Bukefalos 28 år!

Vart är vår sport på väg?

Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag börjar bli nyfiken på vad du använder dina hästar till. För enligt dig så ska man inte rida, träna, tävla eller göra någonting annat med dem....eller får man bara göra det om man har sina hästar på lösdrift?
Jag rider och kör och tränar och avlar och förut så tävlade jag mycket.

Om man inte har lösdrift så måste man kompensera för det.
Ta in hästarna om det börjar regna - i en lösdrift går de in när de vill och slipper att bli blöta.
Motionera dem noga med och utan ryttare.
Med en massa mera.

Om man gör allt detta så går det säkert bra - kanske.
Om inte hästen får hosta av stallmiljön eller spatt och kotledsinflammation av ryckigt arbete.


Så enligt dig skulle jag inte ha häst menar du....:crazy:För jag har inte tillgång till lösdrift. Jag tar mig själv som exempel igen eftersom jag inte kan tala för hur andra har det..
Det kan jag inte veta eftersom jag inte vet på vilka sätt som du kompenserar hästen för den tid du låser in den eller för att den inte har hus i hagen.

Så de går alltså ute dygnet runt, men har inte möjlighet att tugga hela tiden.
Varför måste lösdrift vara = äta konstant?
Om inte boxhållning måste vara det?

En halmad ligghall tar i.o.f.s. hand om den delen.

Då tycker jag "mitt" stall är mycket bättre.
Visst.
Men vad tycker hästen?
Det är ju det som är frågan.
Livet ur hästens perspektiv.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja precis och de lösdrifter jag sett har INTE HAFT DET, alltså har det varit icke-fungerande lösdrifter.

Det måste man ha enligt Djurskyddslagen.
Eftersom att det står i föreskrifterna.

Man skall inte jämföra olaglig hästhållning med laglig hästhållning.
Om du skall jämföra lösdrift med stall så måste ju båda alternativen vara enligt de lagar och regler som vi måste följa.
Självklart så vill man inte ha sin häst på en anläggning som inte uppfyller de bestämmelser som finns.

Men det trodde jag inte var vad vi diskuterade här.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag rider och kör och tränar och avlar och förut så tävlade jag mycket.



Om man inte har lösdrift så måste man kompensera för det.
Ta in hästarna om det börjar regna - i en lösdrift går de in när de vill och slipper att bli blöta.
Motionera dem noga med och utan ryttare.
Med en massa mera.

Om man gör allt detta så går det säkert bra - kanske.
Om inte hästen får hosta av stallmiljön eller spatt och kotledsinflammation av ryckigt arbete.

Beträffande stallmiljön så har vi kallstall, just för att undvika tex hosta och dålig stallmiljö. Mina hästar är inte klippta så de står inte heller med täcke på sig inne. Som sagt-de springer själva i hagen också...ja jag kan ju inte bygga om ett stall till lösdrift som inte är mitt eget. Du är så svart och vit i dina argument. Du dömer ut ALLA som inte har tillgång till egen gård. Du dömer ut de som tävlar, fastän du gjort det själv. Det är en sak att föra en diskussion, som mycket handlar om att ta och ge, en annan sak att hårdnackat säga "så här är det" " gör du inte så ska du inte ha häst"...Vakna upp och inse att olika lösningar finns, och när man inte har tillgång till den optimala lösningen lösdrift så får man hitta på något annat. Som sagt har du frågat elitryttarna hur de gör? Klankar du ner på dem också eftersom de ställer sina hästar på box?

Det kan jag inte veta eftersom jag inte vet på vilka sätt som du kompenserar hästen för den tid du låser in den eller för att den inte har hus i hagen.

Ja jag är hemsk som "låser" in min häst om natten...suck....

Varför måste lösdrift vara = äta konstant?
Om inte boxhållning måste vara det?

En halmad ligghall tar i.o.f.s. hand om den delen.

Finns ingen halmad ligghall i den lösdrfiten jag tog upp.

Visst.
Men vad tycker hästen?
Det är ju det som är frågan.
Livet ur hästens perspektiv.

Ja vad tycker hästen....eftersom hästar inte pratar så kan jag ju inte fråga. Det gäller för mig att som ägare titta på hästen, stämma av. Man ser på en häst när den mår dåligt. Man ser det på pälskvalitén, avföringen, ögonen, hur hästen uppför sig, mm mm.....

Jag ger mig nu. Jag har inget dåligt samvete för hur mina hästar har det. Du är som att prata med en vägg. Du förstår liksom inte det jag säger ju. Det låter på dig som att du tror att jag är emot lösdrift. Men det är jag inte. Jag har bara inte den möjligheten just nu. Nu frågar jag ärligt: Ska jag sälja mina hästar tycker du? Ge gärna förslag på hur jag ska göra. Kan du hitta en väl fungerande lösdrift uppe hos mig- toppen! Ge mig konkreta förslag på hur jag kan förändra stallmiljön där jag har hästarna. Jag äger inte stallet, hagarna runt omkring. Så långt det är möjligt har jag påverkat min hästhållning. Jag har valt bort ställen där jag anser att hästarna skulle må sämre. Är jag en dålig hästhållare? Om du enbart är ute efter att provocera mig så har du lyckats. Men jag bjuder på det.:D

Övriga i tråden: hur ser ni på detta....är man en dålig hästägare som inte har sina hästar på lösdrift? Hm nu blev det lite trådkap här inser jag. Moderator får banna mig om det är uppåt väggarna...:crazy:
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Övriga i tråden: hur ser ni på detta....är man en dålig hästägare som inte har sina hästar på lösdrift?

Det tycker inte jag, inte generellt sett. Man bara inte inser eller orkar bry sig, medvetet eller inte, vilka förutsättningar som gör en lugn, stark och mentalt stabil häst.
Visst, en häst är fantastisk på att anpassa sig så visst kan man tro att den trivs att stå på 3x3 m i timmar. Men hur hade hästen varit med de rätta förutsättningarna? Uppväxt i grupp med åldersblandade individer på tillräckligt stora ytor?
Jag kan acceptera att man inte har något val, på grund av förutsättningarna, vilket man oftast själv har försatt sig i, att man måste sätta hästen på 3x3 m. Men att påstå att en häst skulle må bättre av det än att gå med artfränder på stor yta kan jag inte gå med på :(

Rolle
IpL
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag tycker nog inte att man kan skylla brister i hästhållning på tillgången till inackorderingsmöjlighet.
Om man inte kan erbjuda hästen ett bra hästliv med de möjligheter som man har så skall man nog inte ha häst.

Tillfälliga lösningar p.g.a. väder är en sak men att regelmässigt frångå hästens naturliga behov skall man inte tillåta sig att göra.
Att låsa in hästen på box större delen av dygnet i brist på hagar t.ex.
Att stalla in svettiga hästar eller hästar som fått problem med hovar av leran är ju att lösa ett behov som hästen har.
Då så stallar man in för hästens skull - jmfr sjukvård.
Att stalla in för att man inte hittar ett bättre alternativ är en helt annan sak.

Men alla har brister i sin hästhållning, per definition är det att inskränka hästarnas frihet att stänga in dem, även i en lösdrift. Ska hästen ha ett naturligt liv så ska de vara fria utan den moderna mänskans påverkan. Den påverkan vi utövar gör vi med olika gradskillnader.

Du erbjuder garanterat inte ett så bra hästliv som det är möjligt, det finns säkert någon som har det en aning bättre, så det är väl tveksamt om du eller någon alls för den delen ska ha häst.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det tycker inte jag, inte generellt sett. Man bara inte inser eller orkar bry sig, medvetet eller inte, vilka förutsättningar som gör en lugn, stark och mentalt stabil häst.
Visst, en häst är fantastisk på att anpassa sig så visst kan man tro att den trivs att stå på 3x3 m i timmar. Men hur hade hästen varit med de rätta förutsättningarna? Uppväxt i grupp med åldersblandade individer på tillräckligt stora ytor?
Jag kan acceptera att man inte har något val, på grund av förutsättningarna, vilket man oftast själv har försatt sig i, att man måste sätta hästen på 3x3 m. Men att påstå att en häst skulle må bättre av det än att gå med artfränder på stor yta kan jag inte gå med på :(

Rolle
IpL

Det är bara det att jag ju tycker likadant. Jag är inte någon som bara valsar runt i god tro och inte fattar det här med lösdrift. Men utifrån mina förutsättningar så har jag gjort det bästa jag kunnat. Men att hårddra att har man inte lösdrift, ska man inte ha häst, jag vet inte.....Det är ju väldigt lätt för er som har egna ställen att kritisera vi som inte har det. Believe me, hade jag eget ställe så hade det sett annorlunda ut. Dessutom är min häst uppvuxen på det sätt som är bäst, så som du beskriver ovan. Så en bra start har hon fått.

Jag har inte påstått att en häst mår bättre av att stå på stall, jo i de fall lösdriften är skit rent ut sagt. Tror ingen häst blir glad av ruttna hovar...utan hovar ingen häst.

Så av de stall jag har kunnat välja på så har jag valt det stall där de: får gå ute större delen av dygnet, får sitt tuggbehov tillfredsställt, de har en stor kuperad hage där de kan rejsa och ha kul. Jag använder inte täcken i onödan, klipper dem inte...En väl fungerande liten "flock" där alla kan samsas om maten. Det är långt mer än vad de skulle få på andra ställen. Sen är det inte optimalt ur en hästs perspektiv. Men mina hästar har inte problem med dåliga luftrör, stela leder, hältor, kotledsinflammationer, kolik mm mm. Jag har aldrig haft dessa problem med någon av de hästar jag ägt under åren. Aldrig. Men skulle det hända att de drabbas av dessa åkommor får man naturligtvis se över sin hästhållning.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Här:

För att friska upp minnet litet.

Och snälla I_U, läs då igen, var i naturen står det höbalar utställda till hästarna. Det är knappast naturligt för dem att ha fri tillgång från en höbal, däremot är det mer naturligt att ha fri tillgång av mat som hästen får ströva efter.
Det blir ju liksom ingen naturlighet i ett hästen bor vid en höbal, de rör sig ju knappast på det sätt som är önskvärt i en liten hage med en höbal.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det tycker inte jag, inte generellt sett. Man bara inte inser eller orkar bry sig, medvetet eller inte, vilka förutsättningar som gör en lugn, stark och mentalt stabil häst.

Rättelse, det ska ett kan i i ovanstående mening:
Man bara inte inser, kan eller orkar bry sig, medvetet eller inte,.....

Det går för fort ibland...

Rolle
IpL
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det tycker inte jag, inte generellt sett. Man bara inte inser eller orkar bry sig, medvetet eller inte, vilka förutsättningar som gör en lugn, stark och mentalt stabil häst.
Visst, en häst är fantastisk på att anpassa sig så visst kan man tro att den trivs att stå på 3x3 m i timmar. Men hur hade hästen varit med de rätta förutsättningarna? Uppväxt i grupp med åldersblandade individer på tillräckligt stora ytor?
Jag kan acceptera att man inte har något val, på grund av förutsättningarna, vilket man oftast själv har försatt sig i, att man måste sätta hästen på 3x3 m. Men att påstå att en häst skulle må bättre av det än att gå med artfränder på stor yta kan jag inte gå med på :(

Rolle
IpL

Jo men du kan ju få samma sak även med installning, och den behöver ju nödvändigtvis inte vara några 16 timmar som skrevs om tidigare i tråden den går ju absolut att förkorta.

Jag kommer ju från lösdrift, men av ett specifikt skäl så flyttade vi från den och det var för att gammelman blev dålig i kolik gång på gång. Han flyttades till ett stall där de stallas in, men de har en mycket lång utevistelse som är längre än installningen. Och jodå, han har mat kvar på morgonen också så han har inte stått utan under natten.;)
Kolikerna är däremot ett minne blott, och det är vi glada för.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men alla har brister i sin hästhållning, per definition är det att inskränka hästarnas frihet att stänga in dem,...

Frågan är ju hur stora bristerna skall tillåtas att vara?
Och hur mycket det skall vara acceptabelt att inskränka hästens frihet?

Med människor så är det så att vi får stänga in dem i låsta rum men inte binda fast dem i en säng.
Det finns en gräns där.

Var skall vi lägga gränsen för hästen?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Så länge hästen trivs och mår bra ser jag inga större problem. Huvudsaken är väl hästarna eller hur?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Och snälla I_U, läs då igen, var i naturen står det höbalar utställda till hästarna.

Så bara för att det inte växer höbalar i naturen utan gräs på marken så att hästarna knappt behöver flytta på sig för att äta sig smällfeta så behöver man inte försöka ordna det så fysiologiskt nyttigt som möjligt för hästar som tävlas?

Som om det skulle höra ihop.

Du talar dessutom mot dig själv.

Däremot så räcker det inte med en rasthage om man vill att hästen ska röra igång sin ledvätska, sen pratade I_U om en hage på 20x20 m i ett tidigare inlägg och faktiskt är en sådan hage ej heller tillräcklig för att få igång ledvätskan.
Och så skriver du att hästar måste ha stora hagar att rasta sig i.

Men på tävling så är det plötsligt annorlunda:
Nu har ju jag besökt tävlingsplatser, och det är nog få som låter sin häst stå i boxen under hela tävlingshelgen. Säkert inte alla, men oerhört många promenerar sina hästar flera gånger per dag och på vissa tävlingsplatser kan det ibland finnas hagar som lånas.
Då så räcker det tydligen med promenader.
Här är det ju tydligt att du accepterar en större inskränkning i hästens liv för att det är just tävling.
Och där kommer faran.
Vad mer kan man acceptera bara för att det är tävling?
Om man börjar med att ta bort hagvistelsen i dag.
Vad kan du acceptera i morgon?

Och skriver konstiga saker:
En liten hage är precis lika illa som en box, ska hästen överhuvudtaget komma ut så bör den ju för röra på sig som den vill och inte i ett begränsat område i mina ögon.

Menar du alltså att man lika gärna kan strunta i att släppa ut hästen om inte hagen är minst 1ha stor?
För det är ungefär vad som man kan läsa ur dina inlägg.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Detta sker ju inte dagligen, eller hur att hästen befinner sig på en tävlingsplats så vi ska ju se till helheten. Däremot kan ju en häst stå 24/7 i en höbal, att lösa fodringsfrågan så hästen får småäta hela tiden går ju utmärkt, men kräver lite planering och lite större yta än 20x20 m samt egen insats. Och viss kommer det att ge ett visst merarbete för ägaren, men det är ju till hästens bästa och blir mer naturligt.

Och det går att göra hagar som är bra ur ett disponibelt avseende som inte håller 1 ha men är större än 20x20 m. I mina ögon är en hage på 20x20 m bara en ren förvaring, och kan jämställas med att stalla in på box.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart är vår sport på väg?

Så länge hästen trivs och mår bra ser jag inga större problem. Huvudsaken är väl hästarna eller hur?

Visst, så är det ju.
Det viktiga är ju att kunna se vad som behövs och ge hästarna det.

Jag känner massor av hästar som lever med boxuppstallning och trivs bra med det.
Men de har ett liv där en hel stab med människor är engagerade i att hålla dem lyckliga.

Det är ägare, tränare, medryttare, tävlingsryttare o.s.v.
Dessa hästar lämnas sällan ensamma inne mer än precis över natten (22-06) och har full underhållning dagtid.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men vad du strider för liten hage men fri tillgång, man får uppfattningen om att detta är din hantering av dina hästar och att du måste försvara det.

Våra hagar vinterhagar är inte på något 1 ha även om de är stora nog för hästarna att röra sig, de fodras många gånger per dag och över olika delar av hagen för att de ska röra sig mer och för att få mat mindre mängder hela tiden. Vi har haft fri tillgång vilket inte fungerade här, hästarna stod på samma ställe hela tiden och det var vid höbalen. Marken blev rent ut sagt äcklig av lera och skit, iofs enklare att mocka ur men tack men nej tack till det.

Idag får de leta efter maten då de som sagt fodras i olika delar av hagen många gånger under dagen, nattetid kommer de in. Här släpps hästar ut vid 6- tiden på morgonen, och tas in vid kl 22.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men vad du strider för liten hage men fri tillgång, man får uppfattningen om att detta är din hantering av dina hästar och att du måste försvara det.

