Vasaloppet

Heeeelt galet... 🤪

Startavgiften för Vasaloppet​

1923: 5 kronor
1933: 5 kronor
1943: 10 kronor
1950: 15 kronor
1962: 60 kronor
1973: 95 kronor
1983: 260 kronor
1993: 800 kronor
2011: 1 580 kronor
2024: 2 195 kronor

Källa: Vasaloppet (från DN)

Personligen skulle jag inte åka om jag så FICK 2195 kr, så jag kanske inte är rätt person att avgöra om det är alldeles för dyrt... :D
Om jag så fick en miljon som nån av reporterna sa.
 
Heeeelt galet... 🤪

Startavgiften för Vasaloppet​

1923: 5 kronor
1933: 5 kronor
1943: 10 kronor
1950: 15 kronor
1962: 60 kronor
1973: 95 kronor
1983: 260 kronor
1993: 800 kronor
2011: 1 580 kronor
2024: 2 195 kronor

Källa: Vasaloppet (från DN)

Personligen skulle jag inte åka om jag så FICK 2195 kr, så jag kanske inte är rätt person att avgöra om det är alldeles för dyrt... :D

Det kostar kanske mer med konstsnö än om snön faller ner gratis från himlen?
 
Jag åkte för några år sen och visst startavgiften kan tyckas saftig men upplever ändå att man får rätt mycket för den. Det är en fascinerande organisation bakom. Lämna överdragskläder i numrerade påse bredvid dig i starten, hämta ut i sorterad ordning i Mora. Fri omvallning, mat, sjukvård osv osv.

Tycker årets lopp var det bästa på länge. Häftigt att de höll den tidiga utbrytningen, inget lagåkande och vinnaren gjorde de två sista milen på egen hand. Power! Och Fleten som också gjorde stor del på egen hand. Kan luras att tycka det är en fördel för tjejerna att kunna åka i rygg men det förutsätter ju att man hittar den där ryggen som åker exakt så som passar en själv, både uppför och nedför och med samma svackor och toppar man har under loppet. Annars ska man leta ny rygg och det tar på krafterna. Går inte att taktikåka fram till upplopp utan det är full sula som gäller. Nä, stor cred till damerna också.
 
Min medryttare samt en nära vän och kollega kämpar på. Båda är vältränade och åkte förra året på under 10h. I år blir det närmre 13h.
 
19:52 räknar de på att tandemgubbarna ska gå i mål. Håller de det så är det grymt!

Aron gick i mål på ca 9,5 h. Han är helt grym!!
En kompis gick i mål nästan samtidigt.

En känd travkusk (Mats Djuse) är också i mål.

En gammal kollega fick bryta.
 
Jag har följt sändningen med Måns Möller och Klara Hammarström de senaste timmarna, framme i Eldris nu. Intressant att följa hur motivationen prövas under så många timmar, det märks onekligen att dipparna blivit fler och tyngre efter Oxberg ungefär och sedan när det börjar mörkna. Men lite uppåt igen av det psykologiska att komma in på sista milen.
 
Jag kan verkligen inte ens riktigt föreställa mig hur vidrigt det måste vara att ta sig fram 9 MIL på skidor... Mamma och jag åker och shoppar ibland på en ort och det är ca 4,5 mil dit. Tänk att åka hela vägen dit på skidor. Och sedan hela vägen hem igen. Tanken svindlar... 🤪
 
För er som undrar så kan jag berätta lite. Först, man åker inte nio mil. Man åker först 11km till Smågan (eller man börjar med backen, SEN vidare), sen 12km till Mångsbodarna och så vidare. Man åker mentalt alltså ett lättare träningspass, flera gånger i rad. Annars hade man inte ens startat. 😅
Sen går det sjukt jäkla upp och ner i hur det känns. Bara man inte får en funktionär på skoter som frågar hur det är precis i en supersvacka så kommer det att gå uppåt. Målrakan är häftigaste uppåttjacket ever, tills man ligger i en hög efter målgången och kroppen skriker aldrig mer. Men som en åkande tv-reporter sa, det är nog lite motsvarande att föda barn, aldrig mer, direkt efter, sen när man funderat lite så var det nog inte så illa och det var ju ändå rätt häftigt, kanske ändå en gång till. 🤔😂

Och så pannben. Lite mer pannben och till sist en rejält sötad kaffe vid sista kontrollen så är man i mål. 🙌
 
Ja jag har inte erfarenhet av något mer uthållighetsprov än ett maraton (och det är ju väsentligt mycket färre timmar än ett Vasalopp för en normal motionär) men jag anammade lite den strategin där med, två - tre kilometer är ju en baggis, det klarar man alltid - sedan är det bara att göra om dem många gånger efter varandra.... Men som sagt det måste vara en dimension pannben till att vara ute uppåt tolv timmar!
 
Sitter och kollar på SVT Play, Klara och Måns de sista 3 km... jäklar så starkt. Jag är så impad av alla som gör stora fysiska och mentala prestationer, så jag såg såklart från starten och målgången herrarnas och damernas vinnare, och en bekant till mig som jag följde via appen...Men nu alltså, de som går i mål nu har ju vart igång i nästan 12 tim... jisses... det är strongt 💪
 
Slutade tyvärr titta vid lunch till förmån för stallet.
Nu hjälper jag maken att få ihop prov till utbildningen han ska hålla i veckan 😅.
 
Min granne/kollega är med och åker. Han var egentligen chaufför åt andra men pga sjukdom fick han kasta sig med i loppet. Var nyss på tv
Är en artikel om dom idag i tidningen och där står det att han som fick hoppa in (min granne/kollega) ska åka Nordenskiöldsloppet om 3 veckor. Det är 22 mil men då åker han ensam (han var med 2022 och kom på plats 166 av 440)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 856
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 813
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp