Vart går en rimlig gräns?

Kanske gå och knacka på? Speciellt när det är på obskyra tider på dygnet. "Hej, nu väcker era hundar oss IGEN..." Om ni frågar typ "Vad har ni för förslag på hur vi ska lösa detta?" vad svarar de då? "Vi vill gärna undvika att behöva ta detta vidare till högre instanser så vi skulle uppskatta om ni kom med något förslag på hur vi ska lösa detta dilemmat."
DEt här tyckte jag var väldigt bra förslag, bolla över lösningen till dem :)
 
Vi har haft samma problem, en granne med 2 hundar som levde sina liv i trädgården och som skällde oavbrutet för att få uppmärksamhet. Gjorde utfall mot staketet, kom lösa och attackerade vår hund, etc etc etc. Skällandet höll på att driva oss till vansinnets gräns. Hundägaren sov hela dagarna och hörde inte skällandet..... Flera grannar anmälde, grannen fick tillsägelse av kommunen, skällandet fortsatte. Min man störtade över och skällde ut dem och så fick vi veta att vi var hemska. Men skällandet upphörde, i vart fall en aning. Till slut skänktes hundarna bort (!) och den ena avlivades pga aggressivitet mot andra djur. Tystnaden som råder nu är som salighetens ängar kan jag säga.

Jag avundas dig inte. Så SÄG TILL PÅ SKARPEN! Anmäl dem till kommunen för störande.

Jag är numera så lätt-triggad av hundskall att jag går igång på direkten - och jag är ju Hundmänniska ändå.....
 
Jag tycker inte att det är okej att hundar står och okynnesskäller i trädgården alls faktiskt oavsett tid på dygnet. Mina har alltid åkt in på momangen om de har börjat skälla i trädgården oavsett tid på dygnet. Vi har ca 300 meter till närmaste granne men hundskall hörs långt. Trots det fick jag klagomål när vi precis hade flyttat hit. Dåvarande hund hade skällt vid ett tillfälle vid elva på kvällen. Inte stått och gapat i evighet utan några skall innan jag hann till dörren. Så, hur accepterat det är med skällande hundar på landet varierar verkligen.

Jag tycker egentligen inte att ni behöver prata om tider utan om att deras hundars eviga skällande faktiskt stör. Det är inte okej att hålla på och störa sina grannar med sådant som inte ens har någon mening även om man råkar bo på landet. (Med mening syftar jag på att vissa stör sig på höfläktar, traktorer och liknande som faktiskt har en mening och visst kan man störa sig på det men det lär man aldrig få gehör för. Skällande hundar är en helt annan sak. En hund behöver inte stå och okynnesskälla.)
 
Våra larmar när grannen går ut, men tystnar sen.
Deras gör tack och lov samma sak.
Jag hade bett dem trevligt, sen köpt bra öronproppar. Jag tror typ aldrig det hjälper att säga till om sånt, det blir bara dålig stämning så jag hade gjort vad jag kunde för att stänga ljudet ute.
 
Men hur aktiverar de dem? Känns ju som de är rätt understimulerade?
Sen tänker jag att du kan fråga iaf om de kan få vara tyst från kl 20, säga att sonen lägger sig så och att han inte klarar av skoldagen om han blir väckt. Skäller de på dagen är det svårare att säga till tycker jag, men jag tycker ändå du kan ta upp det. Hur ser de på saken själva? Om någon av dom också jobbade natt borde ju rimligen dom bli väckta på dagen med?
Typiska trädgårdshundar. Som inte kan hantera att vara ute själva men ändå släpps ut :/
 
Typiska trädgårdshundar. Som inte kan hantera att vara ute själva men ändå släpps ut :/

Samtidigt, hur många hundar skäller aldrig? Våra voffar en del, och jag måste ibland släppa ut dem själva ändå, för att få ihop logistiken när jag är själv med små barn och djur. Djur låter. Barn låter. Allt låter. Man gör set enklare för sig om man åtgärdar hos sig själv i förstahand och säger till andra i nödfall. Be snällt att de inte har stängslet ända fram till ens egen tomt typ. Vi har valt att inte ha stängslat åt grannen till, utan anda halvan av tomten, just för att undvika att de står där och gapar.
 
Samtidigt, hur många hundar skäller aldrig? Våra voffar en del, och jag måste ibland släppa ut dem själva ändå, för att få ihop logistiken när jag är själv med små barn och djur. Djur låter. Barn låter. Allt låter. Man gör set enklare för sig om man åtgärdar hos sig själv i förstahand och säger till andra i nödfall. Be snällt att de inte har stängslet ända fram till ens egen tomt typ. Vi har valt att inte ha stängslat åt grannen till, utan anda halvan av tomten, just för att undvika att de står där och gapar.

De har väldigt liten tomt och kan inte stängsla annorlunda. Det är pga att de har så liten tomt som vi låter dem nyttja vår grusplan som parkering. Så de ska slippa "offra" mer trädgård.

Självklart får folk och djur höras. Ingen ska behöva smyga. Inte vi heller för att inte trigga igång en massa oljud. Men att hundar står och skäller ut grannar och granndjur flera gånger om dagen är lika otrevligt som om folk stod och skällde på oss. Tycker jag.
Det handlar i vårt fall inte om att få det knäpptyst utan få normal balans.
 
De har väldigt liten tomt och kan inte stängsla annorlunda. Det är pga att de har så liten tomt som vi låter dem nyttja vår grusplan som parkering. Så de ska slippa "offra" mer trädgård.

Självklart får folk och djur höras. Ingen ska behöva smyga. Inte vi heller för att inte trigga igång en massa oljud. Men att hundar står och skäller ut grannar och granndjur flera gånger om dagen är lika otrevligt som om folk stod och skällde på oss. Tycker jag.
Det handlar i vårt fall inte om att få det knäpptyst utan få normal balans.

Nej, jag tycker du har rimliga förhoppningar. Men gå över och fråga trevligt vad ni kan göra för att få det lite lugnare. Min bästa är ”ja, våra beter sig knäppt när de har tråkigt, en långpromenad om dagen så sover de nöjt och skäller mindre”. Den brukar landa väl, eftersom jag inte säger nåt om hur de gör, utan hur jag gör.
 
För att de luktar, låter och fodret drar till sig möss så vill jag inte ha en hönsgård ända fram till vår tomt och 2 m från bilparkeringen.

Jag uppfattade det som en ca 4 m bred grusväg delade av era fastigheter?, hur kan de då lägga ev. hönsgård intill er tomt?
Tror ändå inte du kan göra något åt kommande hönor och ev tupp under förutsättning ni inte bor i detaljplanelagt område.

Vad gäller det andra så skulle jag be om att hundarna inte släpps ut fritt o ensamma efter 22.00, för att slippa skällande då, i övrigt får man nog gilla läget och stå ut, annars om man inte gör det vilket du inte verkar göra heller så får man göra som @Lena Furberg föreslog. Det är ändå inget värt med grannsämja om all generositet bara går åt ett håll, vilket det verkar göra här från er sida.

Jag förstår verkligen irritationen över ihärdiga nära skällande hundar men att irritera sig på några ev hönors ljud, då får du nog tänka över din irritation över ljud och försöka göra dig mindre känslig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 908
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 723
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 957
Senast: linnsan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 157
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp