväsentlig och inte stallas in ....

Nu så tillskriver du mig åsikter som jag inte har.
Naturligt för hästen är att gå ute hela tiden.
I naturen finns inga stall.

Jag har ingenstans påstått att det i alla lägen skulle vara det bästa.
Däremot så påstår jag att man måste ta hänsyn till hästens fysiologi.
Och alla hästar tappar smörjningen i lederna efter att ha stått stilla i ett stall över natten.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Eksemhästar tex. har ju ofta ett behov av att få gå in om det inte finns ett skydd i hagen.

Men där så handlar det ju om sjuka hästar.
När vi kommer till sjukvård så kan ju även uppstallning dygnet runt i flera månader vara nödvändigt.

Men det är fortfarande inte naturligt.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag kan lugnt påstå att min häst inte fick några men av den dagen,

Frågan är hur mycket nötning det bli i lederna av att tävlas efter många timmars boxförvaring.
Smörjningen från förra ridpasset håller ju i sig ett bra tag men inte över t.ex. natten.

Så när man då tänker på hästar som ligger ute på tävling mycket och på hur mycket de står i box mellan prestationerna så har ju de ryttarna ett enormt ansvar för att se till att hästen inte ansträngs innan den har tillräckligt med ledvätska i sina leder.

Ungdomsryttaren visade ju på en dålig hänsyn till hästen.
Och det där måste man ju passa sig för så att det inte blir dåligt.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ständig boxvistelse är det då ingen som förespråkar, hua ligen säger jag.
Men det är ju det som blir i samband med en tävlingshelg.
Plus inspärrandet i transporten i många timmar för resan till och från tävlingsplatsen.
Och till vardags så blir det lätt 16 timmar på box per natt.
16 timmar är länge för ett djur skapat för ständig rörelse.

.... en häst måste ju få ta lite längre galopp sträckor för att få möjlighet att ventilera sig även utan ryttare också ....
Det tror jag inte alls är nödvändigt.
Inte med tanke på hur kapplöpningshästar klarar av sitt arbete.

Vilken fysiologi skulle det vara som gör att ventileringen sker sämre med ryttare på ryggen?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Hur magsäcken fungerar vet jag, mina hästar har ständig tillgång till grovfoder för just magarnas skull (hösilage + halm att tugga på).

Vilket ju då motsäger Boj's påstående om att det skulle vara onaturligt för hästen med fri tillgång på grovfoder.
Den är skapad för att äta hela tiden.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

... sen pratade I_U om en hage på 20x20 m i ett tidigare inlägg och faktiskt är en sådan hage ej heller tillräcklig för att få igång ledvätskan.

Det beror väl på vad hästarna gör i hagen.
Leker de eller rör sig på annat vis så räcker det ju.
Annars är långa remsor av hagar där hästarna stimuleras till att springa bredvid varandra bra för rörelseapparaten.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Vilket ju då motsäger Boj's påstående om att det skulle vara onaturligt för hästen med fri tillgång på grovfoder.
Den är skapad för att äta hela tiden.

Eller i alla fall 18 timmar om dygnet...

Det jag tror Boj menade, eller så var det jag tolkade det i alla fall är att "risken" med att ha hästarna på lösdrift är att om man utformar det hela fel, så lägger man ut en stor hösilageboll, placerar vattentunnan någon meter därifrån, så står, äter, och skiter hästarna i princip på samma ställe. De praktiskt taget bor i hösilagebollen.

Jag tycker verkligen att lösdrift är super MEN...då ska banne mig lösdriften vara utformad och byggd på ett bra sätt. Ett tag när det här med lösdrift började bli jättepopulärt (vet av egen erfarenhet, stod i gammalt stall där det blev en del lösdriftshästar) så tänkte man inte på hur de utformades. Man slängde bara ut hästarna i en, trodde man, tillräckligt stor hage, som dessutom inte var dränerad vid grindarna och matstället tex, ställde ut en bal, ställde vattentunnan vid grinden eftersom det är bekvämast för människan.

Det slutade med att hagen blev fullkomligt söndertrampad och leran stod upp till knäna på hästarna, maten drogs runt på marken ändå för foderhäckarna var för dåliga, det blev trångt vid maten, hästarna hade aldrig någon större lust att SIMMA ut genom leran för att komma till torrare delen av hagen. De stod alltså still rätt mycket och bara åt hela dagarna... Detta är ett skräckexempel, jag själv och många med mig propsade på att stallägaren skulle fixa detta. Stallet blev sedermera nedlagt, jag flyttade innnan det.

Så lösdrift- ja tack om den är bra gjord! Dessa hästar hade problem av och till med rötiga hovar, så i deras fall hade lite boxvistelse varit bra ur den synpunkten.

Men nu känns det som att det hela glider lite bort från trådens rubrik..igen :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Shop to you drop, del 4
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp