Vart är vår sport på väg?

Sv: Vart är vår sport på väg?

Vad gäller dina frågor - självklart väljer jag att skriva om det som jag tycker är roligt.
Varför skulle jag göra något annat?

Tack där fick jag bevis på det jag trott hela tiden. Förresten, elitryttarnas argument? Det svarade du inte på...konstigt...vad säger de till dig när du ställer dem mot väggen och kritiserar deras hästhållning? Du sa ju att du kritiserar de? Vad svarar de? Jag är ärligt nyfiken nu.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

De drar en trist vals om skaderisker, tävlingshästars speciella behov (av att spärras in) och en del annat i den vägen.
Vissa drar också in tiden som en faktor.

"Men så har man inte tid att hålla på på min nivå."
Jaha och det är ett argument som håller - eller inte?

Men det finns även elitryttare som behandlar sina hästar mycket väl och ser dem som partners som man måste komma överens med.
Och det är trevligt.

Detta är då i andra dicipliner än Islandshäst.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det är fenomenet att inskränka hästens liv som jag är kritisk mot.

Jag anser att en 20x20m hage är en mycket kraftig inskränkning av hästens liv, även om den klarar av att galoppera på den ytan, med eller utan ryttare.

Du har rätt i att det är skillnad på 20x20m och 3x3m. På 20x20m kan hästen röra sig i sina naturliga gångarter, men frågan är om det är särskilt fritt. Om det sen är ok ur ett djurskyddsperspektiv, så som lagen är skriven, betyder det för den skull att det är rätt?

Du gillar att dra saker till sin spets och är inte rädd för att skriva inlägg som kan vara provocerande. Ofta är det befogat, och ganska underhållande att läsa, men i den här tråden är det tyvärr rätt mycket som är på tramsnivå.

Kan vi, i stället för att försöka läsa in så många egna tolkningar som möjligt i andras inlägg, försöka att i möjligaste mån förstå vad den som skrev inlägget försöker säga? Tror nivån på detta forum skulle kunna höjas ett par snäpp då. :)
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Du har rätt i att det är skillnad på 20x20m och 3x3m. På 20x20m kan hästen röra sig i sina naturliga gångarter, men frågan är om det är särskilt fritt. Om det sen är ok ur ett djurskyddsperspektiv, så som lagen är skriven, betyder det för den skull att det är rätt?

Nej det tycker jag inte.
Men dock betydligt bättre än ingen rörelse i frihet alls.
D.v.s. en stor skillnad mot att förvaras i box 24/7.

Det handlar ju om grader av inskränkning på en skala.
Och hur mycket som man skall acceptera.
Jag tycker att tiden för boxförvaring är något som ofta blir för mycket.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

De drar en trist vals om skaderisker, tävlingshästars speciella behov (av att spärras in) och en del annat i den vägen.
Vissa drar också in tiden som en faktor.

"Men så har man inte tid att hålla på på min nivå."
Jaha och det är ett argument som håller - eller inte?

Men det finns även elitryttare som behandlar sina hästar mycket väl och ser dem som partners som man måste komma överens med.
Och det är trevligt.

Detta är då i andra dicipliner än Islandshäst.

Det är tråkigt att höra. Kanske dags att fråga elitryttarna inom vår disciplin också då. Jag undrar om man får samma svar.

Men heder åt Eva-Karin Bengtsson som lät sin häst Kyndill leva i en stor flock trots att han var en tävlingshäst på hög nivå. Han fick leva ett gott liv, så presterade han ju också väldigt bra på banan.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja det är trist.
Ibland så blir det "träningsfabriker" av det hela.

Men mindre nu än förr - så det blir bättre.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det finns det absolut inga belägg för.
Utan det går utmärkt att kompensera med motsvarande ridning eller körning.
Ingenting med ryttare eller vagn hindrar konditions eller muskelträningen.
Det finns det visst belägg för;). För att ridning och körning skulle motsvara fri rörelse skulle det behövas exemplarisk ridteknik och omdöme + att hästen skulle vara igång minst 12 timmar per dygn. Och för hästens mentala balans behöver den frihet och intryck.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart är vår sport på väg?

För att ridning och körning skulle motsvara fri rörelse skulle det behövas exemplarisk ridteknik och omdöme + att hästen skulle vara igång minst 12 timmar per dygn.
Men det skulle vara möjligt även om det rent praktiskt verkar svårt.
Så jag backar på den.

Och för hästens mentala balans behöver den frihet och intryck.
Det är definitivt en av de saker som jag försöker få fram.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

När det gäller vart sporten är på väg så handlar det inte bara om hästens behov av vila och frihet.
Det handlar också om dom krav som ryttaren ställer på sin häst vid prestation.
Dom måste vara realistiska och aldrig leda till överdriven manipulation för att försöka få en häst att prestera långt utöver vad den är kapabel till.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

läste ett bra citat i senaste hästfocus av en veterinär ang tävlingshästar som står på box mestadels hela dygnet: tänk dig om stefan holm skulle ligga i sängen 23 timmar om dygnet??? tänkvärt va?
Läste också det. Bra uttalat tycker jag. Det är ju ett annat sätt att se på saken som kanske är lättare att ta till sig för vissa?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det finns även dressyrryttare i världseliten (eller snäppet under) som har sina hästar på lösdrift. God förebild tycker jag. Läste en artikel om henne för ett tag sen.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Även till glimjandi.

Man måste nog definiera någon typ av skala där botten är när det blir ett brott mot djurskyddslagen.
Många av de regler som finns runt tävling är ju försök att definera sådana skalor.

T.ex. de etiska reglerna inom SIF.
Och de dopingregler som finns.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Reglerna har en mycket viktig roll och också kontrollerna för hur dom följs.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp