Vasaloppet

Ganska sjukt att tänka på att kvinnor endast har tillåtits delta i Vasaloppet i lite mer än 40 år!
När Margit Nordin, som första kvinna, åkte Vasaloppet 1923 så skapade det sådan aversion att man passade på att förbjuda kvinnor att delta. Detta förbud höll i sig fram till 1979 då kvinnor tilläts börja delta i sk ”öppet spår”. Först 1981 fick de delta fullvärdigt. Rätt galet ändå!

Sorry OT, men jag tänker alltid på det på Vasaloppsdagen, trots mitt ointresse för sport i alla former.
 
Ganska sjukt att tänka på att kvinnor endast har tillåtits delta i Vasaloppet i lite mer än 40 år!
När Margit Nordin, som första kvinna, åkte Vasaloppet 1923 så skapade det sådan aversion att man passade på att förbjuda kvinnor att delta. Detta förbud höll i sig fram till 1979 då kvinnor tilläts börja delta i sk ”öppet spår”. Först 1981 fick de delta fullvärdigt. Rätt galet ändå!

Sorry OT, men jag tänker alltid på det på Vasaloppsdagen, trots mitt ointresse för sport i alla former.
Det är väl inte OT alls!
Ja det är helt galet att tänka på.
 
Ganska sjukt att tänka på att kvinnor endast har tillåtits delta i Vasaloppet i lite mer än 40 år!
När Margit Nordin, som första kvinna, åkte Vasaloppet 1923 så skapade det sådan aversion att man passade på att förbjuda kvinnor att delta. Detta förbud höll i sig fram till 1979 då kvinnor tilläts börja delta i sk ”öppet spår”. Först 1981 fick de delta fullvärdigt. Rätt galet ändå!

Sorry OT, men jag tänker alltid på det på Vasaloppsdagen, trots mitt ointresse för sport i alla former.
Verkligen. Det är viktigt att det tas upp.
 
Jag tycker också att det är lite tråkigt att för varje år som går så blir tv-rapporteringen mer och mer elit och prestationsfokuserad. Det är inte alls lika mycket fokus på den folkfest det är och på motionärerna som det var förr.
Nu handlar det mest om toppen och sen bryter man sändningen.
Förr gick den över till kanal 2 och så körde man i några timmar till. Det händer så himla mycket kul saker ute i spåren och det är så många härliga människor, men det får ingen plats längre.
 
Heeeelt galet... 🤪

Startavgiften för Vasaloppet​

1923: 5 kronor
1933: 5 kronor
1943: 10 kronor
1950: 15 kronor
1962: 60 kronor
1973: 95 kronor
1983: 260 kronor
1993: 800 kronor
2011: 1 580 kronor
2024: 2 195 kronor

Källa: Vasaloppet (från DN)

Personligen skulle jag inte åka om jag så FICK 2195 kr, så jag kanske inte är rätt person att avgöra om det är alldeles för dyrt... :D
 
Startavgifter till lopp överhuvudtaget har blivit alldeles galet dyra. Men vissa mer än andra tydligen!
 
Heeeelt galet... 🤪

Startavgiften för Vasaloppet​

1923: 5 kronor
1933: 5 kronor
1943: 10 kronor
1950: 15 kronor
1962: 60 kronor
1973: 95 kronor
1983: 260 kronor
1993: 800 kronor
2011: 1 580 kronor
2024: 2 195 kronor

Källa: Vasaloppet (från DN)

Personligen skulle jag inte åka om jag så FICK 2195 kr, så jag kanske inte är rätt person att avgöra om det är alldeles för dyrt... :D
Håller med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 855
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 813
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp