Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Hah!

Bara för att jag sa att jag inte sett det någonstans hittade jag ju faktiskt ett ställe som säljer kit med flödesmätare+vattenkopp (eller flödesmätare och vattenkopp separat)! På samma sida hittar man även en hörnvattenkopp som rymmer 25 liter. Stora vattenkoppar är förövrigt lätt att hitta i brittiska webbutiker då det verkar vara mer vanligt där, man får väl hoppas att de svenska hästägarna snart också börjar efterfråga dessa!
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Mjo, men 10 liter (mina dricker mer än så iofs) och 100 liter är inte så stor volymskillnad, och själva flödet som är det man mäter borde vara detsamma ungefär. Jag hittade ju även en sida (se ovan) som säljer flödesmätare för vattenkoppar, och de ser mycket lika ut de små jag sett på VVS-butiker, så nog ska det väl gå att hitta något som fungerar! :)
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Det är väldigt likt (om inte samma) modellerna som DBL (om jag fattade rätt att det var märket :p) har som jag sett :) Rejäla och hästvänliga.
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Det finns väldigt många liknande modeller av olika märken om man söker runt. Finns både i plast och mer exklusiva varianter i rostfritt stål och termoelement som tillbehör.
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

har sett många hästäg som hinkar pga att det är dåligt flöde , moderna koppar för kor ger mkt vatten om flödet i ledningen är bra ,vilket är lätt att lösa .Dock vet jag inget om flödesmätningen.I även stora stallar sköts mockning och fodring som i en 2 kors torparladugård kring sekelskiftet så varför skall inte vattning vara på samma nivå.
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Så här såg den ut; http://www.delaval.se/Products/CowComfort-and-farm-supply/Water-bowls/default.htm med namnet CF7.

Jag knöt ett snöre runt koppen som stopp. Men det går ju också att ta bort med några vassa hästtänder.
Så när jag letade vatten kopp skulle jag inte ha någon med flottör. Nu finns det säkert bättre - jag har inte kollat - men nu har jag ju sedan många år annan sort. Jag fokuserade på att ha en som stod emot kliande hästbakar (plast gick bort) och som hade ett större flöde med en ventil som var lätt att trycka på.
Då tyckte tyvärr min gammelpålla att det lät så obehagligt när vattnet kom, så hon fick vattnas med hink i alla fall. Hon var f ö oskyldig till bortplockande av flottörer, det pysslade andra hästar med.
 
Senast ändrad:
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Det finns flödesmätare för väldigt små flöden men de är fruktansvärt dyra (20' och uppåt) vi använde dem som sagt i våra precessystem.
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Tur att inte jag ska ha nån då;) Jag kör med vattenhink i boxen, men har påfyllningskran i varje box. Lätt att se hur mycket de dricker, och med rejäla hinkar är vattnen aldrig slut på morgonen.
IMG_5240-1.jpg
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Det finns flödesmätare för väldigt små flöden men de är fruktansvärt dyra (20' och uppåt) vi använde dem som sagt i våra precessystem.

Men jag har ju i den här tråden länkat till ett brittiskt företag som säljer flödesmätare specifikt för att monitorera just en vattenkopp för dryga 400kr styck, så bevisligen finns det flödesmätare för väldigt små flöden för under 20' att få tag i... För 2000 får man dessutom en lcd med 3m kabel så att man kan placera displayerna för mätarna samlat på något ställe...
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Hej
Det jag räknas som litet flöde är under 1 liter per dygn. :D
Hade jag haft vattenkopphad jag ockxå velat veta hur mycket min häst drackmennu har han en stort badkar och jag tror han dricker betydligt bättre
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Hej
Det jag räknas som litet flöde är under 1 liter per dygn. :D
Hade jag haft vattenkopphad jag ockxå velat veta hur mycket min häst drackmennu har han en stort badkar och jag tror han dricker betydligt bättre

Aha, ja det är ju ett litet flöde, särskilt om det är relativt jämt fördelat över dygnet! :D

Jag klurade förresten på det här med flödesmätare. I och med att flödet normalt är rätt stort just när hästen använder koppen (8l/min rekommenderas) så borde det väl gå bra att använda en flödesmätare av "lägenhetstyp", även om volymen per dygnsenhet är betydligt mindre. De produktspecifikationer jag bläddrat igenom har oftast ett minsta mätbara flöde på 30l/h, dvs 0,5l/min, och det är ju betydligt mindre än flödet till en vattenkopp! Således kan man få tag på en flödesmätare som fungerar för ändamålet för 200 och uppåt beroende på vilken noggrannhet, kvalitet och vilka finesser man vill ha på sin mätare... :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Albatross
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 589
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Mmm, så är den härliga tiden på året återigen här när temperaturen sjunker under -20C och all plast blir superkänslig. Jag gör av med...
2
Svar
34
· Visningar
2 843
Senast: skiesabove
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 003
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp