Vart ska jag leta efter en ny vän?

EgoGirl

Trådstartare
Nu har jag kommit till det där jobbiga med att vara hästägare. Att bestämma när någon måste avsluta sina dagar :cry:

Känner att jag måste ha en ny häst. Men är lite kluven om jag ska leta häst privat eller hos försäljningsstall. Det är många för och nackdelar.

Skulle bli glad för råd om vart man ska leta efter en ny vän.
Privat eller försäljningsstall?
För och nackdelar?
Alla erfarenheter och råd är värdefulla!

Sv: Vart ska jag leta efter en ny vän?

Hej!

Jag tror helt ärligt att man kan bli precis lika lurad oavsett om det är hos privatperson eller hos ett företag. En oärlig person är oärlig oavsett.

Var jag du skulle jag leta efter hästar på annons och ha en kravlista över vad du vill ha. När du hittat det du vill ha spelar det knappast någon roll vem som äger hästen nu.

/Lavinia, som blivit redigt lurad av försäljningsstall, men hittade jag rätt häst hos ett skulle jag inte tveka att köpa den därifrån.

Sin nya vän kan man hitta var som helst i princip, jag hittade min i en hage några km hemifrån. Av en slump. Oh så underbar han är :love:

Så jag tycker Lavinias idé är bra, ta reda på och skriv upp vad du vill ha, vad du kan tänka dig att kompromissa med och vad du absolut inte kan tänka dig hos din nya häst, och ge dig ut och leta.

jag har jobbat i ett försäljningsstall och skulle inte rekomendera att köpa därifrån. nu ska man ju självklart inte dra alla över samma kant men om du inte känner till ett försäljningsstall så ta reda på så mycket fakta som möjligt om stallet så det är ett bra stall där dom behandlar hästarna bra. men om du inte vet ngt om stallet, låt bli. bara min åsikt :)

Sin nya vän kan man hitta var som helst i princip, jag hittade min i en hage några km hemifrån. Av en slump.

Ofta är det slumpen!

Jag kan väl säga att av de 8 hästar jag haft genom livet så är det endast TVÅ som kommit hit planerad. Det ena var vår lilla föl som föddes förra året. Det andra var stoet som vi köpte eftersom jag ville ha en avkomma av min gamla hingst innan det var för sent.

Men var noga med att veterinärundersöka hästen du hittar noga innan du köper! Även när det gäller en billigare häst.

Jag håller på och köper min häst från ett försäljningsstall med mycket bra rykte :) Blev till och med nerbjuden på kurs på den hästen jag var intresserad av. Det är SERIÖST :D Har även kollat på privat men det här kändes bäst.

Jag håller på och köper min häst från ett försäljningsstall med mycket bra rykte :) Blev till och med nerbjuden på kurs på den hästen jag var intresserad av. Det är SERIÖST :D Har även kollat på privat men det här kändes bäst.

Det är ju super :D ngt helt annat än stallet jag jobbade i vill jag lova =)
ett sånt ställe skulle jag snarare rekomendera att köpa häst hos =)

okejokej.. Ja fast det är inte enbart försäljningststall utan även utbildning/tillridning/träningar/inackorderingar osv..

det va likadant på det stället jag jobbade på, utbildning, tillriding, träningar, ridläger och hästar som bara var där för att tävlas ^^

Jag tror att det finns lika många rötägg till privatpersoner som det finns oseriösa företag. När du åker och tittar på hästen, lär känna den ordentligt. Testa den gärna i olika miljöer! Rid ut i skogen, se hur den reagerar i trafiken, testa den i ridhus och på ridbanan. Försök ställa så mycket olika frågor om hästen som det bara går! Om du hittat en häst som du verkligen känner starkt för, låt den genomgå en ordentlig gårdsbesiktning eller ännu bättre, en klinikbesiktning med röntgen.

Titta inte bara på en häst utan titta på flera! Efter ett par tittar så har du lite mer "kött på benen" och känner dig mer säker på din sak. Vill du köpa ifrån ett företag, kolla upp företagets rykte.

En klinikbesiktning är det enda som gäller för mig nu. Borde ha gjort besiktningen på nuvarande häst på klinik men...Bra att vara efter klok!

Man kan hitta sin kompis precis vart som helst. Båda mina ponnyer har jag hittat knappa 5 km hemifrån, storponnyn hade jag till och med drömt om i hela mitt liv, innan hon blev min.

Halvblodet hittade jag på annons tre mil härifrån, jag trodde inte att jag skulle vilja ha henne, men eftersom det var så nära tyckte vi att vi kunde väl i alla fall åka dit och titta. Vilket jag verkligen inte ångrar idag, ett år senare. :love:

Läs annonser, det är mitt bästa råd. När min B-ponny gick bort 2008 hade jag redan läst annonser lite på skoj i flera år, men det blev inte någon möjlighet att skaffa en till häst förrän jag bara hade en ponny kvar. Ändå dröjde det till 2009, ganska exakt ett år efter att han dog, tills jag hittade min nya häst. Och jag svarade på oändligt många annonser och tittade på flera innan det blev rätt.

Lurad kan man bli ändå, oberoende på om det är privatpersoner eller företag som säljer. Själv har jag dock alltid fått tag i mina hästar av andra privatpersoner. Enligt lagen är du väl lite mer skyddad om du köper häst av ett företag, med konsumentsköplagen och det där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 991
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
775
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 585
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31