Våra hagar vinterhagar är inte på något 1 ha även om de är stora nog för hästarna att röra sig, de fodras många gånger per dag och över olika delar av hagen för att de ska röra sig mer och för att få mat mindre mängder hela tiden. Vi har haft fri tillgång vilket inte fungerade här, hästarna stod på samma ställe hela tiden och det var vid höbalen. Marken blev rent ut sagt äcklig av lera och skit, iofs enklare att mocka ur men tack men nej tack till det.

Idag får de leta efter maten då de som sagt fodras i olika delar av hagen många gånger under dagen, nattetid kommer de in. Här släpps hästar ut vid 6- tiden på morgonen, och tas in vid kl 22.


Det spelar ingen roll, man kan berätta hur mycket som helst om hur man tar väl hand om sina hästar. I I_U:s ögon är vi alla inte ens värda att kalla oss för hästägare.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Menar du alltså att man lika gärna kan strunta i att släppa ut hästen om inte hagen är minst 1ha stor?
För det är ungefär vad som man kan läsa ur dina inlägg.

Men snälla I_U, nu börjar det här bli sandlådenivå. Du läser ju Bojs inlägg som f-n läser bibeln. Synd, för jag tycker annars att dina inlägg ofta är ganska träffsäkra, men nu är du bara fånig.

Både du och jag förstår mycket väl att Boj inte menar att man lika gärna kan strunta i att släppa ut hästen.

Jag tror i grund och botten att ni har i stort sett samma uppfattning om vad som är bra för hästen, men drar man skillnaderna till ytterligheter hamnar ni oceaner ifrån varandra.

Som jag har förstått det så har du själv tävlat på SM-nivå en gång i tiden. Hur hanterade du dina egna hästar under pågående tävlingar, eller under träning för den delen? Hur har hanteringen förändrats sedan den tiden? Bättre? Sämre?

Är nyfiken eftersom den här tråden handlar om vart vår sport är på väg och det vore roligt med lite jämförelser förr och nu.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Varför skall man vänta tills att skadan redan är skedd?
Hästens skall väl ändå skyddas mot lidande.

Absolut skall de det. Det är därför jag tar hand om mina. Hade jag låtit dem lida hade jag vare sig gett dem vatten eller mat eller annan övrig vård. Jag hade stängt in dem på box 24 timmar om dygnet. Jag hade inte tagit ut vare sig veterinär eller hovslagare. Jag hade inte lagt ner timmar, dagar, veckor månader och år på mitt största intresse jag har. Så där har du inget att hämta. Jag tycker nästan lite synd om dig. Du är så, ursäkta ordvalet, korkad att jag bara kan skratta!

Du har fortfarande inte svarat på mina seriöst ställda frågor i inlägg nummer 143. Om du inte kan göra det så tycker jag du inte ska citera enstaka meningar och insinuera en massa saker.

Så igen: kritiserar du även elitryttarna? Ska man kritisera hobbyryttarna ska man väl göra det med alla...:crazy:Deras hästar står långt mycker mer på box än mina eftersom de också tävlas och tränas mycket mera än mina. På SM i sommar har du ju ett ypperligt tillfälle för att gå runt och prata med tävlingsryttare om hur illa de tar hand om sina hästar eftersom de inte har alla på lösdrift. Det är väldigt lätt att leka besserwisser på nätet. Kommer du ut i verkligheten så lär du väl inse att den ser annorlunda ut.
Har du något förslag på hur jag ska göra min egen hästhållning bättre, UTIFRÅN DE FÖRUTSÄTTNINGAR JAG HAR?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

.... att lösa fodringsfrågan så hästen får småäta hela tiden går ju utmärkt,....
Begränsande höautomater fungerar utmärkt och är inget större arbete för hästhållaren.
Jag personligen har dock valt att fodra för hand de senaste åren för att på så vis kunna kontrollera att alla äter vid varje måltid.

I mina ögon är en hage på 20x20 m bara en ren förvaring, och kan jämställas med att stalla in på box.
Jag tror inte att hoppryttarna tycker att en box på 3x3m duger för att värma upp en häst i vilket de gjorde på ett alldeles utmärkt vis på ytan 20x20m.
Detta faktum tycker jag talar för att skillnaden är alldeles enorm.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp