Vårtecken 2021

Årets första fjäril!
20210228_115934.jpg
 
Det har varit t-shirtväder idag. Några av mina bin har också tittat ut, men jag väntar fortfarande på rensningsflygningen.
 
Äntligen har snödropparna börjat kika upp, och igår torkade jag en tvätt helt torr utomhus :) !! Härligt väder. Strålande värmande sol, trots att temperaturen inte var jättehög idag. Men så länge det håller sig på plussidan så.... :)
 
Har har det mesta slagit ut aven om det inte hunnit bli sa stort annu. Korsbars traden blommar for fullt i hela sta'n. Varlokar blommar overallt (utom i min tradgard ... dar vantar de tydligen pa "battre tider" och vagrar att sla ut innan allt annat redan ar utslaget. :banghead:
 
Första krokusarna slog ut igår, nästan innan snödropparna som är i knopp men de flesta har inte börjat slå ut ännu.

Det är också allt fler bergfinkar och bofinkar vid fågelmatningen nu för varje dag. :)
 
Det har varit helt underbart väder här idag med sol, nästan helt vindstilla och 10 gr varmt i skuggan.
Så gissar på ca 12-13 i solen alla fall. Krokusarna börjar titta fram och det är full fart på småfåglarna :love:
 
Har ser man musoron pa alla trad, korsbarstraden blommar, varlokarna tittar upp i tradgardarna, folk nyser och snorvlar utan att ha varesig en forkylning eller corona utan bara pa grund av pollen ... Folk pysslar i tradgardarna och tvattar bilar pa garage uppfarten men glom allt det.
Det som verkligen ar ett vartecken ar att man satter sig i bilen pa morgonen iford vinterjackan och satter pa all varme som gar. Ett par timmar senare sliter man av sig jacka och kofta, drar ner fonstret nagra centimeter och drar pa full ac kyla for att solen vraker ner pa fordonet. DET ar var :p
 
Har ser man musoron pa alla trad, korsbarstraden blommar, varlokarna tittar upp i tradgardarna, folk nyser och snorvlar utan att ha varesig en forkylning eller corona utan bara pa grund av pollen ... Folk pysslar i tradgardarna och tvattar bilar pa garage uppfarten men glom allt det.
Det som verkligen ar ett vartecken ar att man satter sig i bilen pa morgonen iford vinterjackan och satter pa all varme som gar. Ett par timmar senare sliter man av sig jacka och kofta, drar ner fonstret nagra centimeter och drar pa full ac kyla for att solen vraker ner pa fordonet. DET ar var :p
Bara nyfiken, vad finns det för andra träd som ger pollen hos er än i Sverige? 🙂
Finns det ens björkar tex? O_o
(nu känner jag mig lite dum, haha, men frågar ändå)
 
Vi har bjorkar men vara trad med vita stammar ar aspar. Nar jag forsta gangen kom till en klunga trad ... TYPISK bjork, men valdigt vita stammar i Colorado sag jag ut sa har 🤯 nar kompisen insisterade att det var asp. Det finns bjork, men inte bjork med vita stammar. Bladen ser likadana ut, inte stammen. Sa du ska absolut inte kanna dig dum for att du fragar. Det ar inte klokt sa manga annorlunda trad det finns i varlden.:cautious:

Vi har ocksa olika sorters maple (errr... har brot hjarnan ihop och nu blir det en blandning av sprak) dogwood, cottonwood, flera olika sorters ek, western larch (larktrad?) ask, alder. Jag alskar dogwood och blev sa glad nar jag sag att de finns har pa vastkusten ocksa.

Det ar ocksa lustigt att har ar ask ar en "hard wood" och aspen ett mellanting mellan soft och hardwood. Jag ar inte sa kunnig pa trad, men det ar helt fascinerande hur till synes samma sorts trad ar sa annorlunda mot de i Sverige. Ekarna i Florida ser inte alls ut som ekar i Sverige ... har finns dock ekar med "riktiga" ekblad 🤔 men vi har ocksa och "latsas" :p ekar som i Florida.

Har vaxer hasselnot, chinquapin (som egentligen ar en slakting till chestnuts och har skydd med langa nalar runt skalet, noten ser ut som en chestnut) men tradet ar en sorts ek 🧐 det finns acorns och valnotter ute i skogarna.

Vi har en mangd barrtrad, allt fran cedar, spruce, hemlock till de vanliga som finns i Sverige. Oh, och Douglas-fir som inte ar barrtrad och inte lovtrad men ute i skogarna blir uppemot 80 meter hoga, men inte blir hogre an 10-20 meter i tradgardar.
Redwood har vi ocksa ... varldens hogsta trad finns i sodra Oregon.

De flesta dogwood i skogarna har ar rosa ... pa ostkusten var de flesta vilda dogwood vita.
pink.jpg
 
Vi har bjorkar men vara trad med vita stammar ar aspar. Nar jag forsta gangen kom till en klunga trad ... TYPISK bjork, men valdigt vita stammar i Colorado sag jag ut sa har 🤯 nar kompisen insisterade att det var asp. Det finns bjork, men inte bjork med vita stammar. Bladen ser likadana ut, inte stammen. Sa du ska absolut inte kanna dig dum for att du fragar. Det ar inte klokt sa manga annorlunda trad det finns i varlden.:cautious:

Vi har ocksa olika sorters maple (errr... har brot hjarnan ihop och nu blir det en blandning av sprak) dogwood, cottonwood, flera olika sorters ek, western larch (larktrad?) ask, alder. Jag alskar dogwood och blev sa glad nar jag sag att de finns har pa vastkusten ocksa.

Det ar ocksa lustigt att har ar ask ar en "hard wood" och aspen ett mellanting mellan soft och hardwood. Jag ar inte sa kunnig pa trad, men det ar helt fascinerande hur till synes samma sorts trad ar sa annorlunda mot de i Sverige. Ekarna i Florida ser inte alls ut som ekar i Sverige ... har finns dock ekar med "riktiga" ekblad 🤔 men vi har ocksa och "latsas" :p ekar som i Florida.

Har vaxer hasselnot, chinquapin (som egentligen ar en slakting till chestnuts och har skydd med langa nalar runt skalet, noten ser ut som en chestnut) men tradet ar en sorts ek 🧐 det finns acorns och valnotter ute i skogarna.

Vi har en mangd barrtrad, allt fran cedar, spruce, hemlock till de vanliga som finns i Sverige. Oh, och Douglas-fir som inte ar barrtrad och inte lovtrad men ute i skogarna blir uppemot 80 meter hoga, men inte blir hogre an 10-20 meter i tradgardar.
Redwood har vi ocksa ... varldens hogsta trad finns i sodra Oregon.

De flesta dogwood i skogarna har ar rosa ... pa ostkusten var de flesta vilda dogwood vita.
Visa bifogad fil 65547
Intressant 😃
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 486
Senast: sjoberga
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
594
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 364
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 122
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp