Bukefalos 28 år!

Vart går gränsen för djurplågeri? Angåenge blockhalt häst som lider

J

joneya

Igår när vi var på ridskolan såg vi något hemskt hos en människa som har hästar mittemot. En häst i hagen kan knappt röra sig (ser ut som om hon kliver på glas i varje steg hon tar och till en början ville hon inte röra sig alls nästan), och en annan häst ser misstänkt öm ut i båda bakbenen (fast jämfört med hästen som har ont hela tiden så ser denna helt OK ut).

Ägaren är anmäld flertalet gånger och tydligen så ska de bevaka honom i alla fall.

Situationen i fråga är totalt ohästvänlig. Hästarna står inne i små spiltor med ovanligt korta grimskaft, hela träväggar dem emellan, inget strö (fast det spelar ingen roll, de kommer knappt åt att ligga med dem grimskaften hur som helst), och de kommer SÄLLAN ut, och då är de bara ute några minuter (är de ute en timme så är det mycket). De får mat och hovvård som de ska, men troligen inte veterinärvård (för då borde inte den där ena hästen lida så som vi såg henne göra igår!). De får inte alltid gå ut (d.v.s. att de är inte ute någon minut varje dag, vissa dagar står de inne dygnet runt), och de har ingen kontakt med varandra där inne.

Det skär i hjärtat att se dessa hästar. Vad kan man göra? Om de är under bevakning, ska vi förlita oss på detta? Eller borde vi kontakta någon och säga att vi såg att en av hans hästar knappt kunde röra sig här om dagen?
(har några foton från gårdagen om någon av er vill se hästens uttryck).

OM han har gjort något åt saken och uppmärksammat hennes värk, borde då inte hästen ha fått någon form av smärtstillande? Och en häst som knappt kan röra sig, är det verkligen vettigt att släppa ut den i hagen med 3 andra hästar? (som nu i och för sig bara mumsade som tokiga på gräset och kliade på varandra i en evighet; jag tycker hästar ska gå med varandra, men det är ju synd om den stackars ömma hästen om någon driver unnan henne eller försöker busa med henne).

Tacksam för råd då vi är flera som undrar nu.

M.v.h. från Joneya
 
Ju fler anmälningar denne får desto bättre, eller hur? Tycker att det låter avskyvärt och det är hemskt att människor kan göra så mot djur.. :(

Vad är det för bilder? Jag tar gärna en titt.
 
Är ägaren anmäld sen tidigare och de bevakar honom - anmäl ni också!! Jag hade Inte tvekat en endaste sekund!!
Djuren mår uppenbarligen Inte bra, så snälla gör vad ni kan för att de åtminstone får ett drägligt liv.. :(

Lycka till! Och berätta hur det går..
 
Anmäl...kan bara göra nytta om fler och fler gör det...Fast nu blev jag nyfiken...du är från Västernorrland ser jag, det är jag också och känner till ganska många av de sk idioter som håller på som den du beskrev. Kan du inte skicka ett privat meddelande till mig och berätta vem det är ? Ja, höll på glömma en sak....eftersom den personen fått relativt många anmälningar så kan ni även ta hjälp av Svenska Hästars värn. Dom kan också trycka på lite grann...Fast jag rekommenderar dig INTE att snacka med ombudet för Västernorrland, för henne har man ingen som helst hjälp av...i vart fall fick då inte vi det...
 
Bilder

Eftersom så många frågat efter bilderna så la jag upp dem på en hemsida. Bilderna kan inte tillräckligt beskriva hur hästen såg ut att må (fast jag såg en LITEN förbättring när hon rört sig lite i alla fall, fast vad gör det för skillnad när hon står instängd mer än 23h/dygn?).
Notera att öronen ligger bakåtstrukna nästan hela tiden, och hon stod upp hela tiden (på vissa ser det säkerligen ut som att hon stretchar eller något, men det enda denna häst gör är att försöka GÅ lite).
http://www.geocities.com/cjjo.rm/ont/Untitled-1.htm
 
Re: Bilder

På vissa av bilderna syns det ju väl att något inte står rätt till... :crazy: :(
Tveka inte en sekund...ANMÄL HENNE!!!!!
 
Har kontaktat SHV men ingen annan.

Jag har hållt ögonen öppna och försökt se om jag kan stöta på mannen när han varit i stallet, men tyvärr har jag inte gjort det. Tänkte att man kan faktiskt köra den renhåriga stilen och fråga om han har gjort något åt henne eller inte (kanske har han noterat det hela och har tagit någon åtgärd som vi andra inte vet om), innan jag anmäler till kommunen. Att ta för givet att han inte varit i kontakt med veterinär är kanske inte alls sant, så man vill veta bättre än att bara ta för givet att han är dum (ok, nu är min gräns för dum att man stänger in hästarna utan kontakt med omvärlden mer än 50% av dygnet! Men DET vet kommunen garanterat redan om eftersom de t.o.m. varit förbi stallet för ca. 2 veckor sedan).
 
Tycker din stil är ärligast, och hoppas att du träffar på mannen snart. Lycka till, än en gång :). Du gör en god gärning!
 
Gränsen för djurplågeri verkar vara tydligt passerad. Anmäl genast till djurskyddsinspektören (miljö- och hälsoskydd) i din komun. De har ansvaret för att djurskyddslagen efterföljs.

Tyvärr finns inget regelverk om utevistelse för hästar. Däremot verkar det som om föreskrifterna om stallmått inte efterlevs. Lagen säger dessutom att sjuk/skadad häst snarast skall ges nödvändig vård.

Ägaren kanske har låtit veterinärundersöka hästen, det kan ju inte du veta. Men om så är fallet berättar han det för inspektören som gör besöket. Man ska inte vara rädd för att anmäla, anmälan i sig skadar aldrig en djurägare - det är inspektionen som avgör.

Anmäl, anmäl!!
 
Jag funderade också på fång, men hästarna har inte tillräckligt med bete och tid i hagen för att få överskott av något näringsämne tror jag.
Dessutom så är det en nordsvensk travare, inte direkt någon liten ponny. Mig veterligen har de väl inget större anlag för fång...?
 
det är en fördom att det nästan bara är ponnyer som får fång. det är vanligt bland alla raser, inte minst bland kallblod.

Fång kan också bero på många orsaker, det behöver inte vara överskott på nåt näringsämne. (man tror iaf att det kan komma av andra orsaker också). Av det du beskrivit och av fotona tycker jag att det låter som fång.
Isåfall borde den definitivt komma under veterinärvård snarast! Det är ett fruktansvärt lidande för hästen!!

Kan du gå in i hagen? Se om den är varm i hovarna eller/och om den har puls i benen? Man brukar kunna känna en starkare puls, liksom dunkande, om dem har fång.

Nåt måste göras omedelbart.. du hade bara kontaktat shv? Ring myndigheterna och säg som det är.. är det fång så måste nån ingripa snarast!
 
Jag har en gång i mitt liv anmält en djurägare.

Det var i en förening jag var med i där ordförande ägde de 4 hästarna i klubben. Han skodde dessa själv även om han inte var utbildad. Det va rinte några snygga skoningar, hovarna var i princip lika höga i trakten som i tån och trakterna var ofta olika höga.

Händelseförloppet.
En av hästarna blir plötsligt blockhalt (jag fick md nöd och näppe in honom i stallet). Både fram var varma och han avlastade dom. Jag gissade på hovböld eller fång (precis efter sommarbete när de släppts på vinterhagarna). Ägaren, som påstår sig kunna mycket om hovar, har ingen aaaaning om vad det är, men vägrar ta ut veterinär. Vi andra i föreningen erbjuder oss att betala veterinärkostnaden, men han går ändå inte med på det (ingen annan fick ju veta mer än honom....). En vecka efter att vi hittat hästen i hagen anmäler jag. Säger till djurskyddsinspektören att det är relativt akut och hon tar sig ut någon dag senare (från början sa hon att hon hade tid först om en vecka). När jag kommer till stallet två dagar senare sitter det ett visitkort med "ring snarast" skrivet på. Dagen efter det åker jag iväg till sydamerika och är där i fyra veckor, kunde därför inte hålla koll på vad som hände. När jag kommer hem får jag fröklarat för mig att ägaren ringt till inspektören först en vecka efter hon varit där. De kommer då överens om att ägaren ska ringa veterinär. Ägaren ringer veterinär en vecka senare och får då svaret att "jag behöver itne komma ut nu, om han itne blivit bättre på en vecka får ni ringa igen". Hästen var då fortfarande ungefär 3-4 gradigt halt (3 veckor efter han hittades i hagen). Vilken veterinär ger det svaret? En vecka senare var itne hästen bättre och veterinären kommer ut. Det visar sig då att det varit en hovböld som vid det laget hade tömt sig själv.

Som ni förstår slutade jag i föreningen....

Ägaren har blivit anmäld flera ggr innan dess och förmodligen flera ggr efter det. Ändå får han fortfarande ha hästar. Tydligen är det inte tillräckligt mycket vanvård att låta en häst gå i princip blockhalt i 3 veckor utan att ringa veterinär (och fråga ens en gång).... :smirk:
 
Det ser ju definitivt ut som det är nåt med hovarna iallafall, fång, hovböld,sulöm etc...jag tycker att om du vågar bara gå fram till karln och fråga om han inte märkt att hästen 'är halt...och om han tänker göra nåt åt det :mad:
 
Hästarna ser INTE ut att få korrekt med foder. Snarare för mycket, då båda är överviktiga. För mycket foder och för lite rörelse = stor fångrisk.
 
Då hästarna är ute lite spontant har jag ingen möjlighet att komma åt hästarna, än mindre honom (när han har tid att åka till stallet och mocka så gör han det, enda gången de kommer ut!).
Det handlar om 30 minuter per dag eller något mycket liknande. Svårt att passa in. Måste tala med mina andra hästbekanta och be dem kolla när de far förbi också (större möjlighet att stöta på honom, just nu har alla bett MIG sköta det hela).
En vecka senare kan mycket ha hänt, vill helst se hästarna strax innan jag ringer (så att vi inte gör bort oss totalt). Om det är fång, skulle hästen få lättare att röra på sig efter en tid i hagen då? För detta observerade jag när vi såg dem. Till en början stod denna bruna häst totalt stilla, gjorde någon antydan till bakdelsvändning när hon försökte röra sig (för att avlasta någonting, jag är inte så kunnig på VAD men jag såg i alla fall känslan), efter ett tag så började hon försiktigt gå runt i hagen och såg lite bättre ut efter ett tag.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 826
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 572
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp