Bukefalos 28 år!

Vart går gränsen för djurplågeri? Angåenge blockhalt häst som lider

vanligtvis så brukar de inte röra sig bättre efter en stund om det är fång. Men jag vet hästar som haft fång och haft lättare att röra sig efter en stund i hagen och sett betydligt bättre ut än första stunden.
Så ja, det är möjligt att det är fång iaf.

Jag vill inte verka tjatig, men fång är en mycket allvarlig och plågsam sjukdom, är det risk för att det är det hästen har måste den få veterinärvård omedelbart!!
Då är en vecka lång tid, ingen möjlighet att kolla innan dess?
 
Vad jag menade är att det var en vecka sedan jag såg hästarna ute, det var förra fredagen. Så läget kan ha förändrats till det bättre likaväl som till det sämre.

Jag är inte övertygad om att denna man inte kontaktat veterinär, då jag vet att han har varit i kontakt med veterinär angående en annan av hans hästar (då var det i och för sig tarmvred eller liknande, mera "akut").
 
Uppdatering!

Idag har jag fått höra något alldeles galet om denna man.

Han har 4 hästar kvar. Den blockhalte (den som jag tagit kort på) har krossat ett knä, och de andra 3 har fång! Tydligen tyckte han och veterinär att de skulle vänta och se till våren hur det krossade knäet var då! *förbannad*
Det är ridläraren på ridskolan mittemot som varit och frågat (eftersom de tydligen ofta får frågor om sin mindre hästvänliga granne). Tydligen ska många ha reagerat starkt och anmält. Det är förhoppningsvis bara en fråga om tid innan han tas ifrån dessa hästar. Tyvärr lär han inte få hästförbud (folk får sällan djurförbud, om de inte lämnat djuren att svälta ihjäl eller lite emra "livshotande" saker).
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
29
· Visningar
2 997
Senast: bobbbo
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 826
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp