Bukefalos 28 år!

Vart vill man bo?

För min egen del tycker jag att Lund är trist pga bristen på natur. Landskrona tycker jag är själlöst, då tycker jag om Ängelholm bättre. Men det är enbart en smaksak.
Jag tycker tvärtom, Lund är den kanske bästa staden i Malmöhus län i det avseendet. Bara en lite bit öster om Lund, inom kort cykelavstånd, finns ett av Skånes finaste naturområden.
 
Jag bor strax utanför Ängelholm, på södersidan av Hallandåsen. Helt fantastiskt vackert med bokskogar utanför dörren, utsikt över Skälderviken till Kullaberg.
Jobbar 4 mil hemifrån.
Har innan bott i södra Småland, också fin natur, kan tänka mig att göra det igen men kanske inte på exakt där jag bodde... Har bott lite utanför Göteborg också, där var det också bra. Västervik bodde jag i i 2 år, fantastiskt vackert men otroligt off. Finns ingenting i närheten, långt till allt.

Har kört runt ganska mycket och det där med att allt är platt och inga träd i skåne är en myt. Klart det finns ställen som ser ut så men det finns mycket annat också. Jag gillar skåne, vackert, lätt att ha hästen på bete ;), nära Köpenhamn. Jag kör till Kastrup på ca 1 timme, 1.10 h från Hallandsåsen.

Norra skåne är mycket billigare än östra och västra skåne.

Jag tänkte söka nytt jobb och får jag det och säger ja hamnar jag typ vid Skarahållet. Aldrig testat det området :D
 
Jag tycker tvärtom, Lund är den kanske bästa staden i Malmöhus län i det avseendet. Bara en lite bit öster om Lund, inom kort cykelavstånd, finns ett av Skånes finaste naturområden.
Då hade jag hellre bott i Dalby likaväl, så är man nära. Min avighet mot Lund kan bero på att det är så jobbigt att köra där;)
 
Jag gillar Skånes slätter, innan bilen kom måste det ha varit något av det mest inbjudande landskap man kan tänka sig.
 
Ja en har alltid rätt att tycka. Men att i en tråd där man ska tipsa någon om vart en ska bo så känns det trist att dissa en stad som tråkig för att en inte upplever fikaställen som frekvent förekommande. Och Skövde har så jäkla mycket fikerier....
Vi har en bra arbetsmarknad. Som hästintresserad kan du välja på så mycket varianter - medryttare, tävlingsstall, ridskola, skogsmulle. Idrottsintresserade har hur mycket som helst att göra. Kulturen hänger med bra i svängarna för att vara en så liten stor stad. Skaraborg är kulturtjockt överlag. Kata gård är väl det senaste spännande tillskottet. http://vastergotlandsmuseum.se/kata-gard-varnhem/kata-rekonstruktion/
Bostadsmarknaden är ok. Om en nu inte vill betala Skövdepriser så är det 20 minuter bilväg till de här ställena;
Mariestad;
mariestadskort_0.jpg

På andra sidan berget Billingen;
Flamslatt-Cykla-i-Valle-harad__6.jpg
Men det ÄR ju ont om bra fik i Skövde. Om man nu väljer fritt, så skulle man ju inte flytta dit om fik känns viktiga.
 
Lasandes denna traden blir man ju otroligt sugen pa att flytta runt och bo pa alla mojliga stallen i Sverige :love::love:

Äsh, spelar väl inte så stor roll vart man bor ? Du kan ju alltid ta en roadtripp, ta in på hotell i staden och utforska den :cool:. Bor man på ett ställe blir det ju vardag ganska fort ändå :).
 
Äsh, spelar väl inte så stor roll vart man bor ? Du kan ju alltid ta en roadtripp, ta in på hotell i staden och utforska den :cool:. Bor man på ett ställe blir det ju vardag ganska fort ändå :).
Jag håller inte alls med om det. Jag hade dött mentalt och själsligt om jag tvingats bo i Kiruna, Arvidsjaur, Storuman eller Sjöbo. Vi är alla olika och har olika behov, jag tycker det är jätteviktigt att jag trivs där jag bor, vilket jag dessvärre inte alls gör för tillfället.
 
Jag håller inte alls med om det. Jag hade dött mentalt och själsligt om jag tvingats bo i Kiruna, Arvidsjaur, Storuman eller Sjöbo. Vi är alla olika och har olika behov, jag tycker det är jätteviktigt att jag trivs där jag bor, vilket jag dessvärre inte alls gör för tillfället.

Hehe, med en viss sanning av modifikation då :).
Tänkte om man bor i en medelstor stad vid kusten om man räknar från södra halva av sverige :).
 
Bor på landet två och en halv mil utanför liten stad i södra Sverige. Born and rised här, och har haft mormor/morfar och farmor/farfar inom fem kilometers radie under hela min uppväxt. Lite jobbigt under gymnasieåren med busspendling en timme enkel resa med lantortsbussar som typ aldrig går, men från den dagen jag hade mitt körkort i handen har jag aldrig velat flytta.

Vill absolut inte bo i stan, och absolut inte behöva ha hästen installad i stora inackorderingstall med massa andra. Drömmen är och har alltid varit eget stall på tomten.

Att bo här i november är grått, kallt, blåsigt och regnigt (kusten...), men det är överjordiskt fint på sommaren. Men då får man slåss med en miljard turister också, så vet i katten om det inte är bättre när det är grått ändå. :p

För mig är det dels viktigt, som nämndes ovan, med ett "fritt" hästliv som jag kan styra själv, men också närheten till familjen.
 
Men det ÄR ju ont om bra fik i Skövde. Om man nu väljer fritt, så skulle man ju inte flytta dit om fik känns viktiga.
Nä, det är det inte. Det är ju ingen stor stad så alla kedjor finns ju inte naturligtvis. Men det finns fikaställen av alla de möjliga sorter. Jag vet inte vart du håller till i staden. Kanske är dom svåra att hitta? Vill du ha tips? Är det bageriefik, "kaffekedjor" eller miljö du vill ha? Hembakat?
 
När jag var liten var drömmen att bo i Ulricehamn :p jättefin liten stad!
Ja det är den verkligen! Det verkar ha en hel del på gång där som världscupen i skidor, stor cykeltävling, festival på sommaren osv. Och sen är omgivningen fantastisk med alla skogsvägar. Skulle lätt kunna bo där :love:
 
För min egen del tycker jag att Lund är trist pga bristen på natur. Landskrona tycker jag är själlöst, då tycker jag om Ängelholm bättre. Men det är enbart en smaksak.
Norra delen av Ängelholms kommun har fin natur men själva stan tycker jag är trist och saknar charm :o
 
Just nu skulle jag gladeligen byta mot en hydda på Bali, jävla pissregnande precis hela dagen, och mulet. Blev aldrig något riktigt dagsljus idag.

Just regn vågar jag dock lova att du får på Bali också :angel: Och mörker, solen går ner typ 18.15 året om :nailbiting: Svart som fan blir det!

Älskar, trots det, ön :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
13
· Visningar
495
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag funderar på om jag och sambon är rätt för varandra, hur vet man? Jag trivs inte helt på jobbet, tråkiga arbetsuppgifter och...
Svar
7
· Visningar
1 075
Senast: SaraXX
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 830
Senast: lbb
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 256
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp